AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:55 #1 Skrevet tirsdag kl 19:55 Skjønner jo at dette er så betent at folk rett og slett vegrer seg for å forklare. Mitt spørsmål er betyr det begge deler? Anonymkode: 329ea...e42
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:02 #3 Skrevet tirsdag kl 20:02 Hva mener du begge deler? Det er et ord veldig mange har et ekstremt sårt forhold til, så er det ikke på tide å bare slette det ut av språket nå? Jeg tror vi kan klare oss helt fint uten. Anonymkode: 6badd...715 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:11 #4 Skrevet tirsdag kl 20:11 Det er det samme ordet som slaveeiere kalte slavene sine. Anonymkode: 151da...f46 2
katties Skrevet tirsdag kl 20:16 #5 Skrevet tirsdag kl 20:16 (endret) Det refererte først til en kategori av arbeidere: svarte slaver som var tvunget til å jobbe for hvite folk. Og så har det alltid hatt en undertone av rasisme: at svarte er mindreverdige ift. hvite. Endret tirsdag kl 20:18 av katties
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:20 #6 Skrevet tirsdag kl 20:20 Mener du neger eller narkoman? Begge er nedlatende ord. Anonymkode: 9eb92...afa
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:20 #8 Skrevet tirsdag kl 20:20 Norge? Nei? Nissen? 🤷♀️ Anonymkode: 8bf74...1ab 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:21 #9 Skrevet tirsdag kl 20:21 Min generasjon og de som er eldre har dette ordet som et (i utgangspunktet) internalisert ord i språket vårt, og av og til plumper man jo ut med en glose uten at den er ment nedsettende eller rasistisk. Når man bruker den andre varianten av ordet med i-inni, blir det noe helt annet. Det ble brukt nedsettende da jeg var barn også, og er ikke et normalt ord i vokabularet til min generasjon. Vi har jo den sangen som nå heter "På Ål stasjon" av Hellbillies. Så sent som i 1996, da sangen ble skrevet, var dette et normalt ord å bruke. Det er jo konteksten man må vurdere når ordet brukes. Anonymkode: 6425e...43a 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:22 #10 Skrevet tirsdag kl 20:22 Om du mener N-ordet som brukes som et nedsettende ord om svarte mennesker, så kommer det jo fra det spanske ordet negro som betyr svart. Anonymkode: 00d78...577
Ungdom06 Skrevet tirsdag kl 20:23 #11 Skrevet tirsdag kl 20:23 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skjønner jo at dette er så betent at folk rett og slett vegrer seg for å forklare. Mitt spørsmål er betyr det begge deler? Anonymkode: 329ea...e42 Urban Dictionary. Urban Dictionary. Urban Dictionary. Folk stiller så ufattelig idiotiske, unødvendige og mongo spørsmål her inne. I fakkin die, pusher vi 60 eller hva skjer 5 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:24 #12 Skrevet tirsdag kl 20:24 katties skrev (6 minutter siden): Det refererte først til en kategori av arbeidere: svarte slaver som var tvunget til å jobbe for hvite folk. Og så har det alltid hatt en undertone av rasisme: at svarte er mindreverdige ift. hvite. Arbeidere?! AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min generasjon og de som er eldre har dette ordet som et (i utgangspunktet) internalisert ord i språket vårt, og av og til plumper man jo ut med en glose uten at den er ment nedsettende eller rasistisk. Når man bruker den andre varianten av ordet med i-inni, blir det noe helt annet. Det ble brukt nedsettende da jeg var barn også, og er ikke et normalt ord i vokabularet til min generasjon. Vi har jo den sangen som nå heter "På Ål stasjon" av Hellbillies. Så sent som i 1996, da sangen ble skrevet, var dette et normalt ord å bruke. Det er jo konteksten man må vurdere når ordet brukes. Anonymkode: 6425e...43a Nei, det er ikke konteksten man må vurdere når det er snakk om N-ordet. Man må vurdere om de det beskriver ønsker at du bruker ordet eller ikke Anonymkode: 151da...f46
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:25 #13 Skrevet tirsdag kl 20:25 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Skjønner jo at dette er så betent at folk rett og slett vegrer seg for å forklare. Mitt spørsmål er betyr det begge deler? Anonymkode: 329ea...e42 Begge deler hva da?! Det er en fordel å stille et komplett spørsmål om du ønsker ordentlig svar. Anonymkode: 00d78...577
katties Skrevet tirsdag kl 20:27 #14 Skrevet tirsdag kl 20:27 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Arbeidere?! Anonymkode: 151da...f46 Det er ikke noe annet godt ord for "laborers" så langt jeg vet. Arbeidskraft? Endret tirsdag kl 20:27 av katties
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:27 #15 Skrevet tirsdag kl 20:27 Hvilket ord på N er det du tenker på? Det er umulig for oss å gjette hva du tenker på. Anonymkode: 8bf74...1ab 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:28 #16 Skrevet tirsdag kl 20:28 katties skrev (Akkurat nå): Det er ikke noe annet godt ord for "laborers" så langt jeg vet. Arbeidskraft? De var jo ikke akkurat sett på som arbeidere. Heller eiendeler Anonymkode: 151da...f46
katties Skrevet tirsdag kl 20:31 #17 Skrevet tirsdag kl 20:31 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De var jo ikke akkurat sett på som arbeidere. Heller eiendeler Anonymkode: 151da...f46 ...Ja, som er hvorfor jeg også sa "slaver". Du får finne en bedre måte å uttrykke det på du da. Siden du mener du har et bedre forslag - kom med det. Vil man vite mer så så de heller på dem som dyr, hence: de kalte dem også "monkeys". Endret tirsdag kl 20:32 av katties
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:32 #18 Skrevet tirsdag kl 20:32 katties skrev (Akkurat nå): ...Ja, som er hvorfor jeg også sa "slaver". Du får finne en bedre måte å uttrykke det på du da. Siden du mener du har et bedre forslag - kom med det. En kategori av mennesker som ble utsatt for slaveri. Anonymkode: 151da...f46
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:41 #19 Skrevet tirsdag kl 20:41 Hvorfor diskuterer dere amerikansk, og ikke norsk, historie? Anonymkode: 8bf74...1ab 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:42 #20 Skrevet tirsdag kl 20:42 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Arbeidere?! Nei, det er ikke konteksten man må vurdere når det er snakk om N-ordet. Man må vurdere om de det beskriver ønsker at du bruker ordet eller ikke Anonymkode: 151da...f46 Nettopp. Om de selv er en del av samtalen under bruken av N-ordet er veldig vesentlig. N-ordet som starter med Ni brukes internt av de som er afroamerikanere fremdeles. Er kanskje ikke rart at noen slumper til å bruke det uten å tenke på at de ikke er en del av konteksten. Anonymkode: 6425e...43a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå