Gå til innhold

Sniker seg unna barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så frustrert og sliten! Far til mine 2 barn på 18 og 15 har gjort alt han kan for å unngå barnebidrag. Han er frisk som en fisk fysisk, men ikke i jobb pr i dag. Han lever på sin mors arv. I tillegg har han en jobb innen idrett han tjener 9000 i mnd på. Vi flyttet fra hverandre når barna var 10 og 13. Han hadde en periode han ble tvangstrukket men det likte han dårlig. Valgte derfor å tre ut av NAV systemet (var arbeidsledig) og leve på arven som selvsagt blir tom til slutt. Han skal etter NAV sine beregninger betale 4400 for yngste mann men det er ingenting å trekke. Jeg har bedt han bidra til konfirmasjonen men han unngår å svare eller kaller meg stygge ting. De får ikke en femtilapp av han! Det er så vanvittig dyrt med 2 barn hjemme. 18 åringen skal til psykolog og må stå i offentlig kø fordi jeg ikke har råd. Det er skoleutstyr, klær, sko, busskort osv. Betaler 17000 i bo hver måned, 15000 i skatt  og har strøm og mat og mobil og nett utenom. Det går knapt rundt! Likevel mener NAV jeg har for høy inntekt til å innvilge bidragsforskudd. Tjener 600 000 i året men de legger på feriepenger, en liten bonus og barnetrygd og har funnet ut at jeg da har 700 000. Det er så tungt, har ikke råd til tannlege engang. Jeg har konstant økonomiske bekymringer og orker snart ikke mer. Er det virkelig slik at barnefar kan sno seg unna på denne måten? Har man noen mulighet ved å gå til sak mot mannen? 

Anonymkode: 80af0...fb1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en ny runde med nav.  Tror ingen slipper unna bidrag. Den gjelden blir hengende på han livet ut. 

Anonymkode: d53de...e9c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Attenåringen må søke om bidrag selv!

Anonymkode: 671af...353

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nav kan skjønnsfastsette inntekt etter 80 % av hva han burde kunne få om han jobbet. 

Anonymkode: c48f5...38a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ta en ny runde med nav.  Tror ingen slipper unna bidrag. Den gjelden blir hengende på han livet ut. 

Anonymkode: d53de...e9c

Tjener han for lite så slipper han det jo. Da har han ikke «bidragsevne».

Interessant nok tjente jeg en periode det samme som eksen som da ikke hadde bidragsevne. Samtidig var min helt like inntekt for høy til at jeg fikk fullt bidragsforskudd. Jeg skulle altså ha evne, ikke bare til å dekke halvparten men til å dekke mesteparten av hans del også.

Anonymkode: 454f8...9c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke «NAV som har funnet ut at» du tjener 700k, du gjør jo det. Selvsagt inkluderer inntekten din (i denne sammenhengen) barnetrygd, og selvsagt er feriepenger (!) og bonus en del av inntekten din. 
Dessverre er det vanskelig å gjøre noe med menn (foreldre) som sniker seg unna det økonomiske ansvaret sitt. Ikke noe annet å gjøre enn å ta alt via NAV en gang til og håpe at det finnes verdier. 18-åringen må søke selv. 

Anonymkode: be4e7...7ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan forresten se på skjønnsmessig fastsettelse av inntekt:

https://www.nav.no/barnebidrag

Det står under «foreldrenes inntekt». En forelder kan ikke bare la være å jobbe uten grunn for ikke å betale bidrag (eller for å få mer bidrag for den andre). Men hvis han har diagnoser han skylder på kan det bli verre.

Anonymkode: be4e7...7ee

AnonymBruker
Skrevet

Viss mannen velger å ha null inntekt så vil dette bli gjeld han må tilbakebetale senere. Du kan søke nav om forskuddstrekk.

Anonymkode: 25f0c...95d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han velger å tære på formue (arv) i stedet for å jobbe, så er det hans valg. Det er jo et dårlig valg, og han vil med tiden gå tom for penger. Men det er hans problem.

Du har ikke rett på hans arv, og formuen teller ikke i beregning av bidragsevne. Dersom han kun tjener ca 100,000 i året så er han nok ikle bidragspliktig, dessverre. Det er vel Navs beregninger som ligger til grunn der.

Anonymkode: a3e8c...e98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...