Gå til innhold

Fitte og Fittesleiker som banne/skjellsord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par år siden overhørte jeg en krangel mellom noen unger i 13-14 årsalderen på vei hjem fra skolen. Det var to jenter og en gutt, og i det han løp av gårde ropte jentene "Din jævla fittesleiker" etter ham.
Jeg humret litt for meg selv, og tenkte ja ja jenter om noen år synes dere kan hende det er greit at han er fittesleiker 😄
Men for all del, jeg sa ikke noe til dem da, bare for å legge den diskusjonen død.

I ettertid har jeg overhørt voksne bruke "fittesleiker" som skjellsord.. Er det egentlig så galt å være en fittesleiker?
Har også overhørt noen bli kalt for Fittetryne, men det er vel noe helt annet...

FItte: har en voksen kollega som bruker fitte som banneord.
om noe går galt eller ikke som han har planlagt, så kan han utbryte "Fitte!"
Har hørt andre også som benytter fitte som banneord..

Og hvor vil jeg med innlegget?

Nei vet ikke helt, men stusser over at noen bruker Fitte som banneord/skjellsord, når det handler om noe så fantastisk som en fitte.
Fitte er jo i mine øyne noe vakkert og deilig som en kan være heldig å nyte.
Hvordan blir det til et stygt banneord?

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg tatt som et stort kompliment hadde det vært meg 😂 Er bare uvitende mennesker som bruker det som skjellsord. 

Vær fittesleiker og stolt av det! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (7 timer siden):

Det hadde jeg tatt som et stort kompliment hadde det vært meg 😂 Er bare uvitende mennesker som bruker det som skjellsord. 

Vær fittesleiker og stolt av det! 

Eg er ein sleikjar.

Anonymkode: 1159e...76f

Skrevet
Geojak skrev (15 timer siden):

FItte: har en voksen kollega som bruker fitte som banneord.
om noe går galt eller ikke som han har planlagt, så kan han utbryte "Fitte!"
Har hørt andre også som benytter fitte som banneord..

Og hvor vil jeg med innlegget?

Nei vet ikke helt, men stusser over at noen bruker Fitte som banneord/skjellsord, når det handler om noe så fantastisk som en fitte.
Fitte er jo i mine øyne noe vakkert og deilig som en kan være heldig å nyte.
Hvordan blir det til et stygt banneord?

Jeg bruker det av og til som banneord og får berettiget kjeft av kjæresten min.

Jeg skjerper meg virkelig, men det kan fremdeles glippe en sjelden gang.

Hun må gjerne kalle meg en fittesleiker, for det er jeg vitterlig. Rumpesleiker også.

• Nyttig 1
Skrevet

Fitte betyr jo futural/slire/bergsprekk fra gammelt av, så Fitte alene er verken bannskap eller skjellsord. 
"Du er ei stygg Fitte" det er jo negativ omtale.. da beskrives hele person som f.eks ei bergsprekk.
Kanskje ikke så rart noen reagerer og tar dette som et skjellsord.. 
"Du er ei fin Fitte" kanskje det er mere positivt? Det er ikke et banneord.. Fitte er bare et annet ord for Vagina.
Forresten.. sexologer vil ta i bruk "Fitte" igjen, fordi det ikke er tilknyttet noe negativt. Det er prefiksen foran, som avgjør om ordet blir misbrukt. 

Neida.. vi kan ikke bruke prefiksen stygg foran fitte: "Du har ei stygg fitte".. du vil aldri bli glemt for en slik kommentar🫡:b9d979aa52c4c9a4d4bb9abd5202b347.thumb.jpg.af96900745f59dac9c79291350eeada3.jpg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kuksuger og kuk er også skjellsord. Som ræv, rasshøl og rævsleiker. 

Anonymkode: 0aabe...e74

Skrevet

Kidsa smeller «fitte» en sjelden gang. 

«hva? Men det er jo godt!»

Problem løst, de bruker ikke det ordet mer🤣

Anonymkode: e183c...2bf

Skrevet (endret)

Så enig med deg, og vi foreldre bør absolutt ta tak i hvilke ord vi tillater våre barn å bruke, fordi ord ikke er uskyldige, men fremmer og opprettholder dårlige holdninger. 

Min ene sønn har bare to ganger opplevd meg så vanvittig sinna at jeg måtte be ham gå på rommet, så jeg fikk roe meg ned før vi kunne snakke sammen. I ene tilfellet fordi han kalte noe han synes var veldig teit for "homo", og i andre tilfellet fordi han kalte en 13 år gammel jente for hore. 

Mange foreldre ville nok ikke reagert så sterkt på dette, og unnskylde det med alt fra ung til normal sjargong, men jeg HATER slikt så inderlig at jeg i min skuffelse ble rasende. Det er jeg glad for også, for min umiddelbare reaksjon på dette og den seriøse samtalen som fulgte da jeg hadde fått samlet meg ga min sønn en skikkelig vekker angående å bli bevisst på hvor nedverdigende og uanstendig det er å bruke slike ord. Totalt uakseptabelt! Dermed har han lært bedre enn å bruke ord som fitte om kvinner og fittesleiker som skjellsord også. Han ble faktisk bevisst på hvor nedverdigende og uakseptabele slike ord var generelt. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 1
Skrevet

Bruker ikke fitte som et skjellsord, men Fetthålle derimot...

Anonymkode: 44c76...e5e

Skrevet

Jeg har aldri hørt noen bruke fittesleiker som skjellsord. Hvor bor du? Kanskje det er en regional greie.

Anonymkode: 2d764...073

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri hørt noen bruke fittesleiker som skjellsord. Hvor bor du? Kanskje det er en regional greie.

ikke TS
Men første gang jeg hørte det uttrykket var tidlig 90tall.
Så nytt er det ikke.
Hørt det fra nord, og fra folk på vestlandet.
Og observert det på IRC i sine dager, da ukjent hvor dem var fra.

Har faktisk ikke hørt det på veldig mange år, så lenge siden at jeg hadde gemt det.
Fitte brukes mye som bannskap den dag i dag.

Anonymkode: bb37e...c29

Skrevet

Tror fittesleiker er mer barn som bruker.

Det er jo et kraftig ord. Prøv å si det til mor di, og se om hun setter middagen i vrangstrupen.

Anonymkode: ad402...886

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 10.29):

Det ble overhørt i Oslo 😉

Og som Fitte.. Det blir jo ofte ikke skjellsord eller banneord, uten at det settes et utrykk foran.
Jeg er en stolt "fittesleiker", men vill stusset om noen kalte meg en "jævla fittesleiker" på grunn av at de slenger jævla foran.

Fitte derimot har jeg overhørt flere bruke som banneord, og du skjønner de banner utfra sammenhengen og hvordan det uttales..

Skrevet

Uff, jeg, voksen dame på 45år, bruker ordet fitte som banneord, skikkelig sjarmerende. Sparker jeg tåa borti noe, søler på bordet osv. Men jeg bruker det sjelden eller aldri om noen.

Å bruke fitte både som banneord og skjellsord syns jeg jo egentlig vitner om et dårlig og missforstått ordforråd. Jeg skal skjerpe meg.

På 90-tallet ble fittesleiker brukt som skjellsord husker jeg, da rettet diskriminerende mot lesbiske. 

Anonymkode: 557b9...2c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...