Gå til innhold

Dere som jobber 50% og er 50% ufør.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan reknes det? Jeg blir 50% ufør og skal jobbe 50% i min nåværende jobb. Si jeg tjener 600000 nå i full stilling . Vil jeg få 300000 i min 50 % som jeg jobber . Og 66% av de resterende 50% som jeg er uføretrygdet ? 

Anonymkode: d521b...0ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får lønn i din 50% stilling og uføretrygd i de resterende 50%. Du får utregnet en inntektsgrense og trekkes i trygden dersom du tjener mer enn dette. Ta kontakt med KLP eller SPK om du er offentlig ansatt, godt mulig du har rett på tilleggspensjon herfra. Og om du er organisert eller på annen måte er uføreforsikret må du melde inn da 50% varig ufør gir rett på utbetalt uførekapital.

Kjedelig å bli ufør, men husk på at du ikke nødvendigvis ender opp som ufør for resten av livet. Ingen vil noen gang nekte deg å gå tilbake i større eller full stilling om helsa tillater det. Se på det som en nødvendig hjelp all den tid det dessverre er nødvendig å motta uføretrygd. Da er det nok litt enklere å akseptere at man er blitt 50% ufør inntil man klarer å akseptere situasjonen bedre 😉 

Anonymkode: 6dc99...a21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan reknes det? Jeg blir 50% ufør og skal jobbe 50% i min nåværende jobb. Si jeg tjener 600000 nå i full stilling . Vil jeg få 300000 i min 50 % som jeg jobber . Og 66% av de resterende 50% som jeg er uføretrygdet ? 

Ja, det er nesten sånn. Men uføretrygden din utgjør 66% av 50% av inntekten din før du ble ufør. Så utgangspunktet er vanligvis de tre beste av de fem siste årene før du ble sykmeldt.

Jeg ble sykmeldt i 2018. Gikk på AAP fra midten av 2019 til tidligere i år. Jeg er nå 60% ufør. For meg var det 2014, 2015 og 2016 jeg hadde hatt best inntekt. Merk at inntekten reguleres opp til dagens verdi.

Jeg får 40% lønn fra jobben, og 66% av 60% av gjennomsnittet av oppjustert inntekt for årene 2014, 2015 og 2016.

Anonymkode: 8c1e5...9b7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha en venn som nettopp ble 50% uføre, han får uføretrygd utifra hva han tjente på den gamle jobben før han ble uføre. da han hadde en ganske god jobb så får han dermed mer penger av de 50% han er uføre enn de 50 han jobber, han kunne ikke pågrunn av helsemessige årsaker fortsette i 50% stilling på gamle jobben da det var en ganske stressende hverdag.

Anonymkode: 1a8bf...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei, hun gikk ned i stilling fra 75% til 50% og ble etter dette diagnostisert med kronisk sykdom med ingen mulighet å gå opp i stilling, dvs hun har mer igjen for og bli 100% ufør, da hun er fastlåst og den kroniske sykdommen kun blir verre

Anonymkode: fa0ae...977

AnonymBruker
Skrevet

Kjedelig å bli ufør, men husk på at du ikke nødvendigvis ender opp som ufør for resten av livet. Ingen vil noen gang nekte deg å gå tilbake i større eller full stilling om helsa tillater det

Er det sant? Jeg i ts sin situasjon og bekymrer meg for at ingen arbeidsgivere noen gang vil tørr satse på  meg igjen.

Anonymkode: d22d1...b08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det sant? Jeg i ts sin situasjon og bekymrer meg for at ingen arbeidsgivere noen gang vil tørr satse på  meg igjen.

Anonymkode: d22d1...b08

Det er sant i den forstand at du alltid vil være i din fulle rett til å jobbe mer enn hva inntektsgrensen tilsier (og da selvsagt bli trekt i uføretrygden dersom det skulle bli aktuelt). Om du over tid merker at du har større arbeidskapasitet enn du har i dag og også havner i en jobb der du får mulighet til å teste ut arbeidsevnen på en sånn måte har du all rett til å jobbe mer enn hva dagens situasjon tilsier. Om du på sikt ønsker å frasi deg uføretrygden din har du all rett til det. Mener bare det kan være en god tanke å ha med seg for de som forsøker å akseptere at de "ender opp" som 50% (eller mer) varig ufør. Varig trenger ikke være evigvarende og dersom det skulle bli sånn tenker jeg det er lettere å akseptere tingenes tilstand etterhvert og da også være glad for uføreordningen når ting er som det er. Skulle formen bli bedre med årene og arbeidsevnen dermed endre seg vil selvsagt både NAV og andre rundt applaudere at du går tilbake til høyere stillingsprosent igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei, hun gikk ned i stilling fra 75% til 50% og ble etter dette diagnostisert med kronisk sykdom med ingen mulighet å gå opp i stilling, dvs hun har mer igjen for og bli 100% ufør, da hun er fastlåst og den kroniske sykdommen kun blir verre

Så innmari trist for henne at hun valgte å gå ned i stilling før hun ble sykmeldt. Det er så synd når folk velger å gå ned i stilling fordi de helsemessig ikke klarer å jobbe fullt. Det går oftest veien mot sykmelding likevel og dersom situasjonen dessverre viser seg å bli varig taper man enormt mye på å bare få 66% av en allerede redusert deltidsstilling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så innmari trist for henne at hun valgte å gå ned i stilling før hun ble sykmeldt. Det er så synd når folk velger å gå ned i stilling fordi de helsemessig ikke klarer å jobbe fullt. Det går oftest veien mot sykmelding likevel og dersom situasjonen dessverre viser seg å bli varig taper man enormt mye på å bare få 66% av en allerede redusert deltidsstilling. 

Ja det er det, men også en mager trøst at en evt uføretrygd vil bli lik om hun hadde fortsatt i 75 % jobb da det er intekten det blir utregnet fra, å den har aldri vært så veldig høy

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er nesten sånn. Men uføretrygden din utgjør 66% av 50% av inntekten din før du ble ufør. Så utgangspunktet er vanligvis de tre beste av de fem siste årene før du ble sykmeldt.

Jeg ble sykmeldt i 2018. Gikk på AAP fra midten av 2019 til tidligere i år. Jeg er nå 60% ufør. For meg var det 2014, 2015 og 2016 jeg hadde hatt best inntekt. Merk at inntekten reguleres opp til dagens verdi.

Jeg får 40% lønn fra jobben, og 66% av 60% av gjennomsnittet av oppjustert inntekt for årene 2014, 2015 og 2016.

Anonymkode: 8c1e5...9b7

Ja, dette er vesentlig. Uføretrygden er ikke basert på den lønnen man har NÅ, men den lønnen man hadde i årene FØR man ble sykmeldt. Så hvis man bytter til en jobb med annen lønn (uansett om det er høyere eller lavere), vil ikke uføretrygden endre seg.

Anonymkode: a8bc7...bcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...