AnonymBruker Skrevet 1. september #1 Skrevet 1. september Jeg har en "sparekonto" i en av de største norske bankene. Har litt over null prosent rente på denne. Denne kontoen har jeg vært dum nok til å bruke til betaling av regninger, uten å følge nøye med på kontobevegelsene. Jeg har dermed ikke lagt merke til at det hver måned har blitt trukket et stort antall gebyrer fra kontoen. Nå la jeg tilfeldigvis merke til det. Etter å ha sittet en time i telefonkø for å komme gjennom hos den fantastiske AI-drevne kundeservicen, har jeg nå altså funnet ut at gebyrene trekkes fordi dette ikke er en "brukskonto" (med null prosent rente), men en "sparekonto" (med litt OVER null). Man må jo si at bankene har en fantastisk forretningsmodell: De tryller frem penger med et tastetrykk, låner disse ut og krever pengene med renter tilbake. Så tar de seg også klekkelig betalt for at kundene (som har innskudd i banken) fungerer som gratis arbeidskraft for banken. Betaling i form av gebyrer for den minste transaksjon, herunder også interne overføringer, pålogginger, etc. Ikke nok med at man er ulønnet arbeidskraft for banksjefene; man skal attpåtil måtte BETALE penger for å få lov til å jobbe gratis for dem. Nå skjønner jeg plutselig hvorfor aksjen/egenkapitalbeviset til denne banken har gått så det griner i mange år. Anonymkode: 9d370...b41 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #2 Skrevet 1. september Du, det er vanlig å ha betingelser for bedre rente på sparekonto. Og å være klar over hva slags kontoer man har. Og å følge med på økonomien nok til å oppdage om man trekkes gebyrer. Anonymkode: 5b421...dc7 23 1 6
AnonymBruker Skrevet 1. september #3 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du, det er vanlig å ha betingelser for bedre rente på sparekonto. Og å være klar over hva slags kontoer man har. Og å følge med på økonomien nok til å oppdage om man trekkes gebyrer. Anonymkode: 5b421...dc7 Jadda. Jeg har, i tillegg til noen konti i dagligbanken, en sparekonto med fem prosent rente i Kredittbanken. Det er der jeg har mesteparten av pengene mine (bortsett fra fond og aksjer). Denne sparekontoen i dagligbanken har jeg altså dessverre ikke fulgt så nøye med på, noe som forsåvidt er min skyld. Men selv jeg, som har mistrodd bankene lenge, var ikke klar over hvor grådige de var. At de altså trekker haugevis av gebyrer for hver minste pålogging, interne overføring etc. Nå vet jeg bedre. Anonymkode: 9d370...b41
Mezzosoprena Skrevet 1. september #4 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har en "sparekonto" i en av de største norske bankene. Har litt over null prosent rente på denne. Denne kontoen har jeg vært dum nok til å bruke til betaling av regninger, uten å følge nøye med på kontobevegelsene. Jeg har dermed ikke lagt merke til at det hver måned har blitt trukket et stort antall gebyrer fra kontoen. Nå la jeg tilfeldigvis merke til det. Etter å ha sittet en time i telefonkø for å komme gjennom hos den fantastiske AI-drevne kundeservicen, har jeg nå altså funnet ut at gebyrene trekkes fordi dette ikke er en "brukskonto" (med null prosent rente), men en "sparekonto" (med litt OVER null). Man må jo si at bankene har en fantastisk forretningsmodell: De tryller frem penger med et tastetrykk, låner disse ut og krever pengene med renter tilbake. Så tar de seg også klekkelig betalt for at kundene (som har innskudd i banken) fungerer som gratis arbeidskraft for banken. Betaling i form av gebyrer for den minste transaksjon, herunder også interne overføringer, pålogginger, etc. Ikke nok med at man er ulønnet arbeidskraft for banksjefene; man skal attpåtil måtte BETALE penger for å få lov til å jobbe gratis for dem. Nå skjønner jeg plutselig hvorfor aksjen/egenkapitalbeviset til denne banken har gått så det griner i mange år. Anonymkode: 9d370...b41 Det vanlige er vel at man vet hvilke vilkår de enkelte kontoene har, og ikke driter seg ut med å bruke en sparekonto som sannsynligvis har et begrenset antall uttak per år, til å betale regninger med? 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #5 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jadda. Jeg har, i tillegg til noen konti i dagligbanken, en sparekonto med fem prosent rente i Kredittbanken. Det er der jeg har mesteparten av pengene mine (bortsett fra fond og aksjer). Denne sparekontoen i dagligbanken har jeg altså dessverre ikke fulgt så nøye med på, noe som forsåvidt er min skyld. Men selv jeg, som har mistrodd bankene lenge, var ikke klar over hvor grådige de var. At de altså trekker haugevis av gebyrer for hver minste pålogging, interne overføring etc. Nå vet jeg bedre. Anonymkode: 9d370...b41 De trekker ikke gebyr for at du er logget inn i nettbanken. Det er overføring fra sparekonto som koster. Dette står oppgitt når du tegner konto. Ofte har du 10 gebyrfrie overføringer pr år Anonymkode: 31092...9ac 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #6 Skrevet 1. september Mezzosoprena skrev (Akkurat nå): Det vanlige er vel at man vet hvilke vilkår de enkelte kontoene har, og ikke driter seg ut med å bruke en sparekonto som sannsynligvis har et begrenset antall uttak per år, til å betale regninger med? Det er ubegrenset antall uttak på denne sparekontoen. Uansett er det bankens praksis med å trekke gebyrer for alt mulig, herunder også interne overføringer og pålogginger etc. -- jeg reagerer på. Men registrerer at jeg er alene om å reagere på dette, selv om det trolig gjelder flere banker enn akkurat min. Anonymkode: 9d370...b41
AnonymBruker Skrevet 1. september #7 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ubegrenset antall uttak på denne sparekontoen. Uansett er det bankens praksis med å trekke gebyrer for alt mulig, herunder også interne overføringer og pålogginger etc. -- jeg reagerer på. Men registrerer at jeg er alene om å reagere på dette, selv om det trolig gjelder flere banker enn akkurat min. Anonymkode: 9d370...b41 Har aldri hørt om banker som tar gebyr for å logge seg på nettbank/app….? Hvilken bank er det snakk om? Anonymkode: 697fe...a41 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #8 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har aldri hørt om banker som tar gebyr for å logge seg på nettbank/app….? Hvilken bank er det snakk om? Anonymkode: 697fe...a41 Sparebank1 SMN. Anonymkode: 9d370...b41
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men registrerer at jeg er alene om å reagere på dette, selv om det trolig gjelder flere banker enn akkurat min. Anonymkode: 9d370...b41 Du er sikkert ikke alene, men det mest vanlige er jo å lese avtaler man inngår. Anonymkode: 4a90c...639
AnonymBruker Skrevet 1. september #10 Skrevet 1. september De AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er sikkert ikke alene, men det mest vanlige er jo å lese avtaler man inngår. Anonymkode: 4a90c...639 Leser du selv alltid hele EULAen hver gang du oppretter konto hos Netflix, youtube, facebook e.l.? Du leser faktisk alle slike dokumenter? Hele teksten? Vet du hvor lang en vanlig EULA er i dag? Anonymkode: 9d370...b41 3
AnonymBruker Skrevet 1. september #11 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De Leser du selv alltid hele EULAen hver gang du oppretter konto hos Netflix, youtube, facebook e.l.? Du leser faktisk alle slike dokumenter? Hele teksten? Vet du hvor lang en vanlig EULA er i dag? Anonymkode: 9d370...b41 Ikke meg du sitere men de fleste gjør ikke det nei, men de fleste vet hvilke gebyrer/renter osv de har på kontoene sine, burde ialfall, dette står jo som regel ganske tydelig inne på kontoinformasjonen. Anonymkode: 2860b...a29
AnonymBruker Skrevet 1. september #12 Skrevet 1. september Millennial? Du klarer ikke å lese betingelsene og holde styr på 2-3 kontoer...så er det banken sin feil? C'mon! Anonymkode: 7370e...060 3
AnonymBruker Skrevet 1. september #13 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ubegrenset antall uttak på denne sparekontoen. Uansett er det bankens praksis med å trekke gebyrer for alt mulig, herunder også interne overføringer og pålogginger etc. -- jeg reagerer på. Men registrerer at jeg er alene om å reagere på dette, selv om det trolig gjelder flere banker enn akkurat min. Anonymkode: 9d370...b41 Jeg har mange kontoer i flere ulike banker og har hatt dette i mange år. Jeg har likevel ikke betalt en krone i gebyr på mange år må. Før det var det eneste gebyret kortgebyr for debetkort. Nå har jeg kun hatt kredittkort i mange år og betaler dermed 0 i gebyr til de bankene jeg har kontoer i. Anonymkode: 2eb7c...143 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #14 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Men registrerer at jeg er alene om å reagere på dette, selv om det trolig gjelder flere banker enn akkurat min. Jeg er helt enig med deg. Banken min tar betalt for vipps, og kaller det «direkteoverføring». Fem kr. Drittlei alle sånne toskete gebyr og skjønner ikke at det er lov. Anonymkode: 375c0...638
AnonymBruker Skrevet 1. september #15 Skrevet 1. september Dette er ditt ansvar å sjekke, altså. Skal du være irritert på noen må det være deg selv. Anonymkode: 64964...372 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #16 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Sparebank1 SMN. Anonymkode: 9d370...b41 Jeg har også SMN, men aldri blitt belastet gebyr for å logge inn. Anonymkode: 64964...372 1 5
AnonymBruker Skrevet 1. september #17 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er helt enig med deg. Banken min tar betalt for vipps, og kaller det «direkteoverføring». Fem kr. Drittlei alle sånne toskete gebyr og skjønner ikke at det er lov. Anonymkode: 375c0...638 Så hvorfor bruket du den banken? Anonymkode: 2eb7c...143 1 1
Schmuhu Skrevet 1. september #18 Skrevet 1. september Kan prøve meg på en (!) forenklet forklaring. Det er vanlig hos de fleste banker. Ofte har bankene en pott med likvide midler for at kundene kan flytte pengene. De har også en annen pott der mesteparten av folks "sparepengene" ligger og de bruker disse pengene til annen investering osv. og noen av disse pengene vil være låst, også for banken. Betaler du fra en sparekonto, så flytter du altså penger fra en uheldig pott sett fra bankens perspektiv. Derfor tar de en gebyr som gjør litt opp for det. Flytter du pengene fra sparekonto til brukskonto, så kan det godt være at ingen av bankens pott blir berørt og at overføringen er symbolsk, rene bokpenger for banken. Banken har nok budsjettert en viss pengebruk for kundene sine, og dermed er dette helt uproblematisk. Hvis du har betalt overmessig i gebyr, så kan det godt være et spennende forhandlingskort ang. rente. Kanskje de gir deg 0,5% mer i rente det ene året dersom du står litt hard på ditt. Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #19 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så hvorfor bruket du den banken? Anonymkode: 2eb7c...143 Denne tråden handler om grådige banker. Har du en mening om saken? Anonymkode: 375c0...638
AnonymBruker Skrevet 1. september #20 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Denne tråden handler om grådige banker. Har du en mening om saken? Anonymkode: 375c0...638 Ingen bank er grådigere enn det kundene tillater dem å være. Anonymkode: 2eb7c...143 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå