Gå til innhold

Dårlig samvittighet for at jeg dro fra babyen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på 5 måneder. På fredag skulle jeg på et arrangement, og pappaen skulle ha babyen.

Jeg var borte 19-01, altså 6 timer.

I starten sjekket jeg telefonen hele tiden, men det var stille. Sendte noen snapper som ikke ble besvart. Så jeg tenkte det gikk fint hjemme og la bort telefonen litt.

Det var høyt lydnivå og jeg hørte ikke da mannen ringte og sendte SMS ved midnatt. 40 min senere så jeg det, og da gikk jeg hjem. Var hjemme kl ett og da sov de begge.

Det viser seg at sønnen vår har hylskreket så og si hele kvelden. Med unntak av små perioder hvir han har sovnet av utmattelse. Når mannen ringte ved midnatt hadde han fått så nok at han hadde forlatt den skrikende babyen alene i senga.

Dette spiser meg opp! Hadde jeg visst at det var slik hadde jeg gått hjem med en gang! Jeg er bitter på mannen for at han lot baby gråte alene, jeg er bitter på meg selv for at jeg ikke fikk med meg at han ringte. Og jeg har en enorm skyldfølelse for at sønnen vår hadde det så fælt, så lenge. Han gråter nesten aldri, så dette var nok en reaksjon på at jeg var borte 😭 Han skrek etter mammaen sin, og jeg kom ikke 😭😭

Kan han ha tatt skade av dette?

Anonymkode: 32e45...a16

• Hjerte 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du borte til 01? 3-4 timer holder i massevis. Du burde ha dårlig samvittighet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke ta det så hardt da. Han hadde en trygg voksen der, bare ikke akkurat den han ville. Det går bra :) Han overleve det på alle måter.

Men forstår følelsen din, men jobb litt med den. Bare fint at far fikk ansvaret og at baby får erfare at far også nytter. Selv om det ikke er det baby ga uttrykk for. Det beste her var at begge sov da du kom hjem, så tilslutt gikk det jo bra. Viktig at de får erfare at det går bra tilslutt selv om mamma er borte. 

Så tenker mannen din gjorde rett og lot deg kose deg :) 

Anonymkode: b8f54...c14

• Liker 33
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg måtte på sykehus med den eldste som var 2,5 da nr to var 2 måneder. Far bortreist på jobb.

Her måtte besteforeldre trå til med en som ikke tok flaske og skrek en del timer. Til slutt matet de babyen med en fløtemugge og skje.

Det gikk bra. Babyen er nå  nesten voksen og har ikke tatt skade av det.

Anonymkode: de680...376

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Har far vært alene medbaby før, utover 10 min. ?

isåfall vsr det leeenge du ble borte, men dårlig av far å ikke gi beskjed og IKKE greit av han å forlate baby

• Liker 3
Skrevet

Det var et sikkert tegn på at far må øve mer på å være alene med baby, tenker jeg 🙂. Du gjorde ingenting feil, så ikke bebreide deg selv ❤️. Verken baby eller far tar skade av en kveld uten deg, selv om det ble litt trøblete.

Anonymkode: 22011...77f

• Liker 35
  • Nyttig 8
Skrevet

Babyen hadde sikkert mageknip og gråt på grunn av det. Ikke fordi du var borte. 

For en fin og god far som lar mor få fri noen timer. 

Babyen har selvsagt ikke tatt noen skade av dette😀😀

Anonymkode: 9bad2...f32

• Liker 23
  • Nyttig 3
Skrevet
monican94 skrev (30 minutter siden):

Har far vært alene medbaby før, utover 10 min. ?

isåfall vsr det leeenge du ble borte, men dårlig av far å ikke gi beskjed og IKKE greit av han å forlate baby

Ærlig talt. Noe av det første man blir rådet til når man får barn er at man skal legge fra seg barnet om man føler man ikke klarer det. Mannen hennes gjorde helt rett i å legge fra seg babyen på et trygt sted. 

Anonymkode: aa9ed...4a4

• Liker 33
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Ja du vet du dette var ikke dårlig gjort av deg eller din mann. Baby må få være med far også uten at du tenker den tar skade av det. Det er jo faren, kanskje baby er meat knyttet til deg akkurat nå, men du vil vel at den skal ha samme forhold til far. Skjønner godt at baby har skreket, skjønner far ble sliten og skjønner du er lei deg, men ingen har gjort noe feil og ingen får varige men av å tilbringe tid med sin far på denne måten

Anonymkode: 7803c...a4f

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette går helt fint! Ikke la noen gi deg dårlig samvittighet! Og far ringte deg jo når det ble for mye, men akkurat da fikk ikke du det med deg. De lå og sov når du kom hjem. Ingen problem. 

Anonymkode: 3a0db...836

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet

Altså, hva tror dere gardskjerringer og andre gjorde før i tiden? De gikk i alle fall ikke å bar på babyene 24/7. De lå garantert i kurvene eller sengene sine og gråt til de sovnet. Livet hadde aldri gått rundt før, dersom man skulle dulle like mye som det gjøres i 2025.

Poenget er, TS: Dette går HELT fint, og er ingenting å ha dårlig samvittighet for. For far sin del, er det bare utrolig bra å erfare hvor utmattende foreldrerollen kan være, slik at han får større respekt for det du og oss andre mødre gjør, absolutt hele tiden. 

Legg bort den dårlige samvittigheten ASAP.

Anonymkode: 17573...d5e

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg måtte på sykehus med den eldste som var 2,5 da nr to var 2 måneder. Far bortreist på jobb.

Her måtte besteforeldre trå til med en som ikke tok flaske og skrek en del timer. Til slutt matet de babyen med en fløtemugge og skje.

Det gikk bra. Babyen er nå  nesten voksen og har ikke tatt skade av det.

Anonymkode: de680...376

Hvordan i all verden vet du det? Er barnet 100 % perfekt? Jeg måtte også på sykehus da min var 3 måneden, og jeg vet ikke om barnet tok skadet av det. Det er umulig for oss å vite om noe ved barnet kan være påvirket av hendelser i spedbarn eller småbarnstiden?

Jeg begynte i barnehage da jeg var 3 måneder. Jeg kan selvsagt si "og det har jo gått helt fint", men vet vi det? Kanskje hadde jeg vært litt annerledes om jeg ikke hadde måttet det? Jeg har flere autoimmune sykdommer, kan vi vite 100 % sikkert at det ikke er på grunn av for tidlig barnehage? Jeg hadde det vanskelig på ungdomsskolen, kan vi vite sikkert at det ikke har noen sammenheng? 

Ikke meningen å gi deg skyldfølelse for noe, livet skjer og du valgte ikke å bli syk/skadet, men jeg forundrer meg sånn over folk som kategorisk slår fast at barna ikke har tatt skade av det, og føler det av mange brukes som en unnskyldning for å gjøre ting mest mulig bekvemt for seg selv, ala "jeg sover dårlig med en baby i senga så da "søvntrener" jeg babyen for min egen bekvemmelighet".

Anonymkode: 3ecde...38f

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, hva tror dere gardskjerringer og andre gjorde før i tiden? De gikk i alle fall ikke å bar på babyene 24/7. De lå garantert i kurvene eller sengene sine og gråt til de sovnet. Livet hadde aldri gått rundt før, dersom man skulle dulle like mye som det gjøres i 2025.

Poenget er, TS: Dette går HELT fint, og er ingenting å ha dårlig samvittighet for. For far sin del, er det bare utrolig bra å erfare hvor utmattende foreldrerollen kan være, slik at han får større respekt for det du og oss andre mødre gjør, absolutt hele tiden. 

Legg bort den dårlige samvittigheten ASAP.

Anonymkode: 17573...d5e

Gardskjerringene og andre på den tiden bedrev også oppdragervold, unge jenter ble shamet om de ble utsatt for overgrep, menn hadde lov å banke kone og barn. Er det virkelig noe å strekke seg etter? 

Anonymkode: 3ecde...38f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Herlighet, er her jo problemet at far ikke har vært nok alene med babyen før. Du bør reise bort i et par-tre timer oftere, og la far få lære seg å trygge babyen. 

Anonymkode: 92c42...3d3

• Liker 14
  • Hjerte 3
Skrevet

Du har ingenting å ha dårlig samvittighet for. Men din mann viser at han har dårlig utholdenhet, respekt for din tid ute av huset, og nå kan du ikke stole på han mer. Han har nå lagt lista, og den er lav. Du vil fortsette å være sammen med han, men noe har endret seg for alltid i forholdet deres. Det å vite at han er kapabel til å ta vare på familien, er så viktig.

Det kommer til å sitte langt inne for deg nå å være borte fra barnet ditt. Det kan du takke typen din for. Han er en som tåler lite, en pingle som ikke takler noen timer med gråt engang. Han har forandret alt, tro meg dette har satt spor for alltid. De som vet de vet. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Babyen visste at han ikke var alene, han hadde bare ikke favorittpersonen sin som er du. Gråten er derfor en klage og ikke en gråt i frykt for å være alene/ forlatt. 

Dette går nok helt fint ❤️ skjønner det føles vondt, men sønnen din har ikke vært alene og grått. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Antar far skal ha pappapermisjon, baby må bli vant med at de 2 er alene sammen over lengre tid. 

Det er nok en idé at far er alene med baby litt oftere frem til pappapermisjon. 

Anonymkode: d84b8...5a6

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ærlig talt. Noe av det første man blir rådet til når man får barn er at man skal legge fra seg barnet om man føler man ikke klarer det. Mannen hennes gjorde helt rett i å legge fra seg babyen på et trygt sted. 

Anonymkode: aa9ed...4a4

For å hente seg inn noen minutter.. ikke bare legge fra seg baby og gå og legge seg på et annet rom... Men synes far burde ha ringt mor kl 21 hvis baby gråt fra kl 19. 

Min har hatt kolikk i x antall måneder, og ofte er det kun jeg som mamma som har vært bra nok som trøst. Det er ikke rart når man tenker på det tette båndet mor og baby har, og at det er mor som regulerer babyens nervesystem.

Anonymkode: 86396...ecf

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Antar far skal ha pappapermisjon, baby må bli vant med at de 2 er alene sammen over lengre tid. 

Det er nok en idé at far er alene med baby litt oftere frem til pappapermisjon. 

Anonymkode: d84b8...5a6

Mye som skjer hos en baby fra 5 mnd til pappaen skal ha perm en del mnd senere da. Babyens hjerne utvikles i enorm fart, så på noen måneder er det jo en helt annen situasjon. Så tenker man ikke trenger å bekymre seg for at baby må bli vant til dette ved 5 måneder. 

Her er baby 11 mnd når far går ut i perm.

Anonymkode: 86396...ecf

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...