Gå til innhold

Kritisk sykdom-forsikring - oppfyller jeg vilkår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg vurderer å bestille forsikring for kritisk sykdom, evt. uføreforsikring. Jeg er fortsatt ung og fikk nylig epilepsidiagnose, dette ble en vekker for meg på at man kan bli rammet av sykdom. Vurderer derfor forsikring med tanke på eventuelle andre sykdommer som man risikerer å få i løpet av livet. Jeg har også familiemedlemmer som har hatt flere av sykdommene som står på lista. 

Imidlertid er jeg redd for at jeg kan få problemer med å oppfylle vilkårene for enkelte sykdommer. I forbindelse med epilepsiutredning og oppstart på medisiner har jeg vært en del hos legen, og ulike symptomer har vært diskutert. Jeg skjelver feks lett på hendene - dette er listet opp som en bivirkning av medisinen jeg går på. Jeg har også hatt svak skjelving i hendene siden tenårene, men det ble forverret da jeg startet på epilepsimedisin. Dette sa jeg også til fastlegen. Fastlegen stilte meg selvfølgelig en del kontrollspørsmål og fikk meg til å gå på en rett linje osv for å sikre at skjelvingen ikke skyldes andre ting. Hun spurte også om det finnes parkinson i familien, og det gjør det jo - min farfar hadde det. Ubehagelig, men hun la likevel til grunn at vi må regne med at det er en bivirkning av medisinen. Det blir altså ingen ytterligere utredninger, og dette er bare én av flere plager jeg har nevnt ifbm epilepsi. 

Jeg er selvfølgelig redd for at det om noen år skal vise seg at faktisk var tidlige symptomer på parkinson. Vil jeg da ikke være dekket av forsikringen? Fastlegen har jo notert skjelvingen i journalen og at en i familien har hatt det (nå er parkinson normalt ikke arvelig, men kan i enkelte tilfeller ha en viss grad av arvelighet). 

Hva tror dere? Noen som har erfaringer? Bør jeg heller få uføreforsikring? Jeg har dårlig råd, så egentlig er ikke ufør en forsikring jeg har råd til med det første.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må søke... ikke sikkert du får noe forsikring nå. Du må høre med forskjellige selskaper 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må bare søke. Fyll ut helseerklæringen ærlig og samvittighetsfullt. Det er bedre at du får avslag på forsikringen enn at du betaler månedlig i årevis, for så å få avslag på utbetaling om 10 år. Snakk evt med forsikringsselskapet om når du kan søke igjen dersom du får avslag. 

Anonymkode: 91144...254

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar. Men ang helseerklæringen: man melder vel ikke inn alt mulig av "symptomer" man har snakket med fastlegen om opp gjennom årene..? Jeg melder selvfølgelig inn epilepsi, ettersom det er en diagnose jeg allerede har.

Ser for øvrig i forsikringsvilkårene til IF at de skriver "Forsikringen gir ikke rett til utbetaling ved sykdom/lidelse som er blitt påvist eller har vist tegn/symptom de første 90 dagene etter at fullstendig helseerklæring er mottatt av If."

Den sier jo ingenting om symptomer FØR man fikk forsikring? Andre forsikringer, som Storebrand, er mer tydelige også på symptomer i forkant av tegnet forsikring.

Endret av anonymkvinneguiden
Skrevet
anonymkvinneguiden skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Men man melder vel ikke inn alt mulig av "symptomer" man har snakket med fastlegen om opp gjennom årene..? Jeg melder selvfølgelig inn epilepsi, ettersom det er en diagnose jeg allerede har.

Ser for øvrig i forsikringsvilkårene til IF at de skriver "Forsikringen gir ikke rett til utbetaling ved sykdom/lidelse som er blitt påvist eller har vist tegn/symptom de første 90 dagene etter at fullstendig helseerklæring er mottatt av If."

Den sier jo ingenting om symptomer FØR man fikk forsikring? Andre forsikringer, som Storebrand, er mer tydelige også på symptomer i forkant av tegnet forsikring.

For uføreforsikring må du fylle ut en ganske omfattende egenerklæring, ja. Alt mulig av symptomer du har hatt de siste 5 årene. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar - men hva med kritisk sykdom, hvis jeg har hatt "symptomer" for feks over ett år siden før jeg tegnet forsikring? Snakket med Storebrand, men ble ikke helt klok på det. De har jo også en karenstid på 3mnd. Han på telefon sa at ved symptomer opptil 1 år før forsikring kan gjøre at man ikke oppfyller vilkårene dersom man blir syk senere. Litt uklart. Men hva da med symptomer meldt inn 1,5 år før...? Betyr det at man da oppfyller vilkårene hvis man får en sykdom noen år senere?

Skrevet
anonymkvinneguiden skrev (2 minutter siden):

Takk for svar - men hva med kritisk sykdom, hvis jeg har hatt "symptomer" for feks over ett år siden før jeg tegnet forsikring? Snakket med Storebrand, men ble ikke helt klok på det. De har jo også en karenstid på 3mnd. Han på telefon sa at ved symptomer opptil 1 år før forsikring kan gjøre at man ikke oppfyller vilkårene dersom man blir syk senere. Litt uklart. Men hva da med symptomer meldt inn 1,5 år før...? Betyr det at man da oppfyller vilkårene hvis man får en sykdom noen år senere?

Jeg kan ikke svare spesifikt, men jeg kan love deg at ved et evt oppgjør (når du skal søke om utbetaling fra selskapet) komme de til å lete med lys og lykt for bevis for ting du ikke har opplyst om når du søker om forsikringen. De vil undersøke hvert eneste legebesøk du har hatt for å forsøke å slippe å betale ut noe til deg. Så ha det i bakhodet når du søker. De ønsker å tjene penger på oss kunder. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan ikke svare spesifikt, men jeg kan love deg at ved et evt oppgjør (når du skal søke om utbetaling fra selskapet) komme de til å lete med lys og lykt for bevis for ting du ikke har opplyst om når du søker om forsikringen. De vil undersøke hvert eneste legebesøk du har hatt for å forsøke å slippe å betale ut noe til deg. Så ha det i bakhodet når du søker. De ønsker å tjene penger på oss kunder. 

Tusen takk!

• Liker 1
Skrevet

Vil bare gi en oppdatering her i tilfelle andre lurer på det samme. Har snakket med et forsikringsselskap på telefon, og fikk da beskjed om at mulige bivirkninger av medisiner (som er mitt tilfelle) kan meldes inn under "Annet"/"Andre opplysninger", fremfor "Symptomer" siden jeg ikke er under utredning, men kun har diskutert det med fastlegen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må bare søke. Fyll ut helseerklæringen ærlig og samvittighetsfullt. Det er bedre at du får avslag på forsikringen enn at du betaler månedlig i årevis, for så å få avslag på utbetaling om 10 år. Snakk evt med forsikringsselskapet om når du kan søke igjen dersom du får avslag. 

Kan det ikke hende at man ikke får avslag, betaler for forsikringen i årevis og senere, hvis noe skjer, finner forsikringsselskapet en grunn til å ikke betale ut noe, basert på det man opplyste om da man kjøpte forsikringen?  

Anonymkode: 4be4a...3ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det ikke hende at man ikke får avslag, betaler for forsikringen i årevis og senere, hvis noe skjer, finner forsikringsselskapet en grunn til å ikke betale ut noe, basert på det man opplyste om da man kjøpte forsikringen?  

Ja, det er nettopp det man må unngå som kunde. 

Skrevet

Når du er ung og generelt frisk er det et godt tidspunkt for å tegne kritisk sykdom-forsikring. Jeg synes det er rart om du får en begrensning når det gjelder Parkinson på grunn av essensiell tremor, men jeg kan jo ikke gi deg en garanti. Jeg synes uansett det er et tynt grunnlag for å ikke tegne forsikringen med tanke på all annen kritisk sykdom som forsikringen vanligvis dekker, som hjerteinfarkt, slag, kreft, blindhet, lammelser, amputasjoner, store brannskader, dialysekrevende nyresvikt, organtransplantasjon osv. Parkinson er ikke grunnen til at jeg har tegnet forsikringen, selv om jeg ser den er oppført. 

Anonymkode: 342ab...31e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 15.59):

Ja, det er nettopp det man må unngå som kunde. 

Hvordan kan man unngå det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...