Gå til innhold

Bytte bufferkonto fra en bank til en annen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag bruker vi Storebrand bank hvor vi har både huslån, spare-, buffer-, bruks- og lønnskonto. Så ser jeg i en av trådene her at Kredittbanken har 5% rente på bufferkonto og fritt med uttak pr år. Storebrand har 3% for de første 100 000 og deretter svært dårlig etter det. Det vil da være fornuftig å sette pengene fra bufferkontoen over til Kredittbanken. Det jeg lurer på da er om ikke det vil falle litt uheldig ut i banken som vi er nå med tanke på videre boligkjøp og lånemuligheter? Da tenker jeg på at de ikke kan se at det ligger et beløp for sparing der. Det vil vel være gunstig at en bank ser at det stadig tikker inn beløp på en bufferkonto? Eller tenker jeg helt feil her? Noen som kan ha noen tanker om hva vi bør gjøre?

Så er jeg jo også litt skeptisk til at vi ikke får vårt eget kontonummer i Kredittbanken, men må betale inn ved hjelp av et KID-nr. Ser de skriver at de gjør det for å holde kostnadene nede, men jeg blir litt skeptisk må jeg si 🤔

Anonymkode: 00380...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du tenker feil. Man må utnytte de mulighetene som finnes. Tenker du likt når du kjøper mat? Om Rema har tilbud på noe, så føler du deg forpliktet til å kjøpe ting til full pris på Kiwi allikevel? 

Om banken ønsker å ha deg som kunde får de gi konkurransedyktige vilkår 

KID-nummer er veldig trygt. Og definitivt ikke noe å frykte

Endret av newman01
  • Liker 3
Skrevet

Du er alt for lojal mot banken din, og det tjener de masse på. 

De bryr seg ikke om hvor du har kontoer om du skulle søke lån i fremtiden!

Finn den banken med best rente på høyrentekonto og flytt dit. Jeg flytter stadig bufferen etter hvor det er best rente og vilkår. Innbetaling ved hjelp av KID er null problem. 

Anonymkode: e84b7...505

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag bruker vi Storebrand bank hvor vi har både huslån, spare-, buffer-, bruks- og lønnskonto. Så ser jeg i en av trådene her at Kredittbanken har 5% rente på bufferkonto og fritt med uttak pr år. Storebrand har 3% for de første 100 000 og deretter svært dårlig etter det. Det vil da være fornuftig å sette pengene fra bufferkontoen over til Kredittbanken. Det jeg lurer på da er om ikke det vil falle litt uheldig ut i banken som vi er nå med tanke på videre boligkjøp og lånemuligheter? Da tenker jeg på at de ikke kan se at det ligger et beløp for sparing der. Det vil vel være gunstig at en bank ser at det stadig tikker inn beløp på en bufferkonto? Eller tenker jeg helt feil her? Noen som kan ha noen tanker om hva vi bør gjøre?

Så er jeg jo også litt skeptisk til at vi ikke får vårt eget kontonummer i Kredittbanken, men må betale inn ved hjelp av et KID-nr. Ser de skriver at de gjør det for å holde kostnadene nede, men jeg blir litt skeptisk må jeg si 🤔

Jeg forstå overhode ikke bekymringene dine. Har alltid hatt bufferkonto der jeg får høyest rente og da ofte konto uten eget kontonr og har også tatt opp boliglån flere ganger i ulike banker i årenes løp.

Det var i eldgamle dager at det hadde noe for seg å bygge et "forhold" til en bank.

Anonymkode: e52f3...a24

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har vel ingenting å si.

Jeg har kontoer i fire-fem banker, det er da ikke noe noen legger seg opp i.

Anonymkode: 48d13...271

• Liker 1
Skrevet

Ganske normalt å ha kontoer i flere banker i dag.

- Jeg søkte om lån hos Husbanken

- Har bufferkonto/høyrentekonto (4,24% og kan ta ut så mange ganger jeg vil) og fond hos Bulder Bank.

- BSU i Sparebank 1.

Anonymkode: 299f1...148

Skrevet

Jeg syntes ting ble enklere og ryddigere da jeg kom meg ned til 2 banker, så jeg forstår den. Men de 2 er da riktignok de mest konkurrasedyktige jeg har funnet. 

Anonymkode: 066d3...2c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har vel ingenting å si.

Jeg har kontoer i fire-fem banker, det er da ikke noe noen legger seg opp i.

Anonymkode: 48d13...271

Jeg mener ikke at det er noe de legger seg opp i, men om jeg skulle lånt ut store summer til noen så ville jeg jo vært mer villig til å låne ut til de som jeg ser er i stand til å spare kontra dem som jeg ikke kan se er flinke til å spare!

TS.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forstå overhode ikke bekymringene dine. Har alltid hatt bufferkonto der jeg får høyest rente og da ofte konto uten eget kontonr og har også tatt opp boliglån flere ganger i ulike banker i årenes løp.

Det var i eldgamle dager at det hadde noe for seg å bygge et "forhold" til en bank.

Jeg mener ikke at man trenger å være lojal, men det blir litt som å se på kredittverdigheten. En god sparer = har kontroll på økonomien.

TS

newman01 skrev (1 time siden):

Du tenker feil. Man må utnytte de mulighetene som finnes. Tenker du likt når du kjøper mat? Om Rema har tilbud på noe, så føler du deg forpliktet til å kjøpe ting til full pris på Kiwi allikevel? 

Man kan ikke sammenlikne det å kjøpe mat. Kiwi eller Rema er ikke mer villig til å gi meg en god pris om jeg legger igjen alle pengene mine der 😅 Men uansett, fint å lese at jeg kan flytte til en annen bank uten at min bank kommer til å bry seg om sparing ved evt nytt boliglån.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syntes ting ble enklere og ryddigere da jeg kom meg ned til 2 banker, så jeg forstår den. Men de 2 er da riktignok de mest konkurrasedyktige jeg har funnet. 

Jeg kan godt ha mange banker jeg, men jeg lurer litt på det der med at bankene ikke heller ønsker at de kan se at vi er gode til å spare. Så føler jeg som sagt litt utrygghet med tanke på at jeg ikke får eget kontonummer og må betale inn på et kid-nr i stedet.

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

En annen ting, hvor kan jeg da følge med på pengene mine om jeg ikke kan ha eget kontonummer? Jeg skjønner at jeg skal lese mer om dette altså, men fikk en følelse av at du kan dette. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En annen ting, hvor kan jeg da følge med på pengene mine om jeg ikke kan ha eget kontonummer? Jeg skjønner at jeg skal lese mer om dette altså, men fikk en følelse av at du kan dette. 

TS

Fant det ut 🙂 Man ser det på sin egen profil når man logger seg inn. 

Skrevet

Da vi søkte boliglån i en bank og hadde hatt sparekonto i en annen, måtte jeg sende over kontoutskrifter for flere år for å "dokumenterer hvor pengene kom fra". I mitt tilfelle kom der flere flere års jevn sparing, så da fikk jeg sendt over flere års kontoutskrift som viste at kontoen steg jevnt. Dette er pga hvitvaskingsregler. 

Mannen min som hadde sparekonto i banken vi søkte lån i slapp dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pff. Mye bedre å ha et totalforhold til banken sin. Jeg har super rente på høyrenten her og veldig god rente på rammelånet. I tillegg har jeg forikringene i samme bank. Eika alt sammen og egen rådgiver jeg etterhvert kjenner meget godt.

Anonymkode: 8a80b...102

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener ikke at det er noe de legger seg opp i, men om jeg skulle lånt ut store summer til noen så ville jeg jo vært mer villig til å låne ut til de som jeg ser er i stand til å spare kontra dem som jeg ikke kan se er flinke til å spare!

TS.

Jeg mener ikke at man trenger å være lojal, men det blir litt som å se på kredittverdigheten. En god sparer = har kontroll på økonomien.

TS

Man kan ikke sammenlikne det å kjøpe mat. Kiwi eller Rema er ikke mer villig til å gi meg en god pris om jeg legger igjen alle pengene mine der 😅 Men uansett, fint å lese at jeg kan flytte til en annen bank uten at min bank kommer til å bry seg om sparing ved evt nytt boliglån.

TS

En bank som vurderer å gi lån er opptatt betjeningsevne, ikke spare-evne

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De finner jo ut av dette selv om du sparer hos andre. 

Langt flere bør bli utro mot banken sin. Mulig folk endelig er i ferd med å bli bedre på dette, for jeg opplevde nylig at en av mine banker satte opp igjen sparerenten kort tid etter at de satte den ned. Det var nok mange som stakk.

Anonymkode: 40ff3...762

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er ingenting å være skeptisk ovenfor, det er vanlig praksis når banker lager egne sparekonsepter som for eksempel Kredittbanken.

Anonymkode: 7199b...83c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pff. Mye bedre å ha et totalforhold til banken sin. Jeg har super rente på høyrenten her og veldig god rente på rammelånet. I tillegg har jeg forikringene i samme bank. Eika alt sammen og egen rådgiver jeg etterhvert kjenner meget godt.

Anonymkode: 8a80b...102

Hva er rentene der da?

Skrevet

Spar og lån der det er best vilkår. Har hatt minst 10 kontoer til sparing. Flytter penger rundt til den som tilbyr best avtale.

Anonymkode: f7c0b...ece

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Spar og lån der det er best vilkår. Har hatt minst 10 kontoer til sparing. Flytter penger rundt til den som tilbyr best avtale.

Anonymkode: f7c0b...ece

Samme her, og jeg beholder dem når jeg flytter penger rundt. Eksisterende kunder får iblant bedre vilkår enn nye. Selv om jeg også har sett det motsatte.

Anonymkode: 40ff3...762

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...