Gå til innhold

Vdr. EU-godkjenning som er "Høl i hue" !


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte meg for noen månader sidan  en Toyota Auris 2017 mod, og bilen er helt grei.  Kjøpte   brukte dekk   m/ felg hos en bilopphuggingsfirma som hadde stått på en  tilsvarende bil, og  både dekk og felger hadde ingen merknader.   

Dekklys lampen begynte å lyse, og under EU-kontrollen  fekk verkstedet ikkje calibrert bort lyset. Høyst sansynleg var det ikkje dekkluftsensor montert i dei brukte dekka, og dermed ble ikkje bilen godkjent. 

Har 2 biler fra før vel å merke noe eldre  som også nyleg er godkjent, men de har ikkje kontrol, lampe for dekktrykk. Dessuten bruker ein regelmessig å sjekke dekktrykk  og synes det er "høl i hue "  merknad under EU-kontrollen.  

Peoenget:  Hva er forskjellen på å kontrl. en bil med, og ein bil utan dekksenorer montert i dekkene.

Hvor mange kjører ikkje rundt med denne dekkslyslampen tent, og gir ofte blaffen   

Anonymkode: 17fbd...80a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utstyr som er montert på bilen skal virke og det skal ikke være noen varsellamper på PKK.

Anonymkode: f257c...a0f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er påbudt fra et gitt år/mnd, derfor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange kjører ikkje rundt med denne dekkslyslampen tent, og gir ofte blaffen 

Hvis man kjører rundt med en sånn varslelampe tent og gir blaffen, er man såpass tilbakestående at man skulle vært fratatt lappen. Seriøst: det er spektakulært idioti. 

(Jeg kan forstå at kjører rundt med gule varsellys, men da har man gjort en reell vurdering av risikobildet.

Sånn sett er ikke hva du har gjort sepsielt galt, men det at du ikke fikk montert sensorene før du satte bilen til EU kontroll tilsier at du tar ikke EU kontrollen seriøst nok, og da begynner jeg å tenke hva annet du prøver komme unna med. )

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (2 timer siden):

Hvis man kjører rundt med en sånn varslelampe tent og gir blaffen, er man såpass tilbakestående at man skulle vært fratatt lappen. Seriøst: det er spektakulært idioti. 

(Jeg kan forstå at kjører rundt med gule varsellys, men da har man gjort en reell vurdering av risikobildet.

Sånn sett er ikke hva du har gjort sepsielt galt, men det at du ikke fikk montert sensorene før du satte bilen til EU kontroll tilsier at du tar ikke EU kontrollen seriøst nok, og da begynner jeg å tenke hva annet du prøver komme unna med. )

Min holdning  går på at det  er førers ansvar å sjekke at bilen er i forskriftsmessig og stand, også dekkutrustning.  Folk som ikkje greier å sjekke lufttrykket i dekkene regelmessig  og dekkutrustning, lys m.m burde aldri hatt førerkort.  Det er forøvri langt farlige å kjøre rundt med nedslitte dekk en litt feil dekktrykk, 

Meiner du ellers at alle eldre biler som forøvri er i utmerket god teknisk men som ikkje har elektronisk lufttrykk-overvåkning  ikkje burde  vert EU-godkjent  ?  Mange nyere biler er etterhvert blitt  utstyrt med mange sensorer som frarøver ansvar i trafikken.  

En bileier hadde vert på dekkhotell å byttet hjul, og når han kom hjem å kjørte inn i sin egen garrasje tende dekklyslampen.  Bilfører kjørte tilbake til dekkhotell, og fekk lufttrykk sjekket på nytt utan å finne feil.  Når vedkomende igjenn kom tilbake til sitt hjem, og kjørte inn i garasjen begynte  dekkslys-lampen igjenn å lys.  Viste seg ettehvert at sensorene på vinterdekka som hang på garasjeveggen var årsaken.    

Anonymkode: 17fbd...80a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min holdning  går på at det  er førers ansvar å sjekke at bilen er i forskriftsmessig og stand, også dekkutrustning.  Folk som ikkje greier å sjekke lufttrykket i dekkene regelmessig  og dekkutrustning, lys m.m burde aldri hatt førerkort. 

Hvilket var poenget mitt: det er det motsatte av å gi blaffen.

Skrevet

Sikkerhetsutstyr som er originalmontert på bilen skal virke. Eksempelvis dersom du har ABS-bremser skal disse virke selv om bilen bremser med blokkering. 

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (6 minutter siden):

Sikkerhetsutstyr som er originalmontert på bilen skal virke. Eksempelvis dersom du har ABS-bremser skal disse virke selv om bilen bremser med blokkering. 

Nå bør du ikkje blande korta. !

Visuell kontroll av dekk, og dekkutrustning , lys m.m  handler også om sikkerhet. ,og  er førers ansvar. Bør ikkje heilt trekke samanligninger med visuell kontroll av bremser, og bremseutstyr og kontroll av dekk, og dekkluftkontr. Det å sjekke regelmessig dekk,. og dekktrykk, og skifte hjul handler også om å kunne vera litt sjølvhjelpt, og ikkje bare klage på dyrtid. 

Eg ble selv anbefalt av dekkleverandør å økte dekktrykket på grunn av slitasje på vegene, og det fører ofte til feilslitte dekk, og sporing.  Eg fester større lit til fagpersonell med erfaringer en elektronisk. Viste du at ein bil utmerkert kan  levere strøm til  batteri selv om ladelampen lyser mot deg. ?

Har jobbet som bilrepratør på både  lette-og tyngre kjøretøy i mange år, og norske myndigheter oppfører som noen nikkedokker overfor byråktene, og EU-kontrollene. 

 

 

 

Anonymkode: 17fbd...80a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (4 timer siden):

Hvis man kjører rundt med en sånn varslelampe tent og gir blaffen, er man såpass tilbakestående at man skulle vært fratatt lappen. Seriøst: det er spektakulært idioti. 

(Jeg kan forstå at kjører rundt med gule varsellys, men da har man gjort en reell vurdering av risikobildet.

Sånn sett er ikke hva du har gjort sepsielt galt, men det at du ikke fikk montert sensorene før du satte bilen til EU kontroll tilsier at du tar ikke EU kontrollen seriøst nok, og da begynner jeg å tenke hva annet du prøver komme unna med. )

En  høy andel av norske bilførere som daglig kjører rundt denne varsellampen  gir "blaffen".  Det handler ikkje om å vera tilbakestående, men sløvhet å sjekke lufttrykk i dekkene regelmessig, og like viktig som å holde ryggesenorer, avtstandsenorer, og  lykter rene for dritt.  

Tidligere var det en dekkfyller plassert rundt om  ved dei fleste bensinstasjoner /  bensin fyllinger, og hvorfor tror de er blitt fjærnet ?  En høy andel av norges bilførere mesterer ikkje å rygge etter bilens speil, og er heller ikkje eit krav, men burde vert det forlengst. 

 

Anonymkode: 17fbd...80a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 18.29):

En  høy andel av norske bilførere som daglig kjører rundt denne varsellampen  gir "blaffen".  Det handler ikkje om å vera tilbakestående, men sløvhet å sjekke lufttrykk i dekkene regelmessig, og like viktig som å holde ryggesenorer, avtstandsenorer, og  lykter rene for dritt.  

Tidligere var det en dekkfyller plassert rundt om  ved dei fleste bensinstasjoner /  bensin fyllinger, og hvorfor tror de er blitt fjærnet ?  En høy andel av norges bilførere mesterer ikkje å rygge etter bilens speil, og er heller ikkje eit krav, men burde vert det forlengst. 

 

Anonymkode: 17fbd...80a

Kom over eit sett pent brukte dekk på felg, og valgte å bytte på  grunn av minimumsgrense dekkslitasjen  var nådd, og byttet  av praktiske årsaker   fra lavprofil til høgprofil dekk. https://vianor.no/biltips/dekktips/dekkprofil/?srsltid=AfmBOoq2bEzyF6wmcz4RBKNMJLduFrOXt3WY-BfmAr4ozvK1TnAPP6vU

La ikkje vekt på  å sjekke at det var montert  lufttrykk-sensor da ein  ansåg det av  underordnet betydning, og la mer vekt på andre ting.  Det er etter min oppfattning mange andre  faktorer som har vel så  stor inn flytelse på  dekkutrustning som lufttrykket. Det å ilegge bruksforbod på bil fordi det ikkje er montert lufttrykk-varsling  (sensorer) på hjul  er "Høl i hue" og det bør vera lov å bruke eit vist skjønn.  Hva med alle dei biler som fortsatt kjører rundt med dekkutrustning før  dette vedtaket ble fattet i 2014.? 

-  Mønsterdybde på 1,3 mm er altfor lite

-  Produksjonsår på dekkene ikkje er utgått på dato.  (Dekk er færskvare, og har holdbarhetsdato)

-  Regulere dekktrykk i henhold  til  belastning.

-  Kjørestil  i henhold til sommer /vinterføre 

-  Mange dekk blir skulderslitt på grunn av vegslitasje  (sporingsgroper). Å øke dekktrykket over angitt dekktrykk i henhold til bruksanvisning  kan forebygge skulderslitasje på dekkene . 

- Visuell  /fysisk kontroll av dekkene er vel så viktig som å kontrollampe indikasjon. 

En konsekvens at av bilene gradvis er blitt utstyrte med sensorer har ført til gradvis "sløvere bilførere" Ein kan kjøre mange mil med en spiker /skue etc i dekkene utan at det påvirker dekktrykket. 

Anonymkode: 17fbd...80a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 12.43):

Kjøpte meg for noen månader sidan  en Toyota Auris 2017 mod, og bilen er helt grei.  Kjøpte   brukte dekk   m/ felg hos en bilopphuggingsfirma som hadde stått på en  tilsvarende bil, og  både dekk og felger hadde ingen merknader.   

Dekklys lampen begynte å lyse, og under EU-kontrollen  fekk verkstedet ikkje calibrert bort lyset. Høyst sansynleg var det ikkje dekkluftsensor montert i dei brukte dekka, og dermed ble ikkje bilen godkjent. 

Har 2 biler fra før vel å merke noe eldre  som også nyleg er godkjent, men de har ikkje kontrol, lampe for dekktrykk. Dessuten bruker ein regelmessig å sjekke dekktrykk  og synes det er "høl i hue "  merknad under EU-kontrollen.  

Peoenget:  Hva er forskjellen på å kontrl. en bil med, og ein bil utan dekksenorer montert i dekkene.

Hvor mange kjører ikkje rundt med denne dekkslyslampen tent, og gir ofte blaffen   

Anonymkode: 17fbd...80a

Kan på en måte forstå at det oppleves som urimelig. For du har helt rett i at dekktrykksvarslingen kan være noe herk, og det blir ofte krøll med denne i forbindelse med hjulskift vår og høst. Varsellampa kan lyse i tide og utide selv om lufttrykket er i orden. 

Men: Dette er en 2017-modell og varsling av lufttrykk i dekkene ble obligatorisk for nye biler fra 2014. Så da er dette sikkerhetsutstyr bilen skal ha, og som skal fungere. Sikkerhetseffekten er nok marginal, særlig pga. så mange "falske alarmer" at ingen bryr seg, men det er nå en gang påbudt. At en 2013-modell som ikke har dette utstyret "slipper unna" er så sin sak, men sånn er det bare. Det kommer ofte krav til nye biler, særlig på miljø og sikkerhet, som ikke gjelder eksisterende bilpark.

Og det å sette gamle hjul uten dekktrykksvarsling på en ny bil, var nok et feilgrep. Dvs. det er jo ikke noe problem å kjøre med det hvis man aksepterer at lampa lyser. Men man på passe på å vise bilen på EU-kontroll med et hjulsett med fungerende sensorer.  

Anonymkode: 27773...ca6

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan på en måte forstå at det oppleves som urimelig. For du har helt rett i at dekktrykksvarslingen kan være noe herk, og det blir ofte krøll med denne i forbindelse med hjulskift vår og høst. Varsellampa kan lyse i tide og utide selv om lufttrykket er i orden. https://www.dekklaaven.no/2023/09/28/hva-er-tpms/

Men: Dette er en 2017-modell og varsling av lufttrykk i dekkene ble obligatorisk for nye biler fra 2014. Så da er dette sikkerhetsutstyr bilen skal ha, og som skal fungere. Sikkerhetseffekten er nok marginal, særlig pga. så mange "falske alarmer" at ingen bryr seg, men det er nå en gang påbudt. At en 2013-modell som ikke har dette utstyret "slipper unna" er så sin sak, men sånn er det bare. Det kommer ofte krav til nye biler, særlig på miljø og sikkerhet, som ikke gjelder eksisterende bilpark.

Og det å sette gamle hjul uten dekktrykksvarsling på en ny bil, var nok et feilgrep. Dvs. det er jo ikke noe problem å kjøre med det hvis man aksepterer at lampa lyser. Men man på passe på å vise bilen på EU-kontroll med et hjulsett med fungerende sensorer.  

Anonymkode: 27773...ca6

Pkt  1. Det er ikkje påbudt m/ ettermontering av  varslingsutstyr på bil registrert "før 2014", og vert heller ikkje gitt bruksforbud i motsettning til en bil med   lufttrykks-sensor montert.  Er  noen  det større risiko  å kjøre bil registrer før 2014  eller bil registrert etter  utan varslings-utstyr. ?. https://www.dekklaaven.no/2023/09/28/hva-er-tpms/

pkt. 2  Når "falske alarmer " oppstår regelmessig så svekker det opplagt  tilliten til systemet. 

pkt .3  Til orientering kan ein nevne at dekkene som stod på bilen har en restbane på omlag 3 mm  m/ varslings-sensor, og   var produsert  2016.    Det som du omtaler som  "gamle dekk "  er produsert 2022 m/ restbane omlag 6-7 mm.   Med andre ord: De  gamle dekkene er  både av nyere dato, og bedre banemønster..

Merk  Det er ikkje  noen merknad på dekk /felg utrustning  men tilleggsutstyr. 

Pkt . 3 . Mange nye biler har idag  avstands-sensorer montert på karosseriet, og de fungerer oftest opptimalt såfremt de er rene, men fritar ikkje førers ansvar å forsikre seg om farer.  

 

 

  

 

 

Anonymkode: 17fbd...80a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...