AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Skrevet 2. september Føler at alle jeg kjenner og jobber med vil bort fra turnus. De hater å jobbe kveld, helg og helligdag. Jeg føler meg «gal» som sier jeg liker det. Å jobbe kveld julaften er kjip, og dag 17 mai er kjip.. Men ellers synes jeg det går fint jeg. Er det flere som liker det? Og HVA liker du med det? Anonymkode: fd23b...950
AnonymBruker Skrevet 2. september #2 Skrevet 2. september Jeg kjenner flere som elsker å jobbe turnus. Det de sier de liker, er å da ha formiddager fri midt i uken. De med småbarn får egentid, tid til å trene, gjøre husarbeid uten "hjelp", osv. Anonymkode: 6f84b...d09
AnonymBruker Skrevet 2. september #3 Skrevet 2. september Jeg liker. Bedre betalt - kveldstillegg + røde dager. Selvfølgelig er det kjip hvis man må jobbe julaften, men det skjer ikke hvert år da. Hvis jeg har kveldsvakt da har jeg alenetid - barn på skolen, mann på jobben, elsker de timene. Anonymkode: f9aee...5ce
AnonymBruker Skrevet 2. september #4 Skrevet 2. september Jeg liker turnus, men etter 20 år er jeg lei å jobbe annenhver helg. Jeg er også ego å prøver å få fridag på jul hvert år når vi søker nye arbeidsplaner. Anonymkode: 3c003...211
AnonymBruker Skrevet 2. september #5 Skrevet 2. september Jeg hadde aldri fiksa å jobbe 8-16 man-fre. Turnusliv er helt gull. Det ble enda bedre da jeg gikk fra 2 delt turnus til 3delt. Anonymkode: 0e96d...48a
AnonymBruker Skrevet 2. september #6 Skrevet 2. september Det fungerer fint for familieliv og mannen (og økonomien). Han har bakvakt hjemme natt, så er ikke den største belastningen i fysisk oppmøte, men veldig mange timer. Vi har funnet vår rytme og rutiner. Og så følger det jo litt fri og avspasering med turnus også, som vi utnytter. Han ser jo det er tid der han tar igjen ting hjemme, og med barn, ikke tid for å sitte på sofa. Men det er i kombinasjon med at jeg har mye fleksibilitet og hjemmekontor. Så for oss er trikset å åpne kalendere hver søndag, se over de neste to ukene, bli enige om en plan og spille hverandre gode. Vi er nok mindre hjemme/uten jobb samtidig, enn mange andre. Men vi er ekstra flink til å utnytte tiden der alle har fri i stedet for å velge hver vår skjerm. Vi får gjort husarbeid uten at det går utover fellestid, og vi har alltid fleksibilitet til å ikke makse SFO. Når det er senvakt eller helgevakt er det også frikort til å hente takeaway. Eller jeg lager klar mat for noen dager, og alle forsyner seg når de vil. Mens vi dager der alle er hjemme tidlig lager god fellesmiddag. Så på en måte blir begge deler "kos", uten at hver uke er lik. Jul og 17.mai er som du sier kjipt. Men alt annet synes jeg fungerer utmerket. Anonymkode: ed190...b3f
Abra Skrevet 2. september #7 Skrevet 2. september Jeg likte det. Det er i tillegg "ugunstige" dager som bussjåfør med delte skift. Kjøre skolebuss om morgenen, fri 5-6 timer, kjøre skolebuss på ettermiddagen. Alle dager var jo ikke slik, men jeg likte de timene fri. Gamlingene på jobb hatet det.
Laraa Skrevet 2. september #8 Skrevet 2. september En god turnus har alt å si. Den eneste grunnen til at jeg synes det er greit å jobbe turnus, er at vi har endel mellomvakter og dobbeltvakter helg, som gjør det mulig å ha 4 uker ekstra fri året. Det er som å ha fire ekstra ferieuker og jeg har både reist på langweekend rundt omkring og besøkt familien min de ukene. Jeg hadde hatet å jobbe turnus hvis det nesten bare var kveldsvakter og ikke de periodene med fri. Og så kan jeg ikke nekte for at man går glipp av endel sosialt når man jobber turnus. Det gjør man. Mange kvelder forsvinner og det er ikke tvil om at å jobbe turnus påvirker det sosiale og fritidsaktiviteter. Du kan glemme å ha et hobby eller organisert aktivitet, melde deg på kurs hvor man møtes en fast uke dag
AnonymBruker Skrevet 2. september #9 Skrevet 2. september Ja, det handler om hvordan turnusen er laget. En dårlig turnus sliter på helsa og hodet. Personlig kunne jeg tenkt meg mulighet for langvakter i flere bransjer som de har i deler av helsevesenet, så lenge det er en frivillig løsning fra den ansattes side og ikke pålagt. Det hadde fungert supert for meg, for jeg sliter mest med i min turnus at det er korte hvileperioder mellom arbeidsdagene. Har en elendig turnus der fridagene ikke er sammenhengende og jeg har mye senvakt mot tidligvakt, og da blir det bare så man ligger og vegeterer på de fridagene omtrent i hektiske perioder, og man rekker ikke få noe sunt påfyll i livet utenom jobb. Det er slitsomt og lite motiverende! Og bunner slik jeg ser det i en del latskap i oppbygging av turnuser også, for det er kollegaer med "motsatt" turnus av meg som sliter med det samme, der det hadde vært mulig å kombinere oss i annenhver kveldsuke og annenhver daguke, f.eks, og uten de enkeltstående frihølene midt i uka. Anonymkode: 22417...5b0
AnonymBruker Skrevet 2. september #10 Skrevet 2. september Glemte å legge til - jeg ønsker langvakter fordi det da vil være lengre friperioder i mellom, som gjør at jeg både rekker å hente meg inn OG får overskudd til å være sosial, gjøre ting som gir meg påfyll i livet og generelt leve sunt. Anonymkode: 22417...5b0
AnonymBruker Skrevet 2. september #11 Skrevet 2. september Jeg liker turnus, altså å jobbe 3 uker og 3 uker fri. Det gjør meg ikke noe å jobbe dager når flest vil ha fri. Barna mine har mye mer kvalitetstid med meg på denne måten enn hvis jeg hadde hadde hatt A4- liv. Anonymkode: cdff7...e85
AnonymBruker Skrevet 2. september #12 Skrevet 2. september Jeg hater og konstans måtte snu døgnet. Dem siste 7 åra har jeg jobbet på 1. januar 6 av dem, alltid med tidlig oppstart så får ikke med meg noe feiring. Aldri fri i påska, uten å ta ut feriedager 17 mai er alltid jobb uansett. Har lyst å være sosial med venner på røde dager, men jeg er eneste som må jobbe. Prøver å finne ny jobb, men selv med nesten null ledighet er det ikke noe å finne, som jeg er kvalifisert til, uten at jeg går kraftig ned i lønn Jeg skjønner ikke hva jeg skal med hytta mi. Får aldri brukt den uansett. Anonymkode: 5f6a7...04b
AnonymBruker Skrevet 2. september #13 Skrevet 2. september Abra skrev (55 minutter siden): Jeg likte det. Det er i tillegg "ugunstige" dager som bussjåfør med delte skift. Kjøre skolebuss om morgenen, fri 5-6 timer, kjøre skolebuss på ettermiddagen. Alle dager var jo ikke slik, men jeg likte de timene fri. Gamlingene på jobb hatet det. Eneste grunnen til at gamlinger ikke liker det er fordi det er ekstremt lavt betalt eller ingen timer betalt og de timene må jobbes inn igjen. Det betyr mange timer som brukes enten på jobb, oppholdsrom eller mulighet for å gjøre så mye annet resten av dagen. En uting at arbeidsgiver kan dele arbeidsdagen i dag, betale minimalt med lønn. Anonymkode: 3c003...211 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #14 Skrevet 2. september Jeg likte turnus i begynnelsen. Brukte tiden hjemme til husarbeid, handling eller slappe av. Etter 17 år med turnus fikk kroppen nok og jeg endte opp 100% ufør. Jeg skulle lyttet til kroppens signaler for flere år siden. Enten dere vil tru det eller ei så sliter turnus veldig på kroppen. Det er forsket på at folk som jobber turnus vil dø tidligere enn de som jobber 8-16. Jeg grøsser når jeg hører om folk som skal søke eller begynne i turnus. Anonymkode: 9ed10...3fa
AnonymBruker Skrevet 2. september #15 Skrevet 2. september Laraa skrev (1 time siden): En god turnus har alt å si. Den eneste grunnen til at jeg synes det er greit å jobbe turnus, er at vi har endel mellomvakter og dobbeltvakter helg, som gjør det mulig å ha 4 uker ekstra fri året. Det er som å ha fire ekstra ferieuker og jeg har både reist på langweekend rundt omkring og besøkt familien min de ukene. Jeg hadde hatet å jobbe turnus hvis det nesten bare var kveldsvakter og ikke de periodene med fri. Og så kan jeg ikke nekte for at man går glipp av endel sosialt når man jobber turnus. Det gjør man. Mange kvelder forsvinner og det er ikke tvil om at å jobbe turnus påvirker det sosiale og fritidsaktiviteter. Du kan glemme å ha et hobby eller organisert aktivitet, melde deg på kurs hvor man møtes en fast uke dag Ja, dette er et veldig godt poeng. Anonymkode: fd23b...950
pippeli Skrevet 2. september #16 Skrevet 2. september Elsker turnus fordi det er: - bedre betalt så kan jobbe mindre (70%) - mye fri og egentid på dagtid (trene, husarbeid, slappe av, møte venninner i turnus) - kan ta fri sammen med barnet og dra på lekeland og svømmehall utenom helg og være helt alene Hadde fått klaustrofobi hvis jeg skulle jobbe 8-16 hver dag 😱 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #17 Skrevet 2. september Det gikk greit med turnus når jeg hadde barnehage barn og kunne legge opp min og barnets tid veldig fritt selv. Men med årene hater jeg det. Ødelegger rytmen i familie livet når alt som er knyttet til barn og ungdom er lagt opp til å passe de med 8 til 16 jobb. Ja jeg har alene tid på dagen, 100% på en helt vanlig onsdag men må ofte sove ekstra etter at barna har forlatt hjemme om morgenen. Rekker ofte ikke spise middag sammen og mange helger hvor vi kunne hatt mulighet til å gjøre ting med familien forsvinner med at jeg er på jobb. I tillegg må jeg bruke en del av tiden på dagtid til å tilrettelegge for tiden jeg er vekk. Jeg går glipp av mange bursdager og andre arrangementer med familie og venner. Eldre barn klenger heller ikke på meg slik små barnehage barn gjør så jeg trenger ikke et tomt hus for å lese em spennende bok. Barna kan fint være alene hjemme så jeg får trent eller jeg kan trene likt som dem har aktiviteter så jeg trenger ikke denne fritiden mens alle andre har skole og jobb for å kunne ta vare på meg selv. Eneste grunnet til at jeg jobber turnus er bedre lønn og at på min nåværende arbeidsplass er belastningen betydelig lavere kveldstid og helg. Er på vei over i nytt fagfeltet nå for å slippe turnus og ha muligheten for hjemmekontor, uten å gå ned i inntekt. Anonymkode: 589e4...284
GMT800 Skrevet 2. september #18 Skrevet 2. september Turnus kan være fint. Ofte fri mer enn to dager på rad, ofte fri dagtid hverdager slik at man får gjort unna mye praktisk. Ofte bedre betalt med tillegg for kveld, helg og lignende. Ulempen er at det ofte er langt mindre fleksibelt mtp. avspasering. Jobber nå vanlig dagtid hverdager, men hadde noe tilbudt meg samme jobb og grunnlønn med 12 timer om dagen de dagene jeg jobber og da friperioder tilsvarende langhelg eller mer når jeg har fri, hadde jeg hoppet rett på.
GMT800 Skrevet 2. september #19 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Enten dere vil tru det eller ei så sliter turnus veldig på kroppen. Det er forsket på at folk som jobber turnus vil dø tidligere enn de som jobber 8-16. Jeg grøsser når jeg hører om folk som skal søke eller begynne i turnus. Anonymkode: 9ed10...3fa Den usunne turnusen er den som surrer med normal døgnrytme, altså nattevakt, begynne ekstremt tidlig eller lignende. Vanlig dag/kveld er helsemessig uproblematisk i seg selv.
bolla92 Skrevet 2. september #20 Skrevet 2. september Jeg liker at jeg kan leve av en 70% stilling, pga tilleggene. Jeg har fri flere dager i uka, da kan jeg ha barna hjemme fra barnehagen og sfo. De har aldri hatt fulle uker i barnehagen/sfo. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå