Gå til innhold

Open-ended toys

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det et godt norsk ord for «open-ended toys»?

Hvilke «open-ended toys» er favorittene til dine barn fra 5 år og oppover? Trenger noen nye ideer. 😊

Anonymkode: a2de7...7dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri før hørt om "open ended toys". Jeg synes faktisk det er bekymringsfullt hvordan det norske språket er i ferd med å bli fullstendig invadert av engelske ord og uttrykk.

Måtte søke det opp. Viser seg at det jo er slike leker som vi alltid har hatt. Leker uten bruksanvisning og dermed uten et fastsatt måte å bruke på. Og det gjelder vel de aller fleste leker, egentlig, kanskje bortsett fra byggesett, puslespill, brettspill og liknende som må brukes på en bestemt måte for å gi mening.

Kanskje er "frileker" et ord vi kunne bruke på norsk? Leker som utfordrer barnas fantasi. Det kan jo være alt fra dukker og biler til Lego og sandkasseleker.

Anonymkode: 0537e...cd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

«Åpne leker» sier de i bhg til mitt barn. 

Anonymkode: 90697...010

AnonymBruker
Skrevet

Man har jo de tidløse:

Pappesker (saks, tegnesaker, lim kan supleres)-små, store, bittesmå, enorme. 
Pinner (kan være alt og brukes til alt)
Vann (kan kombineres med alt unntatt papp)
Tau og hyssing (kan brukes i kombinasjon med esker, pinner, vann)
Et lite skogholt 
Sandkasse (bøtte, spade) (pinner, esker, vann)
Et tørkle/lite tynt teppe
Puter

Men riktige leker/sprell har en del slike leker, jeg syns de regnbuene ser fine ut. 

Anonymkode: f8c98...9a1

AnonymBruker
Skrevet

Leker som barna kan bruke fantasien med og leke på mange ulike måter med. Vi har ikke ett ord, ei heller trenger vi det. 

Anonymkode: b9cea...186

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker "åpne materialer" og synes det er greit dekkende. Da tenker man ikke på noe spesielt, men det kan være hva som helst man kan bruke i lekaktivitet og som kan "være noe".

Anonymkode: 125ed...ce2

AnonymBruker
Skrevet

På skolen brukte de "ikke-konkrete leker". 

Anonymkode: ef7b3...fe0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pedagog, og må ærlig si at jeg sjelden har brukt dette begrepet på hverken norsk eller engelsk.

MEN jeg er opptatt av lek. Ser at barna stort sett leker veldig kreativt om de får muligheten. Om vi voksne sier til barna "nei, ikke bruk bilen sånn" eller "den leken får du bare bruke til xx fordi den var dyr" så blir barna redde for å gjøre feil. 

Om vi voksne er støttende og lekne sammen, så er det egentlig ikke så viktig hverken hva man kaller det eller hvilke leker barnet har.

Hvilket som helst barn kan få hvilken som helst lekekasse med baller, biler, dukker, klosser, bamser, doktorsett, lekemat - og så leker de kreativt og "open-ended" 😊 en bil kan være baby og ligge i dukkevogn, en klosse kan være godbit til en bamse, en ball kan være en planet. 

Anonymkode: 211ab...637

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...