Gå til innhold

Hva slags tilrettelegging får barn med diabetes på skolen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner sa at det var så mange barn på skolen som hadde fått diabetes. Så mange diabetes-barn har de aldri hatt før. 

Hva er det rimelig at lærere og andre ansatte på skolen kan stille opp med? Har et barn med diabetes krav på assistent? Hvordan løses dette når barnet knapt kan lese og ikke vet hvor mye insulin som skal sette?

Anonymkode: 7cf92...e27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange barn ved selv hva de skal gjøre. En i klassen til min datter har knapp på armen som sender beskjed til mobilen 

Om den er litt lav får hun lov til å ta seg en liten sjokolade but el som vil hjelpe blodsukkeret.  Skolen ver jo om.dette. tror de fleste ikke trenger egen assistent. Om det er barn med alvorlig diabetes ( at de kan få sjokk og riste etc vil lærer vite om dette)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det er type 1 er vel hjelp med å sette sprøyten som kan være aktuell, samtidig som de ansatte må vite hva som skal gjøres ved føling. Type 2 er ikke skolens sitt ansvar.

Anonymkode: eb199...9da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner hadde faren sin med på skolen. Vet ikke stort mer, men tror kanskje faren fikk pleiepenger eller lignende for å følge opp barnet. Han har indulinpumpe.

Anonymkode: a2597...cc3

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske vi dant ut hvorfor så mange flere barn får diabetes. 

Anonymkode: cefaf...5fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor m? Du er klar over at diabetes ikke har noe med at barn spiser godteri etc?

AnonymBruker
Skrevet

I et tilfelle jeg kjenner til, fikk foreldrene ansvar for å gi opplæring til lærerne mtp. oppfølging av resultater fra pumpa, varselsignaler osv. Barnet får ha med noen form for «godis» i sekken, tilfelle hen skulle trenge det ved akutt lavt blodsukker, selvsagt syns de andre barna at dette er urettferdig (førsteklassinger) men sånn er det jo bare. 

Anonymkode: 60272...975

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært kontaktlærer for to barn med diabetes på to ulike skoler. På den begge skolene hadde elevene egen assistent. 

Anonymkode: 23743...aa6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan være så enkelt som at det er arvelig. Det er blitt gjort større og større framskritt på diabetesbehandling gjennom det siste århundret og andelen som vokser opp og får barn har økt kraftig. Så flere barn med arvelig disposisjon som igjen får barn med arvelig disposisjon osv osv. 

Anonymkode: 275e3...91b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det er type 1 er vel hjelp med å sette sprøyten som kan være aktuell, samtidig som de ansatte må vite hva som skal gjøres ved føling. Type 2 er ikke skolens sitt ansvar.

Anonymkode: eb199...9da

Om barnet trenger hjelp i forbindelse med sykdom har skolen absolutt ansvar for å tilrettelegge og hjelpe med medisiner eller lignende! Spiller absolutt ingen rolle om det er en " "selvpåført", arvelig eller ervervet sykdom!

Anonymkode: dd313...303

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Diabetes i seg selv utløser ingen rettigheter. Men det handler om hvor gammelt barnet er og hvor godt barnet håndterer sykdommen sin. Jeg har aldri møtt på diabetes type 2 hos barn enda, selv om jeg vet det er en økende diagnose blant barn i 11-12 års alder. Om det er såkalt selvforskyldt eller ikke spiller ingen rolle for oppfølgingen de får. Akkurat som i samfunnet ellers. Det er hjelpebehovet som vurderes. 

Skulle vi latt være å behandle alt som er selvpåført, må vi slutte å operere menn i 40-50 årene ved hjerteinfarkt og røykende damer i 60 årene med KOLS, får ikke sykehus hjelp osv. Heldigvis er ikke verden sånn. 

Anonymkode: 6d94c...ec9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Mange barn ved selv hva de skal gjøre. En i klassen til min datter har knapp på armen som sender beskjed til mobilen 

Om den er litt lav får hun lov til å ta seg en liten sjokolade but el som vil hjelpe blodsukkeret.  Skolen ver jo om.dette. tror de fleste ikke trenger egen assistent. Om det er barn med alvorlig diabetes ( at de kan få sjokk og riste etc vil lærer vite om dette)

Ikke uttal deg om ting du ikke kan. All diabetes type 1 er alvorlig. 

Anonymkode: e06ca...4b4

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det forskes det mye på. Diabetes type 1 oppstår ofte etter en virusinfeksjon. F.eks. var det en oppblomstring etter covid.

Anonymkode: e06ca...4b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Diabetes i seg selv utløser ingen rettigheter. Men det handler om hvor gammelt barnet er og hvor godt barnet håndterer sykdommen sin. Jeg har aldri møtt på diabetes type 2 hos barn enda, selv om jeg vet det er en økende diagnose blant barn i 11-12 års alder. Om det er såkalt selvforskyldt eller ikke spiller ingen rolle for oppfølgingen de får. Akkurat som i samfunnet ellers. Det er hjelpebehovet som vurderes. 

Skulle vi latt være å behandle alt som er selvpåført, må vi slutte å operere menn i 40-50 årene ved hjerteinfarkt og røykende damer i 60 årene med KOLS, får ikke sykehus hjelp osv. Heldigvis er ikke verden sånn. 

Finnes det en statistikk på dette med barn og diabetes 2 for jeg har aldri møtt et barn med denne diagnosen og er egentlig forundret over at jeg aldri har fått det selv for jeg har vært på fedmeskalaen siden jeg var 10.

Anonymkode: 8fe39...19d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Finnes det en statistikk på dette med barn og diabetes 2 for jeg har aldri møtt et barn med denne diagnosen og er egentlig forundret over at jeg aldri har fått det selv for jeg har vært på fedmeskalaen siden jeg var 10.

Anonymkode: 8fe39...19d

Ja, det finnes noe statistikk. Blant annet skal barnediabetesregisteret ha noe. I tillegg har WHO noe globalt. Diabetes type 2 er fremdeles en lite utbredt gruppe i Norge. Det er  mer på verdensbasis. Overvekt er ikke nok til å utløse diabetes type 2 alene. Arv, gener, kosthold, fysisk aktivitet og andre livsstilsfaktorer må også være til stede.  Jeg tok en videreutdanning for noen år tilbake, hvor vi studerte disse faktorene med tanke på folkehelse

AnonymBruker
Skrevet

hva har dette med Hi og diabetes 1 å gjøre? Diabetes er ikke selvforskyldt. Barn får ikke det av dårlig kosthold. Det er en autoimun sykdom som man ikke kjenner årsakene til.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 timer siden):

Hva om barnet går i første klasse. Er det da forventet at barnet er helt selvstendig rundt diabetesen? Har førsteklassinger egen mobil  med på skolen?

kan de få sjokk og riste av diabetes? Snakker du her om epilepsi?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hva har dette med Hi og diabetes 1 å gjøre? Diabetes er ikke selvforskyldt. Barn får ikke det av dårlig kosthold. Det er en autoimun sykdom som man ikke kjenner årsakene til.

Jeg svarer på flere spørsmål i ett. Har du lest tråden, så skjønner du nok det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva om barnet går i første klasse. Er det da forventet at barnet er helt selvstendig rundt diabetesen? Har førsteklassinger egen mobil  med på skolen?

Dette barnet har nå begynt i 2 klasse,men ja. Far får også melding om det skulle være noe. Hun har type 1

De rister ikke av seg epilepsi...dette er vel føling på kroppen som kommer og går 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lavt blodsukker kan gi bevisstløshet med kramper. 

Anonymkode: 49a5f...a23

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...