Gå til innhold

Hva betyr egentlig N-ordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner jo at dette er så betent at folk rett og slett vegrer seg for å forklare. Mitt spørsmål er betyr det begge deler?

Anonymkode: 329ea...e42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

N363r

Anonymkode: 32496...e1d

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du begge deler? Det er et ord veldig mange har et ekstremt sårt forhold til, så er det ikke på tide å bare slette det ut av språket nå? Jeg tror vi kan klare oss helt fint uten. 

Anonymkode: 6badd...715

• Nyttig 1
Skrevet

Det er det samme ordet som slaveeiere kalte slavene sine. 

Anonymkode: 151da...f46

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det refererte først til en kategori av arbeidere: svarte slaver som var tvunget til å jobbe for hvite folk. Og så har det alltid hatt en undertone av rasisme: at svarte er mindreverdige ift. hvite. 

Endret av katties
Skrevet

Mener du neger eller narkoman? Begge er nedlatende ord.

Anonymkode: 9eb92...afa

Skrevet

n1gg3r

Anonymkode: de66c...411

• Nyttig 3
Skrevet

Norge?  
Nei? 
Nissen? 
🤷‍♀️

Anonymkode: 8bf74...1ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min generasjon og de som er eldre har dette ordet som et (i utgangspunktet) internalisert ord i språket vårt, og av og til plumper man jo ut med en glose uten at den er ment nedsettende eller rasistisk. Når man bruker den andre varianten av ordet med i-inni, blir det noe helt annet. Det ble brukt nedsettende da jeg var barn også, og er ikke et normalt ord i vokabularet til min generasjon. 

Vi har jo den sangen som nå heter "På Ål stasjon" av Hellbillies. Så sent som i 1996, da sangen ble skrevet, var dette et normalt ord å bruke. Det er jo konteksten man må vurdere når ordet brukes. 

Anonymkode: 6425e...43a

• Nyttig 4
Skrevet

Om du mener N-ordet som brukes som et nedsettende ord om svarte mennesker, så kommer det jo fra det spanske ordet negro som betyr svart. 

Anonymkode: 00d78...577

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skjønner jo at dette er så betent at folk rett og slett vegrer seg for å forklare. Mitt spørsmål er betyr det begge deler?

Urban Dictionary. Urban Dictionary. Urban Dictionary.

Folk stiller så ufattelig idiotiske, unødvendige og mongo spørsmål her inne. I fakkin die, pusher vi 60 eller hva skjer

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
katties skrev (6 minutter siden):

Det refererte først til en kategori av arbeidere: svarte slaver som var tvunget til å jobbe for hvite folk. Og så har det alltid hatt en undertone av rasisme: at svarte er mindreverdige ift. hvite. 

Arbeidere?!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min generasjon og de som er eldre har dette ordet som et (i utgangspunktet) internalisert ord i språket vårt, og av og til plumper man jo ut med en glose uten at den er ment nedsettende eller rasistisk. Når man bruker den andre varianten av ordet med i-inni, blir det noe helt annet. Det ble brukt nedsettende da jeg var barn også, og er ikke et normalt ord i vokabularet til min generasjon. 

Vi har jo den sangen som nå heter "På Ål stasjon" av Hellbillies. Så sent som i 1996, da sangen ble skrevet, var dette et normalt ord å bruke. Det er jo konteksten man må vurdere når ordet brukes. 

Nei, det er ikke konteksten man må vurdere når det er snakk om N-ordet. Man må vurdere om de det beskriver ønsker at du bruker ordet eller ikke

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Begge deler hva da?! Det er en fordel å stille et komplett spørsmål om du ønsker ordentlig svar.

Anonymkode: 00d78...577

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidere?!

Det er ikke noe annet godt ord for "laborers" så langt jeg vet. Arbeidskraft?

Endret av katties
Skrevet

Hvilket ord på N er det du tenker på? Det er umulig for oss å gjette hva du tenker på. 

• Liker 1
Skrevet
katties skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe annet godt ord for "laborers" så langt jeg vet. Arbeidskraft?

De var jo ikke akkurat sett på som arbeidere. Heller eiendeler

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De var jo ikke akkurat sett på som arbeidere. Heller eiendeler

...Ja, som er hvorfor jeg også sa "slaver". Du får finne en bedre måte å uttrykke det på du da. Siden du mener du har et bedre forslag - kom med det. Vil man vite mer så så de heller på dem som dyr, hence: de kalte dem også "monkeys".

Endret av katties
Skrevet
katties skrev (Akkurat nå):

...Ja, som er hvorfor jeg også sa "slaver". Du får finne en bedre måte å uttrykke det på du da. Siden du mener du har et bedre forslag - kom med det. 

En kategori av mennesker som ble utsatt for slaveri. 

Skrevet

Hvorfor diskuterer dere amerikansk, og ikke norsk, historie? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Arbeidere?!

Nei, det er ikke konteksten man må vurdere når det er snakk om N-ordet. Man må vurdere om de det beskriver ønsker at du bruker ordet eller ikke

Nettopp. Om de selv er en del av samtalen under bruken av N-ordet er veldig vesentlig. N-ordet som starter med Ni brukes internt av de som er afroamerikanere fremdeles. Er kanskje ikke rart at noen slumper til å bruke det uten å tenke på at de ikke er en del av konteksten. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...