AnonymBruker Skrevet 1. september #1 Skrevet 1. september Min datter har oppdaget at brystvorten er bitte litt hard og vond, jeg vet jo at dette kan komme av hormon endringer. Synes pubertet er alt for tidlig nå, jeg var 14 år når det begynte å skje ting. Med de blødningsforstyrrelsene vi kvinner i vår familie har håper jeg virkelig ikke at hun er der enda som et lite barn på 10 år. (Håper jo ikke at hun får dette uansett) Jeg har ikke livmor lenger pga dette, både min søster og min mor har også fått fjernet livmor, min niese har masse problemer med blødninger så dette går i arv. Noen som har opplevd dette uten at det betydde pubertet? Ser også for meg er lite mareritt da rensligheten er noe vi jobber med. Jeg må alltid ta hun tilbake for å vaske hender godt blant annet etter dobesøk, må også minne om å bytte klær og ikke minst dusje. Dette bedrer seg sakte heldigvis. Så pubertet opp i dette er der siste vi trenger. Så erfaring? Anonymkode: 3bb95...02a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #2 Skrevet 1. september Og jeg vet jeg ikke kan velge når hun er der om noen trodde det, var litt tanker om hvordan det vil bli. Ts Anonymkode: 3bb95...02a
BobbySocks Skrevet 1. september #3 Skrevet 1. september Pubertet. Dessverre. Men det er jo bare starten, alt kommer ofte ikke i en smell. Forhåpentligvis. 5
AnonymBruker Skrevet 1. september #4 Skrevet 1. september BobbySocks skrev (2 minutter siden): Pubertet. Dessverre. Men det er jo bare starten, alt kommer ofte ikke i en smell. Forhåpentligvis. Får håpe det tar lang tid, husker ikke helt selv hvor lang tid det tok fra første tegn til ferdig. Ts Anonymkode: 3bb95...02a
Arkana Skrevet 1. september #5 Skrevet 1. september (endret) Det er jo sannsynlig at det er det som er på gang. Min datter var bare så vidt 11 da puberteten startet. Hun fikk mensen omtrent samtidig. For hennes del begynte hun selv å dusje frivillig etter å ha måttet bli minnet på det i alle år før. Jeg har ikke opplevd pubertetstiden som noe som helst mareritt hverken med henne eller brødrene. Ikke ta sorgene på forskudd, det kan gå mye lettere enn du frykter og husk at de også modnes mye i løpet av denne tiden. Endret 1. september av Arkana 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #6 Skrevet 1. september Jeg begynte å få hårvekst i ti-års alder, men fikk ikke mensen før jeg var 14. Så selv om hun viser noen tegn nå, betyr ikke det at mensen er rett rundt hjørnet nødvendigvis! Anonymkode: 822b0...6d7 8
AnonymBruker Skrevet 1. september #7 Skrevet 1. september Jeg begynte å utvikle pupper i den alderen, men fikk ikke mensen før flere år senere - og det skjedde mye utvikling og modning på de årene. Hin dom fikk pupper var et barn, men hun som fikk mensen var en ungdom. Anonymkode: 000d9...034
AnonymBruker Skrevet 1. september #8 Skrevet 1. september Håper det blir slik for henne at det tar lang tid med henne. Jeg har gutter og de har unna gjort der verste på 2 år. Ingen erfaring med jenter sånn, jeg var sen både pga jeg var ekstremt tynn og det var vanlig i familien vår. Synes barn skal få lov å være barn, med puberteten er det ikke så lett. Ts Anonymkode: 3bb95...02a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september I tiårsalderen ble jeg veldig sensitiv på brystene, knoppen og område rundt. Det hjalp med sportsbh el.l. bare tskjorte ble for mye friskjon og gjorde vondt. Anonymkode: 4765d...add
AnonymBruker Skrevet 1. september #10 Skrevet 1. september Min var 7 da hun kom i puberteten, og mensen da hun var nesten 9, og beskrev det samme som du sier her. Husker det jo også selv fra da jeg kom i puberteten. Siden min var så ung, så var vi til lege og hun fikk noe for å bremse det noen år. Du kan jo høre om dere også kan få det? Anonymkode: ae3fb...09c 4
AnonymBruker Skrevet 1. september #11 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I tiårsalderen ble jeg veldig sensitiv på brystene, knoppen og område rundt. Det hjalp med sportsbh el.l. bare tskjorte ble for mye friskjon og gjorde vondt. Anonymkode: 4765d...add Mens da jeg var 13. Anonymkode: 4765d...add
AnonymBruker Skrevet 1. september #12 Skrevet 1. september Jeg var 6 da brystene begynte å utvikle seg. Tok tre år før neste steg kom. Anonymkode: ed5bf...726
AnonymBruker Skrevet 1. september #13 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I tiårsalderen ble jeg veldig sensitiv på brystene, knoppen og område rundt. Det hjalp med sportsbh el.l. bare tskjorte ble for mye friskjon og gjorde vondt. Anonymkode: 4765d...add Begynt å bruke mer topper nå, så får kjøpe noen flere. Husker jo hvor ømt det er når puppa er sånn. Ts AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min var 7 da hun kom i puberteten, og mensen da hun var nesten 9, og beskrev det samme som du sier her. Husker det jo også selv fra da jeg kom i puberteten. Siden min var så ung, så var vi til lege og hun fikk noe for å bremse det noen år. Du kan jo høre om dere også kan få det? Anonymkode: ae3fb...09c Uff, det var tidlig♥️ Siden det sies å være normalt fra 9-10 årsalderen så vil vel ikke legen gjøre noe med dette? Hadde dog gjort det samme som deg om hun var så ung som din. Hvor lang tid utsatte dere det? Ts Anonymkode: 3bb95...02a
AnonymBruker Skrevet 1. september #14 Skrevet 1. september Datteren min fyller 12 i år, 6 av 9 jenter i klassen hennes har fått mensen alt (som hun vet om), den første rett før hun fylte 10 år. Datteren min fikk den rett etter at hun fylte 11 år. Så 10 år er ikke veldig tidlig ute. Anonymkode: a1f45...944 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #15 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg var 6 da brystene begynte å utvikle seg. Tok tre år før neste steg kom. Anonymkode: ed5bf...726 6 år?😭 Ts Anonymkode: 3bb95...02a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #16 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Datteren min fyller 12 i år, 6 av 9 jenter i klassen hennes har fått mensen alt (som hun vet om), den første rett før hun fylte 10 år. Datteren min fikk den rett etter at hun fylte 11 år. Så 10 år er ikke veldig tidlig ute. Anonymkode: a1f45...944 Nei i dag kommer de i puberteten tidligere enn før, hvorfor aner jeg ikke. Når barn får pupper og mensen så slutter de fort å være barn. Så jeg ønsker jo noe annet for mitt barn, selv om jeg ikke kan kontrollere det. Ts Anonymkode: 3bb95...02a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #17 Skrevet 1. september Jeg hadde vondt i brystkjertlene fra jeg var åtte, men det tok litt tid før jeg fikk særlig med bryster. Fikk mensen da jeg var 13, så ting kan ta tid. Anonymkode: 38ac8...573 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #18 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uff, det var tidlig♥️ Siden det sies å være normalt fra 9-10 årsalderen så vil vel ikke legen gjøre noe med dette? Hadde dog gjort det samme som deg om hun var så ung som din. Hvor lang tid utsatte dere det? Ts Anonymkode: 3bb95...02a Ok, ja, da spørs det om det blir gjort noe med. Sier noe som allerede er nevnt, men sports bh er en god ide. Vi utsatte puberteten til hun var rundt 9, da fikk hun mensen og det hadde ikke noe for seg å prøve å utsette lengre. De utsatte i hovedsak fordi de mente at hun kunne stoppe å vokse/veksten ville bli hemmet hvis hun kom i puberteten allerede om 7-åring, og ville da blitt veldig lav. Men da hun var 8-9 hadde hun allerede fått bryster og hår, så vet egentlig ikke hvor mye det hjalp. Hun har heldigvis ikke sluttet å vokse selv nå, som 16-åring. Hun er normal høyde nå. Anonymkode: ae3fb...09c 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #19 Skrevet 1. september Jeg fikk ikke mensen før jeg var 14 år, og fikk ergo sjokk da min yngste var 10-11 år. Hennes søstre fikk fra 13-14. Anonymkode: bb187...611
AnonymBruker Skrevet 1. september #20 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Og jeg vet jeg ikke kan velge når hun er der om noen trodde det, var litt tanker om hvordan det vil bli. Ts Anonymkode: 3bb95...02a Jeg husker ikke når mine fikk bryster, men den ene fikk mensen da hun var 11. Selv var jeg 15-16. Jeg har hørt at det kan komme tidligere nå enn da vi var unge. Jeg husker det ble så «feil», da hun enda var et barn og lekte. Anonymkode: 90cfa...bb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå