Gå til innhold

Er dette normalt for 3-åringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 3,5 år som lyver masse, sier at pappa sa han fikk lov når han ikke gjorde det, eller at han ikke har gjort ting han skulle som han ikke har gjort. 

Sier ikke takk når han får gaver selv ved påminnelse der og da.

Mye tull ved legging og tannpuss.

Nekter å rydde og kle av/på seg selv uten mye dramatikk.

Henger på oss voksne 24/7, tørr ikke sove i egen seng. Snakker konstant og involverer oss voksne i absolutt alt han foretar seg hele tiden på en eller annen måte. 

Får aldri nok av lek og egentlig med foreldre, skal bare ha mer og mer og mer. Den emosjonelle koppen hans blir aldri full.

Gjør alt han ikke får lov til, hører ikke uten å tru med konsekvenser, gi belønning eller skape frykt eks: den hyllen detter i hodt ditt om du henger på den. 

Vil helst leke med voksene fremfor barn, leker ikke på lekeplassen etc om vi voksne ikke leker sammen med han der, altså er med til alle apparatene og samhandler med han på disse.

Skal pelle på alt som ikke er leker, har ødelagt mange av tungene våres slik😢Vanskelig å være kjapt nok på.

Sterke meninger om påkledning. 

Sikkert mye andre ting også, vet at noe av det er normalt, men alt sammen samtidig???

Jeg er så sliten av dette. Og er oppriktig bekymret for at dette ikke bare er "en fase", men personligheten som får mer alvorlige følger når han blir eldre. Han har vært slik siden fødsel, eller trekken har det. 

Mistenker ikke adhd. 

Anonymkode: 9ae65...8c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som min med autisme. 

Anonymkode: 4eaaa...7e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som min med autisme. 

Anonymkode: 4eaaa...7e2

Tanken har streifet meg men han har ellers god emosjonelle og sosial kompetanse, har din det?

Flink til å sette ord på følelser og fortelle hva han føler. Kan også gjenkjenne følelser hos andre. Også god lekekompetanse med andre barn når han først leker med de. 

Skrevet

Mye er likt som min 3-åring. Men hun lyver ikke så mye med vilje sånn jeg oppfatter det. Mer at hun finner på eller husker feil. Men kan forsøke å være litt lur om det er noe hun vil. Kan og gjerne si at "men x får lov" eller "mormor sa det er lov" selv om det kanskje ikke stemmer. 

Og så leker hun gjerne med andre barn men det må være barn hun kjenner litt fra før eller får tid til å bli kjent med 1-1 ikke bare tilfeldige barn på lekeplassen :) 

Tannpuss, påkledning osv må vi ha gode rutiner + at vi leker for å få ting gjort. Bare å gi beskjed om ting som skal gjøres fungerer ikke. Noen ganger protester noen ganger ikke, det kommer mye ann på dagsform og hvordan vi voksne er. 

Min sover heller ikke alene og hun prater hele døgnet. Vil helst alltid ha med voksne på lek og alt. 

Rydder og slikt absolutt ikke av seg selv og helst ikke i det hele tatt. Vil jo bare leke og leke og leke 😄 

Må alltid minnes på høflighetsfraser, både å si takk, spørre pent, svare når noen sier hei og annet. Men det er jo læring, til slutt sitter det vel. Ser jo at det er bedre nå enn for et halvt år siden. 

Ingen diagnoser eller egentlig mistanke om det. 

Anonymkode: 86c2b...e66

Skrevet

Og ja hun peller på absolutt alt hele tiden. Spiser gjerne på alt også. Og hører ikke noe særlig på beskjeder, må alltid passe på så hun ikke stikker av eller gjør noe farlig. Håndterer det ved å være veldig på så man kan avverge istedet for å løpe etter og kjefte, og så minner vi ofte på regler og forsøker å snakke i positive formuleringer istedet for å bruke "ikke" hele tiden så sier jeg hva hun skal gjøre. Men ser jo at mange på samme alder er ganske like her så tror ikke det er uvanlig. Vanlig å teste grenser og ønske selvstendighet og være litt i egen verden som 3-åring?

Anonymkode: 86c2b...e66

Skrevet

Jeg kan ingenting om atferd hos 3-åringer, da mitt barn er mindre. Men bare en tanke som slo meg: barnet høres ut som det har veldig lite selvstendighet.

Lar dere barnet styre noe i hverdagen selv? 
Får barnet være med å gjøre oppgaver i hjemmet? Får barnet bidra til familien? F.eks sette inn i oppvaskmaskinen eller være med å lage mat? 
Tror det kan hjelpe barnet bygge selvfølelse 🥰

Anonymkode: bc41c...61a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ingenting om atferd hos 3-åringer, da mitt barn er mindre. Men bare en tanke som slo meg: barnet høres ut som det har veldig lite selvstendighet.

Får barnet være med å gjøre oppgaver i hjemmet? Får barnet bidra til familien? F.eks sette inn i oppvaskmaskinen eller være med å lage mat? 

Ja barnet får være med på alt, men ønsker ikke å bli med på husarbeid og matlaging. Men får "vanne" plenen. 

Får ellers valgmuligheter og bestemmer selv hva det vil spise til frokost og ha på seg innen rimelighetens grenser. Går også å henter mat selv når den ikke må tilberedes osv. Velger farge på servicet og hva det vil se på barnehage, lese osv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor synes du det? 

Har selv lurt på om barnet kanskje har for mye, det styrer alt for mye, alt blir bare styr. Tenkte på å være strengere og stramme inn rutineneog valgmuligheter?

Skrevet

Høres for meg ut som en ganske normal treåring, men at det er vinklet veldig negativt fra en sliten forelder?

Barnet er kun tre år!

Det er slitsomt med små barn, de er nysgjerrige, glemmer selvfølgelig å si takk, vil gjøre det motsatte av det de får lov til, og de trenger fortsatt foreldrene sine mye.

Det eneste jeg stusser på er lyvingen..

Skrevet (endret)

Virker helt normalt for meg.

og de LYVER ikke, de fantaserer og utforsker og drømmer. Ikke fordøm eget barn sånn!!!!

Endret av Rotemor
Skrevet
veronicalake skrev (9 minutter siden):

Høres for meg ut som en ganske normal treåring, men at det er vinklet veldig negativt fra en sliten forelder?

Barnet er kun tre år!

Det er slitsomt med små barn, de er nysgjerrige, glemmer selvfølgelig å si takk, vil gjøre det motsatte av det de får lov til, og de trenger fortsatt foreldrene sine mye.

Det eneste jeg stusser på er lyvingen..

Barnet sier ikke takk selv når jeg ber det gjøre det der og da. 

Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Virker helt normalt for meg.

og de LYVER ikke, de fantaserer og utforsker og drømmer. Ikke fordøm eget barn sånn!!!!

Nei det lyver for å oppnå det det ønsker.

Eks "du får ikke sjokolade nå" barnet går til pappa umiddelbart som spør om mamma sa det var greit "ja mamma sa jeg kunne få sjokolade nå".

Dette er veldig bevisst! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke forvente at barn skal være lydige. Det er ikke galt å ikke være kuet på det område. Det kan skyldes sjenanse og at han ikke faktisk har lært hvorfor man skal takke. Takknemlighet er en avansert følelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det lyver for å oppnå det det ønsker.

Eks "du får ikke sjokolade nå" barnet går til pappa umiddelbart som spør om mamma sa det var greit "ja mamma sa jeg kunne få sjokolade nå".

Dette er veldig bevisst! 

Javel, så tester han grenser. Vil du gjerne vri det til at han er ond? Da bør du kontakte barnevernet og be om cos-kurs. Det kan være fint for dere begge ettersom dere mangler litt toleranse og forståelse for barn som mennesker.

Skrevet
Rotemor skrev (9 minutter siden):

Javel, så tester han grenser. Vil du gjerne vri det til at han er ond? Da bør du kontakte barnevernet og be om cos-kurs. Det kan være fint for dere begge ettersom dere mangler litt toleranse og forståelse for barn som mennesker.

Nei det har jeg aldri påstått, han er absolutt ikke ond, mulig du tillegger orde å lyve noe helt annet en hva det betyr. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, men det er jo fordi du ber hen om det. Barnet vil jo automatisk gjøre det motsatte av foreldrene sier i den alderen der.

Skjønner du er sliten, men får en følelse av at du svartmaler ditt eget barn her. Det er godt mulig at barnet får en mer negativ atferd fordi det har foreldre som er så negative og?

Treårsalder er en slitsom alder, men det går over.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei det har jeg aldri påstått, han er absolutt ikke ond, mulig du tillegger orde å lyve noe helt annet en hva det betyr. 

Nå er det ikke jeg som tillegger. Du er negativ.

Endret av Rotemor
Skrevet
veronicalake skrev (11 minutter siden):

Nei, men det er jo fordi du ber hen om det. Barnet vil jo automatisk gjøre det motsatte av foreldrene sier i den alderen der.

Skjønner du er sliten, men får en følelse av at du svartmaler ditt eget barn her. Det er godt mulig at barnet får en mer negativ atferd fordi det har foreldre som er så negative og?

Treårsalder er en slitsom alder, men det går over.

Så fint å vite at det er helt normalt, jeg var bare bekymret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...