Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med bytte av jobb, fra barnehagelærer til miljøterapeut? Trives ikke i jobb som barnehagelærer pga både miljø, belastning og at man har mye møter og diverse på kveldstid. Begynner i jobb som miljøterapeut om 3 uker og lurer på andres erfaring? Skal jobbe med mennesker med alt fra autisme til utviklingshemming. 

Anonymkode: 727a6...ec0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ansatt barnehagelærer i en miljøterapeuthjemmel. Var uproblematisk selvom det ikke er en av de tradisjonelle 3 årige helse- og sosialfaglige utdannelsene i den type jobber.

Litt usikker på hva du rent faktisk lurer på?

Oppgavene var de samme som de andre miljøterapeutene, minus håndtering av legemidler som vernepleierene og sykepleierene hadde som ansvarsområde.

Anonymkode: 56054...dde

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ansatt barnehagelærer i en miljøterapeuthjemmel. Var uproblematisk selvom det ikke er en av de tradisjonelle 3 årige helse- og sosialfaglige utdannelsene i den type jobber.

Litt usikker på hva du rent faktisk lurer på?

Oppgavene var de samme som de andre miljøterapeutene, minus håndtering av legemidler som vernepleierene og sykepleierene hadde som ansvarsområde.

Jeg lurer på om andre har skiftet jobb fra barnehagelærer til miljøterapeut og trives bedre i dette yrket 

Skrevet

det blir jo to vidt forskjellige jobber,ksn i grunn ikke samme liknes, spørs jo hva du trives med. Men om du kun skal jobbe dag der slipper du jo kveld iallfall. Er nok ikke no mindre belastende da, de fleste jobber med mennesker er krevende og blir ikke prioritert verken ift lønn eller nok personale. 

• Liker 2
Skrevet
monican94 skrev (1 time siden):

det blir jo to vidt forskjellige jobber,ksn i grunn ikke samme liknes, 

Jeg skjønner hvorfor du sier dette, men er ikke helt enig.

Svært mange psykisk utviklingshemmede har et kognitivt fungeringsnivå lik det man møter i en barnehage.

Skrevet
monican94 skrev (5 timer siden):

det blir jo to vidt forskjellige jobber,ksn i grunn ikke samme liknes, spørs jo hva du trives med. Men om du kun skal jobbe dag der slipper du jo kveld iallfall. Er nok ikke no mindre belastende da, de fleste jobber med mennesker er krevende og blir ikke prioritert verken ift lønn eller nok personale. 

Jeg tenkte ikke på å sammenligne disse jobbene, jeg vil jo ut av barnehage nettopp fordi jeg ønsker en vidt forskjellig jobb. Men spørsmålet mitt blir mer om de som har jobbet i barnehage og mistrivdes, likte dette yrket bedre 

• Nyttig 1
Skrevet

Det kan være veldig fint å jobbe som miljøterapeut, men de fleste miljøterapeuter har  en slitsom turnus der de noen dager starter veldig tidlig og andre dager  slutter veldig seint. Det kan være utfordrende for søvnrutiner.

Anonymkode: 03d7a...248

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Svært mange psykisk utviklingshemmede har et kognitivt fungeringsnivå lik det man møter i en barnehage.

Og så har du mange som fungerer mye mindre, inkludert utagering. Dette fører også med seg høyere bemanning, som fører til at det blir lettere å gjøre jobben tilfredstillende.

Anonymkode: 03d7a...248

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan jo søke jobb i NAV dersom du ikke trives som miljøterapeut? De ansetter de fleste bare de har en bachelorgrad, trenger ikke å ha utdanning innen helse/sosialfag for å jobbe der lenger engang.

Anonymkode: 72c78...090

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja mange er på barnehagestadiet. Likevel er de voksne mennesker, som skal behandles med respekt. Det krever en høy faglig bevissthet og evne til etisk- og kritisk refleksjon over egen profesjonsutøvelse for å kunne yte den omsorg de har krav på. At du kommer med dette utsagnet sier meg at du kanskje ikke har den høye faglige bevisstheten, og høy evne til etisk og kritisk refleksjon. Ganske skremmende at du kommer med slike utsagn samtidig som du hevder å drive med rekruttering. Men har selv vært på et par jobbintervjuer der jeg virkelig har stusset over intervjuernes faglige og kognitive evner…, Ikke alt kan skjules bak et standard intervju-skjema… 

Så nei, det kan ikke sammenlignes overhodet, å jobbe i en barnehage vs som miljøterapeut for voksne. 

Anonymkode: b9569...c9d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja mange er på barnehagestadiet. Likevel er de voksne mennesker, som skal behandles med respekt. Det krever en høy faglig bevissthet og evne til etisk- og kritisk refleksjon over egen profesjonsutøvelse for å kunne yte den omsorg de har krav på. At du kommer med dette utsagnet sier meg at du kanskje ikke har den høye faglige bevisstheten, og høy evne til etisk og kritisk refleksjon. Ganske skremmende at du kommer med slike utsagn samtidig som du hevder å drive med rekruttering. Men har selv vært på et par jobbintervjuer der jeg virkelig har stusset over intervjuernes faglige og kognitive evner…, Ikke alt kan skjules bak et standard intervju-skjema… 

Så nei, det kan ikke sammenlignes overhodet, å jobbe i en barnehage vs som miljøterapeut for voksne. 

