AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:30 #1 Skrevet onsdag kl 06:30 Vi ønsker å kjøpe et hus som eier ikke har lagt ut på markedet men hvor eier vurderer å selge til oss. Hvordan gjør man dette mtp papirarbeid, det juridiske osv? Bøe selger betale for takstmann eller vi? Må vi ha advokat? Hva viss selger unnlater å dele viktig info om boligen (som ville vært avdekket i egenerklæringsskjema eller takstrapport)? Noen som vil dele sine erfaringer med et slikt prosjekt? Anonymkode: 870ff...0d5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:33 #2 Skrevet onsdag kl 06:33 Jeg kjøpte hus som ikke lå ute fir salg. Eier bestilte takst, vi ble enige om pris utifra takst og ordnet salg via advokat. Anonymkode: 8b036...fc9 4
newman01 Skrevet onsdag kl 06:34 #3 Skrevet onsdag kl 06:34 Advokat eller meglerkontor for oppgjør. Kjekt å vite at alt det juridiske er riktig, inkludert overføring av skjøte osv. Takst kan være lurt, så veit du om hvilke farer og defekter som kan foreligge. Hvem som betaler den får dere bli enige om, men det logiske er kanskje å dele, eller at selger tar den kostnaden. Eventuelle tvister om mangler må du ta med selger. Advokaten kan sikkert bistå med veiledning om hvilke lover som gjelder når man kjøper utenom meglerforetak 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:11 #4 Skrevet onsdag kl 10:11 Noen fallgruver som en nokså uerfaren huskjøper bør være klar over ved slike transaksjoner/prosesser? Anonymkode: 870ff...0d5
Million Skrevet onsdag kl 12:25 #5 Skrevet onsdag kl 12:25 Vi kjøpte bolig en gang som ikke var lagt ut på markedet. Vi ble enige om pris, og om å ta kontrakten og alt papirarbeidet hos en eiendomsmegler. De kan gjøre dette mot betaling. Det var i 2006, og mener vi betalte megler 6000 kr for å ta papirarbeidet for oss den gangen. Kontraktsmøte på eiendomsmeglerens kontor som vanlig. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:27 #6 Skrevet onsdag kl 12:27 Hvordan kan man kjøpe et hus som ikke er på markedet og når man ikke engang vet om eieren vurderer å selge? Er det frekt å legge en lapp i postkassen: «Jeg ønsker å kjøpe huset ditt»? Anonymkode: 3f41f...f5f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:34 #7 Skrevet onsdag kl 12:34 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan kan man kjøpe et hus som ikke er på markedet og når man ikke engang vet om eieren vurderer å selge? Er det frekt å legge en lapp i postkassen: «Jeg ønsker å kjøpe huset ditt»? Anonymkode: 3f41f...f5f Det kan være at man kjenner noen, kjøper av familie etc. Nei, det kan du ikke gjøre, det er utrolig frekt og rart. Anonymkode: d537f...4ca 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:44 #8 Skrevet onsdag kl 12:44 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det kan være at man kjenner noen, kjøper av familie etc. Nei, det kan du ikke gjøre, det er utrolig frekt og rart. Anonymkode: d537f...4ca Oh really Anonymkode: 3f41f...f5f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:24 #9 Skrevet onsdag kl 13:24 Jeg solgte en gang en leilighet utenom megler. Holdt på å pusse opp og hadde tenkt å selge. TIlfeldigvis kom en person forbi og vi kom i snakk. Enden på visa var at han la inn et bud som jeg godtok. Vi fant en standardkontrakt og før vi begge hadde signert var pengene på min konto. Veldig lett når han ikke trengte å få tinglyst urådighet. Megler kan fint fikse papirarbeid og selger bør betale takst. Anonymkode: b8269...738
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:33 #10 Skrevet onsdag kl 13:33 Vi kjøpte via megler, men uten at huset ble lagt ut. Selger fikk halv pris rabatt fordi man ikke trenger å betale for foto, annonse, visninger etc. Men vi ville ha med takstrapport samt at megler tok seg av transaksjonen, blant annet for å sikre at boligen ble solgt og overført rett uten heftelser. Anonymkode: a825c...11e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:41 #11 Skrevet onsdag kl 13:41 Vi kjøpte hytte privat, viste seg i ettertid at vi fikk kjøpt den en million under takst. Selger hadde selv satt prisen uten å ta en formell takst. Ordnet det formelle med advokat. Anonymkode: d4a91...a51
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:30 #12 Skrevet torsdag kl 06:30 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvordan kan man kjøpe et hus som ikke er på markedet og når man ikke engang vet om eieren vurderer å selge? Er det frekt å legge en lapp i postkassen: «Jeg ønsker å kjøpe huset ditt»? Anonymkode: 3f41f...f5f Selv hadde jeg ringt på døra og spurt. Men da skal jeg være sikker på at jeg har nok penger til å komme med et bud som gjør at de i det minste tenker over saken. Anonymkode: 273df...eaf 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:31 #13 Skrevet torsdag kl 06:31 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det kan være at man kjenner noen, kjøper av familie etc. Nei, det kan du ikke gjøre, det er utrolig frekt og rart. Anonymkode: d537f...4ca Hvorfor er det frekt? Hadde noen stått på døra her og ønsket å kjøpe huset mitt, hadde jeg tatt det som et kompliment. Anonymkode: 273df...eaf 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:42 #14 Skrevet torsdag kl 07:42 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvordan kan man kjøpe et hus som ikke er på markedet og når man ikke engang vet om eieren vurderer å selge? Er det frekt å legge en lapp i postkassen: «Jeg ønsker å kjøpe huset ditt»? Anonymkode: 3f41f...f5f Hos meg hadde den lappen blitt kastet og jeg hadde nok ikke vurdert spørsmålet når den tiden kommer at jeg selger. Anonymkode: 4fdc0...25c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:45 #15 Skrevet torsdag kl 07:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv hadde jeg ringt på døra og spurt. Men da skal jeg være sikker på at jeg har nok penger til å komme med et bud som gjør at de i det minste tenker over saken. Anonymkode: 273df...eaf Noe så frekt, det hadde ikke jeg likt overhodet. Nei en får fint vente til eiendommen kommer for salg på den åpne markedet. Og her hadde jeg aldri engang vurdert å selge privat uten megler og åpent salg. For selger kan jo tape penger på den måten der,når en ikke får budrunder. Anonymkode: 4fdc0...25c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:48 #16 Skrevet torsdag kl 07:48 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hos meg hadde den lappen blitt kastet og jeg hadde nok ikke vurdert spørsmålet når den tiden kommer at jeg selger. Anonymkode: 4fdc0...25c Ok, men hvorfor så «sint», egentlig! Anonymkode: b1ecf...5c0 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:49 #17 Skrevet torsdag kl 07:49 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noe så frekt, det hadde ikke jeg likt overhodet. Nei en får fint vente til eiendommen kommer for salg på den åpne markedet. Og her hadde jeg aldri engang vurdert å selge privat uten megler og åpent salg. For selger kan jo tape penger på den måten der,når en ikke får budrunder. Anonymkode: 4fdc0...25c Vi har fått lapp i postkassen om det! Klarer ikke å se at det var frekt?!? Vi skal ikke selge før om flere år, så jeg bare ignorerte den. Var ikke verre enn det….. Anonymkode: b1ecf...5c0 2
Lillemy8 Skrevet torsdag kl 07:57 #18 Skrevet torsdag kl 07:57 Har erfaring med oppgjørsmegler fra propr.no ved kjøp av hytte. Det var smidig for vår del. Selger som betalte og ordnet med det, så usikker på pris. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå