Gå til innhold

Borettslag/KBBL plutselig sykt mye økning i husleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte KBBL for noen år siden. Vi er tilsammen 30 leiligheter. Og jeg har vært ganske fornøyd egentlig. Akkurat nå møtte jeg og en nabo til, en av de som sitter i styret her. 

Da fikk vi beskjed om at taket, en stor yttervegg og 14 lagerrom i kjeller skal skiftes/ordnes og at vi går fra 3200,- kroner i husleie til 8100,- ifra februar neste år??!? Sånn cirka hvertfall

Vi skulle få papirer på alt dette i starten av november.

Jeg skjønner ingenting! Er dette mulig?! Jeg vet at de har nesten en million på sparekonto , men de vil ikke bruke av disse pengene. 

Jeg skjønner ingenting.. 

Beklager hvordan dette er skrevet, men ble så oppgitt

Hjelp 😭😭

Anonymkode: 1df53...b74

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Store vedlikeholdsoppgaver pleier å bli bestemt på generalforsamlinger. Har du møtt opp og fått med deg hva som har blitt diskutert og vedtatt?

Anonymkode: 50354...108

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Store vedlikeholdsoppgaver pleier å bli bestemt på generalforsamlinger. Har du møtt opp og fått med deg hva som har blitt diskutert og vedtatt?

Uansett skal folk som ikke er på gen.forsamling få vite alt slikt i et skikkelig opplysende skriv, etter at det er bestemt. Det var fryktelig stor forskjell i husleie. Sikkert folk som ikke klarer det der også og må flytte. 

Anonymkode: 2de1e...55e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Uansett skal folk som ikke er på gen.forsamling få vite alt slikt i et skikkelig opplysende skriv, etter at det er bestemt. Det var fryktelig stor forskjell i husleie. Sikkert folk som ikke klarer det der også og må flytte. 

Anonymkode: 2de1e...55e

Det er helt sikkert skrevet referat etter generalforsamlingen, men er enig i at det er en ekstrem økning i felleskostnadene. Det er mulig vedlikehold har blitt nedprioritert i mange år, men nå kan det ikke utsettes lenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan styret alene beslutte økning i felleskostnaden?

Ja, både i borettslag og sameier kan styret fastsette felleskostnadene uten å spørre generalforsamlingen/årsmøtet. Dette er også det mest praktiske. Styrets viktigste oppgave er å sikre at økonomien i boligselskapet er sunn og god, og at eiendomsmassen vedlikeholdes og driftes slik at verdiene opprettholdes. Reglene om erstatningsansvar for styret kan komme til anvendelse mot et styret som bevisst lar være å gjennomføre helt nødvendig vedlikehold, og dette for eks. leder til alvorlig personskade.

Det er anledning til å ta felleskostnadene opp til vedtak i årsmøte/generalforsamling, men dersom man stemmer nei til økningen medfører det en form for vingeklipping av styret, slik at styret ikke kan utføre de oppgaver de er satt til å gjøre. Det logiske for styret vil derfor være å trekke seg, dersom økning av felleskostnadene til dekning av helt nødvendige vedlikehold ikke får flertall i årsmøte/generalforsamling.

Det er likevel en del boligselskaper som har det som praksis at man årlig vedtar felleskostnadenes størrelse. I noen tilfeller fungerer dette greit, for eks. fordi man har en god vedlikeholdsplan, og god oversikt over økonomien god tid i forveien. Dersom det oppstår et uventet behov for økning av felleskostnadene, kan man ofte få problemer med å øke felleskostnadene fort nok og mye nok til å dekke behovet. Det er bare generalforsamling/årsmøte som kan omgjøre et tidligere vedtak fra generalforsamling/årsmøte, og man må derfor innkalle til nytt møte. Jeg vil anbefale disse boligselskapene å fremme en sak til vedtak som tilbakefører myndigheten til å fastsette felleskostnadene til styret.

https://www.nbbl.no/aktuelt/23-02-2023-hvorfor-oker-felleskostnadene/

Anonymkode: 58483...876

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om et tilfelle der dette skjedde i et borettslag rett ved her jeg bor. Husker ikke eksakt sum, men felleskostnadene økte plutselig med mange tusen. Typ 5000+ opp. Grunnen var at borettslaget/styret hadde forsømt vedlikeholdet over mange år for å holde utgiftene nede, men så kom det et tidspunkt hvor de MÅTTE ta takene og en del andre ting, og da ble det en voldsom økning. Mange boliger til salgs i det borettslaget nå for å si det sånn.

Det ble varslet og informert om, og de fleste beboerne var så klart sjokkert, men det hjelper jo lite når det har kommet til det punktet at det MÅ gjøres. Tror det var USBL som kom på banen og krevde utbedringer her, for styret hadde jo tydeligvis latt det skure og gå videre hvis ikke noen tok tak.

Anonymkode: 561ed...1c5

AnonymBruker
Skrevet

1 million holder ikke til den kjempejobben der.

Anonymkode: 165d6...6f2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jf. §8-9 i burettslagslova, har ikke styret anledning til å vedta slike oppgraderinger alene, både fordi summen overstiger 5% av årlige felleskostnader, fordi det går utover vanlig forvaltning og vedlikehold og fordi det mest sannsynlig skal finansieres med låneopptak hvor panten har prioritet foran innskuddene. Dersom rehabiliteringen ikke er vedtatt av generalforsamlingen, må dette påklages umiddelbart. Dersom den er vedtatt, skal dette være protokollført. Boligbyggelag er nøye med å følge opp dersom protokoll ikke blir signert og distribuert, men det er enormt mange som ikke tar seg bryet med å lese protokollene. Hver gang jeg deler dem ut, havner minst halvparten rett i søpla. Da er det heller ikke rart om noen får seg en overraskelse når felleskostnadene plutselig øker dramatisk, men styret kan ikke tvinge folk til å lese dem heller. 

Hilsen styreleder

Anonymkode: 13b95...af1

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har vært snakk om at noe av dette arbeidet skal gjøres, det i kjelleren har aldri vært nevnt tidligere. Men, slik vi alle har forstått dette, så skulle ting taes over tid. Og pengene på kontoen skulle brukes. Dessuten har de aldri snakket om en husleieøkning på over 100%.

Området vi ligger på har blitt mye mer "populær" siste to årene. Det har kommet mange nybygg rundt her, så dette har gjort slik at prisene i området har øket de siste to årene. Lurer på om dette kan ha noe med noe å gjøre? 

De som sitter i styret er veldig "spesielle" folk. Og "vanskelig" å få pratet med. Det har blitt bestemt et møte nå på lørdag, der vi skal få høre litt mer. 

Jeg snakket med 3 forskjellige familier i dag, som ikke har råd til husleie økningen i det hele tatt , de aner ikke hva de skal gjøre. 

"Hovedsjefen" i styret har også dratt på ferie, og skal være bort en stund. Jeg er sikker på at dette er grunnen 😡😡😡 Men vi må nesten bare vente til lørdagen da.... 

Jeg synes det er sykt at dette er lovlig hvertfall

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som er sykt er at man ikke skjønner at bygg må vedlikeholdes, og at dersom man betaler 3000kr pr mnd er det ikke bærekraftig over tid i en eldre bygningsmasse. 5% grensen som noen over nevner, gjelder ikke nødvendig vedlikehold. 

Anonymkode: fef5a...bfa

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Borettslag suger. Akkurat dette var grunnen til at jeg solgte min leilighet, og skal aldri ha det igjen. På 20 år hadde det blitt spart 100 000. Så når rørene måtte oppgraderes stod vi der med en stor økning på fellesutgiftene.

Var 2000 når jeg flyttet inn. 7 år senere var den på over 8000.

Anonymkode: eeb31...689

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjøpte KBBL for noen år siden. Vi er tilsammen 30 leiligheter. Og jeg har vært ganske fornøyd egentlig. Akkurat nå møtte jeg og en nabo til, en av de som sitter i styret her. 

Da fikk vi beskjed om at taket, en stor yttervegg og 14 lagerrom i kjeller skal skiftes/ordnes og at vi går fra 3200,- kroner i husleie til 8100,- ifra februar neste år??!? Sånn cirka hvertfall

Jeg skjønner ingenting! Er dette mulig?! Jeg vet at de har nesten en million på sparekonto , men de vil ikke bruke av disse pengene. 

Jeg skjønner ingenting.. 

Hjelp 😭😭

En million er ingenting for et borettslag på 30 leiligheter. De må øke husleia for å ha råd til utbedring. Dere hadde lav husleie i utgangspunktet. Antagelig burde husleia ha gått opp for flere år siden så dere kunne ha spart opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det er sykt at dette er lovlig hvertfall

Det som ev. er sykt er at det er lov å la noe forfalle såpass at man får et så høyt behov for vedlikehold.

Det er også litt syk å ikke forstå behovet for vedlikehold, men det er vanskelig å vurdere hvor reelt det egentlig er.

Anonymkode: 58e51...d1c

• Nyttig 4
Skrevet

Hva står det i papirene fra siste generalforsamling/årsmøte? Tipper ble dette ble vedtatt da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det eneste som er sykt er at man ikke skjønner at bygg må vedlikeholdes, og at dersom man betaler 3000kr pr mnd er det ikke bærekraftig over tid i en eldre bygningsmasse. 5% grensen som noen over nevner, gjelder ikke nødvendig vedlikehold. 

Anonymkode: fef5a...bfa

5% grensen gjelder nødvendig vedlikehold dersom det anses som ekstraordinært, for eksempel rehabilitering av tak, fasade, balkonger, bytte av samtlige dører og vinduer og slike ting. Vanlig vedlikehold er typisk maling, bytte av lamper, vedlikehold av fellesområder, småreparasjoner, ansettelse av vaktmester og da gjelder ikke 5% regelen. Styret har IKKE myndighet til å vedta fasaderehabilitering dersom kostnaden overstiger 5% av årlige felleskostnader uavhengig av hvor nødvendig det er.

Dersom generalforsamlingen sier nei til slike oppgraderinger derimot, fritas styret for personlig ansvar, og i ytterste konsekvens kan det innføres boforbud i bygningen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ingenting.. 

Hjelp 😭😭

Vedlikehold må gjøres uavhengig av om man eier i borettslag eller enebolig. I år må vi ta vann kloakk og drens = 300 000kr og liten yttervegg 200000.

Drenering og tak nærmer seg og antakelig forventet levetid. Og går sikkert 600 K til det og. Forhåpentligvis om noen år, så vi får spart opp så mye vi klarer. Hvis ikke må vi jo nesten låne.

Sånn er nå bare livet.

Anonymkode: 1dc3d...b27

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jf. §8-9 i burettslagslova, har ikke styret anledning til å vedta slike oppgraderinger alene, både fordi summen overstiger 5% av årlige felleskostnader, fordi det går utover vanlig forvaltning og vedlikehold og fordi det mest sannsynlig skal finansieres med låneopptak hvor panten har prioritet foran innskuddene. Dersom rehabiliteringen ikke er vedtatt av generalforsamlingen, må dette påklages umiddelbart. Dersom den er vedtatt, skal dette være protokollført. Boligbyggelag er nøye med å følge opp dersom protokoll ikke blir signert og distribuert, men det er enormt mange som ikke tar seg bryet med å lese protokollene. Hver gang jeg deler dem ut, havner minst halvparten rett i søpla. Da er det heller ikke rart om noen får seg en overraskelse når felleskostnadene plutselig øker dramatisk, men styret kan ikke tvinge folk til å lese dem heller. 

Hilsen styreleder

Så lenge det er snakk om nødvendig vedlikehold, som det absolutt høres ut til å være snakk om i følge TS, gjelder ingen slike begrensninger. 

Hilsen styreleder 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (10 timer siden):

Så lenge det er snakk om nødvendig vedlikehold, som det absolutt høres ut til å være snakk om i følge TS, gjelder ingen slike begrensninger. 

Hilsen styreleder 

Tror du borettslag gjør noe som helst av oppgraderinger i den prisklassen for gøy? Det skal være generalforsamlingsvedtak på slikt vedlikehold, selv om vedlikeholdet anses som tvingende nødvendig. Det måtte til og med vedtak fra GF når fasadeplater løsnet og falt ned i naboborettslaget til ett av borettslagene jeg er styreleder i. Du får ikke engang lån i banken om du ikke har vedtak på låneramme og hva som skal gjøres. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...