AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Moren min har fått temudilla. Samme for meg stort sett, men jeg ønsker ikke temu til barna, spesielt ikke ting i kontakt med matvarer/drikke. Det respekteres ikke og det blir krig med barna om at de ikke får bruke det de får. Prøver ikke å være hysterisk, og lar de leke med de lekene de har fremme på besøk, men de prakker jo på ungene ræl til å ha med hjem hver gang vi er der. Har forklart dette med giftstoffer osv - men de bestemmer jo over seg selv må vite. Dette er folk som generelt overkjører oss, ikke bare på dette, så jeg aner ikke hvordan jeg skal få slutt på det. Synd om vi må redusere besøk for å slippe den evige temukrangelen, de er egentlig veldig glade i besteforeldrene sine. Jeg svelger kameler hver gang, men jeg gir meg ikke på at temu-flasker ikke egner seg til drikke eller at babyen ikke trenger temu-kjoler. Mannen prøver forsiktig han også, men det er jo mine foreldre så skjønner han ikke vil direkte kjefte på dem heller. Tips når det å være tydelig bare ender med en tale om hvor utakknemlig man er? Anonymkode: c4294...2de 7 11
AnonymBruker Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september jeg syns ikke det er noe galt i å få klær fra temu, men falsker er jeg helt enig i at man ikke bør bruke fra temu Anonymkode: a4d6a...667 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. september #3 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jeg syns ikke det er noe galt i å få klær fra temu, men falsker er jeg helt enig i at man ikke bør bruke fra temu Anonymkode: a4d6a...667 Sånn etter å ha fått temu kjoler til barnet så er de gjennomført plastikk. Det er polyester stoff. Gjerne veldig glatt og tette. Ofte veldig dårlig sydd. Anonymkode: c99d4...a5d 18 3
AnonymBruker Skrevet 2. september #4 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Moren min har fått temudilla. Samme for meg stort sett, men jeg ønsker ikke temu til barna, spesielt ikke ting i kontakt med matvarer/drikke. Det respekteres ikke og det blir krig med barna om at de ikke får bruke det de får. Prøver ikke å være hysterisk, og lar de leke med de lekene de har fremme på besøk, men de prakker jo på ungene ræl til å ha med hjem hver gang vi er der. Har forklart dette med giftstoffer osv - men de bestemmer jo over seg selv må vite. Dette er folk som generelt overkjører oss, ikke bare på dette, så jeg aner ikke hvordan jeg skal få slutt på det. Synd om vi må redusere besøk for å slippe den evige temukrangelen, de er egentlig veldig glade i besteforeldrene sine. Jeg svelger kameler hver gang, men jeg gir meg ikke på at temu-flasker ikke egner seg til drikke eller at babyen ikke trenger temu-kjoler. Mannen prøver forsiktig han også, men det er jo mine foreldre så skjønner han ikke vil direkte kjefte på dem heller. Tips når det å være tydelig bare ender med en tale om hvor utakknemlig man er? Anonymkode: c4294...2de Hadde aldri kjøpt noe til å drikke med eller noe som helst av oljer,dufter,sminke ja alt til kropp,men vesker, klær, stiftemaskin u name it helt ok. Det eneste du aldri bør bruke på barna er polyester klær i varmen. Huden risikerer bli direkte brent. Polyester er som et bål.... ellers bruker vi klærne derfra i normalt norsk vær. Lever enda,ingen utslett eller kreft har vi fått gitt. Anonymkode: 64d39...458 2
Haldrup Skrevet 2. september #5 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det respekteres ikke og det blir krig med barna om at de ikke får bruke det de får. Prøver ikke å være hysterisk Du prøver å IKKE være hysterisk.... Men du kjøper varer som du mener inneholder giftstoffer, gir de til barna dine og sier de ikke får lov å bruke de...! Dette er selve definisjonen på å være Hysterisk....! 2
AnonymBruker Skrevet 2. september #6 Skrevet 2. september Haldrup skrev (5 minutter siden): Du prøver å IKKE være hysterisk.... Men du kjøper varer som du mener inneholder giftstoffer, gir de til barna dine og sier de ikke får lov å bruke de...! Dette er selve definisjonen på å være Hysterisk....! Det er moren til TS som kjøper Temu-varer ubedt, og gir disse i gave til barna til TS. Og moren klarer dernest ikke å forholde seg voksent til at TS ikke opplever disse produktene som trygge pga. Temus lemfeldige omgsng med tungmetaller, BPA i plastgjenstander osv.. Leste du ikke innlegget? Anonymkode: d6d15...954 24 5
AnonymBruker Skrevet 2. september #7 Skrevet 2. september Jeg hadde satt hardt mot hardt og krevd at alt ble igjen hos besteforeldrene. Far får ta barna ut i bilen og så tar jeg krangelen. Anonymkode: 0100e...bde 5 5
AnonymBruker Skrevet 2. september #8 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde aldri kjøpt noe til å drikke med eller noe som helst av oljer,dufter,sminke ja alt til kropp,men vesker, klær, stiftemaskin u name it helt ok. Det eneste du aldri bør bruke på barna er polyester klær i varmen. Huden risikerer bli direkte brent. Polyester er som et bål.... ellers bruker vi klærne derfra i normalt norsk vær. Lever enda,ingen utslett eller kreft har vi fått gitt. Anonymkode: 64d39...458 Klærne brukes jo rett på kroppens største organ, huden. Jeg hadde uansett sagt nei pga det etiske i det hele. Anonymkode: 0100e...bde 20 13
AnonymBruker Skrevet 2. september #9 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hadde aldri kjøpt noe til å drikke med eller noe som helst av oljer,dufter,sminke ja alt til kropp,men vesker, klær, stiftemaskin u name it helt ok. Det eneste du aldri bør bruke på barna er polyester klær i varmen. Huden risikerer bli direkte brent. Polyester er som et bål.... ellers bruker vi klærne derfra i normalt norsk vær. Lever enda,ingen utslett eller kreft har vi fått gitt. Anonymkode: 64d39...458 Litt på siden, men... Lurer litt på hvor fort du tror kreft egentlig oppstår. Temu har bare vært tilgjengelig i Norge siden 2023. Anonymkode: d6d15...954 19 1 16
AnonymBruker Skrevet 2. september #10 Skrevet 2. september TS, jeg tenker du og mannen bare må snakke godt sammen og bli enige om å ha en felles front her. Dere kan eventuelt finne ut om det er en avtale dere kan inngå med foreldrene dine, forklare dem hvordan disse giftstoffene de risikerer å gi barna, med lang tids bruk, kan ende med å bli årsak til at de blir alvorlig syke senere i livet, og spørre om de virkelig er villige til å ta den risikoen som besteforeldre. Så kan dere eventuelt bli enige om gaver i samme prisgruppe som passer bedre og som alle kan være trygge med. En del middelaldrende/eldre mennesker som digger Temu liker det fordi de har råd til å kjøpe MYE der og dermed kan føle seg gavmilde når de hele tiden har gaver å gi familien. Hva med tegnesaker fra sånn typ Nille, fargehefter og andre aktivitetsleker som ikke koster skjorta? Anonymkode: d6d15...954 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. september #11 Skrevet 2. september «Nei» er en fullstendig setning. Dere har forklart hvorfor og de fortsetter. Si nei. Og nei igjen. Det er dine barns helse det er snakk om, etiske hensyn nr 2. Synes kommentaren over her er bra, og finn gjerne TV-program som belyser problemet, evt få noen du vet de respekterer til å forklare dem det (typ typisk autoritetspersoner for den generasjonen, f.eks leger eller andre høytstående figurer). Anonymkode: 9f0c3...852 6 5
Snublefot62 Skrevet 2. september #12 Skrevet 2. september "Oi den kjolen var fin. Den må bli igjen her så den ikke blir ødelagt hjemme". "Oi den flaska havnet under bildekket når vi kom hjem. Heldigvis kostet den ikke mye!". "Nei de smykkene forsvinner så fort her i hus". Barna merker ikke at slike ting forsvinner så jeg hadde kvittet meg med det meste forløpende. Eller sørget for at det ble igjen hos giver. Men jeg hadde seriøst først og fremst satt ei grense ovenfor foreldrene mine og hadde de ment jeg var utakknemmelig så hadde jeg ment at de var kontrollerende og dumme (eller naive om du vil være grei - kunnskapsløse går og fint). Men jeg hadde vært tydelig på at ting fra Temu eller lignende er uaktuelt og dersom de ikke gidder å engasjere seg mer enn å kjøpe en plastkjole til 29 kroner så kan de bare droppe det helt - overforbruket er der uansett. Ellers ville jeg jo virkelig vurdert besøkene dit. Det er åpenbart at det renner inn Temu varer der og du vet nok aldri om bestikk/tallerker/glass kommer derifra, håndklær på toalettet, såper, parfymer, putetrekk +++. 7 3
k4ren Skrevet 2. september #13 Skrevet 2. september Haldrup skrev (46 minutter siden): Du prøver å IKKE være hysterisk.... Men du kjøper varer som du mener inneholder giftstoffer, gir de til barna dine og sier de ikke får lov å bruke de...! Dette er selve definisjonen på å være Hysterisk....! Hva med deg da, hva definerer en som svarer i vei og lirer av seg på Internett uten å lese hovedinnlegget en gang? 10 7
AnonymBruker Skrevet 2. september #14 Skrevet 2. september Drikkeflaskene og matboks hadde garantert "smeltet" i oppvaskmaskinen her. Ikke helt usant heller. Her fikk ungene minecraft plastkopper til jul. Mønsteret ble borte ved første vask. Anonymkode: dc6a6...d17 4 1
norw Skrevet 2. september #15 Skrevet 2. september Skadelige stoffer er én ting, og det mest alvorlige, men folk må snart begynne å tenke over at Temu er kinesisk også. 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. september #16 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde aldri kjøpt noe til å drikke med eller noe som helst av oljer,dufter,sminke ja alt til kropp,men vesker, klær, stiftemaskin u name it helt ok. Det eneste du aldri bør bruke på barna er polyester klær i varmen. Huden risikerer bli direkte brent. Polyester er som et bål.... ellers bruker vi klærne derfra i normalt norsk vær. Lever enda,ingen utslett eller kreft har vi fått gitt. Anonymkode: 64d39...458 Dette er så teit å si. Du aner ingenting om hvordan valgene dine påvirker om barna utvikler autoimmun sykdom i 20-årene eller blir infertile. De fleste miljøpåvirkningssykdommer handler om belastning over tid, man får ikke kreft av å ta på bpa en gang, men den samlede belastningen for kroppen er veldig lett å redusere med å ikke kle på barna plastikk (fra tvilsomme kilder). Anonymkode: 735eb...797 7 10
AnonymBruker Skrevet 2. september #17 Skrevet 2. september Veldig synd at de har låst seg slik på akkurat dette. Men jeg skjønner jo at dette er folk som alltid vil overkjøre dere samme hva det gjelder. Jeg kan krangle med mine foreldre jeg også. Det er jo en del som er annerledes nå enn fra da vi vokste opp, og jeg merker at når jeg gjør det stikk motsatte av hva mamma gjorde så blir hun fornærma / såra. Det kommer til uttrykk ved å kalle både meg og dagens metoder for hysteriske, overdrevne, rigide, dramatiske osv. Først forsøkte jeg å diskutere og opplyse henne, men hun låste seg veldig i typ "et mirakel at noen av dere overlevde den gangen". Så jeg begynte bare å si at "jeg har tatt et informert valg, at du synes jeg er hysterisk lever jeg helt fint med". Hun kan liksom ikke krangle på det, for da har jeg akseptert hva hun synes og sagt at jeg ikke bryr meg. Så kanskje du kan prøve å bare være en vegg på samme måte. "Helt okei at du synes jeg er utakknemlig, de koppene blir uansett ikke med oss hjem". "Du kan synes hva du vil om meg, men vi tar ikke imot disse sokkene". Ikke prøv å forklare eller opplyse dem, de bryr seg ikke. Hvis de spør hvorfor så sier du at det har du forsøkt å forklare mange ganger, så du er ferdig med å diskutere det. Hvis dere ser dere nødt til å begrense kontakt, og dette blir et tema, kan du si det som det er: de insisterer på å overkjøre dere, så den manglende kontakten er et resultat av at dere er lei. Vær en vegg, svar kort og konsist, ikke legg opp til diskusjon. Vær rolig og helt nøytral i kroppsspråket. Anonymkode: 5ce71...08a 4 6
AnonymBruker Skrevet 2. september #18 Skrevet 2. september Barnet mitt er på jåleri kjøret og temu ting er ikke bra nok. Anonymkode: 36720...aac
Eilis Skrevet 2. september #19 Skrevet 2. september Jeg er litt løvemamma og ville nok sagt rett ut at jeg ikke orker kampen om temu ræl og at vi ikke kommer på besøk før de respekterer det. Sikkert masse bra også fra Temu, vet ikke, men er et uregulert marked, og de bør respektere deg. Er det viktigere for dem å kjøpe fra temu enn å ha et godt forhold til deg ? Jeg synes ikke det er hysterisk å ønske beskytte barna sine 4 4
AnonymBruker Skrevet 2. september #20 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn etter å ha fått temu kjoler til barnet så er de gjennomført plastikk. Det er polyester stoff. Gjerne veldig glatt og tette. Ofte veldig dårlig sydd. Anonymkode: c99d4...a5d det er ganske mange andre klær i butikk som er helt lik temu som få tallet tenker på for eks klær fra new yorker Anonymkode: a4d6a...667 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå