Gå til innhold

Slutte med bleie om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en som fyller fem år nå i høst. Har sluttet med bleie på dagtid for lenge siden, og har rådført meg med barnehagen angående bleie om natten. Fikk råd om å ikke ta vekk nattbleien før han har vært helt tørr mange netter på rad. Men det er alltid tiss i bleien om morgenen.. Så da er han i følge barnehagen ikke klar for å slutte med bleie om natten.

Noen innspill her? Han er jo snart 5 år, så jeg er litt bekymret. Dette er mitt første barn.

Anonymkode: 73d38...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det tiss fordi han tisser om natta eller fordi han går en liten stund med bleien når han våkner? Hvis siste: sett ham på do med en gang han våkner. Ta evt av bleien ved senga slik at han ikke blir fristet til å tisse i den. Hvis første: reduser mengden drikke han får på kvelden og se om det hjelper. 

Også skader det ikke å prøve. Ta ei helg. Legg på tisselaken og la ham legge seg uten bleie. Ha en ekstra dyne tilgjengelig, og du kan legge på tisselaken, laken, tisselaken, laken på senga slik at du bare trenger å skrelle av øverste laget ved uhell. Prøv minst et par netter på rad. 

Jeg nattissa med min eldste. Jeg vet at det frarådes, men for oss fungerte det. Jeg bar henne på do også tissa hun mer eller mindre i søvne. Etter en stund begynte hun å lage lyder når hun måtte tisse, som ble til at hun ropte på meg - og til slutt sto hun opp og gikk på do selv (og helt til slutt slutta hun å måtte tisse på natta).

• Liker 2
Skrevet

Tisser han før han legger seg, og begrenser dere drikke på kvelden? 

noen, spesielt gutter slutter seint å tisse på natten. Ikke pga de ikke vil, men pga de ikke har god produksjon av et spesielt hormon. Det går seg ofte til. 

Anonymkode: 1f4ba...ac9

• Liker 1
Skrevet

Vi oppdaget at barnet vårt syntes det var like greit å tisse i bleia rett etter at vi tok den på (ja, vi prøvde å gå på do først!). Etter hvert fikk vi til å gå på do ordentlig FØR bleia kom på, det hjalp betraktelig. Vi hadde også noen runder med å sette barnet på do når vi voksne la oss, som også fungerte greit.

Etter å ha prøvd dette ble det oftere og oftere tørre bleier på morgenen. Til slutt var det såpass lenge at vi tok av bleia. Noen uhell ble det jo, men det gikk veldig bra, i grunn.

Jeg tenker at det er lurt å prøve ut ulike tiltak som å være på do rett før legging, sette på do når dere voksne legger dere (med mindre det blir helt krise med å sovne igjen), sette på do med en gang om morgenen etc, og se om det gjør noen forskjell.

Anonymkode: 324c7...dcc

Skrevet

Hvis vi skulle ventet på at han ikke tisset igjennom en hel natt hadde vi ventet enda. Han er 9 år og må stå opp om natten for å tisse. 

Anonymkode: b91f8...cd4

• Liker 1
Skrevet

Min jente tisset bevisst i bleia når hun våknet om morgenen, som resulterte i fult sengeskift pga. stor mengde. Vi forsøkte bare en natt uten bleie og sannelig var hun tørr til toalettbesøket dagen etterpå. Har dere forsøkt å slutte? 

Anonymkode: 016a0...116

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar :) Noen ganger har han tisset i bleia løpet av natten (sjekker alltid før jeg legger meg), noen ganger helt full bleie. Mens andre dager har det vært tørt når jeg legger meg, men mistenker at han tisser akkurat når han våkner. 
Tisser alltid på do før han legger seg, og har prøvd å begrense drikke. Hvor lenge før leggetid begrenser dere drikken? Han spør liksom alltid om å få litt å drikke før han legger seg 😅

Har aldri prøvd å la han sove uten bleie, siden barnehagen sa det var for tidlig.. 

Hva bruker dere for å beskytte madrassen, noen lure løsninger / tips? 
TS

Skrevet

I motsetning til dagbleie, er ikke nattbleie noe man kan trene bort. Og en del barn er sengevætere til langt inn i skolealder, så fem år er på ingen måte noen krise, det gjelder noe sånt som 10% av alle barn. 

Om dere allerede passer på å ikke drikke mye rett før sengetid, tisser rett før leggetid, og er sikre på at han faktisk tisser i bleia mens han sover (ikke f.eks rett etter at han våkner), så er det ikke noen hensikt i å ta av bleia. (Å vekke om natta for å tisse frarådes, da man bare fortsetter å venne kroppen til å tisse om natta, samt forstyrrer søvnen.) Dere kan alltids prøve å ta av bleia, men om resultatet er tiss i senga midt på natta, er det enklere for alle parter med nattbleie så lenge barnet godtar det.  

Mest sannsynlig går det over av seg selv i løpet av et år eller to. Om ikke, fins det muligheter for tablettbehandling når han blir eldre (om problemet skyldes at kroppen ikke produserer nok av et hormon, som igjen gjør at tisset ikke blir konsentrert nok og blæra for full), eventuelt alarm (som hjelper om problemet er at han sover så tungt at han ikke merker han må tisse). Men for nå ville jeg hørt på barnehagen, vent og se, og plutselig er bleia tørr en morgen. 

Anonymkode: b4b9f...e76

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for alle svar :) Noen ganger har han tisset i bleia løpet av natten (sjekker alltid før jeg legger meg), noen ganger helt full bleie. Mens andre dager har det vært tørt når jeg legger meg, men mistenker at han tisser akkurat når han våkner. 
Tisser alltid på do før han legger seg, og har prøvd å begrense drikke. Hvor lenge før leggetid begrenser dere drikken? Han spør liksom alltid om å få litt å drikke før han legger seg 😅

Har aldri prøvd å la han sove uten bleie, siden barnehagen sa det var for tidlig.. 

TS

Kjøp sånne store kladder på butikken, de ligger ved bleiene 😊 Så blir det ikke vått gjennom til madrassen. 

Anonymkode: 2e858...f80

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS

Her satt vi potte inn på barnets rom. 

I tillegg hadde vi et ekstra sett med dyne, pute og tisselaken liggende klart dersom noe skulle bli vått.

Anonymkode: 3f8fb...2b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...