Gå til innhold

Du som har litt fartstid i arbeidslivet. Hvilke konkrete faktorer hos dine kollegaer ødelgger arbeidsmiljøet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å holde utenfor ledelse som er et stor tema i seg selv. 
Jeg ønsker å vite hva man bør være spesielt obs på blant likeverdige kollegaer som på sikt genererer sykemeldinger og oppsigelser.

Anonymkode: dc4d0...9a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Baktalelse 

Anonymkode: dc5eb...8d3

• Liker 11
  • Nyttig 12
Skrevet

De som må snakke om alt det negative tar mye energi i kollegialet. «Hørte du..?» «Det er så irriterende at…» osv. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Mangel på fleksibilitet og endringsvilje setter en effektiv stopper for mange forbedringer på min arbeidsplass. Det sitter enkeltpersoner i kritiske ledd i kjerneprosesser som motsetter seg enhver form for endring som påvirker dem samtidig som de krever urimelig tilrettelegging fra sine nærmeste. 

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet

Rasisme, utestengt, snakke bak ryggen, ikke høre på deg 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Faglig sterke folk, der faget var relevant for 20-30 år siden. Krangler med alt og alle, sender varsler, gjør arbeidslivet surt for de rundt.

Anonymkode: 16912...d83

• Liker 5
Skrevet

Klaging over at alt var så mye bedre før.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

en jeg jobber med mener "kunnskap er makt" og informasjonsdeling er IKKE denne personens sterke side, tvert imot sitter denne gjerne på informasjonen nettopp fordi vedkommende tenker at det setter dem i posisjon - også om det fører til at teamet ikke når målene.. Det sammen med de som ikke fullfører egne oppgaver innen fristen som gir forsinkelser for andre er de mest irriterende og stressende grunner til plager hos andre som ønsker å levere i vårt team. 

Anonymkode: f6958...e98

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke evner å se at ting må gjøres, er lite selvgående. Slitsomt å hele tiden måtte gjete andre.

De som klager/sutrer over alt, om de er så misfornøyd med jobben så kan de bare slutte og finne seg noe annet enn å gjøre livet surt for de som trives på jobb.

De som kun har fokus på "hemmat" og står klar ved stemplingsuret 15 min før arbeidsdagens slutt og kun venter på at det er tid for stempling.

De som er veldig klar på sine rettigheter, men glemmer at de også har sine plikter.

De som tar sykedager/egenmelding for de har litt vondt i viljen. De tror dette er straff mot arbeidsgiver, men dem de plager mest er jevnbyrdige kollegaer for jobben må gjøres så det blir mer belastning på dem. Det er som regel vanskelig å skaffe vikarer for kun en dag eller to om dette ikke er planlagt på forhånd. 

Anonymkode: b02ec...39c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Særlig jobber med få ansatte og der feks to er blitt bestevenner og de gjør tjenester for hverandre feks hjelper den andre med noe jobbrelatert så den slipper å gjøre det etc.   At en kollega tar sjefsrollen og kan ha  fått en vane med å diktere andre. Dobbeltmoral, og snakker om at man ikke liker baksnakking når man nettopp har baksnakket andre. Hvis man reagerer på noe så får man det på seg for å være vanskelig og er nødt til å svelge  kameler og ikke si noe. 

Anonymkode: 31674...244

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Fravær i seg selv er det mest slitsomme. Det er de samme hele tiden som blir syke. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Fravær, syting og klaging, negativ holdning, latskap

Anonymkode: 9d72e...b55

• Liker 5
Skrevet

Ser at det allerede er nevnt informasjonsdeling.  Mangel på dette kan være ødeleggende.  Informasjonsflyt ble brukt som argument da kontorlandskapene ble innført, og informasjon på papir gikk over til uformelle beskjeder i diverse kanaler.  Noe kan fort glippe hvis noen faller ut av listene, eller ikke er akkurat der det kommer viktig informasjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Overdreven fokus på arbeidstid, stikk fra andre om søvnmønster, trening, vekt, helse og mat, forakt forkledd i sarkasme og ironi.

Anonymkode: 3ff2f...d20

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De som mener bare deres måte å gjøre ting på er den riktige.

De som følger alle regler til punkt og prikke, selv når reglene står i veien for å gjøre en god jobb i visse tilfeller.

De som baksnakker om usaklige ting. Det er greit å lufte seg av og til, men ikke alle småting hele tiden.

De som er late men som pisker alle andre rundt.

De høylytte som ikke nødvendigvis har så mye vettugt å si.

De som ikke klarer å være medmenneskelige.

De som har mye fravær og innrømmer juks.

De som hele tiden klager på de med høyt fravær men som også klager på alle de uføre. Skal man ha folk i arbeid den prosenten de klarer å jobbe så må jo de jo jobbe sammen med noen.

Anonymkode: a71e5...2d9

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De som ikke evner å se at ting må gjøres, er lite selvgående. Slitsomt å hele tiden måtte gjete andre.

De som klager/sutrer over alt, om de er så misfornøyd med jobben så kan de bare slutte og finne seg noe annet enn å gjøre livet surt for de som trives på jobb.

De som kun har fokus på "hemmat" og står klar ved stemplingsuret 15 min før arbeidsdagens slutt og kun venter på at det er tid for stempling.

De som er veldig klar på sine rettigheter, men glemmer at de også har sine plikter.

De som tar sykedager/egenmelding for de har litt vondt i viljen. De tror dette er straff mot arbeidsgiver, men dem de plager mest er jevnbyrdige kollegaer for jobben må gjøres så det blir mer belastning på dem. Det er som regel vanskelig å skaffe vikarer for kun en dag eller to om dette ikke er planlagt på forhånd. 

Anonymkode: b02ec...39c

Vet faktisk om en bedrift som ble nedlagt kun pga en person som holdt på slik. 

Eieren var og er mange millioner, sa først opp vedkommende ble dømt til å ta hen tilbake og svarte så med nedleggelse 

Anonymkode: a3e7d...a93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med mange ulike folk. Det skal veldig mye til for en kollega å ødelegge for meg. Det har ikke skjedd siden jeg var ung. Jeg takler det alltid, enten de er slik eller slik. Kanskje er de vanskelige de mest rigide, men de kan man jo som regel få respekt av når man gjør en god jobb.

Jeg føler arbeidslivet stort sett har gått ut på å takle ulike mennesker, og det er kanskje noe med det morsomste også. Alt fra baktalende halvpsykopater av noen damer, til de med stram munn, han som er litt mannemann..og overser deg, den arrogante sportsidioten, hun som virrer rundt. De negative er jo enkle...man går derifra. 

De er flotte mennesker stort sett alle, og en morsom utfordring og distraksjon fra jobb. 

Anonymkode: 4c382...56c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kos med misnøye. 
Latskap. 

Anonymkode: 18432...435

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Folk som ikke roser andre, som ikke anerkjenner andres ansattes seiere. 

- Folk som er veldig klikkete. Som kun går å spiser lunch med 1 eller 2 utvalgte hver dag hele året. 

Anonymkode: 57e19...b5a

• Liker 5
Skrevet

Nedrakking på andre profesjoner innad i samme virksomhet.

Folk som pålegges oppgaver de ikke skal ha

Et miljø hvor folk åpent spekulerer i årsaken/e til andre kollegaers fravær/sykefravær

Ledere som ikke forstår konseptet «taushetsplikt» og/eller «rolleforståelse»

Ansatte som over tid står i for stor arbeidsbelastning 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...