AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #1 Skrevet 3. september 2025 Noen som har tips til bruk av stikkelsbær? Jeg fikk en pose røde som nå ligger i fryseren i påvente av gode idéer. Ikke det mest åpenbare som syltetøy eller smuldrepai, men noe litt mer uvanlig er det jeg leter etter. Anonymkode: bfc3a...a23
Gjest Haldrup Skrevet 3. september 2025 #2 Skrevet 3. september 2025 Du kan lage vin av de det er i alle fall litt uvanlig.... Av matretter kan det anbefales å bruke de i gryteretter(litt som tyttebær eller solbær kan) eller eventuelt i en god løk-kompot. Stekte karamelliserte stikkelsbær er vilt godt på iskrem. 200g stikkelsbær, 100g rørsukker, 50g smør, 1 shot grand manier til flambering. (trenger ikke å flambere, men bare koke inn funker også. ) Sukker smeltes til lys karamell i en stekepanne, smør tilsettes, halverte stikkelsbær tilsettes og steker med i 2-3 min, likøren tilsettes og enten flamberes eller bare koker inn. Når konsistensen er som du liker den tar du den av komfuret. Server lun med iskrem eller evt. ostekake
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #3 Skrevet 3. september 2025 Takk @Haldrup, karamellisering skal prøves, med flambering! Anonymkode: bfc3a...a23
Johan uten land Skrevet 3. september 2025 #4 Skrevet 3. september 2025 Prøv smuldrepai - enket og godt - serveres gjerne lun med f.eks. krem, iskrem eller vaniljesaus/vaniljekrem eller en kombo. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #5 Skrevet 3. september 2025 Johan uten land skrev (3 minutter siden): Prøv smuldrepai - enket og godt - serveres gjerne lun med f.eks. krem, iskrem eller vaniljesaus/vaniljekrem eller en kombo. Takk! Men som jeg skrev i første innlegg: Jeg er ute etter andre alternativer denne gangen, smuldrepai lager jeg jevnlig i alle slags variasjoner. Anonymkode: bfc3a...a23 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2025 #6 Skrevet 5. september 2025 Stikkelsbærgrøt? Anonymkode: 6eb32...913 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2025 #7 Skrevet 5. september 2025 Litt på siden, men jeg har endelig oppdaget at druer - særlig de røde- er veldig gode å spise etter en tur i fryseren. Så du kan jo sjekke om stikkelsbær også passer godt som snacks i frossen tilstand 😊 Anonymkode: 0e479...a29
AnonymBruker Skrevet 7. september 2025 #8 Skrevet 7. september 2025 AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 22.03): Litt på siden, men jeg har endelig oppdaget at druer - særlig de røde- er veldig gode å spise etter en tur i fryseren. Så du kan jo sjekke om stikkelsbær også passer godt som snacks i frossen tilstand 😊 Anonymkode: 0e479...a29 Det kan jeg skrive under på at det er🙂 Anonymkode: 8b8fa...09c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå