AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september For en del år tilbake trodde jeg at jeg hadde fått herpes, men prøvene var negative. Likevel ga det meg veldig angst for å få herpes samt vanskeligheter med å slå meg til ro med at det ikke var det, og nå som gravid er jeg så redd for å ha det uten å vite det - slik at jeg kan smitte barnet. Jeg sliter med mye svie og sårhet nedentil, og blir like redd hver gang. Er det mulig å ha det uten å merke det, og så smitte barnet? Har jo lest om tilfeller hvor smitte har ført til svært alvorlige utfall.. Anonymkode: 1178d...304
AnonymBruker Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september Du kjenner et herpessår veldig godt, det er veldig spesifikt. Det er ikke bare en uspesifisert svie og sårhet, det skaper sår som er veldig markante, som klør og svir på en veldig spesiell måte. Også svir det som milde helvete om man får urin på det 😅 I det store og hele er herpes ganske ufarlig, og veldig mange har tyoe 1 det å være klar over det (forkjølelsessår rundt munn er typw 1). Jeg har levd med begge typer herpes i 20+ år. Jeg har sår innimellom, kanskje en gang hvert tredje-fjerde år. Det er hovedsaklig ett lite sår av gangen, typ mindre enn lillefingerneglen min. Såvidt jeg forstår, smittes kun barn ved fødsel om du har et aktivt utbrudd. Hvis du er veldig bekymret, be jordmor/gynekolog ta en kikk neste gang du er på kontroll. Men om du hadde hatt utbrudd, hadde det nok blitt bemerket på tidligere kontroll. Pust med magen, dette skal gå helt fint ❤️ Anonymkode: 3772e...dee
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:11 #3 Skrevet tirsdag kl 16:11 Man kan bli sår av hormonnivåene som endrer seg under graviditet. Om du er ekstremt stressa, kan du ev spørre om du kan få lov å ta herpesmedisin forebyggende før fødsel? Jeg har herpes type 2 og tok det i to uker før termin, siden jeg har asymptomatiske utbrudd (smitter andre uten å kjenne noe selv). Anonymkode: 6db60...c1c 1
Thyra Skrevet tirsdag kl 21:05 #4 Skrevet tirsdag kl 21:05 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kjenner et herpessår veldig godt, det er veldig spesifikt. Det er ikke bare en uspesifisert svie og sårhet, det skaper sår som er veldig markante, som klør og svir på en veldig spesiell måte. Også svir det som milde helvete om man får urin på det 😅 I det store og hele er herpes ganske ufarlig, og veldig mange har tyoe 1 det å være klar over det (forkjølelsessår rundt munn er typw 1). Jeg har levd med begge typer herpes i 20+ år. Jeg har sår innimellom, kanskje en gang hvert tredje-fjerde år. Det er hovedsaklig ett lite sår av gangen, typ mindre enn lillefingerneglen min. Såvidt jeg forstår, smittes kun barn ved fødsel om du har et aktivt utbrudd. Hvis du er veldig bekymret, be jordmor/gynekolog ta en kikk neste gang du er på kontroll. Men om du hadde hatt utbrudd, hadde det nok blitt bemerket på tidligere kontroll. Pust med magen, dette skal gå helt fint ❤️ Anonymkode: 3772e...dee Herpes kan jo arte seg veldig forskjellig. Noen får atypiske eller ikke merkbare utbrudd. Det er jo det som er grunnen til at mange har herpes uten å vite det. De fleste som har herpes vet det ikke, og dr fleste er smittet av noen som heller ikke vet at de har det. Type 1 kan man også få i underlivet. Herpes er vanligvis ufarlig, men ikke for babyer. Er vel først og fremst ved førstegangs utbrudd under fødsel det er farlig for babyen. Man har jo ikke utbrudd hele tiden, så selv om jordmor/gynekolog ikke ser noe tegn til utbrudd, kan det jo fint komme et utbrudd til fødsel. Er jo heller ikke vanlig med gynekologisk undersøkelse på svangerskapskonttoller.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:27 #5 Skrevet onsdag kl 19:27 Jeg har en mann som har dette, og har selv hatt rimelig panikk for det i mine to forrige svangerskap. sist gang fikk jeg ta en blodprøve litt sent i svangerskapet, for å se om jeg hadde antistoffer og dermed hadde viruset. Jeg hadde utslag på type 1, men ikke type 2 som mannen har nedentil. Slo meg til ro med det og alt har gått fint. Du kan gjøre det samme. Be om blodprøve. Men utover dette er det ikke så mye å få gjort om du ikke har symptomer. Har også snakket med både lege og gyn, og de sier det skal være ganske vondt. Sliter du med sopp? Prøv en skikkelig kur isåfall 🥰 Anonymkode: 53cb7...8c3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:28 #6 Skrevet onsdag kl 22:28 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en mann som har dette, og har selv hatt rimelig panikk for det i mine to forrige svangerskap. sist gang fikk jeg ta en blodprøve litt sent i svangerskapet, for å se om jeg hadde antistoffer og dermed hadde viruset. Jeg hadde utslag på type 1, men ikke type 2 som mannen har nedentil. Slo meg til ro med det og alt har gått fint. Du kan gjøre det samme. Be om blodprøve. Men utover dette er det ikke så mye å få gjort om du ikke har symptomer. Har også snakket med både lege og gyn, og de sier det skal være ganske vondt. Sliter du med sopp? Prøv en skikkelig kur isåfall 🥰 Anonymkode: 53cb7...8c3 Det er ikke ganske vondt for mange, noen merker ikke at de har utbrudd bare så det er sagt. Anonymkode: 7a826...920
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:28 #7 Skrevet torsdag kl 14:28 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke ganske vondt for mange, noen merker ikke at de har utbrudd bare så det er sagt. Anonymkode: 7a826...920 Jeg er klar over dette. Hvorfor tror du jeg selv fikk blodprøver?! Men utover det så er det ikke mye man får gjort med det da. Anonymkode: 53cb7...8c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå