AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Jeg sluttet med prevensjon for snart to år siden, har regelmessig mens. Jeg og mannen har ikke forsøkt å bli gravide, men vi har ofte slurvet også rundt eggløsning. Nå snakker vi om å prøve å bli gravide i løpet av neste år, og jeg er sterkt bekymret for at det er noe galt med meg (eller han). Er det så vanskelig å bli gravid, at «uhellet» aldri har skjedd når vi har vært så uforsiktige? Vil legge til at vi ikke har tenkt at vi ikke ønsker barn, eller at vi ikke hadde tatt i mot det med stor glede om det skulle skjedd, men derimot tenkt at det hadde vært fint å være bare oss to en stund til. Anonymkode: 9c752...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september I utgangspunktet så lenge begge er friske, så skal det være relativt enkelt å bli gravid. Men hey, pust med magen... Du tar alle sorger på forskudd her.. Slapp av... Anonymkode: d674d...38c
AnonymBruker Skrevet 2. september #3 Skrevet 2. september Jeg sluttet med prevensjon for 10 år siden. Har kun benyttet "hoppe av i svingen"-metoden med partner og vært uforsiktig noen ganger. Ingen uænskede graviditeter. Jeg ble gravid på første forsøk for 4 år siden og da vi forsøkte i år. Anonymkode: 96f45...ff0 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #4 Skrevet 3. september Jeg og min eks praktiserte hoppe av i svingen metoden i 3 år. Ble aldri gravid. Ble gravid på 6 syklus da jeg prøvde å bli gravid med min nåværende mann. Anonymkode: 22214...cc7
AnonymBruker Skrevet 3. september #5 Skrevet 3. september Det er i grunnen relativt lav sjanse for å bli gravid i hver syklus, selv om man prøver aktivt. 20% sjanse per syklus, dersom alt er «optimalisert». Så det trenger ikke bety at det er noe galt med noen av dere. Anonymkode: 6dd25...073 1
HeleneHS Skrevet 3. september #6 Skrevet 3. september Hvis dere har prøvd i ett år, så har dere rett på henvisning til fertilitetsutredning. Best å ta det opp med fastlegen 😀 Du sier at dere ikke prøvde, men slurvet rundt eggløsning - er vanskelig å forstå hva du mener med den, men hvis dere har hatt ubeskyttet samleie i ett år og ikke blitt gravide, så teller det nok.
AnonymBruker Skrevet 3. september #7 Skrevet 3. september Da ville jeg oppsøkt lege. Bedre å sjekke. Husk at det er hjelp å få, men at da er det en fordel å komme i gang så tidlig som mulig. Anonymkode: c4012...e8f
mommyaka Skrevet onsdag kl 08:46 #8 Skrevet onsdag kl 08:46 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg sluttet med prevensjon for snart to år siden, har regelmessig mens. Jeg og mannen har ikke forsøkt å bli gravide, men vi har ofte slurvet også rundt eggløsning. Nå snakker vi om å prøve å bli gravide i løpet av neste år, og jeg er sterkt bekymret for at det er noe galt med meg (eller han). Er det så vanskelig å bli gravid, at «uhellet» aldri har skjedd når vi har vært så uforsiktige? Vil legge til at vi ikke har tenkt at vi ikke ønsker barn, eller at vi ikke hadde tatt i mot det med stor glede om det skulle skjedd, men derimot tenkt at det hadde vært fint å være bare oss to en stund til. Anonymkode: 9c752...7e7 Har dere sex før eggløsning eller etter?
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:45 #9 Skrevet onsdag kl 09:45 Tar det mer enn et år bør begge gå til gynekolog Anonymkode: ccf87...392
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:24 #10 Skrevet torsdag kl 14:24 mommyaka skrev (På 3.9.2025 den 10.46): Har dere sex før eggløsning eller etter? Vi har sex bortimot daglig, så det vil være både før, under og etter EL. Har prøvd å være forsiktige i tiden etter mens og til etter EL, jeg har tydelig slim så vet når den er sånn cirka. Men vi har, mer en en gang, vært for fanget i øyeblikket til å tenke på å være forsiktige. Har alltid tenkt at nå blir vi nok gravid, men nei, ingenting har skjedd så langt og derfor en vond klump når vi nå snakker om å begynne å aktivt prøve. Anonymkode: 9c752...7e7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:30 #11 Skrevet torsdag kl 14:30 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi har sex bortimot daglig, så det vil være både før, under og etter EL. Har prøvd å være forsiktige i tiden etter mens og til etter EL, jeg har tydelig slim så vet når den er sånn cirka. Men vi har, mer en en gang, vært for fanget i øyeblikket til å tenke på å være forsiktige. Har alltid tenkt at nå blir vi nok gravid, men nei, ingenting har skjedd så langt og derfor en vond klump når vi nå snakker om å begynne å aktivt prøve. Anonymkode: 9c752...7e7 Gå til legen. Anonymkode: b763c...c45
mommyaka Skrevet torsdag kl 14:31 #12 Skrevet torsdag kl 14:31 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har sex bortimot daglig, så det vil være både før, under og etter EL. Har prøvd å være forsiktige i tiden etter mens og til etter EL, jeg har tydelig slim så vet når den er sånn cirka. Men vi har, mer en en gang, vært for fanget i øyeblikket til å tenke på å være forsiktige. Har alltid tenkt at nå blir vi nok gravid, men nei, ingenting har skjedd så langt og derfor en vond klump når vi nå snakker om å begynne å aktivt prøve. Anonymkode: 9c752...7e7 Endret torsdag kl 14:41 av mommyaka
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:32 #13 Skrevet torsdag kl 14:32 Ta slimløsende tabletter rundt eggløsning (bisolvon), er du ikke gravid etter 3 perioder, oppsøk lege. Anonymkode: e3056...65e
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:34 #14 Skrevet torsdag kl 14:34 Spiser samboeren din mye ultraprosessert? Nrk.no har en artikkel i dag om forskning på unge menn, der sædkvaliteten påvirker betydelig av ultraprossessert kosthold etter kun 3 uker... Vil tippe det påvirker godt voksne menn enda mer! Anonymkode: c8688...cc4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:04 #15 Skrevet torsdag kl 17:04 Skjønner at du tenker det du tenker, TS. Vi forsøkte (virkelig forsøkte!) å bli gravid i 1 år før vi sjekket oss - og vi endte opp med prøverør pga. mannlig faktor. Dersom dere faktisk har hatt sex rundt eggløsning hver syklus i 12 mnd, og ikke har oppnådd graviditet så kan det være en grunn for dette. Men, det er umulig for noen av oss å svare på. Dersom dere ønsker å prøve å bli gravide innen tidsrammen du viser til, så kan det jo uansett være fornuftig å ta en fertilitetssjekk 😊 Anonymkode: e37e8...ddc 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:56 #16 Skrevet fredag kl 15:56 Litt uklart her hva du mener med at dere har slurvet? Pleier han vanligvis å "hoppe av i svingen", men så har han av og til kommet inni deg uten kondom? Generelt regnes det, for friske og fertile par, å være gjennomsnittlig cirka 20-25% mulighet for å bli gravid i hver syklus, dersom man har ubeskyttet samleie rundt tidspunkt for eggløsning. Så nei, "slurving" ved eggløsning trenger jo ikke medføre graviditet. I tillegg kan det hende du ikke hadde eggløsning på det tidspunktet du trodde, til tross for slimete utflod. Uansett er det umulig å vite om en eller begge av dere har problemer med fertilitet så lenge dere ikke har blitt testet. Anonymkode: 17444...e98
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Skrevet 20 timer siden HeleneHS skrev (På 3.9.2025 den 10.14): Hvis dere har prøvd i ett år, så har dere rett på henvisning til fertilitetsutredning. Best å ta det opp med fastlegen 😀 Du sier at dere ikke prøvde, men slurvet rundt eggløsning - er vanskelig å forstå hva du mener med den, men hvis dere har hatt ubeskyttet samleie i ett år og ikke blitt gravide, så teller det nok. Det er bare tull at dette teller, de har hopp av i svingen metoden, skal MYE til for å bli gravid på denne måten. Eggløsning er en så kort periode at de har enda mindre sjanse da. Det var ikke så vanskelig å forstå hva det betyr at de har slurvet rundt eggløsning da. Anonymkode: d12db...0f9
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er bare tull at dette teller, de har hopp av i svingen metoden, skal MYE til for å bli gravid på denne måten. Eggløsning er en så kort periode at de har enda mindre sjanse da. Det var ikke så vanskelig å forstå hva det betyr at de har slurvet rundt eggløsning da. Anonymkode: d12db...0f9 man kan fint bli gravid når man hopper av i svingen men når man hopper av i svingen tolker jeg det som at man ikke prøver og bli gravid men at hun er mer klar enn det han er for å prøve å bli gravid har man prøvd i et år uten å hoppe av i svingen da kan man snakke med legen om videre henvising Anonymkode: ccf87...392
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #19 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 16.24): Vi har sex bortimot daglig, så det vil være både før, under og etter EL. Har prøvd å være forsiktige i tiden etter mens og til etter EL, jeg har tydelig slim så vet når den er sånn cirka. Men vi har, mer en en gang, vært for fanget i øyeblikket til å tenke på å være forsiktige. Har alltid tenkt at nå blir vi nok gravid, men nei, ingenting har skjedd så langt og derfor en vond klump når vi nå snakker om å begynne å aktivt prøve. Anonymkode: 9c752...7e7 Når man prøver aktivt, skal man ikke ha sex hver dag. Dere har ikke gjort noen reelle forsøk, men lurer på om det kan bli vanskelig fordi det ikke har vært uhell.. Tenker at du lager mye problemer for intet. Noe du bør prøve å legge vekk før du får barn. Da vil du bare gå og male fanden på veggen og pakke dem inn i bobleplast. Det kan være alt fra ingenting til at dere begge er sterile. At fremmede skal gjette på hvilken, om noen av de to det er, er bare grunn til mer engstelse.. Anonymkode: 471d6...cb6
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man prøver aktivt, skal man ikke ha sex hver dag. Anonymkode: 471d6...cb6 For noe tull.. hvis man prøver å bli gravid burde man ha samleie minst annenhver dag, om det er hver dag eller flere ganger om dagen derimot spiller ingen rolle. Ja, det er nok med annenhver dag, men det er absolutt ikke noe problem å ha sex daglig.. Anonymkode: 27a17...a52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå