Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Perimenopause ( altså tiden før overgangsalderen, )starter vanligvis for de fleste kvinner i midten av 30 årene eller starten på 40-årene, og kan starte opptil ti år før siste menstruasjon (som er overgangsalder).

Ofte sier man at man har kommet i overgangsalderens når man rent tekning er i perimenopausen (hetetokter, tåkehode, glemskhet etc).

Anonymkode: 89c10...bcc

Hvordan vet man når man er kommet i perimenopausen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet man når man er kommet i perimenopausen?

Det tar man på symptomer, og er veldig vanskelig å treffe på blodprøver. 

Når man har en del av "plagene" som kommer med perimenopausen, så kan man gå ut i fra at det er der man er. Også finnes det heldigvis hjelp.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Såklart er det unntak, og såklart går det jo bra når barna er små og man ikke har kommet forbi 45 år. Mange skal unnskylde seg med at «jeg er 38 og mye sprekere enn alle 20 åringer jeg kjenne», og «mine foreldre er så spreke». 
Og da vil jeg si; akkurat nå ja. Det er jo ikke det jeg sier. Jeg var også på toppen av verden de første årene med barna mine. Man kan være så sprek man vil, trene så mye man vil- men biologien kommer man ikke unna- uansett hva du måtte si og mene. 

Anonymkode: 868d0...6e6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En psykolog har verre ting å ta seg av. Slutt med hersketeknikker som dette for å skape tvil og usikkerhet hos andre. Om noen så bør du oppsøke psykolog selv. Som har behov for å rakke ned folk du ikke kjenner. 

Anonymkode: 7260d...42a

Enig!! Hersketeknikk, bare for at jeg har en mening. Det virker som om jeg treffer en nerve når du mener det jeg sier fremstår som bitter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såklart er det unntak, og såklart går det jo bra når barna er små og man ikke har kommet forbi 45 år. Mange skal unnskylde seg med at «jeg er 38 og mye sprekere enn alle 20 åringer jeg kjenne», og «mine foreldre er så spreke». 
Og da vil jeg si; akkurat nå ja. Det er jo ikke det jeg sier. Jeg var også på toppen av verden de første årene med barna mine. Man kan være så sprek man vil, trene så mye man vil- men biologien kommer man ikke unna- uansett hva du måtte si og mene. 

Det er jo bare tull. Jeg er 58, fikk siste som 40-åring og bare null stress. Alderen innhenter meg nok før eller seinere, men neppe før jeg er 75, og da er yngste 35. Statistisk kan jeg da regne med å leve ca 10 år til som kvinne. En mann på 50 - 55 er derimot for gammel til å holde tritt med et barn, og har statistisk også kortere gjenværende levetid.

Anonymkode: fc100...001

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo bare tull. Jeg er 58, fikk siste som 40-åring og bare null stress. Alderen innhenter meg nok før eller seinere, men neppe før jeg er 75, og da er yngste 35. Statistisk kan jeg da regne med å leve ca 10 år til som kvinne. En mann på 50 - 55 er derimot for gammel til å holde tritt med et barn, og har statistisk også kortere gjenværende levetid.

Anonymkode: fc100...001

så da får du håpe at dine barn får barn litt tidligere enn deg da, om de ønsker besteforeldre i livet til barna sine.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke lyst på barn i 20 årene, var også i et forhold hvor jeg ikke ville ligge. Når det ble over var jeg nesten 30 og måtte jo lære å være alene for første gang og den biten der.

Så nå er jeg tidlig 30 årene, er mer vant til å være alene, men har enda mye å finne ut av. Og har enda ikke en mann jeg vil ha barn med, har ikke en gang en mann jeg vil ha sex med. Og er i den fasen hvor jeg ikke vet om jeg er aselsuell eller ikke har møtt riktig mann. For noen av oss er det forsent eller umulig å få barn tidlig av veldig tilfeldige grunner som det.

Så jeg har satt meg en alder på 34, har jeg lyst på barn da og har resursene, skal jeg prøve å få dem alene. Om ikke, så blir det katt og jeg tror det går fint det også.

Anonymkode: b4b83...282

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn tidlig og jeg fikk barn sent. Takke meg til å få barn sent og med orden i livet ellers. 

Jeg tror dette er personavhengig, fremfor alder. 

Jeg blir 50, datteren er straks 13. Jeg er i overgangsalder( har lite plager), hun er på full fart inn i puberteten. Det er litt hormoner her om dagen, men det går egentlig helt fint. Jeg har ro, økonomi og overskudd til å ta meg av henne. Søknene har flyttet ut, når de vokste opp jobbet jeg 100% og studerte ved siden av. Jeg følte jeg gikk glipp av mye av deres barndom. Hverdagen var så hektisk. Hun siste har vi tid til å nyte.

Jeg og mannen har vært sammen i 22 år og har et bunnsolid ekteskap. Den første jeg fikk barn med som 22 åring, var ikke liv laga. Det var slutt før året var omme. Jeg brukte god tid før jeg fant en mann jeg ville dele livet med og fikk to barn med han, når jeg var 32 og 38 år. 

Anonymkode: 2f7ae...704

• Liker 3
Skrevet

Du skriver som en incel, TS. For dette med at kvinner i 20-årene har en haug med villige menn på ca samme alder som er klare for å få barn er en realitet jeg rett og slett ikke kjenner.

For svært mange er det sånn at mennene ikke er klare før i 30-årene.

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sto funksjonær på sykkel-Birken i helga, og hørte ei jente rope "se her bestemor!" til en kvinne i løpet. Om en bestemor orker å sykle 84+ km i sprutregn, på gjørmeveier, med stigning på 1200 høydemeter, da tror jeg en dame i 50- eller 60-årene også kan ha nok energi til å følge opp småbarn (eller tenåringer) dersom hun først går inn for å holde seg i form. (Eldste deltager noensinne var forøvrig 89 år.)

Anonymkode: 350a5...124

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror holdningen din og følelsene dine for din partner er mer viktig i dette enn overgangsalder- og Øøh de fleste får da ikke overgangsalder før i 50 årene? 

jeg var til gynekologisk sjekk i fjor fordi min nye mann gjerne vil ha et felles barn sammen- jeg har to fra før men han har ingen. Min biologiske alder er værtfall som en under 30, hilsen gynekologen som kunne fortelle meg at jeg har masse friske egg. 
jeg tar vare på meg selv og er aktiv. Noen ganger tenker jeg også jeg er «for gammel» , men jeg er 38 når vi begynner å forsøke neste år :) 

Anonymkode: 05ca7...8b7

Jeg var hos gyn da jeg ble 39 og fikk beskjed om at overgangsalder kommer om ca 2-5 år hos meg. At eggbeholdningen var så som så og det kunne blitt vanskelig om vi skulle få barn nå (men det vet man jo ikke helt sikkert). Holder jeg plagene unna til jeg er 50 så er det et mirakel.

(Forøvrig fikk jeg første da jeg var 32 og siste da jeg var 36). Ganske grei alder, men vet jo at jeg var mer energisk i 20årene.

Anonymkode: 11ce7...50d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle vist dette når jeg var sammen med en knakende kjekk fyr i 20 årene. Han hadde vært en perfekt far. Jeg kan ikke se for meg at han jeg er med nå kommer til å holde livet ut, men når jeg nådde en viss alder så måtte jeg nesten bare ta en for å stifte familie. 

Sånn er det jo heldigvis ikke alle som tenker, at man bare "må ta en". Vet den aktuelle mannen at han "bare er tatt"? Føler han kanskje det samme for deg, måtte skaffe seg en dame mens han fortsatt hadde sjansen på noen før "overgangen"? 

Selv er jeg frivillig barnløs, men skriver da ikke advarsler til de som ønsker seg barn om at man bør la være. Dine erfaringer er sannsynligvis ikke så relevante for andre heller. 

Anonymkode: 67cb1...136

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sto funksjonær på sykkel-Birken i helga, og hørte ei jente rope "se her bestemor!" til en kvinne i løpet. Om en bestemor orker å sykle 84+ km i sprutregn, på gjørmeveier, med stigning på 1200 høydemeter, da tror jeg en dame i 50- eller 60-årene også kan ha nok energi til å følge opp småbarn (eller tenåringer) dersom hun først går inn for å holde seg i form. (Eldste deltager noensinne var forøvrig 89 år.)

Anonymkode: 350a5...124

Man kan gå inn for å holde seg i form, men realiteten er den at med alderen så øker risikoen for diverse sykdommer, plager og skader/slitasje. Jeg kjenner flere som har vært aktive og spreke, men ledd og sener og rygg spiller ikke på lag. Og man kan ikke se bort fra effekten småbarnslivets stress OG omsorg for egne foreldre, kan ha på egen helse. Det er lett å havne i en ond spiral og det er vanskelig å oppdage det før det er for sent.

Anonymkode: 11ce7...50d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Perimenopause ( altså tiden før overgangsalderen, )starter vanligvis for de fleste kvinner i midten av 30 årene eller starten på 40-årene, og kan starte opptil ti år før siste menstruasjon (som er overgangsalder).

Ofte sier man at man har kommet i overgangsalderens når man rent tekning er i perimenopausen (hetetokter, tåkehode, glemskhet etc).

Men det får da være måte på å lete etter problemer…

Klart det er fint med en mulig forklaring om man plages veldig. Men hetetokter er for de aller fleste ikke noe som starter i 30-årene, altså. Må se på de store tall her, og huske at mange har helt moderate plager av overgangsalderen.

Anonymkode: 093c9...5de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har også en følelse at ts er en bitter mannfolk -Tenk på dette før dere får barn sent i livet damer! 

Anonymkode: 99504...dea

Enig, TS formulerer seg som en mann. Det er ikke mange kvinner som ordlegger seg slik.

Anonymkode: abff2...069

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig, TS formulerer seg som en mann. Det er ikke mange kvinner som ordlegger seg slik.

Enig. Jeg tror ikke ei dame hadde hatt så stor grunn til å være sinnt på andre damer og hvertfall ikke over en situsjon hun selv også står i. Ei dame vet også vi damer er ulike.

Anonymkode: b4b83...282

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utrolig glad for at vi fikk barn da vi var i begynnelsen av 20-årene, og har selvstendige tenåringer som nærmer seg unge voksne nå som overgangsalderen har begynt hos meg. Passer perfekt for oss! Småbarn nå tror jeg ville vært et slit 😄

Anonymkode: 43e97...d75

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke sånn heller:

Sitat

Jeg skulle realisere meg, jeg skulle reise

Sitat

men når jeg nådde en viss alder så måtte jeg nesten bare ta en for å stifte familie. 

(Det med realisering kan til nød være en eldre, tradisjonell dame som irriterer seg grenseløst over yngre damers selvstendighet. Men det at damer i 20-årene kan velge og vrake, og damer etter 35 må ta det de får, er incel-tankegang i et nøtteskall.)

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Og dette er det garantert mange meninger om, og mange grunner til at man ikke fikk barn før. 

Jeg skulle realisere meg, jeg skulle reise og jeg skulle gjøre så mye før babyen skulle komme. Som 38 år bestemte vi oss, og fikk barn. Ingen IVF heldigvis, men har flere venninner som måtte gjennom det. 
Nå er jeg midt i overgangs alderen og det er et forbanna helvette alt. I tillegg har vi begge syke og skjøre foreldre (eller vi har en besteforelder som er sprek, men som bare vil leve livet). 

Skulle vist dette når jeg var sammen med en knakende kjekk fyr i 20 årene. Han hadde vært en perfekt far. Jeg kan ikke se for meg at han jeg er med nå kommer til å holde livet ut, men når jeg nådde en viss alder så måtte jeg nesten bare ta en for å stifte familie. 

Sier ikke det er likt for alle, men naturen er en gang slik at vi damer kommer i overgangen, og det er mye dritt som skjer i kropp og sinn. Det kommer man ikke utenom, revolusjon har ikke kommet dit at kroppen har endret seg til å få barn sent. 

For mange er det slik, ser det hos mange venninner og. Et tips bare ❤️

Jeg prøvde å bli gravid fra Jeg var 21. Barna kom da jeg var 35 og tvillinger da jeg var 39. Sånn ble det, skulle gjerne vært yngre for deres skyld.

Anonymkode: ed5c9...276

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man bør vente til man finner rett person å få barn med. Jeg slet med å finne den rette og jeg «settled» som 30 åring med han som virket best blant de jeg hadde møtt så langt. Jeg trodde det var as good as it gets og jeg var gammel og redd for å ikke finne noen. Så ikke hvor feil vi var for hverandre. Klarte ikke bryte fordi jeg hadde et sterkt ønske om barn og familie og på det tidspunktet var enda eldre. 10 år og to barn senere var jeg så nedkjørt at jeg måtte gå. Han verken kunne eller ønsker å elske meg på mine premisser og jeg klarte ikke prøve lengre.  

Jeg møtte mannen jeg giftet meg med kort tid senere. Han er fantastisk og forståelsesfull og syns jeg er det beste som har hent han. Vi er hverandres beste venner og vi liker å være sammen. Jeg har mange ganger angret på at jeg ikke ventet lengre. Kanskje ville vi funnet hverandre før og hatt muligheten til å få felles barn. Men det kan man aldri vite. I ettertid tenker jeg at det er veldig dumt å stifte familie med noen man ikke passer veldig godt sammen med. Enten man er 22 eller 37. 

Anonymkode: df4e3...4e5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...