Gå til innhold

Hva sier man til venn som alltid blander seg inn med "gode råd"?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har et planlagt og forutsigbart liv.

Hun er en besserwisser og vet alltid best, og det verste er at hun veldig ofte har rett, men jeg vil gjøre ting i mitt tempo.

Mitt liv er ikke like forutsigbart og planlagt, og hun kommer alltid med gode råd og forslag til hvordan jeg skal bo, hvor jeg skal bo og hvilken type bolig.

Hun kommer alltid med råd hvordan jeg skal takle ulike situasjoner i livet mitt, og kommer med en stor dose etterpåklokskap etter at jeg har gjort noe feil.

Jeg vet hun mener det godt, men det er slitsomt og hun gjør meg stresset. Hun blir fort fornærmet, og jeg trenger tips til hvordan gi beskjed på en høflig måte slik at hun forstår at hun må passe sine egne saker.

Tror hun trenger en hobby...

Anonymkode: 88b3a...dc6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en venninne som har et planlagt og forutsigbart liv.

Hun er en besserwisser og vet alltid best, og det verste er at hun veldig ofte har rett, men jeg vil gjøre ting i mitt tempo.

Mitt liv er ikke like forutsigbart og planlagt, og hun kommer alltid med gode råd og forslag til hvordan jeg skal bo, hvor jeg skal bo og hvilken type bolig.

Hun kommer alltid med råd hvordan jeg skal takle ulike situasjoner i livet mitt, og kommer med en stor dose etterpåklokskap etter at jeg har gjort noe feil.

Jeg vet hun mener det godt, men det er slitsomt og hun gjør meg stresset. Hun blir fort fornærmet, og jeg trenger tips til hvordan gi beskjed på en høflig måte slik at hun forstår at hun må passe sine egne saker.

Tror hun trenger en hobby...

Bare si det som det er. At du vet hun mener det godt, at hun ofte har rett og at du gjerne vil gjøre dine egne feil.

Det er endel av livet. 

Det du ønsker, er å fortelle om frustrasjoner og lufte problemer. Ikke at hun løser dem for deg.

Jeg ville også tenkt på hvorfor hun gir deg råd. Har du hele tiden samme problem? Som du forteller om, igjen og igjen. Som du ikke klarer å gjøre noe med? Da er det kanskje på tide å bytte tema. 

Bytte tema kan være en god ide uansett. Planlegg gjerne noe interessant å snakke om. Så kan dere hygge dere sammen uten at du blir stresset.

Anonymkode: 2bea9...5d7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Si takk for tips, :) skal ha det i bakhodet.

eller Super takk for tips, men tror jeg velger å gjøre noe annet :), men takk da

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Hun høres litt ut som meg btw, kommer med tips for vi vil hjelpe :) Hadde ikke hatt no imot å ha henne som venn

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare si det som det er. At du vet hun mener det godt, at hun ofte har rett og at du gjerne vil gjøre dine egne feil.

Det er endel av livet. 

Det du ønsker, er å fortelle om frustrasjoner og lufte problemer. Ikke at hun løser dem for deg.

Jeg ville også tenkt på hvorfor hun gir deg råd. Har du hele tiden samme problem? Som du forteller om, igjen og igjen. Som du ikke klarer å gjøre noe med? Da er det kanskje på tide å bytte tema. 

Bytte tema kan være en god ide uansett. Planlegg gjerne noe interessant å snakke om. Så kan dere hygge dere sammen uten at du blir stresset.

Anonymkode: 2bea9...5d7

Nei jeg gjør ikke de samme feilene om og om igjen, men hvis jeg for eksempel forteller henne at jeg vurderer å flytte, så går det ikke mer enn et par timer eller en dag så begynner hun å sende meg finn annonser.

Når jeg sier at boligene ikke er aktuelle fordi de er for små, ligger et sted hvor jeg ikke ønsker å bo eller lignende, så har hun alltid et motargument.

Det hender også at hun bare plutselig begynner å gi meg råd og tips om ting som jeg aldri har snakket om.

Jeg tror hun kjeder seg litt i sitt eget liv og har for mye tid, og så begynner hun å tenke på hvem hun kan hjelpe rundt seg.

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Aeris skrev (4 minutter siden):

Hun høres litt ut som meg btw, kommer med tips for vi vil hjelpe :) Hadde ikke hatt no imot å ha henne som venn

Men skjønner du at det kan oppleves som slitsomt? Å alltid ha noen som skal mene noe om hvordan du lever, uten at du har bedt om råd og hjelp?

Ts

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kontaktet meg en dag og sa at hun hadde tenkt sånn på at jeg trengte en bil, for hvis jeg hadde en bil så kunne jeg fått meg en helgejobb og tjent litt ekstra penger , nå når ungene tap store.

Samtidigt sendte hun meg tre annonser fra Finn over bruktbiler.

Jeg skrev til henne at jeg ikke hadde bruk for bil og heller ikke hadde råd, men da agumenterte hun med at hvis jeg fikk meg en helgejobb, så ville den betale for bilen.

En annen gang kontaktet hun meg og mente at jeg burde overtale 18 åringen min til å gå i militæret og ta krigsskolen for å få betalt utdanning, fordi hun mente at hun var typen til det.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men skjønner du at det kan oppleves som slitsomt? Å alltid ha noen som skal mene noe om hvordan du lever, uten at du har bedt om råd og hjelp?

Ts

Tror vi ser vår verdi som menneske ved å hjelpe. Da vi kanslje føler at vi kan ha mangler på andre sosiale felt, så føler vi at vi "bidrar" til den sosiale gruppen. (litt sånn ur instinkt, av å ikke falle utenfor den vennegruppen vi er i)

Tror kanskje vi er redde for å miste vår verdi. om du skjønner.

Jeg har hørt det du sier der selv fra familie. det har blitt til nå at de automatisk får en reakson på ting jeg kan si nå, som er litt trist for begge parter. Mamma innså at det skjedde en gang og det var litt godt å se at hun så det litt selv og.

(eksempel mamma og andre i familien gikk på lang tur, og så sa mamma hun hadde stein i skoen, det var tilfeldigvis en benk der å så sa jeg hun kunne sitte å fikse det der hvis hun ville :) jeg smilte og var positiv. Men hun ville ikke det selvom det ikke var noen kommende andre benker. (hun er litt dårlig i kroppen, så ikke så lett for henne å fjerne stein i skoen ellers). Og ble irritert på at jeg nevnte, "men .. er jo en god timing å fjerne nå?"

Eksemempelet over så tenkte jeg og på et par ting. 1. mamma hadde ubehag, 2. vi skulle gå lengere, og hadde og gått utover både henne og andre. 3. steinen vil ikke forsvinne av seg selv

Endret av Aeris
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun kontaktet meg en dag og sa at hun hadde tenkt sånn på at jeg trengte en bil, for hvis jeg hadde en bil så kunne jeg fått meg en helgejobb og tjent litt ekstra penger , nå når ungene tap store.

Samtidigt sendte hun meg tre annonser fra Finn over bruktbiler.

Jeg skrev til henne at jeg ikke hadde bruk for bil og heller ikke hadde råd, men da agumenterte hun med at hvis jeg fikk meg en helgejobb, så ville den betale for bilen.

En annen gang kontaktet hun meg og mente at jeg burde overtale 18 åringen min til å gå i militæret og ta krigsskolen for å få betalt utdanning, fordi hun mente at hun var typen til det.

TS

ja dette høres mer enn det jeg gjør. Kan skjønne den litt da

Skrevet (endret)

Jeg hadde nok kunn nevt bil, kanskje annonse, men ikke pushe noe mer der om ikke jeg visste du ønsket gjerne en eller hadde hørt deg være lei deg for å ikke ha en eller mulighet til å gjøre ting som trenger bil

Endret av Aeris
AnonymBruker
Skrevet
Aeris skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde nok kunn nevt bil, kanskje annonse, men ikke pushe noe mer der om ikke jeg visste du ønsket gjerne en eller hadde hørt deg være lei deg for å ikke ha en eller mulighet til å gjøre ting som trenger bil

Men hvorfor gjør du det når ingen har bedt deg om det? 

Det er uhøflig og frekt

Ts

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Men ja som tips ville det vært å sette grenser og (som nevt over i en tidligere kommentar) nevn ting som det er, ærlig. Men si det så snillt så mulig og si du vet at hun mener det godt, men... * " og masse hjerter eller smilyer  hjelper masse 🍀🌸❤️

Endret av Aeris
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er uhøflig og frekt

Ts

bare som sagt om personen har nevt de savner/ønsker det etc

Skrevet

basicly vi vil bare hjelpe

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Aeris skrev (Akkurat nå):

Men ja som tips ville det vært å sette grenser og (som nevt over i en tidligere kommentar) nevn ting som det er, ærlig. Men men si det så snillt så mulig og si du vet at hun mener det godt, men... * " og masse hjerter eller smilyer  hjelper masse 🍀🌸❤️

Det er jo ikke et lite barn Jeg skal gi tilbakemelding til, så masse blomster og hjerter er unødvendig.

Hadde nok slengt på en 🙂 for å slippe å bli oppfattet som bisk.

Ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er uhøflig og frekt

Ts

Om vi ignorerer det betyr det for oss at vi ikke bryr oss. I tillegg kan det og være en form for bare samtale evne. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke et lite barn Jeg skal gi tilbakemelding til, så masse blomster og hjerter er unødvendig.

Hadde nok slengt på en 🙂 for å slippe å bli oppfattet som bisk.

Ts

Hehe ja jeg er godt voksen men liker fortsatt smilyer, men ja, bare den smilyen der gjør stoor forskjell :) Så det er bra

Endret av Aeris
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Aeris skrev (1 minutt siden):

basicly vi vil bare hjelpe

Det skjønner jeg veldig godt, men det er ikke helt normalt.

Du kan sammenligne det med at jeg plutselig en dag hadde troppet opp hjemme hos deg og sagt at jeg syntes at du burde male stuen din grå, fordi jeg hadde funnet ut at grå var den riktige fargen for din stue.

Og når jeg samtidig var i sving så hadde jeg sett at Fargerike hadde tilbud på akkurat den gråfargen, så jeg hadde kjørt innom Fargerike og kjøpt 40 liter maling som du kunne vipse meg for .

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Aeris skrev (Akkurat nå):

Hehe ja jeg er godt voksen men liker fort smilyer, men ja, bare den smilyen der gjør stoor forskjell :)

Jeg liker også godt smileys, men bruker mest andre symboler enn blomster og hjerter 

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skjønner jeg veldig godt, men det er ikke helt normalt.

Du kan sammenligne det med at jeg plutselig en dag hadde troppet opp hjemme hos deg og sagt at jeg syntes at du burde male stuen din grå, fordi jeg hadde funnet ut at grå var den riktige fargen for din stue.

Og når jeg samtidig var i sving så hadde jeg sett at Fargerike hadde tilbud på akkurat den gråfargen, så jeg hadde kjørt innom Fargerike og kjøpt 40 liter maling som du kunne vipse meg for .

Ts

Hehe du fikk meg til å le litt der ja :) ja den der er nok for mye fra hennes side ja. Det kan hun ikke gjøre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...