Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er utrolig glad for at vi fikk barn da vi var i begynnelsen av 20-årene, og har selvstendige tenåringer som nærmer seg unge voksne nå som overgangsalderen har begynt hos meg. Passer perfekt for oss! Småbarn nå tror jeg ville vært et slit 😄

Anonymkode: 43e97...d75

De er søte men trenger mye ja. Jeg føler personlig det ikke er noen alder de ikke vil være mye å forholde seg til 😅 Hadde vært maksimalt stresset om jeg hadde hatt en liten en nå. Også må du være gravid først og oppleve hele seansen med den ekstra kroppslige og hormonelt mentale byrden.

Vi må ville det.

Anonymkode: b4b83...282

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her traff du en liten nerve ts, men biologien er som biologien er. Selv om man føler seg sprek blir man sett som eldre mor når man får barn opp i 40 årene. 

Jeg har fått barn tidlig og sent, jeg angrer ikke på barna mine. Sett i dag skulle jeg ønske at vi nok hadde gjort unna få barn før jeg var 30 år. 
Noen tror her tror at når man får barn i 20 årene betyr det ikke en bolig, ikke trygge jobber, ingen ferier og mye tid hos besteforeldre. For oss og mine venner rundt meg stemmer ikke det. Vi kjøpte oss boliger allerede som 19 åring, jeg har samme jobb som da jeg var 23 år. Samme bolig som da jeg var 25 år og ikke minst samme mann.

Jeg er i dag 42  år, har barn som er 10,14,17. 

Så det går å få tidlig, være etablert og ikke overlate barneoppdragelsen til besteforeldre. 
Vi har maks hatt 1 overnatting i året, min svoger som fikk barn som 40 åring er hjemme hos sin mamma hver 14 dag med sine barn. 

Anonymkode: 21c70...31d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalderen er den minste bekymringen min som "gammel" mor... har en del andre ting på lista før hetetokter foråsidetsånn.

Anonymkode: e6222...132

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er oppmuntrende å høre TS. Vi fikk vårt første barn som 23 åringer, og venter nå et til barn. Vi kjøpte hus først heldigvis. Jeg er også glad jeg fortsatt er student og har muligheten til å gi barna korte dager i bhg enn å være ferdig utdannet og stå i en en jobb fra 8-16 hver dag.

i tillegg er svigers fortsatt unge og spreke, både ønsker og vil være mye med barna våre. Våre barn får derfor flere voksne rollemodeller å se opp til, for vi foreldre kommer såklart til å gjøre feil, og da er det bra for barna å se at ikke alle voksne er like og gjør de samme feilene. Det er en stor trygghet at også onkler og tanter som også er unge finner glede i og får erfaring med barn, ved å stille opp for oss og våre barn, noe som ruster de enda mer opp til å bli foreldre selv en dag. 

det har kun vært en berikelse for oss å få barn som unge. Vi har vokst fortere opp, jeg som mor har blitt kvitt angst og endelig lært å drite i hva andre tenker og mener - det sitter så godt i med jante loven når man bærer hjernen til noen som nettopp er ferdig på videregående. I tillegg fokuserer vi mer på hverandre i forholdet og barna enn fille ting som man tenker på når man ikke har barn. Jeg føler egentlig at å få barn satte meg fri fra samfunnets normer og dogmer. 

Anonymkode: 75a08...3ee

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mor 22 år. Voksene barn i dag. Å nyter reising og godt liv som 50 åring  i dag.  Det jeg er glad for er at barna mine fikk oppleve besteforeldre . For i dag er det kun en igjen som lever å er skrøpelig .

Anonymkode: 3c8fe...439

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Enig. Jeg tror ikke ei dame hadde hatt så stor grunn til å være sinnt på andre damer og hvertfall ikke over en situsjon hun selv også står i. Ei dame vet også vi damer er ulike.

Anonymkode: b4b83...282

Vi damer er ulike. Det innebærer også at vi formulerer oss forskjellig. Jeg kunne godt brukt samme formulering som ts.

Anonymkode: 881a6...d61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Synes ikke jeg, hun vil bare at ikke andre skal havne i den situasjonen.

det ga meg en vekker faktisk 😊

Anonymkode: 720e6...168

Havne i situasjonen med å få barn?

Tullete.

Innlegget er skrevet av en mann, for å age-shame kvinner.

Barn er ikke så utrolig slitsomt heller.

Anonymkode: 9ea88...17b

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her blir man aldri enig.. 

For oss var det perfekt med barn tidlig.

Gikk rett på utdannelsen etter vgs.
Vi etablerte oss tidlig,
Fikk barn da vi var 24 år begge to. 

God økonomi, reist (og reiser fortsatt veldig mye) verden rundt med barna ( nå ungdommer). 

Ser på de rundt oss nå som får barn i slutten av 30/starten på 40.årene, og må si det ikke er et lite gram i kroppen som angrer på at vi nå har ungdommer mens de driver med barnehagebarn. 
De snakker til oss om at vi er så heldige som har så store barn nå, at vi ikke er avhengig av barnevakt for en spontan middag ute med venner, eller helgetur uten barn, og at de lengre dit selv..  Vi har jo vært der de er, og ikke et gram i kroppen kunne ønske vi var der nå.

Anonymkode: 89c10...bcc

Vi er nesten der, dvs fikk første som 22 åring, og så litt senere med de to neste. Helt nydelig å være førti og å ha tenåringer :D

Anonymkode: eb6bc...d5f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Havne i situasjonen med å få barn?

Tullete.

Innlegget er skrevet av en mann, for å age-shame kvinner.

Barn er ikke så utrolig slitsomt heller.

Anonymkode: 9ea88...17b

Eller prøve å prøve å lure unge damer til å tro det er lurt å få barn tidlig og mens de er unge og ukritiske. Det er ikke så lett for en tobarnsmor på 24 å gå hvis hun heller vil noe annet.

Damer met jobb og god inntekt og livserfaring går hvis mannen er en slask eller dovenpels.

Anonymkode: fc100...001

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg syns det er oppmuntrende å høre TS. Vi fikk vårt første barn som 23 åringer, og venter nå et til barn. Vi kjøpte hus først heldigvis. Jeg er også glad jeg fortsatt er student og har muligheten til å gi barna korte dager i bhg enn å være ferdig utdannet og stå i en en jobb fra 8-16 hver dag.

i tillegg er svigers fortsatt unge og spreke, både ønsker og vil være mye med barna våre. Våre barn får derfor flere voksne rollemodeller å se opp til, for vi foreldre kommer såklart til å gjøre feil, og da er det bra for barna å se at ikke alle voksne er like og gjør de samme feilene. Det er en stor trygghet at også onkler og tanter som også er unge finner glede i og får erfaring med barn, ved å stille opp for oss og våre barn, noe som ruster de enda mer opp til å bli foreldre selv en dag. 

det har kun vært en berikelse for oss å få barn som unge. Vi har vokst fortere opp, jeg som mor har blitt kvitt angst og endelig lært å drite i hva andre tenker og mener - det sitter så godt i med jante loven når man bærer hjernen til noen som nettopp er ferdig på videregående. I tillegg fokuserer vi mer på hverandre i forholdet og barna enn fille ting som man tenker på når man ikke har barn. Jeg føler egentlig at å få barn satte meg fri fra samfunnets normer og dogmer. 

Åh herregud. Enten er du fra bygda, eller så er du glad-kristen OG fra bygda. Dette er jo svært unormalt type liv, da

Anonymkode: 4c521...f94

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Eller prøve å prøve å lure unge damer til å tro det er lurt å få barn tidlig og mens de er unge og ukritiske. Det er ikke så lett for en tobarnsmor på 24 å gå hvis hun heller vil noe annet.

Damer met jobb og god inntekt og livserfaring går hvis mannen er en slask eller dovenpels.

Ingen trenger å bli et forhold i dag uansett alder. Vi bor  heldigvis i Norge med bra støtte ordning for enslige foreldre.

Anonymkode: 3c8fe...439

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser flere skriver jeg må være mann, men HALLO damer, skjerp dere. Kan ikke en dame skrive slik, og på hvilket grunnlag mener dere en mann har skrevet det? Damer altså. Dere må faktisk tåle å høre det. 

JA det kan gå bra, og det gjør det for mange. Men kroppslig er vi for gamle. Jeg skulle være så flink og reise og alt det, noe jeg er glad for at jeg gjorde. Ville aldri vært foruten å få barføtt i regnskogen eller dykke med delfiner eller klatre de høyeste fjellene. Og ja, deilig med jobb og god inntekt. Men det endrer ikke det faktum at vi er for gamle når vi får barn. Jeg ser ei skriver at hun er 50 og barna er ute av redet og fortsatt har hun en del energi. Jeg har barn boende hjemme når jeg er 50. Det er ikke slik det skal være… 

Og det er jo et lett google søk om når det er best for kroppen å få barn, og akkurat det er virkelig ikke noe å diskutere…

Anonymkode: 868d0...6e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er like individuelt som alt annet. Jeg fikk barn da jeg var 19,25 og 39. De to eldste har flyttet ut for lengst. Jeg er singel, snart midt i 50 årene, i overgangsalder men heldigvis ingen uttalte plager.  Yngste på 14 bor her 50 %, og vi storkoser oss. 

Anonymkode: 95ff2...bf0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Åh herregud. Enten er du fra bygda, eller så er du glad-kristen OG fra bygda. Dette er jo svært unormalt type liv, da

Anonymkode: 4c521...f94

Haha nei, vi er vokst opp i by men ble så lei av alt by maset, festingen og de endeløse overfladiske vennskapene, fokus på karriere og hva vi skulle finne på med livet. Vi kjedet oss så mye uansett hvor mye kultur liv vi hadde mulighet på - at vi faktisk kjøpte hus på bygda som 22 åringer. Vi ønsket mer innhold og dybde i livet vårt. Dagen gikk jo bare til studier- jobb- trening- cafe- festing i helger - studier - jobb - trening - se venner - prøve å finne på noe med venner- studier - jobb…..

det var jo absolutt ingen givende hverdag verken for hjernen eller stimuli for sansene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man har jo aldri garantier her i livet, det er slett ikke sikkert du hadde hatt et lykkelig liv dersom du fikk barn med kjekkasen i 20-årene, ts. Det handler om å gjøre det beste man har til enhver tid, og i hvert fall ikke være etterpåklok. For min del prioriterte jeg en solid utdannelse, en bra jobb, reising og dating med ulike "prinser", før jeg fant mannen min midt i trettiårene. Vi fikk barn da jeg var 38 og 40, og vi har aldri følt oss gamle. Vi har imidlertid alt på stell, solid inntekt, fint hus på et veldig bra sted, hytter og båt, og vi reiser fortsatt mye, men nå med de halvstore barna våre. Jeg ville ikke valgt annerledes.

Den eneste grunnen til at man bør få barn tidligere er at man er mer fertil da, og jeg ser jo at vi var heldige i så måte.

Anonymkode: ae589...1d9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

JA det kan gå bra, og det gjør det for mange. Men kroppslig er vi for gamle. Jeg skulle være så flink og reise og alt det, noe jeg er glad for at jeg gjorde. Ville aldri vært foruten å få barføtt i regnskogen eller dykke med delfiner eller klatre de høyeste fjellene. Og ja, deilig med jobb og god inntekt. Men det endrer ikke det faktum at vi er for gamle når vi får barn. Jeg ser ei skriver at hun er 50 og barna er ute av redet og fortsatt har hun en del energi. Jeg har barn boende hjemme når jeg er 50. Det er ikke slik det skal være… 

Og det er jo et lett google søk om når det er best for kroppen å få barn, og akkurat det er virkelig ikke noe å diskutere…

Du har ikke fasiten for alle, så enkelt er det. Det er mange andre faktorer i blldet enn når det er best for kroppen. Det gjelder når og om man i det hele tatt har lyst på barn, det gjelder rette partner å få barn med, økonomi, bolig, situasjonen i verden og mye annet. En ung mor som angrer kunne like gjerne skrevet innlegget "tenk på dette før dere får barn tidlig i livet, damer". Men det å tro at andre ikke tenker over sine egne valg fordi du selv ikke gjorde det blir ganske dumt.

Anonymkode: 67cb1...136

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn som 25 åring, hadde jeg ventet så hadde jeg antagelig vært så mye smartere, og ikke fått barn i det hele tatt. Så vent kvinner med å ta så alvorlige valg, som å få barn når man er så ung!

Anonymkode: e4b82...33b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser flere skriver jeg må være mann, men HALLO damer, skjerp dere. Kan ikke en dame skrive slik, og på hvilket grunnlag mener dere en mann har skrevet det? Damer altså. Dere må faktisk tåle å høre det. 

Sier hvem? Biologisk sett så kan man jo få barn så lenge man er fertil. Min mormor fikk 7 barn fra hun var 25 til 45, det var ikke uvanlig med 40+ foreldre back in the days akkurat. 

Anonymkode: ba589...9a1

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De som jo er for gamle er jo disse mennene vi får barn med, og i hvert fall hvis de er noen får eldre enn oss? Menn eldes og dør før, og er dessverre også ofte et par år eldre.

Jeg har forøvrig masse energi igjen, jobber selvfølgelig fullt i en kul jobb m grei lønn (utdanning er lurt), og jeg blir snart 60. Skal ikke sitte stille og strikke når jeg blir pensjonist, liksom. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er de for gamle? Min mormor fikk 7 barn i løpet av 20- og 30-årene. Hun var 38 år da den yngste ble født. Henne mor fikk 13 barn. Det sier seg selv at de som får stor barnekull får barn opp i 40-årene. 

Anonymkode: c9702...5e5

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...