Gå til innhold

Steg for steg ved samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ferdig. Med en mann som aldri ser alt jeg gjør, som alltid er misfornøyd med alt. Jeg vet vi er to om det, men vi får frem det verste i hverandre. Jeg finnes ikke glad i han lengre enn som far til våre barn. Vil heller bo alene enn å bo med han. 

Hva blir stegene fremover? Først bestille meg time i bank og høre om hvor mye jeg kan kjøpe for? Så kjøpe og ha det klart før vi forteller barna? 

Noen tips fra andre i samme situasjon?

Nå er jeg møkk lei!!!

Anonymkode: 9c1fb...ce5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på kommunikasjon og samarbeid. Er han enig i brudd? Er han enig i at du skal kjøpe han ut? 
Eller tenker du dette for deg selv? Og han ikke vet?

Men du kan starte med banken uansett, han trenger ikke vite. Det er lurt å planlegge for seg selv først. 

Anonymkode: f05b4...cca

AnonymBruker
Skrevet

Start med å snakke med mannen din, og legg så en plan sammen. Så kan du kontakte banken for å høre hva som er mulighetene dine. Vær forberedt på at det ikke går så bra som du håper på å få finansiering, og at felles bolig må være solgt først. 

Anonymkode: bcbe1...24b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sagt det i krangel maaaaaange ganger før, men i dag rant begeret mitt over og jeg fant ut at slik gidder jeg faktisk ikke leve. Så føler at han ikke tar meg seriøs om jeg sier det. Men nå må jeg ut… 
Så vi bør sette i gang prosess med å selge først? 

Det jeg synes er så vanskelig er at mange hus her blir solgt over prisantydning. Om han skal kjøpe meg ut kan jo jeg miste en evt budrunde? 
Men tror ikke han kan sitte med hus alene. Hus er verdt 7 mill ca. Vi har lån på 3 mill. Hvordan regner man da ut hvor mye jeg skal ha? 

Det er sinnsykt dyrt med leilighet her vi bor, så barna må nok ganske ned i standard, evt dele soverom. Det føler jeg er kjipt, og jeg føler de vil være bare i huset.. om far kan overta.

Anonymkode: 9c1fb...ce5

Skrevet

Snakk med banken først. Da får du oversikt over handlingsrommet ditt og råd videre rundt økonomi og evnt salg.

Så må dere bestille time på FVK. Mitt råd er at dere snakker sammen og samarbeider først som sist, så er mye gjort.

Lykke til! Dette vil ordne seg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med banken først, og få en megler til å angi takst, såkalt e-takst, mange gjør dette gratis eller veldig billig. Takst trenger dere uansett hvis noen skal kjøpe ut den andre. 

Såfremt dere eier like mye og gikk inn med like mye EK, så hvis boligen får takst på 7mill, og lånet er på 3mill, så er gevinsten 4mill, den deles da på to isåfall, så da må eksen kjøpe deg ut med 2 mill, og han må sitte igjen med et lån på 5 mill. Tror du han klarer det?

Har ikke god kontroll på hvilke regler som gjelder hvis du vil selge på åpent marked, og at han evt får forkjøpsrett til siste budet. Spør megler eller advokat, de vet sikkert.

Neste jeg ville gjort er å starte å dokumentere på du gjør med barna og hvor mye. Noe sier meg at du gjør mest? Da ville jeg hatt en samværsavtale som gjenspeiler dette, hvis man har minimum 60% samvær så har man krav på diverse stønader fra NAV. Overgangsstønad, småbarnstillegg, stønad for barnetilsyn (bhg/sfo), sjekk på nav hva som er aktuelt for deg!

Anonymkode: 0da7b...b4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Snakk med banken først, og få en megler til å angi takst, såkalt e-takst, mange gjør dette gratis eller veldig billig. Takst trenger dere uansett hvis noen skal kjøpe ut den andre. 

Såfremt dere eier like mye og gikk inn med like mye EK, så hvis boligen får takst på 7mill, og lånet er på 3mill, så er gevinsten 4mill, den deles da på to isåfall, så da må eksen kjøpe deg ut med 2 mill, og han må sitte igjen med et lån på 5 mill. Tror du han klarer det?

Har ikke god kontroll på hvilke regler som gjelder hvis du vil selge på åpent marked, og at han evt får forkjøpsrett til siste budet. Spør megler eller advokat, de vet sikkert.

Neste jeg ville gjort er å starte å dokumentere på du gjør med barna og hvor mye. Noe sier meg at du gjør mest? Da ville jeg hatt en samværsavtale som gjenspeiler dette, hvis man har minimum 60% samvær så har man krav på diverse stønader fra NAV. Overgangsstønad, småbarnstillegg, stønad for barnetilsyn (bhg/sfo), sjekk på nav hva som er aktuelt for deg!

Det er da ikke alle som har krav på dette selv om man har minimum 60% samvær.

Anonymkode: f7a36...9f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fra eks-mannen min i mai, og etter  4 uker var alt ordnet. Det var jeg som ville skilles, han ville ikke. Det første jeg gjorde var å kontakte megler slik at vi fikk en e-takst. Da det var gjort snakket jeg med banken og kjøpte han ut. Han fant seg leilighet (leie) og flyttet ut. Alt gikk raskt og «smertefritt» må jeg si. All ære til eksen som tok det som han gjorde og samarbeidet om alt. 

Anonymkode: 2340c...df6

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig formulert, kan ha krav på mente jeg. Sjekk på NAV hva som er aktuelt for deg TS!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...