Gå til innhold

Tåler ingen lyder. Alene med barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det sånn i 2-3 år. Blir bare verre og verre. Har ingen å få avlastning fra over tid.  Barnefar Har de innimellom. Er fysisk vondt med støy.  Skvetter oh får panikk av den minste lyd når jeg er sliten. Orker ikke ha det sånn her mer. Blir bedre når jeg har mulighet til å hvile eller ikke har mye å gjøre på to-do-lista. Andre som har hatt det sånn? 

Anonymkode: 3745e...396

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får du nok søvn? Har du sjekka om du mangler noe, typ jern,vitaminer etc? 
Jeg ville tatt en prat med legen. Det er ikke vanlig å få panikk av høye lyder. Har du uforløste traumer? 

Anonymkode: 7ac9e...b7b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette kan være flere ting, bestill time til fastlegen! Mulig det er noe som kan behandles. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Få sjekket hodet med ct/mr hvis det er en svulst i hjernen

Anonymkode: f8df4...5ea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

bruker du noen medikamenter? Min søster blir overfølsom for lyd når hun bruker smertestillende. 

Anonymkode: cf31b...966

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Få sjekket hodet med ct/mr hvis det er en svulst i hjernen

Anonymkode: f8df4...5ea

Nei, det er ikke nødvendig basert på dette. 

Anonymkode: 8834c...511

AnonymBruker
Skrevet

Går det vondt i kroppen dun ved lyd? Det er en kjent lidelse husker ikke navnet i farta men det lar seg behandle! Ta det opp med legen slik skal du jo ikke gå rundt uansett!

Anonymkode: 9233e...c62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Misfoni heter det vist 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Misofoni. Jeg sliter med det samme. 

Anonymkode: 5b766...9c1

AnonymBruker
Skrevet

Ørepropper kan hjelpe noe. Det fjerner hvertfall litt av det værste støyet. 

Hvordan fungerer du på jobb?

Anonymkode: 1479e...e7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler ørepropper. 

Jeg er autist, og er ekstremt lydsensitiv. Og ja, lite søvn og hvile gjør slike problemer mye verre. 

Jeg bruker Flare Calmer til "hverdags". De er spesiallaget mot lydsensitivitet. De er ikke laget for å blokkere lyd, bare for å jevne ut de mest plagsomme frekvensene. De blokkerer 5-10 dB, som er nesten ingenting. De er hule, så du får ikke okklusjonseffekt av dem. 

Om jeg trenger å faktisk blokkere mer lyd, fordi ting føles for høylydt, bruker jeg Loop. Switch 2 er genialt når jeg trenger å blokkere mye lyd, men også vil kunne prate, da man kan skru på en liten bryter for å skru opp og ned hvor mye som blokkeres. Loop Engage er også grei, de blokkerer ikke så veldig mye lyd, men tar bakgrunnsstøy. 

Anonymkode: bf9b7...13a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Misfoni heter det vist 

Nei, misofoni er ikke det samme som å ikke tåle høye lyder. Ts skriver at hun skvetter av høye lyder, osv. 

Misofoni er når man blir sint og plages veldig av enkelte typer lyder, ikke alle typer lyder. Som typisk munnlyder. Smatting, pusting, osv. 

Anonymkode: bf9b7...13a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også lydsensitiv - kjefter konstant at tv lyd er for høyt, lyd fra iPad er for høyt, barn snakker for høyt når de spiller 😅

Anonymkode: 45d35...608

Skrevet

Det kan være at du lider av dette:

https://hoer.no/kunnskapsbank/hyperakusis-nar-lyd-gjor-vondt/

Jeg vet ikke mye om denne lidelsen, da jeg nylig lærte om det på KG da noen skrev i et svar til et innlegg om noe helt annet at barnet deres hadde fått påvist dette. 

Det jeg derimot har opplevd selv, er overfølsomhet for lyd ifb med utmattelse/fatigue. Da hjalp det meg noe helt enormt med ørepropper. Jeg skaffet en sort som heter Loop, og er meget fornøyd med dem. Bestilte en type som ikke stenger ute all lyd, men som filtrerer enkelte frekvenser. Første året jeg fikk dem, brukte jeg dem typisk på ettermiddager/kveld. Særlig under kveldsstell. En annen ting barna mine har nødt til å lære seg i den perioden (yngste var da 8-9), var respekt for en hvilende mor. Ellers hadde det ikke gått, rett og slett.. Jeg hadde jo en far som hadde dem 50/50, men pga jobb hadde han ikke mulighet til mer enn det heller. Var nødt til (og fremdeles, 4-5 år senere til enn viss grad)å hvile meg for å unngå forverring av fatigue, også på dagtid.

Når fatiguen ble bedre, gikk lydsensitiviteten over. Jeg har ikke fått det tilbake i samme grad siden, selv om jeg har vært utbrent etter dette. Men jeg blir fremdeles sliten i hodet av mye støy, så jeg har proppene med under konserter, lange kjøreturer (over 3 timer)og andre steder med mye forventet støy. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er også lydsensitiv - kjefter konstant at tv lyd er for høyt, lyd fra iPad er for høyt, barn snakker for høyt når de spiller 😅

Anonymkode: 45d35...608

Det er sånn jeg har blitt, og sånn har jeg ikke lyst til å være. Ts.

Anonymkode: 3745e...396

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...