Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å få barn i 20-åra var helt utenkelig for meg. Da levde jeg mitt barnløse og single liv helt fritt. Møtte samboeren da jeg var 30 og vi fikk vårt første barn det året jeg fylte 33. Nummer to kom da jeg var 35. Glad jeg ikke starta tidligere. Kunne heller venta 1-2 år for litt mer kvalitetstid med samboeren, men jeg var redd det kunne ta tid å bli gravid. Visste i tillegg at jeg ønsket to barn.

Fornøyd med hvordan ting ble jeg :)  Og møter forøvrig flest mødre på min alder +/- 4 år på kullene til barna.

Anonymkode: 618f8...952

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Haha. Bygda kommer ikke jeg fra.
Du skriver da sannelig på er kvinneforum du også, så mye bedre er du ikke. 
Ja, mange får i 40 årene. Det er vel derfor ts lagde innlegget sitt for hun er en av de. 

Anonymkode: 21c70...31d

Men jeg er ikke en 20 år gammel mann på damejakt ;)

Anonymkode: eb3da...41f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg er ikke en 20 år gammel mann på damejakt ;)

Anonymkode: eb3da...41f

Ikke jeg heller, heller ikke ts. Det går fint å være dame på 40 som angrer på at barna kom sent. Forstår ikke hvorfor dette er så grusomt å lese for noen, for ja får man barn i 30 årene er det sent, enda senere i 40 årene. 
Ja, mange fikk sent i gamle dager også, prevensjon var vel ikke like tilgjengelig. Så er det litt forskjell på å få første som 40 år og nummer 8 som førti år. 
Jeg er selv en eldre mor, jeg er helt enig med ts, 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Derfor så mange eldre må ha hjelp til å bli gravide? Pga biologien eller er der fordi vi medisinsk har gått lengre enn hva kroppene våre er ment for. 
Kjempe bra med hjelp, men der er meningen at kvinner og menn skal få barn i 20 årene. Derfor er vi mest fruktbare. 
Helt normalt med å komme ut på boligmarkedet tidlig for 20 år siden. Ja, det er vanskeligere nå pga priser, men det bør ikke hindres i å få barn. 
Ser de yngre naboene mine de skal ha hus., garasje, nye biler osv før de setter liv til verden. Et barn krever ikke det å lever godt med lavere standard. 

De fleste blir gravide naturlig, uansett alder, selv om andelen som må ha hjelp øker med økende alder. Og nei, det er ikke meningen at vi (kun) skal få barn i 20-åra, det er meningen at vi skal få barn fra slutten av tenåra til begynnelsen av 40-åra. Hvis ikke dette var "meningen", ville det ikke vært mulig. 

Jeg fikk som sagt mitt første barn som 22-åring, fikk nummer to et par år senere, det var tøffe år økonomisk. Jeg skjønner godt at folk vil ha det litt mer romslig økonomisk før de får unger. Jeg er enig i at (små) unger ikke krever så høye standarder, men de små ungene blir fort store, og da koster de mer og blir mer kravstore. Får man barn veldig tidlig, tar det lang tid å komme ovenpå økonomisk, mange klarer det aldri. Jeg mener ikke at man skal måtte ha lang universitetsutdannelse, direktørjobb, digert hus, hytte på fjellet og to biler før man får barn, men fast jobb og et ålreit sted å bo er grunnleggende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 9.52):

Husk at det ikke alltid er fordi kvinner vil "realisere seg selv" at de får barn sent. Jeg ser at det var sånn for deg, men i min erfaring er det som regel mennene som vil vente med barn, ikke kvinnene. 

Jeg vet ikke hvor mange par jeg har kjent gjennom livet hvor hun ønsket seg barn fra 26-27 års alderen, men ikke han. Prøv å finne en mann på den alderen som synes at barn er en god idé. 

Anonymkode: c2987...349

Dette! 

Veldig mange menn i 20-årene og også 30-årene vil ikke ha barn eller de vil vente. For de har jo sååå god tid.

Jeg traff min mann først da jeg var 37 år. Han var klar på at han ville ha barn og det ville jeg også. Vi prøvde og det klaffet ganske raskt etter at vi ble samboere. Har nå to barn som ble født da jeg var henholdsvis 39 og 43 år. Hormonendringer kan inntreffe når man er i 30-årene også. Her har jeg startet på HRT nå i en alder av 46 og har det fint. 

Anonymkode: fb7a9...38d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke slutte fra deg selv til alle, dette er da barnelærdom, hvorfor klarer ikke folk å se lenger enn sin egen situasjon?
Du er jo bitter fordi du ønsker du hadde satset med han du var sammen med før, i 20-åra, og du elsker åpenbart ikke han du er sammen med nå. Tror du ikke det har enormt mye å si for situasjonen? Selvfølgelig har det det. Og nei, ikke alle kvinner kjenner på noen plager i 40-åra, jeg er i min beste form noensinne. Og ikke alle kvinner får problemer med overgangsalderen heller.
Så slå deg til ro med ditt valg, og så får andre gjøre som de vil.

Anonymkode: 0f034...b43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (4 minutter siden):

De fleste blir gravide naturlig, uansett alder, selv om andelen som må ha hjelp øker med økende alder. Og nei, det er ikke meningen at vi (kun) skal få barn i 20-åra, det er meningen at vi skal få barn fra slutten av tenåra til begynnelsen av 40-åra. Hvis ikke dette var "meningen", ville det ikke vært mulig. 

Jeg fikk som sagt mitt første barn som 22-åring, fikk nummer to et par år senere, det var tøffe år økonomisk. Jeg skjønner godt at folk vil ha det litt mer romslig økonomisk før de får unger. Jeg er enig i at (små) unger ikke krever så høye standarder, men de små ungene blir fort store, og da koster de mer og blir mer kravstore. Får man barn veldig tidlig, tar det lang tid å komme ovenpå økonomisk, mange klarer det aldri. Jeg mener ikke at man skal måtte ha lang universitetsutdannelse, direktørjobb, digert hus, hytte på fjellet og to biler før man får barn, men fast jobb og et ålreit sted å bo er grunnleggende.

Sykdom sjansen øker hos foster, fler og fler trenger hjelp spesielt ved økende alder så nei man kan ikke si det er biologisk at vi kvinner skal få barn langt opp i alder. 
I riktig gamle dager var de veldig gamle ved 40 år, mange døde i 40/50/60 årsalderen. 
Det er litt som å si at biologisk så er det meningen at barn på 9 år skal få barn bare fordi de har mens, er i pubertet. 
Vi lever lenger, vi kommer i pubertet tidligere. Likevel er det sent å få barn i 40 årene. 
Man kan fint ha fast jobb i 20 årene, men kan fint gi opplevelser til barna selv om man får barn i 20 årene. 
Jeg som også har fått barn sent, visste jo at det ikke er det beste. Hvorfor det er så sårt å lese for andre forstår jeg ikke. Man tar de valgene man tar, men man kommer ikke bort i fra at det er sent å starte familie i 30-40 årene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 9.56):

Jeg tror holdningen din og følelsene dine for din partner er mer viktig i dette enn overgangsalder- og Øøh de fleste får da ikke overgangsalder før i 50 årene? 

jeg var til gynekologisk sjekk i fjor fordi min nye mann gjerne vil ha et felles barn sammen- jeg har to fra før men han har ingen. Min biologiske alder er værtfall som en under 30, hilsen gynekologen som kunne fortelle meg at jeg har masse friske egg. 
jeg tar vare på meg selv og er aktiv. Noen ganger tenker jeg også jeg er «for gammel» , men jeg er 38 når vi begynner å forsøke neste år :) 

Anonymkode: 05ca7...8b7

Det er viktig å få flere barn med flere menn. Synes 38 er sent.

Anonymkode: 7b767...9be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sykdom sjansen øker hos foster, fler og fler trenger hjelp spesielt ved økende alder så nei man kan ikke si det er biologisk at vi kvinner skal få barn langt opp i alder. 
I riktig gamle dager var de veldig gamle ved 40 år, mange døde i 40/50/60 årsalderen. 
Det er litt som å si at biologisk så er det meningen at barn på 9 år skal få barn bare fordi de har mens, er i pubertet. 
Vi lever lenger, vi kommer i pubertet tidligere. Likevel er det sent å få barn i 40 årene. 
Man kan fint ha fast jobb i 20 årene, men kan fint gi opplevelser til barna selv om man får barn i 20 årene. 
Jeg som også har fått barn sent, visste jo at det ikke er det beste. Hvorfor det er så sårt å lese for andre forstår jeg ikke. Man tar de valgene man tar, men man kommer ikke bort i fra at det er sent å starte familie i 30-40 årene. 

