Gå til innhold

Stikkelsbær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til bruk av stikkelsbær? Jeg fikk en pose røde som nå ligger i fryseren i påvente av gode idéer.

Ikke det mest åpenbare som syltetøy eller smuldrepai, men noe litt mer uvanlig er det jeg leter etter.

Anonymkode: bfc3a...a23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lage vin av de ;) det er i alle fall litt uvanlig....

Av matretter kan det anbefales å bruke de i gryteretter(litt som tyttebær eller solbær kan) eller eventuelt i en god løk-kompot.

Stekte karamelliserte stikkelsbær er vilt godt på iskrem.

200g stikkelsbær, 100g rørsukker, 50g smør, 1 shot grand manier til flambering. (trenger ikke å flambere, men bare koke inn funker også. )

Sukker smeltes til lys karamell i en stekepanne, smør tilsettes, halverte stikkelsbær tilsettes og steker med i 2-3 min, likøren tilsettes og enten flamberes eller bare koker inn. Når konsistensen er som du liker den tar du den av komfuret. 

Server lun med iskrem eller evt. ostekake :) 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Takk @Haldrup, karamellisering skal prøves, med flambering! :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Prøv smuldrepai  - enket og godt - serveres gjerne lun med f.eks. krem, iskrem eller vaniljesaus/vaniljekrem eller en kombo. 

• Nyttig 1
Skrevet
Johan uten land skrev (3 minutter siden):

Prøv smuldrepai  - enket og godt - serveres gjerne lun med f.eks. krem, iskrem eller vaniljesaus/vaniljekrem eller en kombo. 

Takk! Men som jeg skrev i første innlegg: Jeg er ute etter andre alternativer denne gangen, smuldrepai lager jeg jevnlig i alle slags variasjoner. :) 

• Liker 1
Skrevet

Stikkelsbærgrøt? 

Anonymkode: 6eb32...913

• Hjerte 1
Skrevet

Litt på siden, men jeg har endelig oppdaget at druer - særlig de røde- er veldig gode å spise etter en tur i fryseren. Så du kan jo sjekke om stikkelsbær også passer godt som snacks i frossen tilstand 😊

Anonymkode: 0e479...a29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 22.03):

Litt på siden, men jeg har endelig oppdaget at druer - særlig de røde- er veldig gode å spise etter en tur i fryseren. Så du kan jo sjekke om stikkelsbær også passer godt som snacks i frossen tilstand 😊

Anonymkode: 0e479...a29

Det kan jeg skrive under på at det er🙂

Anonymkode: 8b8fa...09c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...