AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Som tittelen sier, så er jeg alenemamma til en tenåringsgutt og det er noen ting jeg som kvinne kan veldig veldig lite om. Pappaen til gutten er til absolutt null hjelp ifht disse samtalene med vår sønn og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har en tanke om hva jeg KAN gjøre, men må vel ærlig innrømme at jeg kanskje er ute etter en pekefinger i rett retning her. Min tanke er: å selv, som mamma, kontakte helsestasjon å få litt info ifht gutt/menns anatomi å bare bli litt kjent med hva jeg evt skal være obs på. (Dette fordi gutten nå står i en helsesituasjon der denne infoen kan være relevant men legene tar seg ikke tid til forklaringer). Jeg ønsker ikke denne infoen for å skape kleine samtaler her hjemme men mer for min egen del å kunne stå trygt i min rolle som omsorgsperson, min sønn er også veldig åpen om hva som skjer slik at vi kan fikse hjelp på rett sted om det trengs. Min tanke nr2: bestille han en egen time hos helsestasjon for ungdom slik at han i samråd med de som kan dette kan få litt tettere gjennomgang i hva han selv kan registrere ifht egen kropp siden han har den helseutfordringen han har nå. (Han er henvist til alle plasser han trenger ifht ultralyd, urolog osv, men alle disse er behandlere/utredere og ekstremt lite informative). Så mitt spørsmål er vel da, er disse tankene om hva jeg kan gjøre innafor da leger og annet personell ikke tar seg tid til å faktisk lære han (eller meg for den saks skyld), eller dette bare dumt? Hilsen mamma uten kunnskap om mannlig anatomi😅 Anonymkode: 9973e...50c
AnonymBruker Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september Hadde hjulpet å vite hva det handler om? Jeg har 3 gutter mellom 7-10 og vi prater åpent om kropp og hatt sexpraten, hvordan babyer blir til og kommer ut. Ikke vært noe kleint å prate om det her i huset. Anonymkode: 4ebe9...637 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #3 Skrevet 2. september På ungdomsskolen mitt barn går på har de mannlig helsesykepleier. helsesykepleier på skolen er veldig lett tilgjengelig uansett, kan han ikke begynne der, hvis han vil prate? Helsestasjon for ungdom er sikkert også riktig sted. Du selv kan vel google når det gjelder det rent fysiske. Anonymkode: c2a9e...46c
AnonymBruker Skrevet 2. september #4 Skrevet 2. september Bare å lese på nett det da. Helt blank kan du da umulig være. Gjelder det sexprat, så bør du være såpass voksen at du tar den praten selv. Ikke noe flaut det, men høyst viktig så han ikke blir en ny Marius Høiby. Anonymkode: 6a7c1...650 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #5 Skrevet 2. september Han har hatt (det de antar) er en UVI med veldig blodig urin. Hvert mye lege/legevakt den siste tiden og nå har han da i tillegg øm testikkel. Etter min forståelse trenger ikke disse to situasjonene å henge sammen, de kan være tilfeldig. Men sammensatt med pressfølelse i nedre del av rygg, mage og underliv så blir jeg usikker. Dette er jo her leger og spesialister er på banen så dette blir håndtert. Jeg har ingenting imot å snakke om kropp, det har ikke min sønn heller. Men jeg føler jeg har ekstremt lite kunnskap, og hvilken hjelp er jeg da for en tenåring som kanskje lurer på noe, eller hva man skal følge med på å ikke? ☺️ Så det handler vel mer om om jeg burde oppfsøke mer kunnskap (for jeg sitter ikke å googler alt), eller om jeg skal la han få gå et sted for å tilegne seg kunnskap rller om jeg rett og slett er på vidda her 😅 Anonymkode: 9973e...50c
AnonymBruker Skrevet 2. september #6 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare å lese på nett det da. Helt blank kan du da umulig være. Gjelder det sexprat, så bør du være såpass voksen at du tar den praten selv. Ikke noe flaut det, men høyst viktig så han ikke blir en ny Marius Høiby. Anonymkode: 6a7c1...650 Det er ikke sexprat, det er jeg ekstremt uredd for å snakke om. Som jeg skrev så er det helserelatert, altså sykdom. Og siden jeg ikke har de kroppsdelene han sliter med har jeg fint lite kunnskap om hva han evt skal følge med på, kjenne etter osv. Legene har hittil hvert ekstremt lite behjelpelige. Anonymkode: 9973e...50c 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #7 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På ungdomsskolen mitt barn går på har de mannlig helsesykepleier. helsesykepleier på skolen er veldig lett tilgjengelig uansett, kan han ikke begynne der, hvis han vil prate? Helsestasjon for ungdom er sikkert også riktig sted. Du selv kan vel google når det gjelder det rent fysiske. Anonymkode: c2a9e...46c Hos oss er helsesykepleieren en kvinne, han er ikke komfertabel med henne og det er forsåvidt ok. Jeg skriver i innlegget at jeg vurderer helsestasjonen for ungdom ☺️ Å google det fysiske ifht sykdom er noe jeg styrer unna. Det er noen ting (av egen erfaring) det er godt å snakke med noen som faktisk rent anatomisk kan snakke om akkurat det du går igjennom, derfor tanken om å få han dit men at også jeg som forelder kunne ha fått noe info slik at jeg vet hva jeg kan gjøre om noe oppstår i form av lege/ikke lege nødvendig osv ☺️ Anonymkode: 9973e...50c
AnonymBruker Skrevet 2. september #8 Skrevet 2. september Det du snakker om er jo et helesproblem, og det er helt uavhengig om man er mamma eller pappa her. Mannen her i huset hadde hvertfall ikke vist noe mer om det du snakker om enn jeg som mamma. Dette er jo et helsesqørsmål som lege må ta seg av, og har ikke noe med helsestasjonen eller slikt å gjøre. Anonymkode: f0f18...f05 3 5
AnonymBruker Skrevet 2. september #9 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hadde hjulpet å vite hva det handler om? Jeg har 3 gutter mellom 7-10 og vi prater åpent om kropp og hatt sexpraten, hvordan babyer blir til og kommer ut. Ikke vært noe kleint å prate om det her i huset. Anonymkode: 4ebe9...637 Han har hatt (det de antar) er en UVI med veldig blodig urin. Hvert mye lege/legevakt den siste tiden og nå har han da i tillegg øm testikkel. Etter min forståelse trenger ikke disse to situasjonene å henge sammen, de kan være tilfeldig. Men sammensatt med pressfølelse i nedre del av rygg, mage og underliv så blir jeg usikker. Dette er jo her leger og spesialister er på banen så dette blir håndtert. Jeg har ingenting imot å snakke om kropp, det har ikke min sønn heller. Men jeg føler jeg har ekstremt lite kunnskap, og hvilken hjelp er jeg da for en tenåring som kanskje lurer på noe, eller hva man skal følge med på å ikke? ☺️ Så det handler vel mer om om jeg burde oppfsøke mer kunnskap (for jeg sitter ikke å googler alt), eller om jeg skal la han få gå et sted for å tilegne seg kunnskap rller om jeg rett og slett er på vidda her 😅 Anonymkode: 9973e...50c
AnonymBruker Skrevet 2. september #10 Skrevet 2. september Kan dere ikke snakke om at dere begge ikke vet og så google sammen? Det kan åpne rommet for samtale, latter og alvor. Anonymkode: 8988f...405 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #11 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du snakker om er jo et helesproblem, og det er helt uavhengig om man er mamma eller pappa her. Mannen her i huset hadde hvertfall ikke vist noe mer om det du snakker om enn jeg som mamma. Dette er jo et helsesqørsmål som lege må ta seg av, og har ikke noe med helsestasjonen eller slikt å gjøre. Anonymkode: f0f18...f05 Jeg er fult klar over at dette er et helseproblem og legene er på saken hans så det blir tatt hånd om. Men underveis i alle spørsmålene som dukket opp hos legene så skjønte jeg fort at min kunnskap mangler og også min sønns. Så det er mer den biten jeg stiller spørsmål rundt, ikke sykdom. Anonymkode: 9973e...50c
AnonymBruker Skrevet 2. september #12 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan dere ikke snakke om at dere begge ikke vet og så google sammen? Det kan åpne rommet for samtale, latter og alvor. Anonymkode: 8988f...405 Vi snakker sammen, og vi er veldig klar over hvor lite kunnskap vi har, men å google er noe jeg har skepsis til med så mye misinformasjon som faktisk er der ute. Samtalene er ikke skremmende, mer veien å gå jeg er ute etter (uten google) ☺️ Anonymkode: 9973e...50c
AnonymBruker Skrevet 2. september #13 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er fult klar over at dette er et helseproblem og legene er på saken hans så det blir tatt hånd om. Men underveis i alle spørsmålene som dukket opp hos legene så skjønte jeg fort at min kunnskap mangler og også min sønns. Så det er mer den biten jeg stiller spørsmål rundt, ikke sykdom. Anonymkode: 9973e...50c Jeg forstår ikke helt hva dere mangler kunnskap om? Helseproblem og sykdom er det jo leger som kan svare dere på. Akkurat hva er det du har kunnskapsmangler om? Normal anatomi? Pubertet? Kanskje du skal kjøpe deg "gutteboka" ? Den kjøpte jeg til sønnen min da han gikk i 7.klasse. Der står det masse de kanskje ikke tør å spørre om. https://www.ark.no/produkt/boker/barneboker/gutteboka-9788203365560?gad_source=1&gad_campaignid=20216065829&gbraid=0AAAAAD22RQHFsF8IDmsNZEXcJVa2_QJpX&gclid=CjwKCAjwq9rFBhAIEiwAGVAZP2QoGTPEAK_s6PePBSDCYgO2tOG1_PKl88ZayGp8sbInJQsHwCDF-hoCC1AQAvD_BwE Anonymkode: f0f18...f05 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. september #14 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår ikke helt hva dere mangler kunnskap om? Helseproblem og sykdom er det jo leger som kan svare dere på. Akkurat hva er det du har kunnskapsmangler om? Normal anatomi? Pubertet? Kanskje du skal kjøpe deg "gutteboka" ? Den kjøpte jeg til sønnen min da han gikk i 7.klasse. Der står det masse de kanskje ikke tør å spørre om. https://www.ark.no/produkt/boker/barneboker/gutteboka-9788203365560?gad_source=1&gad_campaignid=20216065829&gbraid=0AAAAAD22RQHFsF8IDmsNZEXcJVa2_QJpX&gclid=CjwKCAjwq9rFBhAIEiwAGVAZP2QoGTPEAK_s6PePBSDCYgO2tOG1_PKl88ZayGp8sbInJQsHwCDF-hoCC1AQAvD_BwE Anonymkode: f0f18...f05 Jeg er rimelig sikker på at jeg skrev det i innlegget, det gjelder anatomi ja ☺️ Legene er på saken ifht helsen, der får jeg ikke gjort noe mer enn å påse oppfølging. Det var et godt tips, det skal jeg ta med meg ☺️ Anonymkode: 9973e...50c
AnonymBruker Skrevet 2. september #15 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er fult klar over at dette er et helseproblem og legene er på saken hans så det blir tatt hånd om. Men underveis i alle spørsmålene som dukket opp hos legene så skjønte jeg fort at min kunnskap mangler og også min sønns. Så det er mer den biten jeg stiller spørsmål rundt, ikke sykdom. Anonymkode: 9973e...50c Dere får samle opp (skrive opp) disse spørsmålene og ta de med legen. Legene er på saken skriver du, da har det lite for seg å be om råd og synsing fra tilfeldige ukjente på nett…. Anonymkode: e140c...7b0
AnonymBruker Skrevet 2. september #16 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere får samle opp (skrive opp) disse spørsmålene og ta de med legen. Legene er på saken skriver du, da har det lite for seg å be om råd og synsing fra tilfeldige ukjente på nett…. Anonymkode: e140c...7b0 Legene er stilt de relevante spørsmålene underveis, de tingene jeg ønsker kunnskap om er urelatert til helsetilstanden. Så om jeg ønsker råd om anatomi, pubertet osv så er det dumt å gjøre ifra fremmede mennesker som kanskje har kunnskap å dele eller tips til hvordan dette kan gjøres? Anonymkode: 9973e...50c
AnonymBruker Skrevet 2. september #17 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er rimelig sikker på at jeg skrev det i innlegget, det gjelder anatomi ja ☺️ Legene er på saken ifht helsen, der får jeg ikke gjort noe mer enn å påse oppfølging. Det var et godt tips, det skal jeg ta med meg ☺️ Anonymkode: 9973e...50c Ja, du skriver anatomi. Men jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du er ute etter. Du skriver at han har helseutfordringer. Men om han har UVI, så er jo dette noe man behandler raskt, også er man ferdig med det. Men den boken anbefaller jeg deg i aller høyeste grad. Har lest en del i den selv jeg, er jo greit for oss damer å vite hva det handler om for guttenes våre også. Anonymkode: f0f18...f05 3
AnonymBruker Skrevet 2. september #18 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, du skriver anatomi. Men jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du er ute etter. Du skriver at han har helseutfordringer. Men om han har UVI, så er jo dette noe man behandler raskt, også er man ferdig med det. Men den boken anbefaller jeg deg i aller høyeste grad. Har lest en del i den selv jeg, er jo greit for oss damer å vite hva det handler om for guttenes våre også. Anonymkode: f0f18...f05 Det er litt mer komplekst enn en simpel UVI, men det tar helsepersonell seg av. Jeg opplevde i går at legen spurte rundt undersøkelse av testiklene, at min sønn nevner det er ømt osv. Dum som jeg er så spør jo jeg om dette kan være vridning(?) Av testikkel fordi jeg har null kunnskap, og legen mer eller mindre ler fordi han har ikke vondt nok til det. Jeg aner jo ikke. Derifra gikk det vel litt opp for meg hvor lite kunnskap jeg har om anatomien, hvilke evt unormaliteter han skal legge merke til (på lik linje som vi kvinner ofte sjekker for kuler i bryst). Så ønsker jo at for det første min sønn er opplyst nok til å sjekke slikt, men at også jeg som mamma til denne tenåringen har nok kunnskap til samtalene som evt dukker opp underveis ☺️ Anonymkode: 9973e...50c
AnonymBruker Skrevet 2. september #19 Skrevet 2. september Hva med å bestille en time hos fastlegen med dette som spesifikt tema? Spør om han kan få en dobbelttime, da er det 40min istedenfor 20. Anonymkode: ee8c1...8f4
GammelKaktus Skrevet 2. september #20 Skrevet 2. september Er jo bare å lese seg opp på mannens anatomi og evenutelt få hjelp om det trengs av helsesykepleier eller lege da du prater om et medisinsk problem? Det er uansett greit å ha åpen dialog når det kommer til kropp og sex fra ung alder for da blir det ikke så kleint når de blir eldre. Ellers så kan jeg anbefale Gutteboka (selv om kanskje den er for mindre barn, min fikk den når han var 10) og/eller Respekt - en sexbok for gutter den fikk min når han ble tenåring. Du kan jo lese gjennom de selv, bra bøker begge to. https://www.ark.no/produkt/boker/barneboker/gutteboka-9788203365560?gad_source=1&gad_campaignid=20216065829&gbraid=0AAAAAD22RQFveWZGJ0Mkle5PWqY9s-sJt&gclid=CjwKCAjwq9rFBhAIEiwAGVAZP8IBi7evxs1tdoaKOribnm26N-s9WG81dvLaT69X8SXrSA0pkiwk1xoCIT8QAvD_BwE https://www.ark.no/produkt/boker/barneboker/respekt-9788205518759?gad_source=1&gad_campaignid=20187298244&gbraid=0AAAAAD22RQHsyFkzwWbbYXYfk2rmbQlx0&gclid=CjwKCAjwq9rFBhAIEiwAGVAZP9y3eMC9lKASNS9pNuH7orlN3PgjZeV5rKK0BuZ3HbRhLZwM8Gw7NBoCjkAQAvD_BwE
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå