AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:23 #1 Skrevet onsdag kl 06:23 Noen som har tips til bruk av stikkelsbær? Jeg fikk en pose røde som nå ligger i fryseren i påvente av gode idéer. Ikke det mest åpenbare som syltetøy eller smuldrepai, men noe litt mer uvanlig er det jeg leter etter. Anonymkode: bfc3a...a23
Haldrup Skrevet onsdag kl 07:37 #2 Skrevet onsdag kl 07:37 Du kan lage vin av de det er i alle fall litt uvanlig.... Av matretter kan det anbefales å bruke de i gryteretter(litt som tyttebær eller solbær kan) eller eventuelt i en god løk-kompot. Stekte karamelliserte stikkelsbær er vilt godt på iskrem. 200g stikkelsbær, 100g rørsukker, 50g smør, 1 shot grand manier til flambering. (trenger ikke å flambere, men bare koke inn funker også. ) Sukker smeltes til lys karamell i en stekepanne, smør tilsettes, halverte stikkelsbær tilsettes og steker med i 2-3 min, likøren tilsettes og enten flamberes eller bare koker inn. Når konsistensen er som du liker den tar du den av komfuret. Server lun med iskrem eller evt. ostekake 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:59 #3 Skrevet onsdag kl 08:59 Takk @Haldrup, karamellisering skal prøves, med flambering! Anonymkode: bfc3a...a23 1
Johan uten land Skrevet onsdag kl 17:37 #4 Skrevet onsdag kl 17:37 Prøv smuldrepai - enket og godt - serveres gjerne lun med f.eks. krem, iskrem eller vaniljesaus/vaniljekrem eller en kombo. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:44 #5 Skrevet onsdag kl 17:44 Johan uten land skrev (3 minutter siden): Prøv smuldrepai - enket og godt - serveres gjerne lun med f.eks. krem, iskrem eller vaniljesaus/vaniljekrem eller en kombo. Takk! Men som jeg skrev i første innlegg: Jeg er ute etter andre alternativer denne gangen, smuldrepai lager jeg jevnlig i alle slags variasjoner. Anonymkode: bfc3a...a23 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:00 #6 Skrevet fredag kl 18:00 Stikkelsbærgrøt? Anonymkode: 6eb32...913 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:03 #7 Skrevet fredag kl 20:03 Litt på siden, men jeg har endelig oppdaget at druer - særlig de røde- er veldig gode å spise etter en tur i fryseren. Så du kan jo sjekke om stikkelsbær også passer godt som snacks i frossen tilstand 😊 Anonymkode: 0e479...a29
AnonymBruker Skrevet i går, 00:03 #8 Skrevet i går, 00:03 AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 22.03): Litt på siden, men jeg har endelig oppdaget at druer - særlig de røde- er veldig gode å spise etter en tur i fryseren. Så du kan jo sjekke om stikkelsbær også passer godt som snacks i frossen tilstand 😊 Anonymkode: 0e479...a29 Det kan jeg skrive under på at det er🙂 Anonymkode: 8b8fa...09c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå