Gå til innhold

Hvordan få kolleger til å respektere at man er opptatt når det står opptatt i kalenderen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fleksitid på jobben. Jeg er på kontoret i kjernetiden, og så drar jeg hjem for å gjøre konsentrasjonsarbeid.  
På kontoret er det ingen mulighet for å sitte i stillhet og jobbe med konsentrasjonsarbeid. Jeg kunne like gjerne sittet i en barnehage, så mye bråk er det.

I kalenderen står jeg som opptatt i reisetiden, fordi jeg da ikke har mulighet til å snakke på telefon uten å bli overhørt på toget eller bussen.  
Om noen ringer meg da sender jeg melding om at jeg sitter på toget og ikke kan snakke, men at de kan sende meg en mail eller ringe igjen etter klokken 1345.  

Jeg har forventet at dette vil være enkelt for folk å forholde seg til, men det viser seg at det er overraskende vanskelig.  

Daglig er det noen som fortsetter å ringe meg etter at jeg har sendt melding om at jeg ikke kan snakke i telefonen.  
De ringer igjen og igjen.  
Jeg trykker avvis anrop, og sender ut samme standardmelding på nytt.  
De fortsetter å ringe. 
  Til dags dato har det aldri vært en sak som har hastet så mye at det ikke kan vente de 40 minuttene jeg står som opptatt. Faktisk har det ikke vært noe som har hastet overhode.  
 De aller fleste gangene har det vært spørsmål som de kunne funnet svaret på i en mail jeg sendte ut for et par dager siden.   

Det samme skjer når jeg er i møter, på ferie, syk eller av andre grunner står som opptatt eller fraværende i kalenderen. 

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig for mange å respektere at jeg er utilgjengelig på telefon når jeg står som opptatt i kalenderen.  

Det later til å være et problem kun for de som er eldre enn meg, mens de yngste aksepterer det uten problem. De andre som også har konsentrasjonsoppgaver respekterer det også. 

Hvordan kan jeg få de som ikke respekterer det til å begynne å respektere det? 

Anonymkode: c03e2...55c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du lar være å ta telefonen og sender ingen melding. 

Anonymkode: e2433...ecb

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruk "ikke forstyrr". 

Her går telefonen i svart for alle som ringer uten å være i kontaktlista kl 15. 

Og i svart for absolutt alle untatt nødkontaktene mine kl 22. 

Ved å svare på melding viser du jo bare at du følger med. 

Anonymkode: 86e9d...65f

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men når er kjernetiden deres? At du ikke kan ta telefonen fordi du er på reise mellom jobb og hjem(mekontor) midt i vanlig kontortid stadig vekk må jo være ganske frustrerende for kollegaene dine. Selv om saken kan vente 40 min, er det ikke gitt at de har anledning til å ringe tilbake akkurat når det passer deg.

Anonymkode: f48d2...0ea

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tror noen tolker en melding som en bekreftelse på at du er tilgjengelig. Er du opptatt, så la være å svare.

• Liker 1
Skrevet

Like greit å bare skru av telefonen/lyden når du ikke kan kontaktes.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har gitt opp - synes ettermiddag helg og ferier er værst - setter på ikke forstyrr og et par timers delay på å svare- etter to år har jeg fått oppdratt to kollegaer … ting tar tid…

Anonymkode: b9a0b...ed7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er kjernetid på din arbeidsplass? :klo: 

Kl. 13.45 har vært innenfor kjernetiden på samtlige arbeidsplasser jeg har jobbet. Ofte sitter folk og jobber med ting, og behøver rask avklaring for å komme videre. Manglende svar kan altså føre til at oppgaven må legges til side før den kan fullføres, og det er ikke opplagt at det passer inn i kollegaens kalender.

Dersom reisetiden din faktisk er utenfor kjetnetiden på din arbeidsplass så er vel den eneste løsningen å sette telefonen på lydløs, ikke svare, og ringe opp igjen når du når er på plass på hjemmekontoret.

Anonymkode: 36fb5...a9a

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bruker «fokus» på mobilen. Den sender automatisk ut melding når det ringer.  

Det er overraskende mange som ikke kjenner til den muligheten, derfor skrev jeg ikke det i HI. 

TS. 

• Liker 1
Skrevet

Ville bare fortsatt, enten lærer de eller så har de noe å fylle tiden med mens de holder på. Etter arbeidstid og i helger ville jeg ikke svart eller sendt melding, da hadde de møtt telefonsvarer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg bruker «fokus» på mobilen. Den sender automatisk ut melding når det ringer.  

Det er overraskende mange som ikke kjenner til den muligheten, derfor skrev jeg ikke det i HI. 

TS. 

Dette gir ikke mening, like lite som HI gir mening. 

Hvis overraskende mange ikke kjenner til muligheten, er det lurere å opplyse om det så vi forstår hva du faktisk gjør. 

Hvis du vil andre skal respektere at du er opptatt, så kan du selv respektere at du er opptatt. Vær opptatt, ikke bry deg med at folk ringer og ringer, de kaster bort egen tid, du er jo opptatt og gjør annet, hvem bryr seg om 14 tapte anrop? 

Anonymkode: af004...c3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men når er kjernetiden deres? At du ikke kan ta telefonen fordi du er på reise mellom jobb og hjem(mekontor) midt i vanlig kontortid stadig vekk må jo være ganske frustrerende for kollegaene dine. Selv om saken kan vente 40 min, er det ikke gitt at de har anledning til å ringe tilbake akkurat når det passer deg.

Anonymkode: f48d2...0ea

Kjernetiden slutter kl. 13. Jeg går fra kontoret ca. 13.12, og da har nesten alle konsenstrasjonsarbeiderne allerede gått.

Jeg svarer på mail og evt. SMS, så folk kan få svar om de gidder å sende mail. Men jeg kan ikke snakke i telefonen på offentlig sted.    
Som regel har de allerede fått all nødvendig informasjon på et møte eller i en tidligere mail. 

Det er en av lederne som sykler til og fra jobb, og svarer hverken på telefon, SMS eller mail på den drøye timen det tar ham å sykle og dusje.  
Han opplever ikke å bli mast på, mens jeg som kvinne blir mast på. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker forresten ofte slik dødtid nettopp til å snakke i telefonen - og med det få arbeidsliv.

Jeg jobber også med konfidensielle saker. Har alltid i øreplugger slik at de rundt meg ikke hører den som ringer, og snakker nøytralt og anonymisert selv. Har heller ikke på meg skilt eller annet som viser hvor jeg jobber. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS. 

Men det er jo det vi foreslår..... Fokus er et navn på at man blant annet velger "ikke forstyrr", som er en ferdig definert fokus mode. Kjenner knapt noen som ikke har en variant av dette. 

Så hvorfor i alle dager har du skrudd på automatiske meldinger? Tilpass profilen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det mitt ansvar å få dem til å respektere kalenderen?  

Jeg tar jo hensyn til at de jobber kortere dager, og forstyrrer ikke dem om morgenen eller ettermiddagen. 
Hvorfor er deres tid viktigere enn min?  

TS. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det mitt ansvar å få dem til å respektere kalenderen?  

Jeg tar jo hensyn til at de jobber kortere dager, og forstyrrer ikke dem om morgenen eller ettermiddagen. 
Hvorfor er deres tid viktigere enn min?  

TS. 

Men da fortsetter du bare som før da :)

Lykke til med blodtrykket. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så bedriften du jobber i betaler deg for å reise hjem til deg selv? Samtidig som de gir jeg pluss tid for dette? Der vil jeg også jobbe...

Eller du har betalt for å være tilgjengelig, noe du antagelig har siden du tar med telefonen hjem. 

Og gjør de dette bør du jaggu svare på telefonen..

Om du derimot har fri og ubetalt på reiseveien, så skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg en gang. Skru av telefonen. 

Anonymkode: 88961...fd6

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke sjekke kollegers kalender før jeg ringer. Antar at de ikke tar telefonen dersom det ikke passer. 

Anonymkode: aa05d...443

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg gidder ikke sjekke kollegers kalender før jeg ringer. Antar at de ikke tar telefonen dersom det ikke passer. 

Anonymkode: aa05d...443

Men ringer du igjen og igjen når du ikke får svar på sekundet? 

Anonymkode: 358a7...188

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Drar du hjem midt på dagen hver dag og får betalt for det? Eller stempler du deg ut?

Jeg synes hele greia høres så merkelig ut. Aldri hørt om en arbeidsplass hvor viktigperene drar hjem i 13 tiden for å jobbe med sine kjempeviktige ting. Da er du pr def utilgjengelig 13-16 for du jobber med dine hemmelige oppgaver uforstyrra og tar ikke tlf med mindre det passe deg selv 

Anonymkode: 1a17d...735

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men ringer du igjen og igjen når du ikke får svar på sekundet? 

Anonymkode: 358a7...188

Nei. Ringer de mer en to ganger på 45 min bør det være krise. 

Anonymkode: ed3b9...296

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...