Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt Forbrukerrådet og hør om du kan ha en sak mtp. å ev. få tilbake noe av pengene for "kurset".

❤️

Anonymkode: afbe2...f83

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det har jeg allerede gjort. De kan ikke gjøre noe ettersom det er et utenlandsk selskap

• Liker 3
Skrevet

Dette er ikke noe nytt, alle som selger oppskrifter på hvordan man blir rik og uavhengig er svindlere, hadde det vært så enkelt ville de ikke delt oppskriften med andre, det de blir rike av er salg av kurs.
Vi så det samme før vi fikk Internet, mange som solgte tippesystemer med store sjanser for premier, disse ble annonsert med annonser i VG og Dagbladet, hadde jeg hatt ett sånt system ville jeg ikke delt det med andre. :)

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Å komme ut av hamsterhjulet for babes:

1) Arve fra foreldrene. Har du ikke foreldre med penger? Huff da. 

2) Vinne Lotto. Greier du ikke det? Huff da.

3) Vær ekstremt intelligent. Men flertallet er jo ikke det. Huff da.

4) Denne er mest lønnsom og "gratis", nemlig om du er hot. Er du sexy, så kan du komme deg lett ut av hamsterhjulet om du virkelig vil. 

5) Må ha ellers en del flaks i livet. Ting må liksom gå veien når det gjelder. Akkurat som i fotball. Stang / tverliggeren ut eller stang og tverligger inn er forskjellen mellom ingenting og det å vinne "kampen" eller til og med "pokalen". Et par centimeter den ene eller andre veien.

Å komme ut av hamsterhjulet for menn:

1) Arve fra foreldrene. Man er fucked om man ikke har foreldre med penger.

2) Vinne Lotto, eller kaste seg desperat over kryptovaluta, eiendom, ja, nettbutikker som du nevner, og generelt sett mye med risiko - borderline svindel.

3) Jobbe svart som faen, typisk for menn med fagbrev. Men da må man ha helsa i orden. 

4) Vær ekstrem intelligent, men flertallet er ikke det. Så hvis man er en Mathematics freak, så ligger man godt an. Sliter man med matematikk derimot, er man fucked.

5) En god del flaks i livet. Marginene må gå veien til fordel og ikke imot.

Her har jeg utelatt noe av den viktigste forskjellen mellom menn og kvinner. Det hjelper ikke mannen å være hot utover å få et lass med premium pussy på staken, men det blir ikke mange millioner av det slik det kan bli for kvinner. 

I tillegg er det et klart skille med tanke på svart arbeid og hvilke yrker som gjør mest av det - og ikke minst inntjeningspotensial. F eks, kvinner kan jobbe med renhold svart, men det blir ikke noe særlig penger ut av det. 

Menn med fagbrev derimot, kan lett koble svart arbeid med leilighet, oppussing og sånne ting, og der ligger en del penger. Bytte golv, parkett, installere kjøkken, rive og renovere et helt bad med nye fliser, osv. 

Anonymkode: c6c54...2dd

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
DinVenn skrev (4 minutter siden):

Det har jeg allerede gjort. De kan ikke gjøre noe ettersom det er et utenlandsk selskap

Om denne dansken tok kontakt med deg, uten at du hadde kontakten ham, så driver han jo direkte reklame for sitt produkt i Norge, og da skulle man tro du hadde mer rettigheter her.

Men siden han er dansk så forsøk å kontakte Forbrugerombudsmanden eller Forbrug.dk. Kan være det er flere kunder i Danmark som kan legge inn krav sammen om erstatning fra ham for svindelen.

Anonymkode: afbe2...f83

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Han har flyktet til Dubai og har nå selskapene sine utenfor EU. Dermed er det ikke mulig å kreve noe..

• Liker 1
Skrevet
DinVenn skrev (12 minutter siden):

Du bør kontakte Aftenposten. Dette er en kjempebra nyhetssak. 

"Alle" bobarderes av innlegg som sier at du skal kunne få frihet og et godt liv bare du selger dette og dette. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Menn med fagbrev derimot, kan lett koble svart arbeid med leilighet, oppussing og sånne ting, og der ligger en del penger. Bytte golv, parkett, installere kjøkken, rive og renovere et helt bad med nye fliser, osv. 

Hva med kvinner med fagbrev innenfor de samme områdene? De kan da jobbe svart de også.

Eller tror du faktisk kvinner kun tar fagbrev i renhold?

Anonymkode: 1ddfa...4fa

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
bvp skrev (11 minutter siden):

Dette er ikke noe nytt, alle som selger oppskrifter på hvordan man blir rik og uavhengig er svindlere, hadde det vært så enkelt ville de ikke delt oppskriften med andre, det de blir rike av er salg av kurs.
Vi så det samme før vi fikk Internet, mange som solgte tippesystemer med store sjanser for premier, disse ble annonsert med annonser i VG og Dagbladet, hadde jeg hatt ett sånt system ville jeg ikke delt det med andre. :)

Så konklusjonen er altså: vi må alle enten være rike, geniale eller sexy? Da blir det trangt på toppen😬

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med kvinner med fagbrev innenfor de samme områdene? De kan da jobbe svart de også.

Hvor mange kvinner har dette type fagbrev hvor man kan rive gulv, kjøkken og fliser og pusse opp hele leiligheten / huset selv omtrent?

La oss ta frem elektrikere. Det er også viktig med tanke på bolig. 

Ja, her vet vi at 3% av elektikere er kvinner. 

https://frifagbevegelse.no/nettverk/kun-tre-prosent-av-elektrikerne-er-kvinner-6.158.875621.316f3597d0

Du vet like godt som meg at Norge har, ironisk nok, et ekstremt kjønns-apartheid arbeidsmarked. Det er nesten som om det tidligere apartheid regimet fra Sør-Afrika laget arbeidsmarkedet i Norge, bare med tanke på kjønn. Det er ikke kødd en gang. Ekstremt. 

Som jeg sa til deg: kvinner som vil tjene millioner og ser noenlunde OK ut, gidder ikke stresse med svart arbeid innen renhold eller i de sjeldne tilfellene rive opp badet og de gamle flisene, for å så legge nye. 

Penger ligger helt andre steder (sosiale medier) for kvinner som, unnskyld uttrykket, ikke ser ut som et takras. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bra at det snakkes om denne typen svindel.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg jobba en del svart når jeg var ung. Ville ha mye penger. Jeg er utdannet frisør. Men så ble jeg eldre. Og da giddet jeg ikke lenger å klippe noen svart. Jeg tok mere for klipp enn det som vi gjorde på salongen. Så da ble det slutt. 

Anonymkode: 1b3f9...6da

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
DinVenn skrev (38 minutter siden):

Når var det du begynte på dette kurset?

Anonymkode: b9cd9...a4c

Skrevet
DinVenn skrev (45 minutter siden):

Jeg har alltid hatt en drøm om å drive for meg selv.

Ikke bare for å tjene penger, men for å skape en hverdag og selge noe jeg kan være stolt av. En hverdag der jeg styrer tiden min, der jeg bygger noe eget, der jeg slipper å være fanget i hamsterhjulet.

De siste årene har jeg blitt bombardert av bilder og videoer på sosiale medier. Smilende mennesker som sier de har funnet friheten. Kurs, skjønnhetsprodukter, vannmaskiner, alt mulig. De selger ikke bare varer, de selger en drøm. Bildet av å slippe å gå på jobb, slippe sjefen, slippe pendlingen. Jeg har sett på dem og tenkt: jeg skulle ønske jeg var der. Men ikke på deres måte. Ikke med de produktene. Ikke med den kynismen.

Jeg ville bygge noe som var mitt. Noe jeg kunne se tilbake på og være stolt av.

Så en dag tikket det inn en melding i innboksen. En dansk gründer som hadde tjent millioner på nettbutikker. Han spurte om jeg var interessert i e-commerce, og deretter viste meg nettsiden sin, fulle av suksesshistorier. Jeg så at han hadde vært på nyhetene, i avisene, portrettert som en som hadde knekt koden.

Han lovet at det ikke skulle koste mye. Han sa jeg kom til å tjene inn igjen kursavgiften raskt. Jeg trengte bare å følge oppskriften hans.

Og jeg tenkte at dette er den store sjansen min.

Jeg gjorde research. Jeg leste anmeldelser på Trustpilot og på sosiale medier. Det var både ros og kritikk, men han svarte tilbake konstruktivt og profesjonelt. Han virket ålreit og kurset hadde jo fått mange suksesshistorier av andre som fikk det til.

Samtidig, var jeg helt desperat etter et vendepunkt, og dermed trykket kjøp, og betalte 40 000 kroner. Sa opp en trygg jobb, og var så klar for å endelig frigjøre meg!

Så begynte jeg.

Dag etter dag, kveld etter kveld, satt jeg foran skjermen og gikk gjennom nettkurset. Jeg var ivrig, nesten besatt. Jeg så alle videoene, gjorde notater, dykket inn i hvert eneste steg. Hvordan velge produkt. Hvordan bygge en nettside. Hvordan skape et brand. Hvordan sette opp annonser.

Jeg var SÅ klar for å komme skikkelig i gang!

I kurset ble vi oppfordret til å satse på land som Norge, Sverige og Danmark. Disse var store gullgruver. Folk fra hele verden (900+ deltakere) ble lært opp til å lage falske skandinaviske nettprofiler for å selge til oss, fordi markedet ble sett på som lett å utnytte.

Så hva var egentlig denne oppskriften han snakket så høyt om?

Jeg presenterer dette gladelig gratis ;)

Han presenterte det som genial mulighet. Først, undersøk markeder som USA, Australia eller England, og finn ut hvilke produkter som var i vinden, hvilke som hadde hype og hadde potensial. For å gjøre det, ble vi anbefalt å bruke plattform som TrendRocket for finne det rette produktet, som hadde et års abonnement på 5000kr.

Når du hadde funnet et produkt som var hett i utlandet, men ukjent i Skandinavia, skulle du gå videre til Alibaba. Der gjaldt det å finne en billig kopi, eller en variant som lignet.

Likevel, før du skulle bestille inn varene, måtte produktet valideres! Først sette opp en nettbutikk, lage en haug av annonser, hype opp produktet, og se hvem som biter på. Fikk du ti–tjue bestillinger, skulle du bare si til kundene at varen var utsolgt. Deretter bestille fra Kina og be dem vente i tre måneder.

Dette ga meg ikke den beste magefølelsen å ta innover..

Jeg brukte flere måneder på å lete etter et produkt og en leverandør jeg kunne stole på. Det var så mye frustrasjon. Dårlig kommunikasjon. Uklar dokumentasjon. Risiko for dårlige varer.

Det var vanskelig å forhandle med leverandører i Kina, her var det krav om forskuddsbetaling, og minimumsordre var oftest på hundre enheter. Det var ikke mulig å få en god pris før du gikk opp i volum på varer, ofte 1000 - 50 000 varer.

Så fant jeg ut at flyfrakt var svindyrt, og båtfrakt tok en evighet. Samtidig måtte du regne inn emballasje, toll, forsikring, skatt, moms og alt annet som fulgte med. Jeg satt med regneark og budsjetter som stadig gikk i minus. 

Med små ordre bestillinger tapte jeg mye penger, og skulle dette bli lønnsomt måtte jeg investere opp til 500 - 700 k NOK.

Jeg ble lovet tett oppfølging. Hjelp til å finne produkter. Få støtte fra i et godt fellesskap. Lære av de beste!! 

Men i realiteten var «personlig oppfølging» korte digitale gruppesamtaler. Jeg fikk to–tre minutter på å stille et spørsmål foran tjue fremmede som konkurrerte i det samme markedet. Det føltes alt annet enn trygt.

Mange av kursene innen branding, photoshop, annonser, speditør, logistikk og markedsføring var utdatert. Ville du ha mer hjelp, ble du sendt til eksterne tjenester. Flere tusenlapper her. Flere tusenlapper der.

Jeg hadde blitt lovet en snarvei. Men det jeg sto i, var en jungel.

Jeg begynte å innse at dette ikke var frihet. Det var en ny form for fangenskap.

Så kom jeg over en sak fra dr.dk. En dokumentar med tittelen Farvel og Dubai.

Der fikk jeg høre at grunnleggeren av Scaling with ECOM var tiltalt for svindel og skatteunndragelse. Han hadde solgt selskaper som kort tid etter gikk konkurs. Han skyldte millioner til staten for å ikke betalt skatt og moms.

Dette ble som et smekk i trynet. Alt gikk opp for meg i det øyeblikket. Kurset var ikke det det hadde gitt seg ut for å være. Mannen som frontet det hele, var tiltalt for svindel. Og jeg satt igjen med en vond følelse. 

Hele praksisen, communityet, hypingen, å selge billige produkter fra Alibaba som om de var noe mer, sto imot alt jeg selv hadde trodd på.

Jeg hadde satset på en drøm. Nå satt jeg igjen med helt ny realitet og et hull i lommeboka.

Etter å ha tatt innover meg alt dette, har jeg valgt å ikke starte nettbutikk. Det er full creds til alle dere som gjør det. Så ufattelig kostbart og krevende det egentlig er!!

Heldigvis satte jeg ikke hele økonomien min på spill. Jeg kommer meg videre. Jeg skaffer meg en jobb.

Nå deler jeg dette for å advare.

For det finnes så mange fristelser der ute. Glansbilder av frihet og raske penger. 

Jeg trodde jeg kunne kjøpe meg ut av hamsterhjulet. I stedet lærte jeg en dyr lekse: det finnes ingen rask og etisk snarvei til økonomisk frihet.

Oppdaget at nettsiden av kurset «Scalling with ECOM» plutselig har blitt lagt ned.

for spesielt interesserte, her er noen lenker:

Trustpilot: https://no.trustpilot.com/review/scalingwithecom.com

DR:https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/kendt-ivaerksaetter-underviser-i-lave-penge-paa-nettet-mistaenkt-unddrage

Dokumentar: Farvel og dubai
https://www.dr.dk/drtv/episode/kontant_-farvel-og-dubai_500655

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobba en del svart når jeg var ung. Ville ha mye penger. Jeg er utdannet frisør. Men så ble jeg eldre. Og da giddet jeg ikke lenger å klippe noen svart. Jeg tok mere for klipp enn det som vi gjorde på salongen. Så da ble det slutt. 

Anonymkode: 1b3f9...6da

Mange håndverkere som jobber svart er dyrere enn det man måtte betalt om man tok det hvitt, kjenner til flere som la på prisen før de trakk fra momsen, i Norge ser man dessverre mer på rabatten enn hva man må betale. Var en gang ansatt på en større bedrift hvor direktøren sa rett ut på allmannamøte at vi skal legge på prisene 3-4% for å kunne gi større rabatter fordi kundene var opptatt av rabatter.

AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (7 minutter siden):

Mange håndverkere som jobber svart er dyrere enn det man måtte betalt om man tok det hvitt, kjenner til flere som la på prisen før de trakk fra momsen, i Norge ser man dessverre mer på rabatten enn hva man må betale. Var en gang ansatt på en større bedrift hvor direktøren sa rett ut på allmannamøte at vi skal legge på prisene 3-4% for å kunne gi større rabatter fordi kundene var opptatt av rabatter.

Norge er da ikke versting på dette. I mange land er det så forventet med pruting at de legger på betydelig mer, og blir nesten lamslått dersom man bare sier ok, og ikke pruter. 

Hender jeg bare sier ok i slike land, angående billige ting, fordi reaksjonen på å bare si ok ofte er så fornøyelig. 😂

Anonymkode: 1100d...832

• Liker 1
Skrevet
blvck skrev (45 minutter siden):

Du bør kontakte Aftenposten. Dette er en kjempebra nyhetssak. 

"Alle" bobarderes av innlegg som sier at du skal kunne få frihet og et godt liv bare du selger dette og dette. 

Skummelt å stå frem med dette offentlig 🙈

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når var det du begynte på dette kurset?

Anonymkode: b9cd9...a4c

Hvorfor spør du?

AnonymBruker
Skrevet

Den business-formelen han lærte deg kunne du garantert fått gratis via YouTube. Det er jo en business i seg selv og lage YT-videoer med oppskrifter på å bli rik eller skape din egen arbeidsplass.

Anonymkode: 8c890...031

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...