Herregud, bare svar på spørsmålet, bedreviter. Og erfaring/kompetanse fra barnehage er åpenbart relevant i PU-bolig. Masse som er overlappende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanskelig å svare på når du ikke sier hva du skal jobbe med som miljøterapeut. Jeg har jobbet som miljøterapeut på skole, bolig for voksne med utviklingshemming, bolig for unge med multifunksjonshemming, psykiatrisk akuttavdeling og avlastning for barn. Veldig ulike jobber

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men enda viktigere er at de har en masse livserfaring i tillegg, til å ha et kognitivt fungeringsnivå lik de en møter i barnehagen. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det kan sammenlignes.

At du mener barnehagebarn ikke skal behandles med respekt er skremmende. Håper du ikke har barn selv og i hvert fall ikke rører andre sine. Barn har også krav på omsorg fra yrkesutøvere i barnehagen.

Gud forby du noen gang kommer bort i barn med særlig tyngende omsorgsbehov. 

Grunnen til at det er likhet i mellom barnehage og psykisk utviklingshemmede, er at du jobber med mennesker som trenger bistand og omsorg. At du distingverer er rett og slett ganske spesielt. Håper for gods skyld ikke du er vernepleier og har vært student ved noen av mine forelesninger.

I mine 27 år som miljøterapeut og ansatt i diverse sammenhenger, har jeg ikke møtt på den type holdninger du fremviser i innlegget ditt. Ikke i årene jeg jobbet som miljøterapeut i barnehage, ikke i årene jeg jobbet som fagkonsulent på avdeling barnehabilitering i spesialisthelsetjenesten, ikke i barne- og ungdomspsykiatrien. Jeg har heller ikke møtt noen miljøterapeuter med din manglende forståelse for helhetlig menneskesyn i årene jeg jobbet som miljøterapeut i bolig for psykisk utviklingshemmede, eller i årene som fagkonsulent i avdeling for mennesker med psykisk utviklingshemming/funksjonsnedsettelser.

Eneste gangene jeg har faktisk møtt på noen med dine holdninger var i årene i tiden min hos fylkesmannen/statsforvalteren da jeg jobbet med overprøving av kap-9 vedtak og et par tilfeller da jeg foreleste på vernepleierutdanningen ved HIAK/Oslo-met. Det er heldigvis ikke så mange av dere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har noen erfaring med bytte av jobb, fra barnehagelærer til miljøterapeut? Trives ikke i jobb som barnehagelærer pga både miljø, belastning og at man har mye møter og diverse på kveldstid. Begynner i jobb som miljøterapeut om 3 uker og lurer på andres erfaring? Skal jobbe med mennesker med alt fra autisme til utviklingshemming. 

Jeg startet å jobbe i barnehage som 18 åring på 90 tallet. Samtidig begynte jeg på et arbeids- og aktivitetssenter for voksne med psykisk utviklingshemming. Fra da har jeg jobbet som vernepleier/miljøterapeut i et bredt nedslagsfelt (rus, psykiatri voksne, psykiatri barn/ungdom, psykisk utviklingshemmede, autisme osv).

I tillegg har jeg 2 barn med «spesielle behov». Så min erfaring kan man på en måte si er i kraft av min utdanning og yrke, samt privat ☺️. Bredt og lang er den i hvert fall.

Det er helt klart veldig mange likheter mellom å jobbe med barn i barnehage og voksne med psykisk utviklingshemming. I sinn bunn og grunn jobber du med mennesker. Mye av din erfaring fra å jobbe med barn kommer godt til nytte i jobb med mennesker med psykisk utviklingshemming.

utøve omsorg, tilrettelegging av miljøbetingelser, forenklet og tilpasset kommunikasjon, håndtere uhensiktsmessig atferd osv osv.

En god kollega av meg i dag har sin bakgrunn igjennom flere år fra barnehage. Hun kommenterer til stadighet hvor mange likheter hun opplever, daglig.

Så er det et poeng å understreke at du ikke skal jobbe med «en gruppe». Du skal jobbe med enkeltmennesker. Alle er forskjellige med ulike behov etc. Spnn er det med barn og sånn er det med voksne med psykisk utviklingshemming😊

• Liker 2
Skrevet

a

Anonymkode: 86fcf...988

Skrevet

Jeg har gått fra å være barnehagelærer til miljøterapeut, og det var ikke noe for meg. 

Jeg jobbet med utviklingshemmede, og det var noe helt annet enn barn (selv om de er på samme kognitive nivå).

Voksne utv.hemmede har ingen utvikling eller læringskurve lenger - de er stagnert. Det blir de samme rutinene hver dag, som stell, vask, rydding, matlaging og kjøre den på ærend. I tillegg kan det være mye utfordrende adferd, tvangstanker og lyder. 
Det er også et stort ansvar og helseansvar, de blir jo ikke akkurat henta ila arbeidsdagen din slik barn gjør. 

For meg personlig ble det en altfor kjedelig jobb. Jeg er ganske kreativ, og ette ret par år i bolig returnerte jeg til bhg igjen. Ikke at dét var riktig valg, jeg er på jobbjakt igjen, men jeg måtte tilbake til en litt mer stavmikser hverdag. Mer læring, glede og kreativitet. 

Mange stortrives som miljøterapeuter - det er en ganske rolig jobb. For meg ble det altså for kjedelig. Følte meg ikke like nyttig som jeg gjorde som bhg - lærer, det var en mer takknemlig jobb (fra foreldre og barn), men at jeg bare gjorde oppgavene mye uten glede og entusiasme. 

Anonymkode: b84fb...e72

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gått fra å være barnehagelærer til miljøterapeut, og det var ikke noe for meg. 

Jeg jobbet med utviklingshemmede, og det var noe helt annet enn barn (selv om de er på samme kognitive nivå).

Voksne utv.hemmede har ingen utvikling eller læringskurve lenger - de er stagnert. Det blir de samme rutinene hver dag, som stell, vask, rydding, matlaging og kjøre den på ærend. I tillegg kan det være mye utfordrende adferd, tvangstanker og lyder. 
Det er også et stort ansvar og helseansvar, de blir jo ikke akkurat henta ila arbeidsdagen din slik barn gjør. 

For meg personlig ble det en altfor kjedelig jobb. Jeg er ganske kreativ, og ette ret par år i bolig returnerte jeg til bhg igjen. Ikke at dét var riktig valg, jeg er på jobbjakt igjen, men jeg måtte tilbake til en litt mer stavmikser hverdag. Mer læring, glede og kreativitet. 

Mange stortrives som miljøterapeuter - det er en ganske rolig jobb. For meg ble det altså for kjedelig. Følte meg ikke like nyttig som jeg gjorde som bhg - lærer, det var en mer takknemlig jobb (fra foreldre og barn), men at jeg bare gjorde oppgavene mye uten glede og entusiasme. 

Herregud, så mye skrivefeil! 🤣🙊OG generelt rotete tekst. Sorry! 

stavmikser = dynamisk 

Skrevet

Da jeg jobbet som miljøterapeut elsket jeg jobben min. Som førskolelærer hatet jeg hvert øyeblikk som ikke hadde med barna å gjøre. Som du er inne på, arbeidsmiljø og belastning over tid. Prøvde flere steder, var like dritt alle stedene. Helt sykt hvor hatefulle kvinner kan være mot hverandre. Som miljøterapeut har du færre brukere og mer tid. Det KAN bli kjedelig om du ikke gidder å engasjere deg i brukerne, men det blir hva du gjør det til. Jeg elsket å jobbe i bolig.

Anonymkode: 42a36...672

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 7.50):

Jo det kan sammenlignes.

At du mener barnehagebarn ikke skal behandles med respekt er skremmende. Håper du ikke har barn selv og i hvert fall ikke rører andre sine. Barn har også krav på omsorg fra yrkesutøvere i barnehagen.

Gud forby du noen gang kommer bort i barn med særlig tyngende omsorgsbehov. 

Grunnen til at det er likhet i mellom barnehage og psykisk utviklingshemmede, er at du jobber med mennesker som trenger bistand og omsorg. At du distingverer er rett og slett ganske spesielt. Håper for gods skyld ikke du er vernepleier og har vært student ved noen av mine forelesninger.

I mine 27 år som miljøterapeut og ansatt i diverse sammenhenger, har jeg ikke møtt på den type holdninger du fremviser i innlegget ditt. Ikke i årene jeg jobbet som miljøterapeut i barnehage, ikke i årene jeg jobbet som fagkonsulent på avdeling barnehabilitering i spesialisthelsetjenesten, ikke i barne- og ungdomspsykiatrien. Jeg har heller ikke møtt noen miljøterapeuter med din manglende forståelse for helhetlig menneskesyn i årene jeg jobbet som miljøterapeut i bolig for psykisk utviklingshemmede, eller i årene som fagkonsulent i avdeling for mennesker med psykisk utviklingshemming/funksjonsnedsettelser.

Eneste gangene jeg har faktisk møtt på noen med dine holdninger var i årene i tiden min hos fylkesmannen/statsforvalteren da jeg jobbet med overprøving av kap-9 vedtak og et par tilfeller da jeg foreleste på vernepleierutdanningen ved HIAK/Oslo-met. Det er heldigvis ikke så mange av dere.

Wow. Her velger du jo å lese innlegget personen skrev som satan leser Bibelen. 

Anonymkode: 42a36...672

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...