Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på deg:)

Ser det ligger mangen tråder ute, men ønsker en egen tråd for oss som har startet med sprøyte nå i høst. Litt om meg selv. Jeg er en dame på 52 år. jeg er en god del overvektig, og må rett og slett komme meg ned i vekt pga helsa. Jeg startet opp med wegovy 15 august. dose 0,25 mg og ønsker komme i kontakt med andre som er i startfasen på wegovy :) Håper høre fra deg/dere :)

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Brukt i tre måneder snart… regner meg i startfasen fortsatt;) Er på 0,5 dose. Gått ned 6-7 kilo men stått på et platå i 4 uker nå.. -1+1 .. Håper det løsner igjen snart:) Har 10-12 kilo til «målet» og bmi innenfor normalvektig. Er 54 år. 
Spiser 1300-1600 kcal om dagen, trener styrke 2-3 ganger i uken siden i fjor høst ( faktisk ble d to måneder pause i sommer:( ) og går noe i skog og fjell. 

Anonymkode: 8d712...077

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg startet opp 25. august, med dose 0,25 mg, tok min andre sprøyte for to dager siden :)

Hadde BMI på 30,3 ved oppstart, målet er å komme inn på katerorien "normalvektig". Har vel slanket meg mer eller mindre i 30 år (er 50 år), så nå er jeg lei. 

Moro å følge andre som også har oppstart nå :)

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet 13.august. Bortsett fra treg mage har jeg ikke hatt noen bivirkninger. Er spent på hvordan det blir fremover. Har hittil gått ned 2,5kg. 

Anonymkode: 0c440...c7f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brukt i tre måneder snart… regner meg i startfasen fortsatt;) Er på 0,5 dose. Gått ned 6-7 kilo men stått på et platå i 4 uker nå.. -1+1 .. Håper det løsner igjen snart:) Har 10-12 kilo til «målet» og bmi innenfor normalvektig. Er 54 år. 
Spiser 1300-1600 kcal om dagen, trener styrke 2-3 ganger i uken siden i fjor høst ( faktisk ble d to måneder pause i sommer:( ) og går noe i skog og fjell. 

Hvor lenge gikk du på første dose? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

det er jo bra nedgang. Sikkert ikke bra å gå alt for fort. Jeg har mistet 3 kilo siden 15 august, men jeg spiser kanskje for lite. Jeg prøver spise ofte og lite, så kan fort bli 6-7 måltider for dag.. eller fokuserer på 4 + 2, frokost, lunsj, middag og kveldsmat. så har jeg et par måltider der jeg spiser noe frukt og yoghurt med et par ss sukkerfrie gryn som det står på pakken. i dag lagde jeg meg lapskaus, spiste i 3-4 tiden, og har følt meg så stappa.. så drikker på kaffe med melk her, og håper det snart går over..

Skrevet
Jodi skrev (10 timer siden):

Jeg startet opp 25. august, med dose 0,25 mg, tok min andre sprøyte for to dager siden :)

Hadde BMI på 30,3 ved oppstart, målet er å komme inn på katerorien "normalvektig". Har vel slanket meg mer eller mindre i 30 år (er 50 år), så nå er jeg lei. 

Moro å følge andre som også har oppstart nå :)

Ja, jeg elsker følge andre, og må bare si at jeg følte det var godt å finne et sted på nettet der jeg kan vere litt anonym... melder jeg meg inn i grupper på facebook, så blir man fort et samtaleemne her i bygda jeg bor, og det ønsker jeg ikke. så godt å ha noen å prate med rett og slett som kanskje forstår meg og er i samme situvasjon. jeg skal ta 4 sprøyte på fredag, så tenker jeg at jeg vil begynne på 0,5 mg fra neste fredag. Planen sammen med lege er at jeg skal stå på 0,5 mg så lenge jeg går ned, og får jeg et platå en periode, så skal jeg øke opp.. håper dette funker bra på meg, og at jeg kan miste noen kilo til jeg skal i konfirmasjon mai neste år. hadde vært så kjekt å føle seg fin i en kjole :)

• Hjerte 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg startet 13.august. Bortsett fra treg mage har jeg ikke hatt noen bivirkninger. Er spent på hvordan det blir fremover. Har hittil gått ned 2,5kg. 

Jeg hadde treg mage ca 1 uke, så tror jeg at jeg var på toalettet 4 dager på rad :P var da jeg merket vekta endret seg. men jeg kjøpte meg rett og slett dulpholac og tok full kork etter å ikke ha fått til noe på do, så tror det hjalp meg. har ikke tatt mere enda av dette siden jeg jobber, men må nok ta en ny dose i morgen kveld etter jobb for å se om det løsner med doinga att.. er så ubehaglig å føle seg så full og ikke få til noe. prøver drikke mye, men stopper liksom opp.. 

2,5 kilo er jo kjempebra da :)

Endret av laila1973
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Startet 8 august. Ned 8 kg. Kmi på over 40, så har rikelig å ta av. Oppelver ekstra halsbrann, på toalettet annenhver dag, enorm trøtthet. Matstøy og matsuget er nesten borte. Hatt både anoreksi, bulimi og nå noen år med overspising, så det et godt å få en pause fra demoner som har jaget meg i 30 år. Har mål på å ligge mellom 6000 og 10000 skritt hver dag, så kommer trening når fysioterapeuten har fått løsnet i gamle spenninger og låsninger i kroppen. Sparer inn hver en krone sprøyta koster på mat jeg ikke spiser, så jeg synes ikke prisen er drøy. 

Anonymkode: c4690...674

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Startet 1. juni, så har gått 3 måneder nå. Er på lav dose fremdeles, kun 0,37 mg. Var på laveste dose i 2 måneder, også gikk jeg opp en halv dose fordi jeg følte litt mindre effekt, men fremdeles gikk mye ned i vekt. Så syntes det ble litt mye å doble. Har hatt null bivirkninger. Tracker kalorier og makronæring for å passe på at jeg spiser sunt og ikke for lite.

Er 167 cm og startet på 85,5 kg (bmi 30). Veide i dag og er 72,3 kg. Så har gått ned 13 kg på 3 måneder og har en bmi 25,9. Gleder meg til å snart nå en normalvektig bmi! 

Anonymkode: 9e588...c25

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 19.30):

Startet 8 august. Ned 8 kg. Kmi på over 40, så har rikelig å ta av. Oppelver ekstra halsbrann, på toalettet annenhver dag, enorm trøtthet. Matstøy og matsuget er nesten borte. Hatt både anoreksi, bulimi og nå noen år med overspising, så det et godt å få en pause fra demoner som har jaget meg i 30 år. Har mål på å ligge mellom 6000 og 10000 skritt hver dag, så kommer trening når fysioterapeuten har fått løsnet i gamle spenninger og låsninger i kroppen. Sparer inn hver en krone sprøyta koster på mat jeg ikke spiser, så jeg synes ikke prisen er drøy. 

Så bra da, og kjempe nedgang :) gleder meg til jeg kan si det samme. Tror jeg også sparer inn med tanke på mat. Bor alene siden unger ikke bor hjemme, så veldig greit å kun tilberede mat til meg selv :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Startet 1. juni, så har gått 3 måneder nå. Er på lav dose fremdeles, kun 0,37 mg. Var på laveste dose i 2 måneder, også gikk jeg opp en halv dose fordi jeg følte litt mindre effekt, men fremdeles gikk mye ned i vekt. Så syntes det ble litt mye å doble. Har hatt null bivirkninger. Tracker kalorier og makronæring for å passe på at jeg spiser sunt og ikke for lite.

Er 167 cm og startet på 85,5 kg (bmi 30). Veide i dag og er 72,3 kg. Så har gått ned 13 kg på 3 måneder og har en bmi 25,9. Gleder meg til å snart nå en normalvektig bmi! 

Fy søren så mye du har mistet. Spiser du normalt gjennom dagen? eller blir det litt slik at du drikker mye og spiser når du er sulten?  Jeg lengter etter 7 tallet, og håper jeg når det i løpet av september/oktober... men går tregt med meg :)

Skrevet (endret)

Liten oppdatering fra mi 3 uke på wegovy og 0,25 mg..

Gleder meg til å ta sprøyta i dag. Følte sprøyta hjalp meg frem til onsdag, da kom jeg inn i gammel trend. var sulten og kjente på at jeg kunne spise mye mere og oftere i løpet av dagen. Har ikke fått til å gå skikkelig på toalettet denne uka, så i dag kommer jeg til å ta en dose med dulpholac.. for kjenner meg stappa, samtidig som jeg er ofte sulten, og ikke får tømt meg :( ellers har jeg ingen bivirkninger av sprøyta, eller jo, var litt kvalm her, men tror det er fordi da har jeg drukket for lite.

Kan ellers si at jeg er 168 cm over bakken, så ønsker en sluttvekt på 65 kg :)

vekta mi ved oppstart var her hjemme 85,8 kg 15 august

vekta mi fredag 29 august var 83,25 kg

og vekta mi i dag var 82,95 kg, så går ned men ikke så mye, så denne uka en nedgang på 0,3 kg

Har ikke tatt sprøyta enda, for prøver få i meg mye væske før jeg tar den :) fordi det er vist lett å bli dehydrert.. (lest på nett) hehe

Må dere alle ha en fin helg :)

Endret av laila1973
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kanskje litt for sent ute :) Startet opp denne uka.

Jeg har lagt på meg mye de siste 5 årene pga sykdom og medisinbruk/begynnende overgangsalder, og klokket inn vekta på 88,5 på mandag. Dette kan ikke fortsette, og er slett ikke bærekraftig på en 1,62 m høy kropp. Har i første omgang et mål om å komme såpass i form at jeg fixer hverdagen med jobb og tenåring på en sånn måte at jeg har overskudd til meg selv også. Det har ikke vært for mye av det de siste årene. 

Jeg har usannsynlig rævva matvaner og null rutiner. De ukene ungen er hos far, kan jeg fint enten spise bare tull eller ikke spise i det hele tatt. Og etter spøyta ble satt i begynnelsen av uka, har jeg innsett at jeg trenger å føre noen form for kontroll med hva jeg spiser, for jeg mistet matlysten momentant og det er en viss fare for at jeg glemmer å spise noe som helst. 

So far so good, og kan rapportere om det morsomste bivirkningen som ingen sa noe om: Jeg er en av disse fæle folka som røyker...og lysten på røyk gikk samme veien som matlysten. Det var en uventet fordel :) 

Anonymkode: 94c22...580

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte 31.07, men blir med her, siden det nesten var august!

Har gått ned 3.7 kg så langt. Satte stikk nr 6 på onsdag, går fortsatt på laveste dose. Er egentlig veldig fornøyd med det. 

Vekten da jeg begynte var 75,8. Nå 72,1. Jeg er bare 153 cm, så målet er å komme ned til 60. Men mer enn et spesifikt tall vil jeg bare ha en sunn kropp jeg er fornøyd med. Trener både cardio og styrke ila uken, og håper bli litt sterkere også. :)

- I

Anonymkode: 90818...8ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
laila1973 skrev (På 3.9.2025 den 19.25):

Jeg hadde treg mage ca 1 uke, så tror jeg at jeg var på toalettet 4 dager på rad :P var da jeg merket vekta endret seg. men jeg kjøpte meg rett og slett dulpholac og tok full kork etter å ikke ha fått til noe på do, så tror det hjalp meg. har ikke tatt mere enda av dette siden jeg jobber, men må nok ta en ny dose i morgen kveld etter jobb for å se om det løsner med doinga att.. er så ubehaglig å føle seg så full og ikke få til noe. prøver drikke mye, men stopper liksom opp.. 

2,5 kilo er jo kjempebra da :)

Her er det fremdeles håpløst å få gått på toalettet. Jeg drikker mye vann og følger ellers alle tips jeg kommer over, men ingenting hjelper. Jeg har aldri brukt noen medisiner mot forstoppelse før, men innser at jeg må komme meg på apoteket. Er det dulpholac som er best "egnet"? Jeg er livredd for å bli dårlig. (Måtte tømme tarmen før en røntgenundersøkelse for mange år siden. Har aldri vært så dårlig før. Det var så ille at jeg knapt kom meg til undersøkelsen). 

Neste uke skal jeg øke til 0,5. Både kvir og gleder meg. Dere som allerede har økt, hvordan opplevde dere økningen? 

Veldig glad for denne tråden. Så greit å dele erfaringer med andre i samme situasjon 😊

~A~🌺

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
laila1973 skrev (4 timer siden):

Fy søren så mye du har mistet. Spiser du normalt gjennom dagen? eller blir det litt slik at du drikker mye og spiser når du er sulten?  Jeg lengter etter 7 tallet, og håper jeg når det i løpet av september/oktober... men går tregt med meg :)

Ja, jeg spiser ganske normalt, 3 måltider dagen. Det som har hjulpet meg er at jeg teller kalorier, protein og fiber. Passer på å spise 1300-1400 kalorier, 100 g protein og 25 g fiber hver dag. 

Jeg har ikke hatt noe problemer med å spise, men det Wegovy har gjort for meg er å fjerne matstøy, slik at ikke føler trang og frister etter usunn mat som snacks, fett og fritert. Så det er ikke vanskelig for meg å fylle kaloribudsjettet mitt med kun sunn mat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet bittelitt før, er nå 7 uker inn i Wegovy. Startet på 0,25, økte til 0,5 etter fire uker, og tror jeg må øke igjen. Jeg har ikke gått ned noe. Ingen bivirkninger heller. Dere som har startet nylig og er på 0,25 ml, har dere begynt å gå ned allerede?

Har nylig også startet med østrogen- og progesterontillegg, pga perimenopause, noe som ikke skal ha innvirkning på Wegovy. Jeg er såvidt på 30 i BMI, men har noen tilleggsutfordringer som gjør at jeg vil ned ca 20 kg. Jeg trener og spiser ganske lite og kalorifattig, og ser gjerne at vekten rikker seg snart.. 

Anonymkode: 7bb51...9bb

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er det fremdeles håpløst å få gått på toalettet. Jeg drikker mye vann og følger ellers alle tips jeg kommer over, men ingenting hjelper. Jeg har aldri brukt noen medisiner mot forstoppelse før, men innser at jeg må komme meg på apoteket. Er det dulpholac som er best "egnet"? Jeg er livredd for å bli dårlig. (Måtte tømme tarmen før en røntgenundersøkelse for mange år siden. Har aldri vært så dårlig før. Det var så ille at jeg knapt kom meg til undersøkelsen). 

Neste uke skal jeg øke til 0,5. Både kvir og gleder meg. Dere som allerede har økt, hvordan opplevde dere økningen? 

Veldig glad for denne tråden. Så greit å dele erfaringer med andre i samme situasjon 😊

~A~🌺

Dulpholac er så lite du tar av, og den fungerer slik at den vider ut tarm litt og smører slik at avføring passerer letter. Men det som er viktig om du tar det er å drikke mye. Om du ikke drikker, så får det motsatt effekt, at du sliter med å få av deg. om du tar en full kork i dag, så kan det gå 1 dag før det funker ofte... jeg har tatt 1 gang sånn midt på dagen, så passet jeg på å drikke mye, så når kvelden kom, så skjedde det mirakel på toalettet.. kan vere at det hadde kommet da uansett uten hjelpemiddel... men dulpho er søt på smak.. smaker godt :)

skal øke til 0,5 jeg også om en uke. Gleder meg litt. Så blir jeg på det så lenge jeg går nedover, selv om det ikke går så fort. Er det legen mente var det beste. Unngå øke opp før vekta står stille en stund :) men vil høre fra andre jeg også.

Endret av laila1973
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 19.30):

Jeg går fast på somac mot halsbrann.. men det er fordi jeg går på noen medisiner som gir meg skikkelig halsbrann om ikke jeg tar dette. Har det på resept. Vet ikke hvordan det er å ha anoreksi eller bulemi, men jeg sliter med overspising, og spiste selv om jeg ikke var sulten. Og ofte så er det slik at jeg satt i sofaen og lurte på hva jeg kunne spise, og det uten å være sulten. Dette har jeg ikke hatt nå siste ukene, så veldig deilig å ha det slik ja.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...