Gå til innhold

Hvilke tiltak gjorde dere da dere begynte å prøve å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger å begynne å prøve ca 8 måneder. 

Vi begynner å trappe ned på snus nå, så skal vi ha klart å slutte 6 måneder før vi begynner å prøve. De 6 månedene før skal vi heller ikke drikke alkohol, max et glass på nøden, og når vi begynner å prøve blir det null alkohol. 

Hørt av en venninne at man bør kun bruke klær av 100% naturmaterialer og spise ren mat (ikke prosessert) i tiden før og mens man er gravid. 

Hva gjorde dere? 

Anonymkode: a67cd...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lol? 

Lev livet normalt sunt - plutselig tar prøvingen et år, og da må dere være i den bobla LENGE. Å slutte å snuse er fornuftig, men ellers trenger man ikke annet enn å spise normalt sunt, være normalt aktive, og bruke normale produkter.

Anonymkode: 434c4...da1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi begynner å trappe ned på snus nå, så skal vi ha klart å slutte 6 måneder før vi begynner å prøve. De 6 månedene før skal vi heller ikke drikke alkohol, max et glass på nøden, og når vi begynner å prøve blir det null alkohol. 

Hørt av en venninne at man bør kun bruke klær av 100% naturmaterialer og spise ren mat (ikke prosessert) i tiden før og mens man er gravid. 

Hva gjorde dere? 

Haha. Vi gjorde ingenting annet enn å droppe kondom. Klaffet på andre syklus. 
Venninna di høres helt psyko ut. 

Anonymkode: 66f30...4a3

• Liker 3
Skrevet

Her får du nok mange ulike svar, gjør det som føles rett for deg ☺️ Ei venninne påstår at hennes "lette" graviditet skyldes trening før/under og lite UP mat. Jeg har selv byttet til Deodorant uten aluminium.

Anonymkode: 1a84f...682

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva gjorde dere? 

Vi pulte oftere.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

I begynnelsen reduserte jeg på koffein og alkohol (drikker ikke voldsomt av noe av dette i utgangspunktet). Etter hvert som det dro ut i tid ga jeg blanke, og spiste og drakk det jeg ville. Det tok nesten 3 år å bli gravid, så alle disse forbeholdene tok for mye på.

Anonymkode: 89ce2...b92

• Liker 2
Skrevet

Det vi gjorde var å pule. Ble gravid på første forsøk hver gang. Ingen grunn til å stresse sånn 😊 (selv om snus-slutt er veldig lurt!)

Anonymkode: 74257...629

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi gjorde ingenting i matveien utenom det vanlige, norske kostholdet. Jeg begynte å ta folat (b-vitamin) da, under prøvingen. Det tok fem prøveperioder/måneder før det klaffet.

Jeg drakk ikke alkohol uansett, så det var ikke noe tap å ikke kunne drikke det under prøvingen. Men om man har for vane å drikke i helgene og kanskje ellers, kan det være lurt å droppe det helt. 

Anonymkode: c7946...010

• Liker 1
Skrevet

ta folat

Anonymkode: 0e224...407

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva gjorde dere? 

Husk prøvinga kan gå sykt fort. Du leser på nett om alle disse som bruker 1år, 2år, 5år. Det er skrekk historiene. Jeg og mannen bare ser på hverandre og jeg blir gravid. Dropper vi kondom én gang begynner jeg å spy nøyaktig 5uker senere. Vi bruker ikke klær i naturmaterialer og spiser langt fra kun ren mat. 
Husk at folk på crack også blir gravide. Folk som sulter blir det. Folk som lever i krig gjør det. 

Slapp av. Ikke la prøvinga bare være prøving. Da blir det fort mekanisk og masete. Har flere venninner der forholdet ryker pga det der. Ingenting dreper lys mer enn eggløsningstester og fertilitetskalkulator hysteri. 

Endret av Jajakvinne12
  • Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Vi pulte oftere.

Dette. 

• Hjerte 1
Skrevet

Tiltak? Sluttet med prevensjon, vel. 

Satt på første forsøk. 

Anonymkode: 68ebd...109

Skrevet

Jeg tok folat og jeg overtalte mannen til å spise mer plantebasert. Grønt og sånt.

Skulle jeg gitt noen anbefaling er det å kutte ned på parfyme og parfymerte produkter inkludert sminke. Ellers burde normalt kosthold fungere.

Og mye sex uten prevensjon. Gjerne flere ganger daglig 💗

Anonymkode: aa27d...449

Skrevet

Sluttet på prevensjon, mer enn det var det ikke behov for.

Anonymkode: 547c9...f71

Skrevet

Hyppig sex i hele den fertile perioden. Viktig med frisk og god sæd, den inneholder mange flere sædceller.

Ta blodprøver, kan hende du har lite av noe

Ta folat (jeg liker best methylfolat)

Heng på babyverden-forumet

Dropp eggløsningstester, gå heller for temping (temperaturmåler med to desimaler, mål under tungen hver morgen før du står opp)

IKKE test før IKM (ikke-kommende mens. Altså dagen du egentlig skulle hatt mensen)

Slutt med snus og røyk, minimer alkohol om du drikker ofte og mye

Unngå situasjoner med stress, om det lar seg gjøre

Ikke ta paracet i det lille tidsrommet der egget prøver å feste seg. Det gjør noe med kroppen slik at celledelingen feiler. Ellers er paracet trygt i svangerskapet

Anonymkode: c2b78...887

Skrevet

Gjorde ingenting. Men jeg drakk ikke og røyket ikke fra før da. 

Anonymkode: 7ba3e...32c

Skrevet

Mine leger på fertilitesklinikken sier at det beste man kan gjøre er å leve så normalt som mulig, men veldig bra å kutte ut snus og tobakk fullstendig, og holde alkoholbruk lavt.

Men for en som har vært i gamet lenge (her snakker vi årevis + ivf), så høres det du sier litt naivt ut. Ren mat og klær i naturmaterialer høres ut som det ikke er vits i å bruke energi på i det hele tatt. Bare tøys. 

Hvis dere virkelig vil være pro-aktive, så tar dere en fertilitessjekk privat, med blodprøver og spermtest. Og hvis de finner noe, så kan dere bruke de neste månedene på å optimalisere verdiene. Lavt/høyt stoffskifte, lavt jern, vitamin d, jern, folat: fiks. Mannen har dårlig sæd? Fiks. For hvis noe er utslagsgivende, så er det her.

Jeg har styrt på i årevis med å "optimalisere" og spise x eller y og middelhavskost og lite sukker, eller gjøre ditt og datt, og det har vært et SLIT. Ingen vits i å styre mer enn man må, for du vet ikke om det går på første forsøk, eller om det tar årevis. De fleste blir gravide, uten å gjøre så mye annet enn å ha sex.

Anonymkode: cc676...b32

• Nyttig 1
Skrevet

Droppet p-pillen. 

Begynte med folat tre måneder før.

Drakk ikke alkohol mellom eggløsning og mens. 

Tok det ellers med ro og levde og reiste som før. 

Heldigvis... for viste seg at vi ikke kunne bli gravide. Så er utrolig glad for at vi ikke stresset rundt og lot det prege livet oss i årene før vi fikk diagnosen. 

Anonymkode: 8b557...e9b

Skrevet

Tok folat. Hadde sex. Ble gravid. 

Var heldigvis ikke så dum at jeg var avhengig av snus fra før.

Anonymkode: df17c...d83

Skrevet

Kuttet ned alkohol (men ikke sluttet helt), begynte med folat og droppet kondom. 

Ble gravid på første forsøk. Men ettersom jeg mistet flere ganger, ble jeg mer og mer "ekstremist" og kuttet ut alkohol helt, endret kosthold, trening, kosmetikk og kjøkkenutstyr. Ble helt gal i et år eller noe, før jeg begynte å skjønne at det må være bærekraftig. Så ble det litt mer "vanlig" igjen, men litt alkohol her og der, ikke helt så rigide opplegg rundt mat og trening og etter nesten fire år fikk jeg ett mer avslappet forhold til både prøving og alt rundt.

Ble til slutt gravid ved første IVF innsett.

Tenker at din plan er ganske "ekstrem". Det å kutte ned/it snus er sikkert fornuftig, samtidig som det å redusere alkoholbruk. Men kan anbefale å kun gjøre tiltak som du kan holde på med "livet ut", da det potensielt kan være en lang reise. Din venninne høres litt hysterisk ut - som andre skrev er ingen av disse tiltakene nødvendig. Men jeg kjenner meg godt i det å prøve å optimalisere alt man kan - spesielt hvis man har prøvd en stund uten hell.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...