Du har jo ikke peiling. Ingen var veldig gamle ved 40 år før, det var bare masse flere sykdommer man kunne dø av. Folk ble 100 da og, om de hadde flaks. Og, som mange har sagt, kvinner fikk barn da de var 40 før og, de bare hadde sju andre barn fra før.
Jeg har ikke barn, så tar ikke dette personlig, men du skriver mye tull som virker veldig preget av at akkurat du ikke er fornøyd med egen situasjon i livet.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjansen for sykdom øker, men sjansen for å få et friskt barn er fortsatt overveldende stor. Det er snakk om 97 prosent i stedet for 99, liksom. 

Og nei, folk ble ikke sett på som veldig gamle som 40-åringer før i tida, og om folk døde på den alderen, var det jo ikke av alderdom, men av sykdommer vi i dag har behandling for. 

Det er ikke "sårt" for meg å lese - jeg fikk jo barn tidlig selv :klaske: - og nettopp derfor vet jeg jo at det er ulemper med det også. 

Jeg mener til syvende og sist at folk må få barn når det passer dem, og enten man får dem tidlig eller seint eller midt i mellom, så er det fordeler og ulemper uansett hva man velger. Og veldig ofte er det jo ikke et fritt valg, men valg tatt utfra den livssituasjonen man er i.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har jo ikke peiling. Ingen var veldig gamle ved 40 år før, det var bare masse flere sykdommer man kunne dø av. Folk ble 100 da og, om de hadde flaks. Og, som mange har sagt, kvinner fikk barn da de var 40 før og, de bare hadde sju andre barn fra før.
Jeg har ikke barn, så tar ikke dette personlig, men du skriver mye tull som virker veldig preget av at akkurat du ikke er fornøyd med egen situasjon i livet.

Veldig fornøyd med barna mine, men kommer ikke unna at jeg ble en gammel mor for mitt yngste barn. Lever veldig fint med det, men tåler veldig fint at andre mener jeg er en gammel mor 
Er jo ikke jeg som snakker tull, levealder har økt, og jo de var eldre før i samme alder. 
Selv om man kan få barn betyr ikke det at man skal det alltid. Siden du mener dette så må du jo mene at barn også da bør få barn siden de kan det. 
Sykdom hos foster øker, fler og fler trenger hjelp til å bli gravide. Dette er ikke noe nyhet, løgn eller tull. 
Ja, noen ble gamle den gang også. Skrev da ikke at alle døde gjorde jeg.

Skrevet

Bassert på overskriften vil jeg tippe at TS er en mann. Men det er uansett en situasjon og alle er forskjellige.

Jeg var ikke like gammel men i starten 30 årene da jeg fikk mitt første barn. Det har passet veldig greit for oss begge og jeg er så glad for at jeg ventet til jeg møtte mannen jeg har i dag.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men du er jo ikke misfornøyd fordi du har valgt å få barn sent i livet, ts. 

Du skriver jo - i ren klartekst - at du er misfornøyd fordi du trodde det å velge en partner fordi det for deg hastet å få formert deg ikke kom med konsekvenser. Noe det forventes at en godt voksen dame (og mann) ser, forstår og aksepterer.

Du er også misfornøyd fordi du ikke har valgt å sette deg inn i kvinnehelse. Uklart hvorfor du (og mange med deg) tok det valget. Men det er også et valg som har åpenbare konsekvenser. Jeg ser talløse artikler daglig om kvinner som påstår de «ikke visste» at premenopause og menopause var en ting de måtte ta høyde for og som det er vanlig å diskutere med sin lege. (På tross, altså, av at det er daglige artikler om temaet, velger de å påstå seg uvitende.). Men det er likevel en allment kjent livsfase, ts. Det at du aktivt må ha unngåt informasjon om noe gjør det ikke ukjent (og du må ha lagt ned en enorm innsats for å unngå temaet).

Velinformerte valg, ts, er forutsetningen for et godt liv. Velger du likevel å ta uinformerte valg så har det konsekvenser. Og de må man tåle, enten man liker dem - eller ei.

Anonymkode: 4d845...a16

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Veldig mange menn i 20-årene og også 30-årene vil ikke ha barn eller de vil vente. For de har jo sååå god tid.

De fleste her mener jo at ts er en ung mann, så det her stemmer jo ikke. Unge menn prøver jo å presse damer til å få barn med dem i følge denne tråden.

Det er unge damer som ikke vil ha barn.

Anonymkode: e1a4f...eeb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fått barn i de fleste "aldre" og synes faktisk at alle har fungert helt fint. 😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (5 minutter siden):

Sjansen for sykdom øker, men sjansen for å få et friskt barn er fortsatt overveldende stor. Det er snakk om 97 prosent i stedet for 99, liksom. 

Og nei, folk ble ikke sett på som veldig gamle som 40-åringer før i tida, og om folk døde på den alderen, var det jo ikke av alderdom, men av sykdommer vi i dag har behandling for. 

Det er ikke "sårt" for meg å lese - jeg fikk jo barn tidlig selv :klaske: - og nettopp derfor vet jeg jo at det er ulemper med det også. 

Jeg mener til syvende og sist at folk må få barn når det passer dem, og enten man får dem tidlig eller seint eller midt i mellom, så er det fordeler og ulemper uansett hva man velger. Og veldig ofte er det jo ikke et fritt valg, men valg tatt utfra den livssituasjonen man er i.

Og det har jeg ikke skrevet heller at det er for alle et fritt valg, men for noen er det et fritt valg. 
Det er en nytteløs diskusjon når det så tydelig som dette er angrep er beste forsvar. 
Jeg mener også at man må få barn når man ønsker det selv, ts også mener det. Hun kom med en anbefaling. 
https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-svangerskap/det-er-best-a-fa-barn-i-20-arene-men-mange-velger-a-vente/1575271

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-svangerskap/foreldre-over-45-ar-har-nesten-doblet-risiko-for-a-fa-barn-med-misdannelser/1932800

Det er mye forskning når det gjelder alder og graviditet. Det er en høyere risiko, hvorfor jo fordi biologien er at vi bør før barn i 20 årene. 
At man får barn senere betyr ikke at man er dårlig mødre, men risikoen øker. Man kan synes det er vondt og sårt, men det er fakta. 
Så kan man argumentere at det var sykdom som gjorde at levealderen var lavere, og det er ikke feil det, men det er litt mer til det. Man var også eldre i kropp. Vi lever et bedre liv for kroppen vår, mindre slit, også med bedre helse. 
Så folk døde tidligere, derfor kan man ikke argumentere med at noen fikk barn sent da også. Ja, noen gjorde det.
Men man ble ikke så gamle i gamle dager, som i dag. Derfor glemmer vi biologien litt.

Jeg eller ts har ikke skrevet at eldre mødre er dårlig mammaer, men hun vil anbefale å begynne tidligere om man kan nettopp fordi kroppen eldes. 

AnonymBruker
Skrevet

Så var det det her med at man ikke kan bestille barn når man vil da. Mange menn tror jo det. Mange kvinner også, før de får erfaring. Mye skjer i livene til folk og graviditetene kommer ikke på løpende bånd akkurat når man vil eller med den partneren man vil. 

Anonymkode: 019a0...101

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så var det det her med at man ikke kan bestille barn når man vil da. Mange menn tror jo det. Mange kvinner også, før de får erfaring. Mye skjer i livene til folk og graviditetene kommer ikke på løpende bånd akkurat når man vil eller med den partneren man vil. 

Anonymkode: 019a0...101

image.thumb.png.c273b181615e2d68364b56bc0aee2434.png

Anonymkode: e1a4f...eeb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så utrolig lyst til å bli ferdig med å få barn innen jeg blir 30…

men da blir jeg slått opp med. 
Hva gjør man da?? Jeg vil jo være med han, men han er jo ikke klar før om lenge. Håpløst.

Anonymkode: 6893b...6c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker man må få barn når man selv vil, er ingenting å dømme over enten det er tidlig eller sent.

Jeg ønska for øvrig barn tidlig og en del av grunnen er at mine foreldre fikk meg når de var 38. Har hatt en fin barndom, vært mye ut på tur, foreldre med god økonomi. Hadde det bedre enn de fleste andre på min alder. Men jeg kjenner jo på det nå når jeg er 32 og foreldrene mine er 70, mens flere venner har foreldre i 50-årene.. denne følelsen ville jeg unngå til egne barn, men plutselig tenker de motsatt og skulle ønske de hadde eldre foreldre ;) Så ingen fasit her 

Anonymkode: c0868...4e8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...