AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Hei. I 5 måneder nå har jeg hatt ekstremt mye problemer med uvi. Gjort alt som står på nett og hatt mange antibiotika kurer. Jeg får ikke hjelp av det offentlige. Jeg byttet nettopp fastlege men får ikke begynt der før 1 oktober. For å kunne få oppfølging. Er det bedre å bare gå privat? Hva anbefaler dere som også har slitt med dette? Takk for svar på forhånd😊 Anonymkode: 5fa12...70e
AnonymBruker Skrevet 2. september #4 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ligger du rundt ? Anonymkode: 24cb2...f11 Nei, har fast partner. Anonymkode: 5fa12...70e
AnonymBruker Skrevet 2. september #5 Skrevet 2. september Hiprex, jeg sleit også masse med uvi, og denne medisinen hjalp veldig bra. Virker forebyggende Anonymkode: 69610...c7e 2
Gaia Skrevet 2. september #6 Skrevet 2. september Er det konstatert UVI med urinprøve? Har du tatt ut kurene helt med antibiotika? 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #7 Skrevet 2. september Har legekontoret du har gått til tatt dyrkingsprøver av urin, for å sjekke hvilke bakterier som gir deg uvi? Hvis ikke er dette det første som bør gjøres. Det sies at 90 % av alle uvi'er kommer av samme bakterie, så mange leger slurver veldig på å sjekke om pasienten faktisk har den bakterien. Ut fra hva jeg og de jeg kjenner til har erfart, så tror jeg tallet på de som får uvi av andre bakterier er langt høyere enn 10 %. Ellers er kosthold og ernæring kjempeviktig. Om du googler på gurkemeie (curcumin) og antibiotika, så vil du finne mange artikler som viser at tilskudd med gurkemeie gjør at virkningen av antibiotika man tar får langt bedre effekt. Gurkemeie brukt slik kan - også iflg. forskning - hindre utvikling av resistens, og til og med reversere antibiotikaresistens (!), samt redusere bivirkninger av antibiotikabruk. Det er masse spennende forskning på dette som har kommet siste årene, så merkelig at norske leger og helsevesenet ikke benytter seg av det, for det kan være med på å redusere mengden antibiotika som brukes. (Søk f.eks. pubmed curcumin antibiotics) så finner du mye forskning rundt det. Gurkemeietabletter er forholdsvis dyre, så selv kjøper jeg økologisk gurkemeiepulver. Merk at det er vanskelig for kroppen å ta opp de virksomme stoffene i gurkemeie om man bare tar gurkemeie. Derfor må man blande gurkemeiepulver med malt svart pepper, da stoffet piperin i svart pepper gjør at kroppen greier å ta opp virkestoffene i gurkemeie. Det er også en fordel å få i seg fett når man tar dette, aller helst omega3. Søker du på f.eks. "pubmed urine infection zinc" så vil du også finne forskning som viser at personer med tilbakevendende urinveisinfeksjoner ofte er lave på sink og at dette er medvirkende til infeksjonene. Søker du det samme, men med vitamine C istedenfor zinc, så vil du også få opp forskning som viser at C-vit har lignende effekt, og at det i tillegg motvirker biofilm (bakterier og sopp kan bygge opp en slimete hinne som legger seg på innsiden av veggene i urinveiene, og det kan også være årsak til tilbakevendende uvi), som ofte også er et problem ved gjentakende uvi som har blitt behandlet med antibiotika gjentatte ganger. Jeg har lest forskning på dette i årevis, og de som har lest dette og fulgt det opp selv, de får ikke lenger uvi'er så lenge de også spiser sunt. Det var min lege som ba meg om å lese om dette, og å følge det opp. For meg har det også vært nødvendig å fortsette å ta tilskudd av både C-vit og sink, også pga. en annen tilstand jeg har som gjør meg mer utsatt for å få slike infeksjoner. Har ikke hatt uvi på 15 år nå, og gurkemeie bruker jeg nå kun hvis jeg kjenner at jeg flørter med muskelbetennelser (når jeg enten har hatt ensidig belastning, for tung, eller jeg har slurvet med kostholdet). Jeg har en lege som er dyktig på ernæring og som også har utdanning innen såkalt ortomolekylærmedisin (forebygging og behandling ved hjelp av naturlige midler som kosthold, terapeutiske doser av vitaminer/mineraler/urter m.m.). Pga. en annen diagnose jeg har så må jeg opp i langt høyere doser av f.eks. sink enn hva som er vanlig (eller tilrådelig for andre), så mitt beste tips er at du får en lege som har interesse av ortomolekylærmedisin + at du leser deg opp på dette selv. Anonymkode: 0a9bd...372
AnonymBruker Skrevet 2. september #8 Skrevet 2. september Prøv D-mannose!!! Det hjalp meg etter flere år med dette problemet. Anonymkode: 674ca...f99
AnonymBruker Skrevet 2. september #9 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hiprex Anonymkode: d40ca...14a Signerer denne, jeg slet også med gjentakende uvi, men etter at jeg begynte med Hiprex, har jeg ikke hatt uvi. Anonymkode: 8cb4a...8d5
Bergknapp Skrevet torsdag kl 01:42 #10 Skrevet torsdag kl 01:42 Slet med gjentagende uvi da jeg gikk på p-piller. Flere ganger per år. Har hatt det 1-2 ganger siden jeg slutta på p-piller 14 år siden.
Soft mann Skrevet torsdag kl 02:10 #11 Skrevet torsdag kl 02:10 AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 14.05): Nei, har fast partner. Anonymkode: 5fa12...70e Eg har noen venninner, inkludert x som alltid fekk uvi etter samleie, faktisk i samleiet. Etter de skiftet partner så forsvant de. Dette gjelder og for x. Eg har sel ny kjærest. Nå har vi ingen problem med uvi. De virker på med som noen fett å slett ikke passer i lag seksuelt, enn så fælt det høre ut
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:23 #12 Skrevet torsdag kl 02:23 Tips er å alltid gå på do og tisse etter samleie. Veit enkelte blir bedre av plagene sine om de hugser på det. Anonymkode: 87cef...dd1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:33 #13 Skrevet torsdag kl 02:33 Slet fælt med samme. Fikk hiprex, og det fungerte. Viste seg dog at kjæresten var utro hver eneste tur han hadde ut døra, og ble helt kvitt problemet og medisiner da jeg ditcha han. Anonymkode: 3472f...953
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 02:54 #14 Skrevet torsdag kl 02:54 Tisse og skylle fiffi i dusjen etter samleie, gå ofte på do og tøm blære helt hver gang, drikk nok vann. Dersom du eller noen du kjenner skal til Tyrkia i nærmeste fremtid har jeg et tips om reseptfri brusetablett som er helt gull,Cefaclor. Selges sikkert i andre land også. Vet at man ikke skal ta medisiner uten å snakke med lege, men i nøden spiser fanden fluer. Anonymkode: d75f4...83b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:50 #15 Skrevet torsdag kl 06:50 Her var det mange gode råd, og her kommer mitt; LEGE. Du må til en lege som kan finne årsaken til at du har gjentagende uvi før du kjøper allverdens remedier som kanskje eller ikke kanskje virker. Om du vil vente på ny lege, eller ikke, må du selv kjenne på hva som blir rett for deg. Anonymkode: 05985...cd5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:26 #16 Skrevet torsdag kl 07:26 Soft mann skrev (5 timer siden): Eg har noen venninner, inkludert x som alltid fekk uvi etter samleie, faktisk i samleiet. Etter de skiftet partner så forsvant de. Dette gjelder og for x. Eg har sel ny kjærest. Nå har vi ingen problem med uvi. De virker på med som noen fett å slett ikke passer i lag seksuelt, enn så fælt det høre ut Det her skjedde min venninne også. Stadig uvi med eksen, ikke med ny partner Må innrømme jeg har lurt litt på hygiene til eksen hennes Anonymkode: b4c55...2f1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:29 #17 Skrevet torsdag kl 07:29 AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 14.05): Nei, har fast partner. Anonymkode: 5fa12...70e tisser du etter sex? rart spm kanskje men viktig å gjøre.. Anonymkode: ccc96...872 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:40 #18 Skrevet torsdag kl 07:40 Jeg hadde kronisk uvi i et halvt år, før legene fant ut at jeg hadde nyrestein. Det er nokså sjeldent da, men nevner det likevel. Hvis ingenting hjelper, bør du få ct. Anonymkode: 3eab6...9c9 1
Soft mann Skrevet torsdag kl 07:51 #19 Skrevet torsdag kl 07:51 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det her skjedde min venninne også. Stadig uvi med eksen, ikke med ny partner Må innrømme jeg har lurt litt på hygiene til eksen hennes Anonymkode: b4c55...2f1 Det har ikke noe med det å gjøre tror eg. Kan bare snakke for meg selv. Eg vasker meg alltid nedentil før sex. Eg vasker alltid tissen etter eg har tisset, men eg har en forhud som er lett å trekke tilbake så eg får vasket alt. Noen kan jo ikke trekke forhuden tilbake, så der er kanskje hygiene et problem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå