AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Ser jo jevnlig slike tråder her inne.. Rundt 4 år siden samlivsbrudd her nå og jeg synes i grunn det bare blir verre. Pappaen er en god pappa, men evner ikke å følge opp og få med seg informasjon fra skole, når og hvor ting skjer, at ungene har klær nok i riktig størrelse hos han, kamper, bursdager og the list goes on. Jeg har vært bevisst på å ikke minne på det ene og det andre, at han skal lære seg å ha et system selv, men det hjelper jo pokker ikke. Nå etter skoleoppstart har det bare vært kaos og verre enn noen gang og jeg er så sliten av det her. Skjønner ikke at det er mulig å være så surrete og kjenner jeg snart kommer til å bli skikkelig forbanna både på ungenes vegne og mine egne som må følge opp alt alene. Så deilig det hadde vært å vite at når ungene er hos far så er ting på stell! Han er en voksen mann med jobb og alt, får akkurat samme informasjon som meg (hvis ikke så har jeg sendt han det), jeg har bedt om at han får ting inn i en kalender, jeg kjøper inn klær ved behov men jeg har bedt han få en oversikt over hva som er der, og alltid spør han meg "når var det igjen, hva har de i lekser" og jeg svarer "sjekk der og der", men dette er ganske mentalt slitsomt. Og leit for ungene også når han glemmer viktige ting hvis ikke jeg minner på det. Er det noen som har klart å få far/mor til å skjerpe seg når det er slik? Vurderer nesten å be om et møte på familievernkontoret for at han kan få høre dette av en tredjepart.. Og for ordens skyld, jeg er ikke noen kontrollfreak og hadde det vært en og annen glemsel hadde jeg ikke brydd meg med det, men det er volumet av det her og at det aldri blir noen bedring på ting som begynner å bli ufattelig slitsomt. Jeg vil bare at ungene skal ha det så bra som mulig selv om de har to hjem. Anonymkode: 1f4af...17f 4
AnonymBruker Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september Jeg synes ikke en far som ikke evner å få med seg informasjon fra barnas skole fortjener betegnelsen "god pappa". Du skal ikke være lekeonkel, men en omsorgsperson som passer på riktig tøy i rett størrelse for eksempel. Anonymkode: f3d9d...08c 4
Biloba Skrevet 2. september #3 Skrevet 2. september Hvordan var han på å følge opp barn eller andre personlige ting utenom jobb da dere bodde sammen? Folk har ulike evne til å holde orden på liv og gjøremål og å være i forkant. Alle kan bedre seg, men noen har ADHD mm som gjør det mer utfordrende. Ingen blir bra uten å prioritere det. Lister og almanakker og kalendere virker bare hvis man fører inn og sjekker regelmessig, og evner å se at julaften om 1 uke er en avtale som trenger forberedelser for å funke, og tidfestes når disse skal gjøres. Etter 4 års observasjonstid tror jeg egentlig ikke det vil hjelpe så mye om Familievernkontoret oppfordrer ham til å skaffe oversikt og ta ansvar, realistisk sett. Du bør heller bestemme deg for om du vil la det gå og at ungene bærer konsekvensen av hans manglende handlinger, eller se etter apper/tilsvarende som gjør det lettere for deg å organisere og minne ham på alt som skal skje. 1
Melissa30 Skrevet 2. september #5 Skrevet 2. september Barna blir heldigvis større og dermed mer og mer selvstendig. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #6 Skrevet 2. september Jeg forstår deg veldig godt. De fleste (nei, ikke alle) kvinner opplever dette også når de er sammen med barnefar, og det er en vanlig bidragsyter til brudd. Man orker ikke mer. Dessverre er det enda vanskeligere å forholde seg til det når man ikke er i samme husstand lenger. Jeg er kvinne, og kjenner meg igjen. Samtidig har jeg ADHD selv, og har brukt store deler av mitt voksne liv å lage meg systemer for å holde hodet over vannet mtp barna og logistikken. Det er enormt krevende, men før jeg fikk diagnosen var det nærmest umulig. Kan eksen din slite med noe av det samme? At det ikke er vond vilje, han bare evner ikke å huske? Det høres litt sånn ut på det du forklarer, for folk uten denne lidelsen bør klare å huske "enkle" ting. Isåfall er det veldig viktig å lære hvordan man selv fungerer, og innse at man trenger hjelp av systemer og strenge regler for seg selv. Det er en sorg i å akseptere at man ikke fungerer som alle andre, men det hjelper også til å for eksempel aldri stole på den tanken man alltid har om at "dette husker jeg sikkert". Alt må noteres. Det meste må ligge i kalenderen, med notifikasjon. Og det er krevende å holde seg til systemene. Hver søndag: varsel kl 16 "Sjekk kalender for neste uke og forbered ting som skal skje" Så legger jeg inn varsel mandag kveld "finn frem termos til onsdag og sjekk turtøy" og nytt varsel tirsdag "handle inn til kakao i morgen" og enda ett onsdag morgen "Turdag. Lag kakao til Mons" Varsel hver morgen: "Ritalin". Varsel hver fredag: "Vask badet". Varsel hver kveld: "ta opp brød fra fryseren". Jeg har uendelig med varsler. Selv de som ikke husker noe kan lage seg systemer. Hvis man bryr seg nok. Anonymkode: 3066f...008 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #7 Skrevet 2. september Biloba skrev (1 time siden): Hvordan var han på å følge opp barn eller andre personlige ting utenom jobb da dere bodde sammen? Folk har ulike evne til å holde orden på liv og gjøremål og å være i forkant. Alle kan bedre seg, men noen har ADHD mm som gjør det mer utfordrende. Ingen blir bra uten å prioritere det. Lister og almanakker og kalendere virker bare hvis man fører inn og sjekker regelmessig, og evner å se at julaften om 1 uke er en avtale som trenger forberedelser for å funke, og tidfestes når disse skal gjøres. Etter 4 års observasjonstid tror jeg egentlig ikke det vil hjelpe så mye om Familievernkontoret oppfordrer ham til å skaffe oversikt og ta ansvar, realistisk sett. Du bør heller bestemme deg for om du vil la det gå og at ungene bærer konsekvensen av hans manglende handlinger, eller se etter apper/tilsvarende som gjør det lettere for deg å organisere og minne ham på alt som skal skje. Vi ble egentlig skilt før det var så mye organisering rundt barna, det blir jo gjerne mer når de kommer i skolealder og da økende, så det er kanskje mer tydelig nå hvor han i tillegg må styre sin egen husholdning. Jeg husker ikke alt i hodet til en hver tid jeg heller, så bruker kalender på mobilen aktivt. Har foreslått det samme for han, men nei han bruker jobbkalenderen. Men den har han ikke tilgang til på fritiden.. 🙄 jeg har sagt at når ukeplaner kommer, så se over hva som må huskes den uka og legg det i kalenderen, det skjer heller ikke. Det er app til fritidsaktivitet, men der har han slått av varslingen så da er man jo like langt. Jeg har vel bare i det lengste håpet at han kunne ta seg litt sammen, særlig når han selv har opplevd at ting han glemmer går utover ungene og han setter seg selv i et dårlig lys. Eldste er heldgvis så stor nå at han kan begynne å ta ansvar for en del selv, men barn har liksom ikke den samme oversikten og det synes jeg ikke de skal måtte ha heller. Det må jo gjøre noe med deg å føle at pappa eller mamma ikke har oversikt på noe eller ikke dukker opp Anonymkode: 1f4af...17f
AnonymBruker Skrevet 2. september #9 Skrevet 2. september Ja, det ble faktisk bedre da jeg totalt sluttet å følge opp, minne på eller svare i hans uker. Jeg la alt ansvaret der det hørte hjemme- hos han i hans uker. Den første tiden var det mange ting ungene gikk glipp av, men så viste det seg faktisk at han kunne lage et system på ting. Han bare gadd ikke så lenge jeg fungerte som systemet. Anonymkode: f6ff5...2c4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå