Gå til innhold

nuddelpakke, 700kcal??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det står på typ alle nudelpakker kalorier pr ferdig kokt produkt, samtidig som de kun oppgir vekten på produktet i tørrvare. Ekstremt frustrerende og ikke minst en helt vanlig feil at folk da tror det er typ 120 kcal i en pakke, noe det absolutt ikke er. 

Anonymkode: d7098...f94

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker merkingen på Shin Ramyun og tilsvarende nudler fra Korea og Japan, for der står det som regel kalorimengde i en ferdig tilberedt pakke. Mye enklere enn det forvirrende rotet bakpå "norske" nuddelmerker der man villedes til å tro det er mye færre kalorier enn det faktisk er på grunn av at de ikke oppgir at det gjelder ferdig vare.

Anonymkode: 3dd81...e23

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står på typ alle nudelpakker kalorier pr ferdig kokt produkt, samtidig som de kun oppgir vekten på produktet i tørrvare. Ekstremt frustrerende og ikke minst en helt vanlig feil at folk da tror det er typ 120 kcal i en pakke, noe det absolutt ikke er. 

Anonymkode: d7098...f94

Jepp! Gikk på den smellen selv en gang, tenkte "Jess, sjukt lite kalorier i nudler, så fint lunsjalternativ til late dager!". Også viste det seg raskt at det er bortimot eneste produktet her til lands som oppgir næringsinnholdet per 100 g tilberedt vare (uten at det er veldig åpenbart på forpakningen, slik jeg husker det i hvert fall).

Anonymkode: 96960...3e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men står ikke det på pakka da? Rett over tabellen med kcal innhold? Hvis det ikke står spesifikt, er det nok kcal i tørr tilstand som er oppgitt. For om det er kokt står det "kcal i ferdig tilberedt... " eller liknende. 

Anonymkode: 79ae2...b16

det står 149kcal per 100g ferdig tilbredt, jeg glemte å skrive det i innlegget over. men da er det vel bare å veie det når det er kokt?

Anonymkode: 69a3b...858

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei det vet jeg. Men de veier jo mer.

Vannet som veier. 

Det er ingen kalorier i 10 liter vann heller.

Tørr vare tilsatt vann har fortsatt de samme kaloriene. 

Anonymkode: dfbdc...19f

Skrevet

Nudler er kun karbohydrater. Som å spise loff.

Anonymkode: 1b023...0c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

det står 149kcal per 100g ferdig tilbredt, jeg glemte å skrive det i innlegget over. men da er det vel bare å veie det når det er kokt?

Jeg vil si at om det står at det skal kokes i 5 dL vann, så ganger du de 149 med 5. Hvis ikke så kan man jo bare koke bort alt vannet, også har man 'kun' nudlene igjen. 

Utrolig misvisende de har gjort det :( 

Anonymkode: c7eae...de8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vil si at om det står at det skal kokes i 5 dL vann, så ganger du de 149 med 5. Hvis ikke så kan man jo bare koke bort alt vannet, også har man 'kun' nudlene igjen. 

Nei det er ikke misvisende. Det sier seg jo selv at nudlene skal veies etter at jeg tatt opp av vannet.

Anonymkode: 6377a...b6f

Skrevet

På yum yum sine står det pr 100 gram tilberedt vare, 75 kcl

Anonymkode: a4609...3d4

Skrevet

Kaloriberegningen må helt klart være i ferdig tilberedt tilstand. Ser standardtilberedningen av Mr. Lee nudler, f.eks., er med 4 dl vann, og antar kaloriberegningen da går ut fra at man spiser alt vannet, slik at en porsjon er 485 g. Men jeg kjenner få som spiser all væsken, og dermed er det jo rart å oppgi næringsinnhold på denne måten. Næringsinnholdet på f.eks. pasta og ris er oppgitt i tørr vare.

Anonymkode: a54fd...1ef

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor mange kalorier de har, men jeg vil uansett ikke anbefale de. De blir til graut i gryta samme hva du gjør med dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nudler er kun karbohydrater. Som å spise loff.

Anonymkode: 1b023...0c3

Og?😂

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
JimmyOlsen skrev (23 minutter siden):

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor mange kalorier de har, men jeg vil uansett ikke anbefale de. De blir til graut i gryta samme hva du gjør med dem. 

Flott det Jimmy.👍

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 14.51):

Det blir ikke på magisk vis flere kalorier om du tilsetter et badekar med vann. Innholdet er den samme. Vann inneholder ikke kalorier. Tilberedt vare kan derimot bety med krydderblanding/olje som ofte følger med i pakkene.

Anonymkode: e8efe...853

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Man regner vel ikke med vannet? Det er vel kun nudlene som regnes, uansett om man koker i 2dl eller i 10dl?

Anonymkode: c21ed...c2c

Skrevet

Det er like mange kalorier i 100 gr nudler om de er våte eller tørre (tatt med i beregningen at de er kokt i vann), men volumet endres. 

Du får flere nudler pr 100gr pr tørre nudler, enn om du måler 100gr våte nudler. 

Om du tar 1 ss makaroni og koker de, så får de ikke plass i skjea lenger etter de er kokt, men du har fortsatt bare kokt 1 ss makaroni, og kalorimengden er den samme. 

Anonymkode: 7a22e...4aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er like mange kalorier i 100 gr nudler om de er våte eller tørre (tatt med i beregningen at de er kokt i vann), men volumet endres. 

Du får flere nudler pr 100gr pr tørre nudler, enn om du måler 100gr våte nudler. 

Om du tar 1 ss makaroni og koker de, så får de ikke plass i skjea lenger etter de er kokt, men du har fortsatt bare kokt 1 ss makaroni, og kalorimengden er den samme. 

Anonymkode: 7a22e...4aa

Ja, hvis man veier 100gr nudler i tørr tilstand, vil kaloriene være de samme på samme mengde når de er våte, de er bare "større". Men da er det ikke kun 100gr mer, da veier de mer. Så skal man ha 100gr våte nudler, får man jo mindre nudler? Eller forvirrer jeg meg selv? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, hvis man veier 100gr nudler i tørr tilstand, vil kaloriene være de samme på samme mengde når de er våte, de er bare "større". Men da er det ikke kun 100gr mer, da veier de mer. Så skal man ha 100gr våte nudler, får man jo mindre nudler? Eller forvirrer jeg meg selv? 

Mengden kalorier er det samme. F.eks. så har du 1 dl saft som skal blandes i 9 deler vann. Da har du totalt 10 del = 1 liter. Men du må drikke opp hele literen for å få i den alle kaloriene. Tar du bare et glass av safta så er det blitt en fortynning. Det ene glasset vil inneholde mindre kalorier enn 1 dl konsentrert saft. 

Altså må du spise hele porsjonen med ferdig nudler for å få i deg alle kaloriene i retten.

Anonymkode: e8efe...853

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...