AnonymBruker Skrevet 3. september #1 Skrevet 3. september Høres litt ondskapsfullt ut. Men ingenting overrasker meg med den bransjen. Nå har prisene steget kraftig igjen. Begynte i august. Anonymkode: f0eae...a51 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #2 Skrevet 3. september Siden hver eneste "ekspert" bommet med nesten 40 øre i snitt i fjor, kan vi bare grue oss til vinteren. Anonymkode: 02308...2b8 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:03 #3 Skrevet onsdag kl 16:03 Nei, det er ikke slik det fungerer. Anonymkode: 80121...6c2 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:14 #4 Skrevet onsdag kl 16:14 Nei, prisene følger den europeiske strømbørsen. Når vindmøllene står i Tyskland pga lite vind, kan vi selge vannkraft dyrt, men da blir jo prisen høy her også. Anonymkode: 80183...fbc 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:19 #5 Skrevet torsdag kl 06:19 Tro meg, kraftbransjen er IKKE særlig begeistret for hele Norgesprisen! Den kommer bare til å skape masse ekstraarbeid, og hverken kraft- eller nettleverandørene har noe å tjene på det, de (først og fremst netteierne) får bare jobben med å administrere tullet. Anonymkode: 9251c...3c9 3
-jk- Skrevet torsdag kl 06:33 #6 Skrevet torsdag kl 06:33 Prisene er opp i sør nå fordi magasinfyllingen i NO1 og NO2 er langt under gjennomsnittet. Det er den fordi det falt svært lite snø i fjellet i vinter, dermed lite påfyll under snøsmeltningen. Sommeren har også vært tørrere enn normalt. Håpet nå er en skikkelig våt høst. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:42 #7 Skrevet torsdag kl 06:42 Jeg dropper norgespris, og fortsetter med strøm støtte. Anonymkode: 2b878...61c
newman01 Skrevet torsdag kl 07:42 #8 Skrevet torsdag kl 07:42 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg dropper norgespris, og fortsetter med strøm støtte. Anonymkode: 2b878...61c Om du bor i midtnorge eller nordnorge er nok det lurt. Om du bor på øst eller sørlandet er nok ikke det økonomisk smart avgjørelse. Bare se hvordan strømprisene har vært siste året... 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:12 #9 Skrevet torsdag kl 08:12 newman01 skrev (29 minutter siden): Om du bor i midtnorge eller nordnorge er nok det lurt. Om du bor på øst eller sørlandet er nok ikke det økonomisk smart avgjørelse. Bare se hvordan strømprisene har vært siste året... Det gjelder å finne en god fastprisavtale utenom Norgespris. Da får man strømstøtte når prisen på spot går opp. Det gjør man ikke på Norgespris, der blir man avregnet evn støtte. Anonymkode: 02308...2b8
newman01 Skrevet torsdag kl 08:46 #10 Skrevet torsdag kl 08:46 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det gjelder å finne en god fastprisavtale utenom Norgespris. Da får man strømstøtte når prisen på spot går opp. Det gjør man ikke på Norgespris, der blir man avregnet evn støtte. Anonymkode: 02308...2b8 Finn gjerne en god fastprisavtale i NO1 til meg du. Jeg fant én, Kilden Kraft. Nydelige 119øre/kWh. Pluss nettleie. Tror jeg går for Støres varian til 1/3 av prisen jeg 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:51 #11 Skrevet torsdag kl 08:51 newman01 skrev (3 minutter siden): Finn gjerne en god fastprisavtale i NO1 til meg du. Jeg fant én, Kilden Kraft. Nydelige 119øre/kWh. Pluss nettleie. Tror jeg går for Støres varian til 1/3 av prisen jeg Nei, slike må du finne selv. Jeg regner med at det vil være en del av dem 1-3 mnd etter Norgespris er innført. Anonymkode: 02308...2b8
Druid Skrevet torsdag kl 08:53 #12 Skrevet torsdag kl 08:53 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nei, prisene følger den europeiske strømbørsen. Når vindmøllene står i Tyskland pga lite vind, kan vi selge vannkraft dyrt, men da blir jo prisen høy her også. Anonymkode: 80183...fbc Utfordringen vi har hatt i år, er at Statskraft i år IGJEN har solgt strøm basert på høstklima!! Det er så dumt at det egentlig bare er trist. Oppgraderingen av ACER kan ikke komme fort nok, for Norske myndigheter klarer ikke kontrollere Statkraft. 3
newman01 Skrevet torsdag kl 08:55 #13 Skrevet torsdag kl 08:55 Druid skrev (1 minutt siden): Utfordringen vi har hatt i år, er at Statskraft i år IGJEN har solgt strøm basert på høstklima!! Det er så dumt at det egentlig bare er trist. Oppgraderingen av ACER kan ikke komme fort nok, for Norske myndigheter klarer ikke kontrollere Statkraft. Sløseriombudsmannen har ikke mye positivt å si om Statkraft.
newman01 Skrevet torsdag kl 08:56 #14 Skrevet torsdag kl 08:56 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, slike må du finne selv. Jeg regner med at det vil være en del av dem 1-3 mnd etter Norgespris er innført. Anonymkode: 02308...2b8 Hvorfor skal private selskaper selge strøm til lavere enn kostpris og ta det tapet selv når staten selger strøm til underpris og dekker underskuddet med skattepenger? 2
Anonym90059005 Skrevet torsdag kl 09:02 #15 Skrevet torsdag kl 09:02 -jk- skrev (2 timer siden): Prisene er opp i sør nå fordi magasinfyllingen i NO1 og NO2 er langt under gjennomsnittet. Det er den fordi det falt svært lite snø i fjellet i vinter, dermed lite påfyll under snøsmeltningen. Sommeren har også vært tørrere enn normalt. Håpet nå er en skikkelig våt høst. Kanskje greit å ta med at strømselskapene eksporterte masse strøm til Europa og håvet inn, i stedet for å lagre vannet. Magasinfyllingen hadde klart seg helt fint om ikke de pumpa ut kraftoverskudd. Men dette er jo jobben deres, så helt naturlig, men greit å ta med som årsak og ikke bare skylde på lite snø og regn i sommer. 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:11 #16 Skrevet torsdag kl 09:11 Nei, jeg tror ikke de kan sette opp prisene bare fordi de vil, de lever i et konkurransemarked. Hvertfall ikke så mye at strømpriser som vanligvis er nede på 0-20 øre om sommeren nå plutselig er jevnt over krona. Når selskapet selv setter opp for fortjeneste, snakker vi lavere summer enn det. De store prisene nå er det vind&vær (og dermed klima) og gasstilgang som styrer, med den europeiske kraftbørsen. Jeg er mye i fjellet og har sjelden sett så lite snø som på hell av sesongen i fjor. Det har sjelden rent så lite vann i elver/fosser jeg ferdes ved som i sommer. Likevel tillates utrolig nok massiv eksport gjennom sommeren… det er ikke så rart selskapene selv er ute etter mest penger. Beredskap er ikke deres ansvar. Det er staten som må sette ned foten og sette begrensninger når det er lav fyllingsgrad. Det finnes en mulighet for det, men den benytter de seg aldri av. Man trenger ikke være kjernefysiker for å skjønne at det blir manko i vinter. Tror det blir høyere priser enn vi noen gang har sett før… Anonymkode: 53f6d...c67
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:36 #17 Skrevet torsdag kl 11:36 newman01 skrev (2 timer siden): Hvorfor skal private selskaper selge strøm til lavere enn kostpris og ta det tapet selv når staten selger strøm til underpris og dekker underskuddet med skattepenger? Hvorfor må du ikke spørre meg om. Anonymkode: 02308...2b8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:46 #18 Skrevet torsdag kl 11:46 newman01 skrev (4 timer siden): Om du bor i midtnorge eller nordnorge er nok det lurt. Om du bor på øst eller sørlandet er nok ikke det økonomisk smart avgjørelse. Bare se hvordan strømprisene har vært siste året... Jeg bor på Østlandet og kalkulatorene jeg har prøvd viser at jeg sparer 3000 kr i året. Så jeg avventer og ser. Man binder seg i over ett år hvis man skal ha norgespris, men det er ikke noe frist på innmelding. Anonymkode: ba151...d40
newman01 Skrevet torsdag kl 12:02 #19 Skrevet torsdag kl 12:02 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor må du ikke spørre meg om. Anonymkode: 02308...2b8 Det var du som kom med påstanden, så du bør jo ha en form for dekning for den påstanden. Samme med "det er bare å finne en billig fastprisavtale" - det finnes ikke slike avtaler 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:11 #20 Skrevet torsdag kl 12:11 newman01 skrev (7 minutter siden): Det var du som kom med påstanden, så du bør jo ha en form for dekning for den påstanden. Samme med "det er bare å finne en billig fastprisavtale" - det finnes ikke slike avtaler Dekning for dette har jeg som sagt ikke før om 1-3 mnd etter at Norgespris er innført. Vi får komme tilbake da. Anonymkode: 02308...2b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå