Turkis Sau Skrevet 2. september #21 Skrevet 2. september (endret) Punkt 1: De som har jobbet der (litt) lengre enn deg, og derfor mener det at deres måte er den eneste måten. Punkt 2: De som er hyggelige mot deg, men snakker nedsettende om jobben du gjør til andre, fordi, se (punkt 1). Punkt 3: De som ikke gjør mer enn halve jobben sin, men har en god smisketone med leder, der de deler "sladder" og koser seg. Punkt 4: (Ja, jeg vet du ikke ville ha svar om ledelse - men, det er uunngåelig): Leder som lar de fra punkt 1, 2 og 3 være i den "indre sirkelen", og sladrer /snakker nedlatende om andre seg i mellom. Punkt 5: Alle overstående punkter blir veldig tydelige i en jobbhverdag, der man samhandler, skal "samarbeide", har felles møter man skal lede der ingen egentlig kan ditt fagfelt, og dermed ikke er interessert eller skjønner hva du faktisk gjør dag til dag. Samtidig som de er avhengig av ditt fagfelt. (Hvilket igjen skjer pga. punkt 1, 2, 3 og 4) Punkt 6: Igjen, Alle punkter over. Dunning-Kruger-effekten står høyt. Dermed blir man som en som kan jobben sin, og gjør den to the nines, dessverre ofte utsatt for et kjipt arbeidsmiljø. Man går mot strømmen, man holder kjeft om det - men per Dunning-Kruger så merker de andre rundt deg at du kan jobben din. Da føler de seg truet. Og sånn fortsetter runddansen. Punkt 7: Bytt jobb, ta gjerne ny utdanning. Selv om du er "voksen". Endret 2. september av Turkis Sau 2
AnonymBruker Skrevet 2. september #23 Skrevet 2. september Har vært på samme arbeidsplass i 20 år. Følgende har hatt store konsekvenser for arbeidsmiljøet: - Kollega som hele tiden sjonglerte mellom å være sykemeldt, ta ut alle egenmeldingsdager, ta ut syke barn dager og ta ut ekstradager hun hadde fått innvilget for syke "barn", permisjoner. Hun var nesten ALDRI på jobb, og det var alltid NOE (oversvømmelse, bilen ville ikke starte, begravelse til *sett inn perifer person*, sønnen skulle ha oppkjøring, så da måtte hun dit å se på...osv.osv). I tillegg løy hun når hun var på jobb. Sa at arbeidsoppgaver var gjort, men det var de ikke. Sa hun gikk på møter, men gikk ut døren på andre siden av bygget før møte startet. Men når vi skulle på tur, ha seminar etc., da var hun hjertelig tilstede. Slik fikk hun holde på i over 20 år! Jeg blir fortsatt småkvalm når jeg tenker på det. At ledelsen lot det gå så langt at forakt var det eneste vi andre kjente på til slutt. - Så fikk vi en nyansatt av utenlandsk opprinnelse som ikke evnet å ta imot informasjon eller opplæring. Språkbarriere, på tross av lang botid i Norge. Det ble også kulturkollisjon i kombinasjon med manglende språkforståelse, slik at det ble en unødvendig varslingssak ut av det. To-tre mannlige kollegaer som ble kalt inn på teppet. Jeg sitter fortsatt og rydder etter vedkommende. Hun gjorde grove saksbehandlingsfeil og hadde en veldig unorsk og trassig/kjeftete oppførsel i møtene vi hadde. Har aldri sett min nærmeste leder så sint før. Etter at hun slutta, så var det som den tunge tåka lettet og vi fikk en annen synergi på gruppa. Anonymkode: 9d88b...86d 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. september #24 Skrevet 2. september De uoffisielle sjefene med stor S. Som ikke kunne godta at man gjorde en feil. De som er ute etter å finne (små)feil hos sine kollegaer, baksnakke dem, og så gå og sladre til sjefen. Baksnakkerne. De som bare må ha litt drama, muligens fordi de kjeder seg. Og de belærende bedreviterne/verdensmesterne som smisker med sjefen Anonymkode: 97a15...890 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #25 Skrevet 2. september Fravær og sutring over vondter, sykdommer etc. Det forsurer arbeidsmiljøet. Anonymkode: 57587...057 2
AnonymBruker Skrevet 2. september #26 Skrevet 2. september Snok1 skrev (1 time siden): Mangel på fleksibilitet og endringsvilje setter en effektiv stopper for mange forbedringer på min arbeidsplass. Det sitter enkeltpersoner i kritiske ledd i kjerneprosesser som motsetter seg enhver form for endring som påvirker dem samtidig som de krever urimelig tilrettelegging fra sine nærmeste. Skriver bare enig på den jeg,for det var det jeg også tenkte på. Anonymkode: eef65...f0b 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #27 Skrevet 2. september Ingenting, egentlig. Har vært i arbeidslivet i 20 år. Har aldri opplevd noe som går særskilt inn på meg. I alle fall ikke over tid. Synes egentlig bare det er flaut (for dem) om de prøver seg på ting som nevnt i tråden. Og som regel går det ikke lange tiden før de har ødelagt mye for seg selv. Anonymkode: c0bf1...b9e 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #29 Skrevet 2. september De som syns alt ledelsen gjør er teit og som ikke ønsker å følge noen retningslinjer. Og enda verre hvis de i tillegg syns kundene er plagsomme og viser det til dem. Anonymkode: 0000f...133 3 1
Abra Skrevet 2. september #30 Skrevet 2. september Jobbet som bussjåfør. Det var mye rasisme fra de hvite gamlingene. Hver dag. 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #31 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg velger å holde utenfor ledelse som er et stor tema i seg selv. Jeg ønsker å vite hva man bør være spesielt obs på blant likeverdige kollegaer som på sikt genererer sykemeldinger og oppsigelser. Anonymkode: dc4d0...9a4 Baksnakking, minimere kollegaer, og ta æren for andres arbeid. Selv om ingen snakker dritt til deg , men du blir baksnakket, så merker man det tydelig. Tok dette senest opp for et par uker siden på jobb, at jeg i 5 år ikke egentlig har følt meg velkommen der. Fordi de avbryter meg hele tiden om jeg skal si noe, merker at jeg blir snakket om, og at jeg ikke får fortelle mine egne ord. Jeg jobber stort sett alene, og er eneste grunnen til at jeg ikke har sluttet. Jeg sa fra at vi er 4 stk på jobb, og vi er 4 veldig flinke. Og da burde det å bli et dream team være enkelt. Men at det ikke går pga negativitiet. Det har funket, jeg er plutselig en del av teamet, oh jeg blir nå spurt om ting, ikke fortalt at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt I tillegg må man kunne ta opp alt og motta alt av beskjeder, uten å bli sur. Beskjeder er for å smøre maskinerieriet og få alle til å dra samme lass. Det er ikke for å kritisere. Anonymkode: a1c3e...211 6
AnonymBruker Skrevet 2. september #32 Skrevet 2. september Besserwissere som alltid skal komme med tips og innvendinger man ikke har bedt om, og skal belære andre om helt basice ting. I små mengder er det helt ok, men vi har en på jobb som gjør det til alle hele tiden. Utrolig slitsomt over tid. Anonymkode: 6f77a...8b8 7
AnonymBruker Skrevet 2. september #33 Skrevet 2. september De som alltid har en negativ undertone til alle arbeidsoppgaver. Eksempler: Klarer du å ferdigstille den rapporten til fredag, for da hadde jeg fått sendt inn alt samlet. Negativ: Du må ha den på fredag nå da plutselig, hvorfor sa du ikke det i går når vi snakket sammen. Positiv: Det skal jeg prøve å få til, tror nok det skal gå greit om jeg slipper å delta på den samlingen. Kunne du kopiert inn xxxx også på den rapporten du sendte, slik at han/hun ikke kommer tilbake i ettertid og.... Negativ: hvor mange skal jeg kopiere inn på den rapporten Positiv: det er klart jeg kan gjøre, visst det er ønskelig at han også er informert. Ansatte som du alltid vet klarer å legge til et negativt element, samme hva det gjelder. Anonymkode: bb30b...440 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #34 Skrevet 2. september Utestenging heller enn inkludering. At man ikke får innpass til å bidra der man har noe å komme med. Anonymkode: 3d9c7...1bc 7 2
makkapakka Skrevet 2. september #35 Skrevet 2. september De som går på jobb kun for pengene sin del De som baksnakker og snakker ned arbeidskollegaer De som legger seg syk 3 dager uten å være syk 2
Miamaia83 Skrevet 2. september #36 Skrevet 2. september Baksnakking Når noen er misfornøyd med noe, enten i kollega-gruppa eller med ledelsen og velger å prate høyt om det til daglig men IKKE sier ett pip om det i møter og andre foraer hvor problemet kan løses. Kolleger som ikke gjør jobben sin 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. september #37 Skrevet 2. september Abra skrev (25 minutter siden): Jobbet som bussjåfør. Det var mye rasisme fra de hvite gamlingene. Hver dag. Uten deg og dine, hadde faktisk buss-Norge stoppet helt opp, så de gamlingene kunne tatt beina fatt istedenfor, da hadde de fått noe å klage på da! Anonymkode: 8ee61...e83 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #38 Skrevet 2. september -venter- skrev (2 timer siden): De som må snakke om alt det negative tar mye energi i kollegialet. «Hørte du..?» «Det er så irriterende at…» osv. Kan være enig. Men spørs om.det er faktisk er grunn til å være negativ. Har jobbet noen steder og der var det mye problemer. Både med ansatte, ledelse og arbeidsoppgaver. Ingenting endret seg selv om ledelsen viste om problemet. De tok ikke tak. Og disse problemene kunne vært enkel å løse så lenge ledelsen hadde vært endringsvillig. Ellers er røde flagg "klikker" på arbeidsplassen. F.els de eldre mot de unge. Eller klikker basert på utdanningsnivå. Kolleger som ikke gjør det de skal. Kommer for sent, jukser på fleksitid (dette ser jo kolleger), gjør ikke oppgavene sine, samarbeider dårlig. De som ikke er endringsvillig og lærevillig. Høyt sykefravær hos kolleger er et skikkelig rødt flagg. Da bør en vurdere å slutte før prøvetiden er over... Anonymkode: 29ca2...c5e 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #39 Skrevet 2. september Abra skrev (33 minutter siden): Jobbet som bussjåfør. Det var mye rasisme fra de hvite gamlingene. Hver dag. Jeg som passasjer har hørt det en del ganger, ja. Veldig trist. Anonymkode: 384f0...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #40 Skrevet 2. september Det er negative folk som klager og baksnakker. Men også unnasluntrerne som gir oss andre merarbeid, som kommer for sent, går tidlig, skulker jobb uten å være syk, slurver osv. Og de som arrangerer "private" jobbsammenkomster der kun noen av kollegene blir inviterte. Det hadde vært noe annet hvis det hadde oppstått vennskap blant kolleger, men jeg har opplevd at enkeltpersoner "plukker" utvalgte kolleger som skal inviteres med ut uten at de nødvendigvis er venner på privaten. Anonymkode: 76f6d...b65 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå