Gå til innhold

Vikar/Kollegaer som snakker i handsfree mens de jobber

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som renholder i kommunen. I det bygget jeg er, er det 2 100% stillinger. Min faste kollega har vert borte fra jobb i snart 2 år på grunn av alvorlig sykdom. I den perioden har det vert innom flere personer i rotasjon som tar hennes jobb. 80% av snakker i telefonen i handsfree 3-4 timer til dagen noen mer. Så på morgenen hilser de go morgen får de begynner å snakke videre i telefonen. Når de har spørsmål om plan rutiner osv er de fortsatt i telefonen og jeg syntes det er ubehagelig å tenke på at det er noen i andre enden som sannsynligvis høre alt jeg sier. Jeg kan forstå den første timen på jobb når vi er de eneste på bygget, men syntes det er en uting når vi vasker når de andre har kommet på jobb. Er det bare jeg som er rar? 

Anonymkode: 52c2e...c4e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er de som er rare! Vet sjefen om det her? Utlendinger eller?

Anonymkode: 20c17...37a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, vet ikke om sjefen vet. De som snakker i telefonen er østeuropeiske, afrikanske og fra Asia. Aldri opplevd det med norske eller de fra Midtøsten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ts og jobber ikke innen renhold men har observert det hos renholderne på jobben min. Jeg kan forstå  å høre på lydbok/podcast/musikk osv i den type jobb til og med svare kort hvis noen ringer men det er snakk om å gå rundt hele tiden i tlf samtale og det er ikke ok spør du meg. 

Anonymkode: 751a0...aaf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også observert på min jobb. Det er en renholder som snakker i telefonen HELE tida og hun tar pauser hver 30 min, setter seg ned og snakker på telefon. 

Anonymkode: 5eab7...fd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ærlig talt! 

Anonymkode: 0014a...841

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her, vet ikke om sjefen vet. De som snakker i telefonen er østeuropeiske, afrikanske og fra Asia. Aldri opplevd det med norske eller de fra Midtøsten. 

TS er fra Midtøsten. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart å gjøre.

Anonymkode: 7f1ef...475

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Sjefen jobber på en annet bygg. Så er ikke her med oss. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

TS er fra Midtøsten. 

Er nok Norsk. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen renholdere hos oss gjør det.Svært kontorbygg med mange renholdere, men de går jo en og en og gjør rent. Synes ikke det gjør noe, tenker de har en litt ensom og kjedelig jobb utenom når de snakker sammen i lunsjen.

Anonymkode: 551a0...757

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 9.28):

Ærlig talt! 

Ja folk fra andre kulturer snakker ofte mye mer i telefonen enn hvite nordmenn. Jeg har en venninne fra Eritrea og en annen fra Ghana, og de prater i telefonen veldig mye. Har spurt de om det, og de sier selv at det er slik de er fordi de har stor familie/venner som de er knyttet til, og det er alltid noen som er tilgjengelig fordi ikke alle jobber.

Har to kolleger fra Chile og Bolivia, og der er det likedan. Skravla går i ett når de har pause eller på fritiden (vi har ikke lov å bruke telefonene i arbeidstiden)

Anonymkode: 97343...dc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 6.22):

Eller... Så jobber de trolig nesten døgnet rundt og må holde den kontakten de kan få med sine nære på telefonen.

Jeg tenkte også sånn, frem til jeg var tøff nok til å spørre fremfor å synse og dømme..

Hun jeg jobbet med forklarte at hun drar rett fra en jobb til en annen og jobber gjerne kl 06/07- 22/23.

Ergo blir absolutt alt hun gjør sosialt per tlf. Hun må være leksehjelp og alt våre foreldre var hjemme på ettermiddagen per tlf. 

Ps. Det finnes ikke minstelønn i Norge, og hun jobbet for adskillig mindre enn jeg trodde var lovlig. Hun jobbet også helger.

Hvis vi kun fikk tilbringe tid med våre egne annenhver helg, ville vi nok(forhåpentligvis) fulgt dem tett opp på tlf.. 

De i andre enden blåser vel i hva hennes kolleger snakker om. Og om de er utlendinger, skal det mye til å klare å få det med seg.

Anonymkode: 784ad...e08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 10.13):

Er nok Norsk. 

Man er ikke Norsk, man er norsk og fra Norge.

Anonymkode: 784ad...e08

AnonymBruker
Skrevet

Renholdere på min arbeidsplass prater også i mobilen innimellom  - høyt og til sjenanse for alle oss andre. Ser det mange andre steder også, at folk driter langt i at de forstyrrer andre med å snakke HØYT. Uten tanke for at man bl a befinner seg på andres arbeidsplass. 

Anonymkode: 94b78...bf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem. De vasker omtrent ikke lenger. De sitter å prater i tlf i alle hjørner. Før vasket de, hadde god kontakt og kjennskap med pasientene og resten av oss på huset. Nå skal de bare en t-skjorte til på gulvet for at de sier rommet er vårt ansvar, og det er en håpløs ordning på en demensavdeling.

Vi sykepleiere, helsefagarbridere og assistenter kan gjerne vaske rommene, men da må vaskepersonalet legge fra seg tlf og være med pasientene. Er så drit lei av at pasientene blir stresset av at vi går å "herjer" på rommene.

Jeg begynte som sykepleier i 2018. Så dette er en utvikling på 7 år.

Anonymkode: 6b0e0...6ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber på sykehjem. De vasker omtrent ikke lenger. De sitter å prater i tlf i alle hjørner. Før vasket de, hadde god kontakt og kjennskap med pasientene og resten av oss på huset. Nå skal de bare en t-skjorte til på gulvet for at de sier rommet er vårt ansvar, og det er en håpløs ordning på en demensavdeling.

Vi sykepleiere, helsefagarbridere og assistenter kan gjerne vaske rommene, men da må vaskepersonalet legge fra seg tlf og være med pasientene. Er så drit lei av at pasientene blir stresset av at vi går å "herjer" på rommene.

Jeg begynte som sykepleier i 2018. Så dette er en utvikling på 7 år.

Anonymkode: 6b0e0...6ee

Du/dere gir vel beskjed om denne ukulturen til deres overordnede?

Anonymkode: 97343...dc9

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt! 

Ærlig talt? Dette er sant! Sånn er det på vår jobb også! Alle er utenlandske, og det er de fra Asia som snakker hele tiden. 

Anonymkode: 0e3c8...450

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt! 

Hvorfor "ærlig talt!" ???? 

Anonymkode: 7165e...b05

AnonymBruker
Skrevet

Er nok Norsk. 

Jeg synes egentlig at det er irrelevant hvilken nasjonalitet du eller kollegaene dine har, men du har noen grammatiske feil som er litt uvanlige for en som er (etnisk) norsk. Det å for eksempel  skrive "på en annet bygg" er litt rart hvis man har norsk som morsmål. 

Det store spørsmålet er i hvilken grad det går ut over jobben de gjør? Går det vesentlig ut over arbeidsinnsatsen, da er det et problem. Jeg synes renholdsarbeid, slik jeg har observert det, virker som en ganske ensom jobb, så jeg kan godt forstå at man ønsker å prate med noen underveis. Synes dog det er svært ufint å ikke legge på når de snakker med andre. 

Anonymkode: 29103...ec0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er nok Norsk. 

Nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...