Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan være grunner til at noen blir sånn?

Har flyttet til et nytt sted og blitt kjent med noen folk. Den ene i gjengen skal alltid utfordre det meste jeg sier. «Men kanskje det var fordi…» «Kanskje det hadde vært lurere å…» «Du må huske at…»

Jeg trodde lenge denne personen ikke likte meg. Så får jeg høre fra en annen at det bare er sånn det er med alle. Personen er alltid uenig i alt man sier, tilsynelatende bare for å være uenig. 

Skjønner ikke helt motivasjonen eller bakgrunnen for hvorfor et voksent menneske skulle gidde å holde på sånn. I mange tilfeller er det helt åpenbart at jeg har rett, og til og med sånn at personen kan «snu» på egne meninger. For eksempel at X sier noe er bra, når jeg sier det 6 mnd senere, er det plutselig 3 grunner til hvorfor det IKKE er bra. Da har personen åpenbart glemt tidligere meninger. 

Noen som kjenner noen slike, eller vet noe om hvorfor de blir sånn? 

Anonymkode: e1a3c...771

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kverulant kanskje

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man ikke skal være det.

Anonymkode: 5f2f6...04b

• Nyttig 1
Skrevet

Toneleie spiller stor rolle. Prøver hun å føre en samtale? Eller er hun irritert og vil diskutere?

Anonymkode: b2875...227

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Faren min er slik, og jeg merker at han ikke klarer å holde styr på "meningene" sine. I mange år lot jeg ham bare holde på, men til slutt ble jeg så lei at jeg begynte å arrestere ham hver gang han motsa seg selv (og det var ganske ofte). Har likevel sett at han har fortsatt i samme spor, og det har endt med at jeg heller har trukket meg litt bort fra ham. Alt skal jo kveruleres og kritiseres på hele tiden...

Anonymkode: f52d6...894

• Liker 5
Skrevet

Kjenner en slik. Har et enormt behov for å ytre sterke meninger om den ting, og han kan bli veldig direkte og høylytt om du er uenig. 

Og det er så tydelig at det bare er for å krangle. Han kjørte veldig hardt, og ekstremt, på at en familie burde klare seg med en bil. Av hensyn til miljø, økonomi, plass.. og alt mulig annet. Og alle som ikke gjorde det var bare enkle og dumme mennesker. Vel - noen uker senere hadde hans familie tydeligvis behov for bil nummer to.... Og da er det de som bare har en som er enkle og dumme mennesker, som ikke prioriterer fleksibilitet og trygghet. 

Anonymkode: d8f81...bd1

• Liker 1
Skrevet

Sånne folk er så slitsomme! Kan sitte å forsvare feks rødt mot en frp-velger i det ene øyeblikket, men så blir helt høyre mot en rødt-velger. Måfå bare provosere og skape debatt, og om den man snakker med ikke orker å gå i diskusjonen så går man gjerne i personangrep. 

Anonymkode: e2cf7...84c

Skrevet

Sånne folk er drepen. Ser noen slike her på forumet også. Hvis de fleste har vært enige, så bare vet du at han vil si det motsatte. 

Opposisjonell atferd, ikke alle vokser fra det

Anonymkode: c002f...185

• Liker 8
Skrevet

Her ser jeg av eksemplene at det nok er grader.

Jeg er en sånn som automatisk ser «den andre siden» av en situasjon. Vet at det kan være irriterende, så det er ofte at jeg ikke gir uttrykk for det. Men si f eks noen snakker om en dårlig sjef eller en irriterende kollega eller politikken til regjeringen - og det er to-tre som er samstemte - da kan jeg ofte si ting som «men er du sikker på at det er lederen selv som har bestemt det, høres ut som normal policy i bransjen?» «Kanskje den irriterende kollegaen føler seg utenfor og vil ha kontakt?» «Selvsagt bryr folka i regjeringen seg om de uføre, men det er veldig mange hensyn å ta, blabla».

Jeg elsker også en god diskusjon, og spiller gjerne djevelens advokat, men da må jeg finne de rette folka! Lærte da jeg var yngre at det er mange som tar diskusjoner personlig, men utrolig gøy når man kan være gnistrende uenig og begge bare stortrives med det. Utfordre hjernen til å legge fram gode argumenter på en velformulert måte, forklare så den andre forstår, tenke raskt! 

Anonymkode: 435b9...c16

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Sånne folk er drepen. Ser noen slike her på forumet også. Hvis de fleste har vært enige, så bare vet du at han vil si det motsatte. 

Haha...

Mulig du er fersk her. Men det der gjør man jo bare for underholdningen.

Det er jo drepen å gå inn i en Temu tråd og være balansert. Man velger jo om man fyrer maks mot all Temu og sier at både du barn, og deres barn, kommer til å få kreft. Eller slenger på all argumentasjon for at det er omtrent som å gå på Europris - og faktisk mer miljøvennlig også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Haha...

Det er jo drepen å gå inn i en Temu tråd og være balansert. Man velger jo om man fyrer maks mot all Temu og sier at både du barn, og deres barn, kommer til å få kreft. Eller slenger på all argumentasjon for at det er omtrent som å gå på Europris - og faktisk mer miljøvennlig også. 

Det er jo slikt som dette som trekker ned nivået på debatter og gjør dem uinteressante.

Anonymkode: b68ed...2b3

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Haha...

Bryr meg lite om motivasjonen til folk som skriver, det er like kjedelig å lese. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her ser jeg av eksemplene at det nok er grader.

Jeg er en sånn som automatisk ser «den andre siden» av en situasjon. Vet at det kan være irriterende, så det er ofte at jeg ikke gir uttrykk for det. Men si f eks noen snakker om en dårlig sjef eller en irriterende kollega eller politikken til regjeringen - og det er to-tre som er samstemte - da kan jeg ofte si ting som «men er du sikker på at det er lederen selv som har bestemt det, høres ut som normal policy i bransjen?» «Kanskje den irriterende kollegaen føler seg utenfor og vil ha kontakt?» «Selvsagt bryr folka i regjeringen seg om de uføre, men det er veldig mange hensyn å ta, blabla».

Jeg elsker også en god diskusjon, og spiller gjerne djevelens advokat, men da må jeg finne de rette folka! Lærte da jeg var yngre at det er mange som tar diskusjoner personlig, men utrolig gøy når man kan være gnistrende uenig og begge bare stortrives med det. Utfordre hjernen til å legge fram gode argumenter på en velformulert måte, forklare så den andre forstår, tenke raskt! 

Anonymkode: 435b9...c16

Jeg er litt samme typen, jeg synes også samtalene ofte blir interessante av flere perspektiver. Hva er det egentlig folk får ut av en samtale der alle sier seg enig med en person, selv om det er åpenbart at det finnes grunner til det vedkommende reagerer på. Det framstår som et slags kollektivt tunnelsyn.

Jeg synes også det er spesielt at enkelte nekter å innse at det kan være to sider av samme sak, og blir regelrett sint eller fornærmet hvis noen gir uttrykk for at de ikke er helt og holdent enige i det den andre sier.

Det er klart, i enkelte tilfeller bør man bare holde munn eller jatte med, men i helt vanlige situasjoner synes jeg det er rart at folk reagerer så sterkt på andre synspunkt.

Anonymkode: 284ad...f83

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg føler at disse mennesketypene kommer i to ulike former: 

Kranglete kverulant, eller åpensinnet hobbyfilosof. Førstnevnte har jeg ingenting til overs for, mens sistnevnte er det mest spennende å møte på i samfunnet, synes jeg! Det skaper langt mer interessant dynamikk i samtaler og det åpner tankene mine til å videre utforske utover mine antakelser. 

Jeg tror de menneskene som er åpensinnede hobbyfilosofer stiller spørsmål til alt for å se alle sider av saken. Ikke for å si imot, men på lik linje som forskere tester ulike metoder for å utelukke eller bekrefte. Dette er jo en langt mer sunn innfallsvinkel å ha, enn å bare ta alt for god fisk, tenker jeg. Jeg tror dessuten at disse mennesketypene fungerer slik i egen hjerne, i sin indre monolog. Hver gang de opplever noe, så stiller de motsigende spørsmål til seg selv for å komme i dybden på situasjonen/problemet/den andre parten.

Dessverre blir mange av disse mennesketypene feilstemplet av mennesker som foretrekker at man jatter med i enighet. Men altså, dét utvikler man seg jo ikke som menneske av å gjøre akkurat.. Men igjen, kanskje det finnes mennesker som ikke har selvutvikling som mål..?

Anonymkode: c417a...292

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjenner en slik. Har et enormt behov for å ytre sterke meninger om den ting, og han kan bli veldig direkte og høylytt om du er uenig. 

Og det er så tydelig at det bare er for å krangle. Han kjørte veldig hardt, og ekstremt, på at en familie burde klare seg med en bil. Av hensyn til miljø, økonomi, plass.. og alt mulig annet. Og alle som ikke gjorde det var bare enkle og dumme mennesker. Vel - noen uker senere hadde hans familie tydeligvis behov for bil nummer to.... Og da er det de som bare har en som er enkle og dumme mennesker, som ikke prioriterer fleksibilitet og trygghet. 

Wow Åssen er det mulig? Kunne ønske jeg var så fleksibel. Lol. Man bare tar det som passer en selv, liksom. Litt som magi : P 

Anonymkode: 8ff28...9c2

Skrevet

Som flere er inne på - det kan være for å nyansere samtalen. Ihvertfall i slike tilfeller som TS henviser til.

Jeg kjenner mange som uttaler seg veldig bastant og som er lite åpne for å se flere sider av saken. Det klarer ikke jeg å forstå. Og noen ganger føles det også veldig urettferdig. 

Anonymkode: e00d0...1cc

• Liker 1
Skrevet

Er dette en politiker? 😄 De er jo rungende uenige i alt som kommer fra andre partier, selv hvis det er identisk med deres egne forslag. 

Anonymkode: de4ba...84b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo slikt som dette som trekker ned nivået på debatter og gjør dem uinteressante.

Anonymkode: b68ed...2b3

Her må jeg si meg dypt uenig, og synes dette er fullstendig skivebom. Ekstreme utsagn løfter debatten til mer interessante nivå, får frem ytterpunktene, og gjør at flere hiver seg på - og faktisk gjør dem interessante. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mener du at man skal være enig bare fordi «de fleste» er enige? 

Anonymkode: a91c2...c3a

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er en fyr her i forumet som konsekvent mener det motsatte av meg, uansett om jeg har postet eller ikke. Rent fascinerende, han er min motpol i alt. Men han må jo få skrive det han mener, selv om det for min del er sært av en mann å poste typ 50 innlegg i i tråder om menstruasjon, der han vet alt bedre enn kvinner. 

Anonymkode: de4ba...84b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...