Gå til innhold

Dilemma; fortsette i NAV eller prøve meg i jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er under arbeidsavklaring med utplassering i bedrift for å måle hvor mye jeg klarer å jobbe. I mellomtiden har jeg søkt på drømmejobben. En slik jobb oppnås ikke i deltidsstilling. Hvis jeg blir tilbudt denne, er det dumt å gå ut av NAV-systemet? Vet at jeg burde jobbet deltid/vært delvis ufør grunnet helsen min, men vet samtidig at jeg aldri får prøvd meg i drømmejobben hvis jeg ikke går inn i 100% stilling. Vurderer å ta jobben om den tilbys, og heller starte hele runden med NAV på nytt - eventuelt jobbe redusert om mulig da vi har barn under 12. Hva tenker dere?

Anonymkode: 3bd15...c91

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Go for it. Med motivasjon så er du et godt stykke på vei.

Anonymkode: cb762...0fc

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at om du kan jobbe bør du ikke være i nav systemet. Det er vel slike som deg som gjør at det er så mange uføre og at velferdsstaten uthules. Bare tilbudet er bra nok kan du jobbe liksom? Da er du ikke syk nok til nav og at alle vi andre skal forsørge deg!

Anonymkode: c5903...553

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde unngått nav for alt i verden så sant jeg ikke var over 60.

Anonymkode: 03436...d50

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er under arbeidsavklaring med utplassering i bedrift for å måle hvor mye jeg klarer å jobbe. I mellomtiden har jeg søkt på drømmejobben. En slik jobb oppnås ikke i deltidsstilling. Hvis jeg blir tilbudt denne, er det dumt å gå ut av NAV-systemet? Vet at jeg burde jobbet deltid/vært delvis ufør grunnet helsen min, men vet samtidig at jeg aldri får prøvd meg i drømmejobben hvis jeg ikke går inn i 100% stilling. Vurderer å ta jobben om den tilbys, og heller starte hele runden med NAV på nytt - eventuelt jobbe redusert om mulig da vi har barn under 12. Hva tenker dere?

Skjønner virkelig ikke hvorfor du er under avklaring hvis du mener du klarer å stå i 100% jobb.

Hadde jeg fått tilbudt drømmejobben og millionlønn imorgen hadde jeg sagt nei, jeg blir jo ikke frisk bare fordi jeg får god lønn og bedre jobbtilbud.

Høres ut som du utnytter systemet. Og det er akkurat det som ødelegger for oss som virkelig behøver hjelpen… 

Anonymkode: 4ad75...e73

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at om du kan jobbe bør du ikke være i nav systemet. Det er vel slike som deg som gjør at det er så mange uføre og at velferdsstaten uthules. Bare tilbudet er bra nok kan du jobbe liksom? Da er du ikke syk nok til nav og at alle vi andre skal forsørge deg!

Velferdsstaten uthules på grunn av alle utlendinger i dette landet. De jobber ikke, har 5 unger og de forlanger absolutt alt konstant.  De Norske uføre hadde vi lett klart å betale for. 

Anonymkode: db91b...817

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har ingen garanti for at du kan jobbe redusert selv med barn under 12. Du kan søke om det, men vil det føre til en ulempe for arbeidsgiver kan de si nei. Og det er vel for barn under 10 og ikke 12 man kan søke om det

Anonymkode: 351bb...2c1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan egentlig ikke jobbe fulltid. Etter en alvorlig ulykke. Men vil jobbe - og helst med det jeg har søkt på. Det er ingen leger og ansatte NAV som vil anbefale meg å jobbe fulltid. Det går kun ut over meg selv. Men har så lyst til å prøve. Og selvsagt unngå å «snylte» på dere. 

• Hjerte 5
Skrevet

Det er flere ting å ta med i beregningene her, og først og fremst: Hva tror du sjansene dine for å lykkes er i stillingen, hva tror du sjansene dine er for å ta vare på familien og deg selv dersom du strengt tatt skulle klare jobben? Det virker litt som om du har svaret selv, når du sier at du ikke egentlig kan jobbe fulltid. 

På den andre siden, dersom det egentlig kun er den prospektive jobben din som får lide dersom du ikke har kapasiteten, og ikke du selv og din familie, sier jeg kjør på ...

Anonymkode: 024d6...645

• Liker 2
Skrevet

Synes det er synd at det ikke finnes flere muligheter for deltidsstillinger. Å kaste seg ut i en 100% stilling uten å være i stand til det vil bare føre til utbrenthet. Jeg søker i en bransje som trenger arbeidskraft men når de bare utlyser 100% stillinger er det utelukket for meg.

Anonymkode: 26231...2aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer selvsagt an på type jobb, men selv om det utlyses som 100 %, kan det være at de aksepterer en som ønsker å jobbe litt redusert. Det vet man ikke før man har spurt. 

Anonymkode: c99e5...859

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjør på! NAV er der også i ettertid om det skulle være nødvendig. Man må satse litt innimellom, og det kan være at jobben gir så gode rammer at du likevel kan ivareta helsen din, selv ved 100%.

Anonymkode: cccad...44c

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg sier go for it :) du er under utprøving, og det er jo for å se hva du kan klare å evt gjøre. Jeg tenker at får du jobben, så har du også prøvetid der. Noen har ofte 6 mnd prøvetid, og jeg tipper at på 6 mnd, så ser du faktisk om du kan klare dette. Folk som er syke kan faktisk klare ganske så mye om de gjør noe de liker veldig godt. Kan snakke for meg selv. Jeg har en kronisk sykdom. Var så syk i 2014 at legene trodde ikke jeg kom til å overleve. Det ente med en stor operasjon, og jeg brukte 1 år på nedtrapping av medisiner. Jeg kom jo på AAP, og før det var gått 1 år, så mente faktisk min saksbehandler i NAV st jeg ikke kunne jobbe, ville uføre meg 100%. Dette ville jeg ikke gå med på, men jeg kunne ikke jobbe der jeg hadde jobbet tidligere. Så gikk jeg med på å bli 50 ufør, og fikk meg en jobb der jeg kunne jobbe med mennesker, noe jeg bare elsket. så gikk ikke lange tiden før jeg sa jeg ville prøve meg i 60% og så har jeg tatt det rolig, kjent etter hva kroppen klarer, og ikke klarer. I dag jobber jeg 100%, og JA, jeg har dager der jeg er på jobb, må bare legge meg når jeg kommer hjem, og ligger til neste dag, veker i kroppen, og vet ikke å holde ut, men fordi jeg elsker jobben, så kommer jeg meg opp hver dag og går på jobb. Er veldig lite borte fra jobb, det kan jeg si. 

Sååååå jeg tenker søk jobben, ta den om du får den. Bruk prøvetiden og kjenne etter.. Ha dialog med NAV om hva du ønsker.. ha en dialog slik at om dette ikke går, så har du hvertfall prøvd... tipper de ikke kapper hånda av deg.

Så sier jeg masse lykke til :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

kun ved å prøve får du jo svaret. Kjør på

• Liker 1
Skrevet

Du kan søke AAP på nytt dersom det ikke går. Tenker det er en form for dokumentasjon i saken din, dersom det ikke går. Dersom det fungerer er det supert. Anbefaler deg å snakke åpent med Nav-veilederen din om dette. Da blir det en slags utprøvingsfase. Hilsen Nav-ansatt

Anonymkode: d338b...7ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt kjipt for arbeidsgiver hvis det er flere kvalifisert og de velger deg som kanskje holder ut i 6 mnd, så er de nødt til å starte hele ansettelsesprosessen på nytt igjen. Også kjipt for andre friske søkere med samme kvalifikasjoner som deg som ikke fikk jobben.

Anonymkode: d9c25...ea7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde unngått nav for alt i verden så sant jeg ikke var over 60.

Anonymkode: 03436...d50

Støtter denne.

Anonymkode: 609cc...4d3

• Liker 2
Skrevet

Hørt om de som er uføretrygdet fordi de ikke har inntektsevne, men restarbeidsevne?

Det blir det samme som at vi skal nekte de med PU og autisme uføretrygd, selv om de har restarbeidsevne. Ja, de er i arbeid/tiltak på dagtid - men de får 100% uføretrygd fra NAV.

Nå har jeg verken PU eller autisme, men jeg er uføretrygdet - fordi jeg ikke har inntekstevne. Men jeg har restarbeidsevne.

Anonymkode: fcd6f...6f3

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På generelt basis, så hadde jeg unngått NAV om jeg kunne. AAP er som oftest et håpløst sted å være og NAV utover å eie deg med hud og hår bidrar ikke mye til å endre situasjonen din.

• Liker 1
Skrevet

Velferdsstaten uthules på grunn av alle utlendinger i dette landet. De jobber ikke, har 5 unger og de forlanger absolutt alt konstant.  De Norske uføre hadde vi lett klart å betale for. 

Anonymkode: db91b...817

Fasinerende med disse utlendingene som tydeligvis både er i stand til å ikke jobbe, men samtidig også stjele nordmenns jobber.

Anonymkode: 41896...dc3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...