BareMegAlene Skrevet onsdag kl 04:55 #1 Skrevet onsdag kl 04:55 Hei. Jeg driver et enk. Og for et par år siden (august 2023) ble jeg kontaktet av et teleselskap kalt Unifon (tidligere Nortel) og tilbydde meg 4 abonnementer. Jeg takket ja. Prisen var 2000kr i mnd. Noen mnd senere fant jeg ut at det var for dyrt og ville si opp numrene men da måtte jeg betale bruddgebyr på 12.000 el noe. Så jeg kunne bare nedgradere abonnementene til det billigste og kun betale 1000kr i mnd. Nå i august er bindingstiden ute, og jeg ringte og sa opp, men de ville ikke ta imot oppsigelsen på tlf. De forlangte at jeg tok det på epost. Jeg sendte mail.med engang og hørte ingenting. Sendte påminnelse igjen fra den samme opprinnelige eposten. Ingenting. Sendte en ny epost med en tilfeldig spørsmål om noe helt annet og fikk svar på dagen. Jeg føler jeg ikke får sagt opp, når jeg da ikke får si opp på tlf og de svarer ikke på epost. Hva gjør man når man er i en slik situasjon? Kan noen hjelp meg med denne saken for en liten sum? Jeg vil jo ikke går et år til og betale 10k for noe jeg ikke bruker.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:03 #2 Skrevet onsdag kl 05:03 Post dette på den den norske reddit, jeg så en lignende sak der for ikke lenge siden med et annet firma som liksom ikke kunne ta imot oppsigelse på telefon og ikke svarte på henvendelser om det. Folk ser hadde peiling https://www.reddit.com/r/norge/ Anonymkode: 3621a...a72 5 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:03 #3 Skrevet onsdag kl 05:03 https://www.reddit.com/r/norge/ Anonymkode: 3621a...a72
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:14 #4 Skrevet onsdag kl 05:14 BareMegAlene skrev (16 minutter siden): Hei. Jeg driver et enk. Og for et par år siden (august 2023) ble jeg kontaktet av et teleselskap kalt Unifon (tidligere Nortel) og tilbydde meg 4 abonnementer. Jeg takket ja. Prisen var 2000kr i mnd. Noen mnd senere fant jeg ut at det var for dyrt og ville si opp numrene men da måtte jeg betale bruddgebyr på 12.000 el noe. Så jeg kunne bare nedgradere abonnementene til det billigste og kun betale 1000kr i mnd. Nå i august er bindingstiden ute, og jeg ringte og sa opp, men de ville ikke ta imot oppsigelsen på tlf. De forlangte at jeg tok det på epost. Jeg sendte mail.med engang og hørte ingenting. Sendte påminnelse igjen fra den samme opprinnelige eposten. Ingenting. Sendte en ny epost med en tilfeldig spørsmål om noe helt annet og fikk svar på dagen. Jeg føler jeg ikke får sagt opp, når jeg da ikke får si opp på tlf og de svarer ikke på epost. Hva gjør man når man er i en slik situasjon? Kan noen hjelp meg med denne saken for en liten sum? Jeg vil jo ikke går et år til og betale 10k for noe jeg ikke bruker. Hvorfor i f fortsetter du å betale? Du veit du kan stanse fakturaer? Rapporter de inn til forbrukerrådet/forbrukertilsynet/ politiet/ Økokrim/ alle som popper opp når du googler svindel bedrift. Og så kontakter du banken din og fjerner autogiro. Det de gjør er ulovlig. Du kan ikke straffes for å IKKE ville bli svindlet…. Anonymkode: 07d10...197 1 10
BareMegAlene Skrevet onsdag kl 05:38 Forfatter #5 Skrevet onsdag kl 05:38 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvorfor i f fortsetter du å betale? Du veit du kan stanse fakturaer? Rapporter de inn til forbrukerrådet/forbrukertilsynet/ politiet/ Økokrim/ alle som popper opp når du googler svindel bedrift. Og så kontakter du banken din og fjerner autogiro. Det de gjør er ulovlig. Du kan ikke straffes for å IKKE ville bli svindlet…. Anonymkode: 07d10...197 Jeg har stoppet å betale før, og fikk megainkasso
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:46 #6 Skrevet onsdag kl 05:46 ring de, gjør oppmerksom på at samtalen blir tatt opp og spør hvofor de sier du må si opp skriftlig når de ikke svarer på skriftlig henvendelser. Evt, send oppsigelsen rekommandert i sneglepost i stedenfor e-post Da har du bevis på at de har mottatt den.. Anonymkode: 16572...9ad 5 1
Schmuhu Skrevet onsdag kl 06:46 #7 Skrevet onsdag kl 06:46 BareMegAlene skrev (1 time siden): Jeg har stoppet å betale før, og fikk megainkasso Og da motsier du inkassokravet. Enkelt og greit. Inkasso som motsies stopper opp og motparten må ta det videre til i alle fall forliksrådet dersom de ønsker pengene. Her kan du da forklare saken og dokumentere oppsigelser osv. Å slutte med innbetaling er det kraftigste og beste verktøyet du har. På samme måten kan motparten slutte å levere tjenesten. Schmuhu 5 9
Sniff76 Skrevet onsdag kl 08:11 #8 Skrevet onsdag kl 08:11 Ring dem og be dem finne fram mailene fra deg mens du har dem på tlf. Og be dem ordne før du legger på. 3
BareMegAlene Skrevet onsdag kl 09:19 Forfatter #9 Skrevet onsdag kl 09:19 Sniff76 skrev (1 time siden): Ring dem og be dem finne fram mailene fra deg mens du har dem på tlf. Og be dem ordne før du legger på. Har gjort det og, de sier en annen avdeling må ta seg av slik, de klarer ikke å søke opp sånne ting selv. Jeg sitter der og krangler men det nytter ikke. Kommer liksom ingen vei, utrolig at de får holde på slik. Fordi da jeg hadde problemer med numrene og ringte ,så fant de dem i systemet og hjalp meg. Brukte et av numrene de siste 3mnd aiddn jeg har jo betalt for dem i nesten 2 år. 1
Seff Skrevet onsdag kl 09:24 #10 Skrevet onsdag kl 09:24 (endret) Les i denne facebook-gruppen, og kontakt ev. noen av dem som er nevnt der. Vi som er svindlet av Unifon (tidligere Phonect) | Facebook Endret onsdag kl 09:25 av Seff 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:31 #11 Skrevet onsdag kl 09:31 Jeg har dessverre ikke noe å tillegge, men tok en screenshot fra Unifons nettsider. De lover "enestående" kundeservice. Enestående elendig, tenker jeg vi kan si! Anonymkode: 3923b...8ff
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:40 #12 Skrevet onsdag kl 09:40 BareMegAlene skrev (4 timer siden): Hei. Jeg driver et enk. Og for et par år siden (august 2023) ble jeg kontaktet av et teleselskap kalt Unifon (tidligere Nortel) og tilbydde meg 4 abonnementer. Jeg takket ja. Prisen var 2000kr i mnd. Noen mnd senere fant jeg ut at det var for dyrt og ville si opp numrene men da måtte jeg betale bruddgebyr på 12.000 el noe. Så jeg kunne bare nedgradere abonnementene til det billigste og kun betale 1000kr i mnd. Nå i august er bindingstiden ute, og jeg ringte og sa opp, men de ville ikke ta imot oppsigelsen på tlf. De forlangte at jeg tok det på epost. Jeg sendte mail.med engang og hørte ingenting. Sendte påminnelse igjen fra den samme opprinnelige eposten. Ingenting. Sendte en ny epost med en tilfeldig spørsmål om noe helt annet og fikk svar på dagen. Jeg føler jeg ikke får sagt opp, når jeg da ikke får si opp på tlf og de svarer ikke på epost. Hva gjør man når man er i en slik situasjon? Kan noen hjelp meg med denne saken for en liten sum? Jeg vil jo ikke går et år til og betale 10k for noe jeg ikke bruker. Du HAR sagt opp. Du har sendt det skriftlig. Du behøver ikke bekreftelsen, rent juridisk. Kommer det en ny faktura så bestrider du den, legger ved kopi av oppsigelsen og så er leverandøren sperret for å videre forfølge innkreving. Om innkrevingen eskaleres til et inkassoselskapet så sender du dem bare kopi av bestridelse + oppsigelse og så stopper det opp. I verste fall kan de dra deg for retten for å få innkrevd beløpet. Og det taper ikke du på, fordi - skriftlig bevis. Og, du? Ikke ring for å si opp ting. 100% skriftlighet, alltid. Anonymkode: 30aae...5fb 5
Slarti Skrevet onsdag kl 09:43 #13 Skrevet onsdag kl 09:43 (endret) Støtter å slutte å betale. Så venter du til inkasso, Bestrider inkasso skriftlig til inkassoselskap. (send med dato på når du sendte epost til selskapet) Vent på innkalling til forliksrådet. Møt opp, ta med dokumentasjon. Bli frikjent, Krev dekning for tapt arbeidstid og tid brukt på saken. Bare husk. All kommunikasjon skriftlig fra nå av. Vipps får du utbetalt noen tusenlapper. Om dem krever at du sender E-post, og du kan dokumentere at du har sendt epost så har du ditt på det tørre. Og bestrider du inkassoen så må enten inkasso-selskapet trekke saken, eller ta det til retten. Endret onsdag kl 09:44 av Slarti 2
A-hunter Skrevet onsdag kl 09:44 #14 Skrevet onsdag kl 09:44 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og, du? Ikke ring for å si opp ting. 100% skriftlighet, alltid. Og aldri inngå avtaler på telefon igjen. Hvis alle slutter å kjøpe av disse telefonselgerne kan det være håp om at denne bransjen opphører. 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:51 #15 Skrevet onsdag kl 09:51 Nå har du sakt opp, så vent å se om det nyttet eller om du får varsel om ny betaling. Får du ytterligere krav hadde jeg sendt mail hvor jeg bestred dette, henviste til oppsigelsen (legger ved kopi av dette) og henviser så til telefonsamtale hvor du forsøker å få bekreftelse på oppsigelsen. Så avslutter du med at hvis dette nå ikke respekteres kommer du til å anmelde hele selskapet for bedrageri. Denne mailen sender du også til øverste leder i firma. Jeg gjorde noe lignende til et firma jeg aldri ble kvitt, etter den mailen kom det en beklagelse fra ledelsen og jeg har aldri hørt noe fra de siden. Anonymkode: 17c96...c81 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:57 #16 Skrevet onsdag kl 09:57 Disse svindelselskapene lever av akkurat dette. 1. folk/firmaer som betaler regninger noe ukritisk og tror dette var en vanlig katalogoppføring. 2. folk som ikke tør annet enn å betale. Her har du ditt på det tørre, de vil ikke klare å drive inn ei krone av deg (gitt at de klagde før oppsigelsesfrist før evt ny bindingstid). For hver nye krone du sender over, er det en kjeltring som gnir seg i hendene. Slutt med det, straks. Så bestrider du kravet, og sier det blir oppgjør i retten som neste ledd. Anonymkode: c1a18...0f0
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:34 #17 Skrevet onsdag kl 15:34 Når du sendte oppsigelse på mail - så skal du få ett svar med ett saksnummer. Selv om de sier at de er raske til å svare, så er min erfaring noe helt annet. Klaget jeg på at de ikke svarte på telefon, fikk jeg beskjed om å sende mail, og sende jeg mail og purret på svar - skulle jeg har ringt! Men - jeg mener standard vilkår er to års binding, deretter er det tre mnd oppsigelsestid. Slik var det ihvertfall da vi kom oss ut i fjor høst. Da hadde jeg sagt opp tre mnd før bindingen utløp, og kom endelig ut av dette selskapet. Legg inn melding på bytt.no - og se hva de svarer der! Anonymkode: 2d481...94d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:19 #18 Skrevet onsdag kl 18:19 Ser ut til at de har 3 mnd oppsigelse. Dersom du sa opp i august må du enda betale for september, oktober og november. Ville ikke sluttet å betale før disse mnd er betalt. Anonymkode: 3e964...619
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:51 #19 Skrevet onsdag kl 18:51 Utfordringen her er at det er du som enkeltmannsforetak og ikke du som privatperson som har inngått disse avtalene. Da er det dessverre full avtalefrihet, rettighetene som privat forbruker gjelder ikke, og det benytter slike selskaper for hva det er verdt. Da jeg hadde enk fikk jeg bøtter og spann av henvendelser, og jeg takket nei til alle (de gangene jeg gadd å ta telefonen). Det er helt meningsløst å inngå slike avtaler som enk – du vil alltid ha mye lavere beskyttelse for ufine vilkår enn om du hadde inngått avtaler som privatperson ( som i realiteten med ikke juridisk er akkurat det samme). Jeg vet at svaret mitt ikke er til hjelp for ts dessverre, men det kan kanskje være en grei påminnelse for andre: driver du et enk så skal du aldri inngå slike avtaler! Anonymkode: a008b...9f5 1
TomKrus Skrevet onsdag kl 18:56 #20 Skrevet onsdag kl 18:56 BareMegAlene skrev (13 timer siden): Jeg har stoppet å betale før, og fikk megainkasso Da bestrider du inkassovarselet ! Ta vare på eposten der du har sagt opp ditt abb. Når du har bestridt inkassovarselet kan ikke selskapet drive inn summen. Da må de gå rettens vei, og med det beviset når de aldri frem. Bare ikke betal en krone mer når du faktisk har sagt opp, og kan bevise det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå