Gå til innhold

Kan noen med ADHD venne seg til mindre stimuli?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har ADHD, men nekter å ta medisiner pga da mister han jobben. Det er jo greit nok, han fungerer egentlig ganske bra umedisinert.

Problemet hjemme er hans konstante behov for stimuli. Han MÅ ha stimuli hele tiden, han klarer ikke fem minutter med sine egne tanker i stillhet. Enten er han på Tiktok med lyd, ellers er tv'en på. Det er fra det sekundet det er stille rundt han. Han er flink med husarbeid, være med ungene etc - men så snart det er stille rundt han MÅ tv'en på. Har spurt mange ganger om ikke vi kan ha en tv-fri kveld, men det klarer han liksom ikke. Blir rastløs og urolig med en gang og tv'en kommer på eller telefonen kommer opp. Jeg kjenner jeg begynner å bli koko av det. Om han går ut på trening feks er det første jeg gjør å skru tven av - jeg orker ikke se på noe selv en gang. Kjenner jeg blir helt overstimulert av hans behov for lyd/lys rundt seg, og nå har vi en nyfødt som jeg mistenker reagerer likedan. Hun er så urolig de kveldene faren er hjemme, mens når han er borte og det er bare meg (og uten tv/radio/telefon/lyd generelt) er hun så blid og sover så godt. 

Da de andre ungene var babyer bodde vi i et hus med kjellerstue hvor far satt mye, så jeg la ikke merke til det samme med dem. 

Er det noen som har erfaring med ADHD som kan si noe om det er mulig å avvenne seg dette behovet? Eller er medisiner eneste løsning? Vi har prøvd litt med øretelefoner/ørepropper for han, men da er han jo til gjengjeld ikke tilsnakkende så er litt strevsomt det og... Han sier jo at han ønsker å slutte med dette, men at han blir så fysisk urolig/rastløs - at han trenger stimulien for å få slappet av liksom - noe jeg jo forstår. Men det er litt slitsomt for alle dette...

Anonymkode: e9b9e...7af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er nei.

Hvorfor mister han jobben? Han kan ta medisiner hjemme, men ikke på jobb. 

Anonymkode: 33f2d...9c5

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke kan ta medisiner på jobb kan han jo ta de når han kommer hjem. Flere virker umiddelbart og varer i 8 timer.

Ellers skjønner jeg mannen din godt, jeg må også alltid har noe lyd rundt meg. På jobb er radioen på, hjemme er tv'en på og skal jeg gjøre noe et annet sted i huset setter jeg på Podcast......men da med hodetelefoner. Blir skikkelig urolig av å ha det stille rundt meg og ikke ha noe fikle med, og jeg har ikke ADHD engang.

Anonymkode: 88da2...f18

AnonymBruker
Skrevet

Medisiner vil nok ikke ta bort behovet for lyd.

jeg har selv adhd og er stikk motsatt. Jeg trives best når alt er stille og rolig med minst mulig stimuli. Jeg liker ikke lys eller lyd, og blir helt utslitt av det. 

mannen min er som din. Vil ha lyd fra alle enheter samtidig. Han er medisinert, og medisiner har ikke endret hans behov for å være omgitt av lyd. Fordi vi prater sammen og han forstår meg, så bruker han AirPods  når han trenger å høre på musikk eller podcast. Hva angår TV, så går jeg til et annet rom noengang trenger å ha TV-en på, eller han går på soverommet/kjellerstue/kontoret og ser på pc eller iPad. 

Anonymkode: 9dc72...3e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjerm kan gjøre behovet verre, også for folk med adhd. Han burde prøve en rehab. Selv mange folk uten adhd klarer seg dårlig uten skjerm i en eller annen form. Gjerne både tv og mobil samtidig. Konsentrasjonen blir dårligere. Og stillheten blir bare mer og mer påtrengende. Ikke uten grunn man anbefaler folk med adhd yoga og meditasjon også.

Anonymkode: fa10d...05b

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan han ikke ta medisin pga jobben? Det er ikke narkotika/ulovlig når det er på resept og skrevet ut som medisin og blir tatt i de dosene som er foreskrevet. 

Anonymkode: 9bfc7...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Viss din mann fungerer godt på andre områder av livet ville ikke jeg laget en stor sak ut av dette. Å fungere godt med adhd på eller uten medisiner krever svært mye. Denne lyden er tydeligvis en form for stimuli din partner trenger for å kunne slappe av å konsentrere seg om alle de andre arenaene han fungerer godt på. Mange tror at medisiner er et slaks mirakel som fikser alt med adhd men det gjør det ikke.

Jeg kan forstå at du har andre behov enn din mann men da må dere finne en løsning som imøtekommer dere begge. Kanskje mer alene tid vær for dere enn at dere må gjøre ting sammen på kveldene. 

Mitt barn er helt avhengig av sitt headsett mens jeg blir ekstra stresset av headsettet og må ha lyd på uten headsettet. Sliter med å gå i butikken og lignende uten noise cancelling så jeg bruker headsett/ørepropper kun på offentlig steder med støy. Vi med adhd må finne metoder å fungere på og metoder og få slappet av på da det å fungere med andre spesielt i jobb og skolesammenheng krever veldig mye av oss. 

Anonymkode: 73cc7...64d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mannen min har ADHD, men nekter å ta medisiner pga da mister han jobben. Det er jo greit nok, han fungerer egentlig ganske bra umedisinert.

Problemet hjemme er hans konstante behov for stimuli. Han MÅ ha stimuli hele tiden, han klarer ikke fem minutter med sine egne tanker i stillhet. Enten er han på Tiktok med lyd, ellers er tv'en på. Det er fra det sekundet det er stille rundt han. Han er flink med husarbeid, være med ungene etc - men så snart det er stille rundt han MÅ tv'en på. Har spurt mange ganger om ikke vi kan ha en tv-fri kveld, men det klarer han liksom ikke. Blir rastløs og urolig med en gang og tv'en kommer på eller telefonen kommer opp. Jeg kjenner jeg begynner å bli koko av det. Om han går ut på trening feks er det første jeg gjør å skru tven av - jeg orker ikke se på noe selv en gang. Kjenner jeg blir helt overstimulert av hans behov for lyd/lys rundt seg, og nå har vi en nyfødt som jeg mistenker reagerer likedan. Hun er så urolig de kveldene faren er hjemme, mens når han er borte og det er bare meg (og uten tv/radio/telefon/lyd generelt) er hun så blid og sover så godt. 

Da de andre ungene var babyer bodde vi i et hus med kjellerstue hvor far satt mye, så jeg la ikke merke til det samme med dem. 

Er det noen som har erfaring med ADHD som kan si noe om det er mulig å avvenne seg dette behovet? Eller er medisiner eneste løsning? Vi har prøvd litt med øretelefoner/ørepropper for han, men da er han jo til gjengjeld ikke tilsnakkende så er litt strevsomt det og... Han sier jo at han ønsker å slutte med dette, men at han blir så fysisk urolig/rastløs - at han trenger stimulien for å få slappet av liksom - noe jeg jo forstår. Men det er litt slitsomt for alle dette...

Anonymkode: e9b9e...7af

Det første jg tenker på er at helsevesen har taushetsplikt så han behøver ikke fortelle jobben om noe som helst helserelatert-medisiner inkludert. Når det gjelder  om man kan avlære seg fra Adhd trekk og symptomer så vil jeg nok si nei. Man skal jo aldri si aldri, men husk på at hjernen vår fungerer på en annen måte enn en normal hjerne.  

Til sist og det viktigste punktet egentlig er dette noe han ønsker å endre på? Oppfatter han det som et problem i hverdagen? Endringer er vanskelig for en adhd hjerne så må være noe vi er motivert for hvis det i det hele tatt skal gå! 

Anonymkode: ee6c2...01b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...