AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Kjente jeg ble helt uvel, og grepet av panikk og frykt i går, da jeg leste en tv2 artikkel om en dame på 37 som hadde fått dødsdommen etter brystkreft. Hun var ferdig behandlet og alt så fint ut, og så BOM , spredning og ikke mulig å bli frisk. Jeg fikk brystkreft første gang for ti år siden, ble behandlet med cellegift og hormonbehandling. Fikk et lokalt tilbakefall i januar i år med påfølgende mastektomi og forebyggende cellegift , samt en annen type hormonbehandling. Kjenner etter å ha lest dette at herregud, det kan jo like gjerne skje meg. Skal søke hjelp for disse frykt tankene , og jeg har de heldigvis ikke hele tiden. Men man blir jo litt trigget av å lese sånt i.o.m at man befinner seg i noe lunde lignende situasjon. Føler meg også veldig alene om å ha fått kreften to ganger. Noen her som har noen støttende tanker/råd? Eller erfaringer? På forhånd takk 😊 Anonymkode: 869fa...92a 11
Stor pike Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september Er det ikke sånn at de ikke erklærer frisk før etter fem år? Nettopp pga risikoen for tilbakefall. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september #3 Skrevet 2. september Jeg hadde brystkreft for 7 år siden, og i år fikk jeg tilbakefall - kreft i begge bryst, aggressiv type på en side. Går på cellegift nå, etterpå stråling og hormonbehandling neste 5-10 år. Det kom som sjokk. Og ja, når man leser om mikroskopiske kreftceller som kan med blod og lymfe komme hvor som helst i kroppen, blir man skremt. Jeg har tanke om å ta ultralyd av indre organer, CT av hodet for å sjekke 🫣 Jeg sliter også med tanker om spredning. Anonymkode: 2587d...2cd 8
AnonymBruker Skrevet 2. september #4 Skrevet 2. september Man har jo større sjanse for å få kreft når man har hatt det før, sånn er det jo med de meste. Naturlig at man får en type angst for å blir syk igjen når man har hatt en alvorlig tilstand. Men da er det lurt å fokusere på hva man kan kontrollere, du kan ikke annet enn å gå på check-ups og følge med på helsetilstanden. Anonymkode: 16793...a81 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #5 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg hadde brystkreft for 7 år siden, og i år fikk jeg tilbakefall - kreft i begge bryst, aggressiv type på en side. Går på cellegift nå, etterpå stråling og hormonbehandling neste 5-10 år. Det kom som sjokk. Og ja, når man leser om mikroskopiske kreftceller som kan med blod og lymfe komme hvor som helst i kroppen, blir man skremt. Jeg har tanke om å ta ultralyd av indre organer, CT av hodet for å sjekke 🫣 Jeg sliter også med tanker om spredning. Anonymkode: 2587d...2cd Huff, så fælt å høre 😔 føler med deg! Takk for at du deler. Ja, det er beintøft til tider med den angsten det medfører. Hadde du noe behandling for 7 år siden også? Har du spredning til lymfer? (Du trenger ikke svare om du ikke ønsker det selvfølgelig ) Var et sjokk her også, etter ti år som «frisk» og har levd som normalt og ikke tenkt så mye på det faktisk, ettersom at årene gikk. Ønsker deg masse lykke til med behandling ❤️ Dette går fint! Anonymkode: 869fa...92a
AnonymBruker Skrevet 2. september #6 Skrevet 2. september For 7 år siden hadde jeg tidlig stadium for kreft DCIS. Da fjernet de alt brystvev + noen lymfeknuter for å sjekke om det ikke er spredning og jeg fikk silikonprotese under samme operasjonen. Det var alt. Gikk på årlige kontroller hvert år. Nå var det brystbevarende operasjon + tok ut noen lymfeknuter, det var ikke spredning. På andre siden, hvor jeg hadde kreft før, blir det mastektomi, fjerning av protese. Men det som jeg ikke skjønner helt var at de ikke tok ut postlymfeknuter for å sjekke. Legen sa at de vurderte vev under operasjonen, men er det nok, hvordan vet de at kreft ikke har spredt seg (på denne siden var aggressiv type)??? Jeg gruet meg til årlig sjekk, men når jeg ble innkalt til ekstra undersøkelse og de sa at det måtte tas biopsi, innerst inne viste jeg at det kreft. Tok du EC cellegift? Anonymkode: 2587d...2cd
AnonymBruker Skrevet 2. september #7 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For 7 år siden hadde jeg tidlig stadium for kreft DCIS. Da fjernet de alt brystvev + noen lymfeknuter for å sjekke om det ikke er spredning og jeg fikk silikonprotese under samme operasjonen. Det var alt. Gikk på årlige kontroller hvert år. Nå var det brystbevarende operasjon + tok ut noen lymfeknuter, det var ikke spredning. På andre siden, hvor jeg hadde kreft før, blir det mastektomi, fjerning av protese. Men det som jeg ikke skjønner helt var at de ikke tok ut postlymfeknuter for å sjekke. Legen sa at de vurderte vev under operasjonen, men er det nok, hvordan vet de at kreft ikke har spredt seg (på denne siden var aggressiv type)??? Jeg gruet meg til årlig sjekk, men når jeg ble innkalt til ekstra undersøkelse og de sa at det måtte tas biopsi, innerst inne viste jeg at det kreft. Tok du EC cellegift? Anonymkode: 2587d...2cd Ja, jeg har hatt 4 ec90 kurer. Siste var i juni. Hos meg oppdaget de det også på årlig rutine kontroll , tok biopsi og fikk først vite at det kun var snakk om forstadier, men at jeg måtte fjerne hele brystet pga at jeg hadde hatt kreft tidligere ( den gang brystbevstende) . Svulsten fant de etter de hadde tatt ut brystet, fikk beskjeden når jeg var på etterkontroll etter operasjonen. Var et totalt sjokk! Anonymkode: 869fa...92a
AnonymBruker Skrevet 2. september #8 Skrevet 2. september Jeg leser ikke slike artikler, nettopp fordi jeg ikke vil inn i den spiralen igjen. Jeg er nesten ferdigbehandlet for brystkreft, med EC, Taxol, stråling og etterbehandling. Hele pakken. Jeg var mye redd før, nå har jeg "landet" litt mer, men beskytter meg selv fremdeles. Kreft er såpass vanlig, særlig ettersom man blir eldre, at jeg kan ikke gå rundt og tenke på det hele tiden. Da blir jeg sprø. Tenker at det er mange som har sitt, det er mye som er kjipt der ute, og enn så lenge er jeg takknemlig for at det jeg har fått så langt ser ut til å gå bra! Anonymkode: 04442...866 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #9 Skrevet 2. september Jeg skal ha min tredje EC kur om 2 dager. Det er noe dritt, jeg blir så dårlig. Fjernet de lymfeknutene også? Beklager spørsmålet, men har du fått litt hår tilbake? Anonymkode: 2587d...2cd
AnonymBruker Skrevet 2. september #10 Skrevet 2. september Stor pike skrev (3 timer siden): Er det ikke sånn at de ikke erklærer frisk før etter fem år? Nettopp pga risikoen for tilbakefall. Bare det er jo tullete, all den tid tilbake fall godt kan komme etter både ti og tjue år. Men det tier de stille om. Anonymkode: 5629a...510
AnonymBruker Skrevet 2. september #11 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal ha min tredje EC kur om 2 dager. Det er noe dritt, jeg blir så dårlig. Fjernet de lymfeknutene også? Beklager spørsmålet, men har du fått litt hår tilbake? Anonymkode: 2587d...2cd Det går helt fint 😊 Ja, håret har kommet litt tilbake, er ca 1,5 cm nå. Virker som det er helt «normal» hårvekst heldigvis. Huff, kjipt å høre at du blir så dårlig 😔 Det er en hard kur! Tenk at snart er du ferdig med dritten 💪 og at den hjelper deg, selv om det gjør vondt verre først. Jeg fjernet bare 2 lymfer. Har du måttet fjerne dine? Anonymkode: 869fa...92a
AnonymBruker Skrevet 2. september #12 Skrevet 2. september Ingen er dømt til noe som helst, men ingen er garantert å bli gamle heller. Sånn er det for oss alle, og til en viss grad kan vi styre hvilke tanker vi velger å "mate". Men det er nok lett for meg å si, jeg har hatt kreft men er ikke redd for å få det igjen egentlig. Var redd i begynnelsen, men så tok senskadene så overhånd at det er litt hipp som happ for min del Har ikke noe ønske om å dø, men egentlig ikke noe ønske om å leve slik som dette i 40 år til heller. Og uansett hva jeg (eller du) ønsker, så går det som det går likevel, vi får ikke gjort noe fra eller til så det er like greit å fokusere på hverdagen her og nå. Det er den som teller. Anonymkode: 98818...aa7 2 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. september #13 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ikke noe ønske om å dø, men egentlig ikke noe ønske om å leve slik som dette i 40 år til heller. Og uansett hva jeg (eller du) ønsker, så går det som det går likevel, vi får ikke gjort noe fra eller til så det er like greit å fokusere på hverdagen her og nå. Som jeg hadde sagt det selv. Anonymkode: 16793...a81
AnonymBruker Skrevet 2. september #14 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det går helt fint 😊 Ja, håret har kommet litt tilbake, er ca 1,5 cm nå. Virker som det er helt «normal» hårvekst heldigvis. Huff, kjipt å høre at du blir så dårlig 😔 Det er en hard kur! Tenk at snart er du ferdig med dritten 💪 og at den hjelper deg, selv om det gjør vondt verre først. Jeg fjernet bare 2 lymfer. Har du måttet fjerne dine? Anonymkode: 869fa...92a Nei, de gjorde ikke det, de sjekket visuelt under operasjonen 🙄 Jeg vet at jeg er allerede er halvveis, bare 2 ganger til, men det er tøft. Jeg skal feire når jeg blir ferdig med cellegift. Så godt å høre at håret kommer ganske raskt. Hvilken hormonbehandling får du? Anonymkode: 2587d...2cd
AnonymBruker Skrevet 2. september #15 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, de gjorde ikke det, de sjekket visuelt under operasjonen 🙄 Jeg vet at jeg er allerede er halvveis, bare 2 ganger til, men det er tøft. Jeg skal feire når jeg blir ferdig med cellegift. Så godt å høre at håret kommer ganske raskt. Hvilken hormonbehandling får du? Anonymkode: 2587d...2cd Men da har du jo ikke spredning til lymfer, og det er jo kjempe bra 👏 Bare glede deg til du skal feire , når du nå har fått unna denne kuren er det bare én igjen og så ferdig 🥳 Nå har jeg letrezol tabletter, soladex injeksjon hver 4 uke og skal ha zometa intravenøs behandling hver 6. mnd. Mye greier, men gjør alt for å hindre flere tilbakefall 🤞 Anonymkode: 869fa...92a
AnonymBruker Skrevet 2. september #16 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ingen er dømt til noe som helst, men ingen er garantert å bli gamle heller. Sånn er det for oss alle, og til en viss grad kan vi styre hvilke tanker vi velger å "mate". Men det er nok lett for meg å si, jeg har hatt kreft men er ikke redd for å få det igjen egentlig. Var redd i begynnelsen, men så tok senskadene så overhånd at det er litt hipp som happ for min del Har ikke noe ønske om å dø, men egentlig ikke noe ønske om å leve slik som dette i 40 år til heller. Og uansett hva jeg (eller du) ønsker, så går det som det går likevel, vi får ikke gjort noe fra eller til så det er like greit å fokusere på hverdagen her og nå. Det er den som teller. Anonymkode: 98818...aa7 Takk for svar. Så fint/reflektert svar ( som jeg skal ta til meg) , selv om jeg virkelig ikke unner deg å slite sånn 😔 det har sin pris, det er nå helt sikkert. Anonymkode: 869fa...92a
AnonymBruker Skrevet 2. september #17 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men da har du jo ikke spredning til lymfer, og det er jo kjempe bra 👏 Bare glede deg til du skal feire , når du nå har fått unna denne kuren er det bare én igjen og så ferdig 🥳 Nå har jeg letrezol tabletter, soladex injeksjon hver 4 uke og skal ha zometa intravenøs behandling hver 6. mnd. Mye greier, men gjør alt for å hindre flere tilbakefall 🤞 Anonymkode: 869fa...92a Oi, det er mye greier. Jeg skal ha Tamoxifen, med mindre de endrer på noe, starter sammen med stråling. Er du sykmeldt 100%? Anonymkode: 2587d...2cd
AnonymBruker Skrevet 2. september #18 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Oi, det er mye greier. Jeg skal ha Tamoxifen, med mindre de endrer på noe, starter sammen med stråling. Er du sykmeldt 100%? Anonymkode: 2587d...2cd Da fikk jeg samme behandling som det du har nå, første gangen jeg hadde kreft. Sikkert andre behandlings metoder ettersom dette er runde nr 2 😅 Ja, har vært 100% sykemeldt frem til nå. Skal beg en dag på jobb igjen neste uke, og ser hvordan det går. Legen ville ha meg på aktiv sykemelding en stund før hun tar den den ned til 80% evt 50% alt ettersom det går. Føler heldigvis jeg blir møtt med stor forståelse fra lege, sjef og nav 🤗 Anonymkode: 869fa...92a
AnonymBruker Skrevet 2. september #19 Skrevet 2. september Det er veldig bra du skal søke hjelp for disse frykttankene, for de øker risikoen for å få kreften tilbake. Det finnes mennesker som velger å leve med tillit, både når det gjelder frykt for kreft osv. Og om vi ikke gjør det har mye med tidlige erfaringer å gjøre. Var du mye bekymret som barn eller bar på hemmeligheter? Anonymkode: 6d2e2...772
Maleficenta Skrevet 2. september #20 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde brystkreft for 7 år siden, og i år fikk jeg tilbakefall - kreft i begge bryst, aggressiv type på en side. Går på cellegift nå, etterpå stråling og hormonbehandling neste 5-10 år. Det kom som sjokk. Og ja, når man leser om mikroskopiske kreftceller som kan med blod og lymfe komme hvor som helst i kroppen, blir man skremt. Jeg har tanke om å ta ultralyd av indre organer, CT av hodet for å sjekke 🫣 Jeg sliter også med tanker om spredning. Anonymkode: 2587d...2cd Informerer de ikke om faren for tilbakefall når de informerer om kreften når de finner ut at det er det man har? Eller unnlater de å si slikt for å skåne pasienten? Er jo ikke ålreit å få sjokk om det skjer igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå