Gå til innhold

Ullklær til barnehagen nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei🥰 Når tid tenker dere å begynne å kle barnehagebarna i ull, eller hvor mange grader ute før dere sender de i ullklær innerst? Spørte barnehagen i går og de sa det allerede var flere barn som brukte ull hver dag. Det ligger på rundt 17 grader på dagtid, synes det var litt varmt for å bruke ull? 😅

Har også en baby på 6 mnd, når tid begynner dere å bruke ullbody osv til barn under 1 år?

Anonymkode: 6e3ea...9f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ull omtrent året rundt, utenom de varmeste dagene. Her er det ca 15 grader, så tar på ull de dagene det er vått, mens soldagene blir bomullsklærdager.

Anonymkode: 95ef6...3c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt opp til deg, og dine unger. 

Vi bruker aldri ull på minstemann. Han får eksemutbrudd av det. 

Vi bruker bare ull på eldstemann når det er under 5 grader. 

Noen unger er varme av seg, noen er kalde av seg. Noen liker ull, andre liker det ikke. 

Se an din egen unge. Er ungen din god og varm, er det ingen grunn til å bruke ull. 

Anonymkode: 1d280...85a

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei vi bruker ikke ull nå. Bruker bare ull når det er veldig kaldt eller når det både er vått og nærmer seg 0. Det er alt for varmt for ull på mitt barn, hun blir for varm.

Anonymkode: 1cceb...fb7

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Opp til hver enkelt. Jeg kan fortsatt gå ut i bare morgenkåpa på morgenen uten å fryse enda så her drøyer vi ullundertøyet litt.

Anonymkode: b9a2a...b3c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes forøvrig dette ull-hysteriet i Norge er helt fascinerende. Folk i andre land holder ikke på sånn. Jeg har en kollega fra Canada, ikke "ekstra varme deler av Canada", men "godt under -20 grader" Canada, og det er overhodet ikke vanlig å tvangsmessig kle ungene i ull i månedsvis. 

Ull er noe herk å vaske, og altså, det er fullt mulig å holde ungene tørre og varme helt uten å bruke ull. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke ull nå nei. Nå har jeg også et veldig varmt barn som bare går i t-skjorte (inne vel og merke) året rundt. Vi starter med ull omtrent når snøen kommer i slutten av oktober. Når det gjelder barn under 1 år så brukte hun da ull i vintermånedene, selv om vi stort sett bare var inne så er det jo veldig varmeregulerende med ull.

Anonymkode: 04851...b14

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pleid å bruke det når det blir under 10 varmegrader. Dette må du nesten bare vurdere ut fra eget barn. Noen er veldig varme av seg og noen fryser lettere. På våte dager med få varmegrader synes jeg ull er fint. 

Anonymkode: 4c3cf...103

AnonymBruker
Skrevet

Nei for tidlig. Begynnelsen av oktober kanskje. 

Anonymkode: 18488...b70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge her bruker ull nå. Barnehagebarn på 4 år og baby på 9 mnd. 

Bruker ull stort sett hele året 😅 

Anonymkode: 761a6...a5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes forøvrig dette ull-hysteriet i Norge er helt fascinerende. Folk i andre land holder ikke på sånn. Jeg har en kollega fra Canada, ikke "ekstra varme deler av Canada", men "godt under -20 grader" Canada, og det er overhodet ikke vanlig å tvangsmessig kle ungene i ull i månedsvis. 

Ull er noe herk å vaske, og altså, det er fullt mulig å holde ungene tørre og varme helt uten å bruke ull. 

Herk å vaske?😅 Jeg putter det bare i maskinen, så komplisert er det altså ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og det funker helt fint - med mindre klærene er fulle av gjørme, gulp, matrester, osv ;) Det går nemlig ikke vekk om du bare hivet det i maskinen. I tillegg kan man ikke ha mer enn 1-1,5 kg når man bruker ullprogrammet. Noe som betyr at om man er mange i husstanden, som alle bruker ullsokker/trøyer/stilongser, må man omtrent vaske daglig. Og har da ekkel våt sauelukt i huset konstant. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter fordi den eldste ikke liker å bruke ull (syns det klør) og den yngste har en del bomullsklær hun liker veldig godt og straks vokser ut av. Så vi fortsetter å bruke dem en stund til for å få brukt dem litt mer liksom. Men det er ikke galt med ull.Jeg selv syns ull er behagelig på dager jeg er mye ute, så jeg har pakket frem mine egne ulltrøyer nå.

Anonymkode: 52dbb...b97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må jo henges opp. Alle de vanlige inneklærne til barnet tromler jeg, som er mye kjappere og enklere.

Mitt barn blir og veldig skitten og på ullprogram går jo ikke flekker bort og jeg tør ikke bruke den flekkfjerneren jeg bruker på de andre klærne på ullklærne. Mulig det finnes flekkfjerner for ull da, jeg har ikke sjekket.

Anonymkode: 1cceb...fb7

AnonymBruker
Skrevet

Vel,her er det rundt 17-20 grader om dagen,så nei ingen ull! Hadde du brukt det selv i 20 grader?

Anonymkode: f4bb7...b2d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For oss som har vaskemaskin og til og med ullprogram er det ganske uproblematisk altså 🤣 Rart å tro at å bruke ull har med tvangshandling å gjøre. 

Anonymkode: fbb66...c13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vel,her er det rundt 17-20 grader om dagen,så nei ingen ull! Hadde du brukt det selv i 20 grader?

Anonymkode: f4bb7...b2d

Ja 😅 Hilsen mamma som elsker ull-silkeblanding, og som tar på ullgenser når tempen dropper under 22grader.

Anonymkode: 8be4f...d6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For oss som har vaskemaskin og til og med ullprogram er det ganske uproblematisk altså 🤣 Rart å tro at å bruke ull har med tvangshandling å gjøre. 

Anonymkode: fbb66...c13

Da har du ikke et barn som skitner seg mye ;) For jo, det er fryktelig mye som ikke går vekk ved vask på ullprogram. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da har du ikke et barn som skitner seg mye ;) For jo, det er fryktelig mye som ikke går vekk ved vask på ullprogram. 

Signerer dette, får ullplagg "ødelagt" etter første gangs bruk. Har sluttet å kjøpe det, blir bare hullnog flekker med en gang på vårt barn. 

Anonymkode: 0d27d...2ad

Skrevet

Jeg bruker veldig tynt ull fra reflex, begynt å bruke i disse dagene. Er ca 19 grader hos oss nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...