Gå til innhold

Er boligsalg skattepliktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg, for jeg finner ingen svar. Jeg solgte nylig en leilighet, og er på utkikk etter en ny, uten at jeg har funnet noe. Jeg leier derfor i mellomtiden. Men, min far påstår at jeg må betale formueskatt om jeg ikke kjøper bolig innen 31/12. Stemmer dette? At jeg da blir skattet 25 % neste år? Det har jeg ikke råd til, det ødelegger jo egenkapitalen min.

Og det frister lite å stresskjøpe ny bolig bare for å unngå skatt også. Noen som kan reglene på dette? jeg har googlet og sett på sidene til Skatteetaten men jeg skjønner ikke hva som faktisk gjelder. Står noe om at man ikke betaler skatt dersom man har bodd i boligen de siste 12 mnd (noe jeg har), men det gjelder vel kun om man kjøper ny bolig samme år eller? 

Anonymkode: 989eb...1c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke 25% formuesskatt. Det er vel et par prosentpoeng om du har over 1,7 mill i formue, som du kanskje har etter salget(?). Det er altså verdiene dine f.eks. i banken minus gjelda di f.eks. studielån. 

Salg av bolig beskattes dersom du ikke har bodd i boligen siste 1år og eide den siste 2 årene. Tror jeg. Da er det vel flat sats for alminnelig skatt som er 22% sirka. Av gevinsten av salget ja. Eller fradrag hvis det var tap. 

Anonymkode: fdc35...85f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Penger på konto verdsettes krone for krone. Ingen verdsettelsesrabatt som det er for primærbolig (som verdsettes til 25 % av markedsverdi). 

Dersom din nettoformue overstiger grensa for 2025 ved utgangen av året, dvs. 31.12.2025, vil du formuesskatten for nettoformue som overstiger bunnfradraget. 

Grensa for 2025 er på ca 1,76 mill i nettoformue (dvs det du sitter igjen med av verdier etter at all gjeld er trukket fra). 

Fra og med første krone over 1,76 mill beregnes det 0,525 % formuesskatt. Du skal ha en del i banken for at det blir noen kroner å snakke om. 

Så du skal for all del ikke kjøpe bolig bare for å unngå noen skarve kroner i formuesskatt. 

Dersom du derimot overstiger bunnfradraget med så mye at du synes skatteregningen gir deg en vond smak i munnen, og du uansett tenker å kjøpe relativt raskt, så kan du likesågodt kjøpe bolig før nyttår. Men da skal du skynde deg, for du må jo rekke å overta den før 31.12 også. 

Tenker det beste rådet er å ikle kjøpe ny bolig før du finner den boligen du ønsker å kjøpe. 

• Liker 3
Skrevet
Stjertmeis skrev (49 minutter siden):

Penger på konto verdsettes krone for krone. Ingen verdsettelsesrabatt som det er for primærbolig (som verdsettes til 25 % av markedsverdi). 

Dersom din nettoformue overstiger grensa for 2025 ved utgangen av året, dvs. 31.12.2025, vil du formuesskatten for nettoformue som overstiger bunnfradraget. 

Grensa for 2025 er på ca 1,76 mill i nettoformue (dvs det du sitter igjen med av verdier etter at all gjeld er trukket fra). 

Fra og med første krone over 1,76 mill beregnes det 0,525 % formuesskatt. Du skal ha en del i banken for at det blir noen kroner å snakke om. 

Så du skal for all del ikke kjøpe bolig bare for å unngå noen skarve kroner i formuesskatt. 

Dersom du derimot overstiger bunnfradraget med så mye at du synes skatteregningen gir deg en vond smak i munnen, og du uansett tenker å kjøpe relativt raskt, så kan du likesågodt kjøpe bolig før nyttår. Men da skal du skynde deg, for du må jo rekke å overta den før 31.12 også. 

Tenker det beste rådet er å ikle kjøpe ny bolig før du finner den boligen du ønsker å kjøpe. 

Du tar feil om formueskatten, den er på 1% .

O,525% er til kommunen og så skal staten ha 0,475, altså 1% tilsammen. På formuer over 10 mill er også satsen høyere.

Anonymkode: 86335...6ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du tar feil om formueskatten, den er på 1% .

O,525% er til kommunen og så skal staten ha 0,475, altså 1% tilsammen. På formuer over 10 mill er også satsen høyere.

Anonymkode: 86335...6ad

Stemmer det, var litt for rask. Det endrer likevel ikke standpunktet mitt til TS sitt situasjon. 

• Nyttig 1
Skrevet

Formueskatt for deg er mest sannsynlig lavere enn renter på lånet du skal ha til neste bolig. Å ha lån er dyrt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Håper noen kan hjelpe meg, for jeg finner ingen svar. Jeg solgte nylig en leilighet, og er på utkikk etter en ny, uten at jeg har funnet noe. Jeg leier derfor i mellomtiden. Men, min far påstår at jeg må betale formueskatt om jeg ikke kjøper bolig innen 31/12. Stemmer dette? At jeg da blir skattet 25 % neste år? Det har jeg ikke råd til, det ødelegger jo egenkapitalen min.

Og det frister lite å stresskjøpe ny bolig bare for å unngå skatt også. Noen som kan reglene på dette? jeg har googlet og sett på sidene til Skatteetaten men jeg skjønner ikke hva som faktisk gjelder. Står noe om at man ikke betaler skatt dersom man har bodd i boligen de siste 12 mnd (noe jeg har), men det gjelder vel kun om man kjøper ny bolig samme år eller? 

Anonymkode: 989eb...1c2

Grunnen til at du er forvirra, er at du og din far blander beskatning av gevinst på boligsalg og formueskatt.

Dersom du selv hadde bodd i leiligheten 12 av de siste 24 månedene du eide den, er det ingen skatt på gevinsten av salget. Da kan du bare glemme det momentet 🙂

Men dersom du har verdier (eiendom, bankinnskudd, fond, aksje, krypto) som overstiger 1,76 millioner 31.12.25, skal du betale formueskatt av dette.

Men som noen skriver over her, det er ikke snakk om 25 %, men 1 % på verdier over 1,76 millioner, så det er ingen grunn til å la dette diktere når du skal kjøpe ny bolig.

Anonymkode: b9196...b94

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...