AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Jeg tenker å bli barne- og ungdomsarbeider. Har også tenkt på tannhelsesekretær, bare for å ha en beskytta tittel på CV'n (for min egen del). Jeg har aldri gått VG1 Helse- og oppvekstfag tidligere. Har søkt på vanlig videregående over flere år, men har aldri fått plass, da jeg ikke har ungdomsrett. For noen år tilbake prøvde jeg å søke VG1 Helse- og oppvekstfag som voksenopplæring, men da var jeg for ung til å få plass. Dessverre har Helse- og oppvekstfag sprengt kapasitet i Østfold. Jeg har alle fellesfag fra før - via VG1 yrkesfag, VG2 yrkesfag og VG3 Påbygg. Så de trenger jeg ikke å tenke på. Hvordan er løpet lagt opp på voksenopplæring? Må jeg ha utplassering og læretid der? Eller er det kun programfagene som jeg skal ta? Anonymkode: be398...eeb 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:25 #2 Skrevet tirsdag kl 18:25 Med Vg3 Påbygg har du jo generell studiekompetanse, så hvorfor ikke søke høyere utdanning, en bachelor på tre år? Tar ikke lengre tid enn fagbrev, og bedre lønn. Feks barnehagelærer, vernepleier, sykepleier m.fl. Anonymkode: b9dbd...1a9 1 1
Kålrota Skrevet tirsdag kl 19:05 #3 Skrevet tirsdag kl 19:05 Du trenger jo ikke vgs når du har studiekompetanse? 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:44 #4 Skrevet tirsdag kl 19:44 Kålrota skrev (37 minutter siden): Du trenger jo ikke vgs når du har studiekompetanse? Jeg vil bli barne- og ungdomsarbeider eller tannhelsesekretær. Det tilbys kun på videregående. Anonymkode: be398...eeb
Kålrota Skrevet onsdag kl 03:57 #5 Skrevet onsdag kl 03:57 Du får ikke plass på vgs når du allerede har fullført.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:14 #6 Skrevet onsdag kl 08:14 Kålrota skrev (4 timer siden): Du får ikke plass på vgs når du allerede har fullført. Joda, det gjør man fra i år. Nå kan alle ta omvalg, selv om man har fullført. Ts: ta kontakt med ditt voksenopplæringskontor i fylke og se om det blir noe ledig. Mange faller fra de første ukene. Spør om de har startet opp med MFY hos dere, en modulbasert voksenopplæring, hvor du kun tar det du trenger. Siden du har gått på skole fra før, vil du nok få en del fratrekk. Går du ordinær VO, skal du ikke ha fellesfag, de har du fullført fra før. Anonymkode: 2b80e...132
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:24 #7 Skrevet onsdag kl 08:24 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg vil bli barne- og ungdomsarbeider eller tannhelsesekretær. Det tilbys kun på videregående. Anonymkode: be398...eeb Hvor mange slike stillinger ligger ute i ditt område? Sjekk muligheten for jobb først, og lønn. Å ta høyere utdannelse gir mange flere muligheter. Eks så kan vernepleiere jobbe på veldig mange områder. Anonymkode: ca0e4...904 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:47 #8 Skrevet onsdag kl 10:47 Har du sjekket ut voksenopplæring i Akershus eller andre steder, da? 😊 Og jeg regner med du kun trenger programfagene - hør med den aktuelle skolen 😊 Anonymkode: 1e014...e9d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:10 #9 Skrevet onsdag kl 22:10 Jeg har gått samme løp som deg, og bestått alle allmennfag fra vgs. Jeg gikk voksenopplæring for et par år siden, men da for å bli helsefagarbeider, og slapp da unna de allmennfagene (norsk, engelsk, matte, naturfag) og tok kun de tre fagene som var relatert til helse. Så jeg var vel på skolen x3 i uken. Jeg hoppet over læretid, som er på to år, fordi jeg hadde ikke råd til det, men vet ikke hvordan det er med barne- og ungdomsarbeider. Jeg kunne heller jobbe opp nok antall timer i helsevesenet, til å ta fagprøven, og har nå fått fagbrev. Anonymkode: 47208...242
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå