Gå til innhold

«Betal innen 72 timer via denne lenken for å unngå faktura med gebyr». Har de egentlig rett til å gi gebyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

«Via lenken» betyr jo at man må oppgi kortinformasjon på mobilen. Ikke alle er komfortable med det. Hvorfor ikke bare sende fakturaen i nettbanken? På e-post? 
Hvor høyt gebyr har de lov til å gi? 

Anonymkode: e9931...b97

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de har lov til å ta gebyr for faktura.

Anonymkode: 26890...302

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor høyt gebyr? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som svindel. Er du sikker på at det er en legitim sms? Hvilket selskap er dette?

Anonymkode: 98b56...006

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende lenken til deg selv på epost om du ikke er komfortabel med å løse betaling over mobilen

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som svindel. Er du sikker på at det er en legitim sms? Hvilket selskap er dette?

Ikke nødvendigvis. 
Jeg får også sms med lenke til betaling når jeg har vært hos min fastlege, eller når jeg har vært i kontakt med fastlegen på Helsenorge.

Anonymkode: 78243...67d

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jada, jeg var hos legen, det er ikke svindel 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. 
Jeg får også sms med lenke til betaling når jeg har vært hos min fastlege, eller når jeg har vært i kontakt med fastlegen på Helsenorge.

Anonymkode: 78243...67d

Og da betaler du på mobil? 

AnonymBruker
Skrevet

Gebyr innen 72 timer høres suspekt ut. E-faktura skal vel være standard nå uten at man trenger be om det. Og hvis det er hos legen håver de sikkert inn grovt med gebyrer da mange pensjonister kanskje ikke får betalt før neste pensjonsutbetaling.

Anonymkode: e91f9...2b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gebyr innen 72 timer høres suspekt ut. E-faktura skal vel være standard nå uten at man trenger be om det. Og hvis det er hos legen håver de sikkert inn grovt med gebyrer da mange pensjonister kanskje ikke får betalt før neste pensjonsutbetaling.

Noen får jo en sånn lenke med 24 timers frist. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de tjener sikkert mye på disse gebyrene fordi folk ikke klager. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja fastlegenkontoret her å gjør slik. Ja dem har lov. Og ja jeg betaler alt på mobilen. Jeg har ikke pc. Ser ikke helt problemet jeg. Man bruker jo bankid. 

Anonymkode: 33cb0...331

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja fastlegenkontoret her å gjør slik. Ja dem har lov. Og ja jeg betaler alt på mobilen. Jeg har ikke pc. Ser ikke helt problemet jeg. Man bruker jo bankid. 

Anonymkode: 33cb0...331

Sikker på at de har lov? Loven sier at selskapet kan gi gebyr kun hvis kunden ber om faktura. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fakturagebyr har de lov til å ta, men jeg stusser også over at man bare får 24 eller 48 timer på seg før det automatisk lages faktura med gebyr. Virker ikke helt på linje med forbrukervernet ellers, men har ikke giddet å sjekke det opp. Og når det brukes av legekontorer og andre store bedrifter tyder det jo på at det kanskje er lov, virker rart om mange profesjonelle parter skulle bryte loven liksom.

Anonymkode: 237d9...ae2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke betalt via lenke i det hele tatt. Betaler alltid på legekontoret, de har heldigvis automat her. Og "man bruker jo bankid"? Det er jo svindleres drøm å få noen til å klikke på en lenke og bruke bankid. 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som svindel. Hvilken regning er det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet med å betale med mobilen når du vet at det er en reell betaling?

Problemet med å klikke seg inn på en link og betale noe er jo når man ikke sjekker at det er en seriøs mail/lunk/faktura. 

Det er jo svindel man skal passe seg for.

Jeg betaler ting via mobilen hele tiden. Men selvfølgelig betaler jeg ikke ting uten at jeg vet at det er seriøse aktører som jeg faktisk skal betale til. Det er jo det samme uansett betalingsmåte.

Anonymkode: 9d90c...a05

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (6 minutter siden):

Høres ut som svindel. Hvilken regning er det?

Ikke svindel. Regning for legebesøk. 

• Nyttig 1
Skrevet

Som flere sier, det er lovlig å ta fakturagebyr, men det forutsetter at de også tilby en gebyrfri løsning. I forbindelse med legekontor, pleier det å være en betalingsautomat på legekontoret hvor du kan betale før du går derfra, og den skal da være gebyrfri. Dersom du velger å ikke benytte denne muligheten, kan de forlange et gebyr for å sende deg faktura etterpå, men størrelsen på gebyret kan ikke være større enn det som er de faktiske kostnadene med å lage og sende fakturaen. Typisk 30-50 kroner, vil jeg tro, men det kan variere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet med å betale med mobilen når du vet at det er en reell betaling?

Problemet med å klikke seg inn på en link og betale noe er jo når man ikke sjekker at det er en seriøs mail/lunk/faktura. 

Det er jo svindel man skal passe seg for.

Jeg betaler ting via mobilen hele tiden. Men selvfølgelig betaler jeg ikke ting uten at jeg vet at det er seriøse aktører som jeg faktisk skal betale til. Det er jo det samme uansett betalingsmåte.

Anonymkode: 9d90c...a05

Problemet er at ikke alle er komfortable med det. Punktum. De kan jo sende e-faktura som de fleste andre gjør? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...