AnonymBruker Skrevet 1. september #1 Skrevet 1. september Kjøpte meg for noen månader sidan en Toyota Auris 2017 mod, og bilen er helt grei. Kjøpte brukte dekk m/ felg hos en bilopphuggingsfirma som hadde stått på en tilsvarende bil, og både dekk og felger hadde ingen merknader. Dekklys lampen begynte å lyse, og under EU-kontrollen fekk verkstedet ikkje calibrert bort lyset. Høyst sansynleg var det ikkje dekkluftsensor montert i dei brukte dekka, og dermed ble ikkje bilen godkjent. Har 2 biler fra før vel å merke noe eldre som også nyleg er godkjent, men de har ikkje kontrol, lampe for dekktrykk. Dessuten bruker ein regelmessig å sjekke dekktrykk og synes det er "høl i hue " merknad under EU-kontrollen. Peoenget: Hva er forskjellen på å kontrl. en bil med, og ein bil utan dekksenorer montert i dekkene. Hvor mange kjører ikkje rundt med denne dekkslyslampen tent, og gir ofte blaffen Anonymkode: 17fbd...80a
AnonymBruker Skrevet 1. september #2 Skrevet 1. september Utstyr som er montert på bilen skal virke og det skal ikke være noen varsellamper på PKK. Anonymkode: f257c...a0f 1 2
Druid Skrevet 1. september #4 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mange kjører ikkje rundt med denne dekkslyslampen tent, og gir ofte blaffen Hvis man kjører rundt med en sånn varslelampe tent og gir blaffen, er man såpass tilbakestående at man skulle vært fratatt lappen. Seriøst: det er spektakulært idioti. (Jeg kan forstå at kjører rundt med gule varsellys, men da har man gjort en reell vurdering av risikobildet. Sånn sett er ikke hva du har gjort sepsielt galt, men det at du ikke fikk montert sensorene før du satte bilen til EU kontroll tilsier at du tar ikke EU kontrollen seriøst nok, og da begynner jeg å tenke hva annet du prøver komme unna med. ) 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #5 Skrevet 1. september Druid skrev (2 timer siden): Hvis man kjører rundt med en sånn varslelampe tent og gir blaffen, er man såpass tilbakestående at man skulle vært fratatt lappen. Seriøst: det er spektakulært idioti. (Jeg kan forstå at kjører rundt med gule varsellys, men da har man gjort en reell vurdering av risikobildet. Sånn sett er ikke hva du har gjort sepsielt galt, men det at du ikke fikk montert sensorene før du satte bilen til EU kontroll tilsier at du tar ikke EU kontrollen seriøst nok, og da begynner jeg å tenke hva annet du prøver komme unna med. ) Min holdning går på at det er førers ansvar å sjekke at bilen er i forskriftsmessig og stand, også dekkutrustning. Folk som ikkje greier å sjekke lufttrykket i dekkene regelmessig og dekkutrustning, lys m.m burde aldri hatt førerkort. Det er forøvri langt farlige å kjøre rundt med nedslitte dekk en litt feil dekktrykk, Meiner du ellers at alle eldre biler som forøvri er i utmerket god teknisk men som ikkje har elektronisk lufttrykk-overvåkning ikkje burde vert EU-godkjent ? Mange nyere biler er etterhvert blitt utstyrt med mange sensorer som frarøver ansvar i trafikken. En bileier hadde vert på dekkhotell å byttet hjul, og når han kom hjem å kjørte inn i sin egen garrasje tende dekklyslampen. Bilfører kjørte tilbake til dekkhotell, og fekk lufttrykk sjekket på nytt utan å finne feil. Når vedkomende igjenn kom tilbake til sitt hjem, og kjørte inn i garasjen begynte dekkslys-lampen igjenn å lys. Viste seg ettehvert at sensorene på vinterdekka som hang på garasjeveggen var årsaken. Anonymkode: 17fbd...80a 1 1
Druid Skrevet 1. september #6 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min holdning går på at det er førers ansvar å sjekke at bilen er i forskriftsmessig og stand, også dekkutrustning. Folk som ikkje greier å sjekke lufttrykket i dekkene regelmessig og dekkutrustning, lys m.m burde aldri hatt førerkort. Hvilket var poenget mitt: det er det motsatte av å gi blaffen.
Snok1 Skrevet 1. september #7 Skrevet 1. september Sikkerhetsutstyr som er originalmontert på bilen skal virke. Eksempelvis dersom du har ABS-bremser skal disse virke selv om bilen bremser med blokkering. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #8 Skrevet 1. september Snok1 skrev (6 minutter siden): Sikkerhetsutstyr som er originalmontert på bilen skal virke. Eksempelvis dersom du har ABS-bremser skal disse virke selv om bilen bremser med blokkering. Nå bør du ikkje blande korta. ! Visuell kontroll av dekk, og dekkutrustning , lys m.m handler også om sikkerhet. ,og er førers ansvar. Bør ikkje heilt trekke samanligninger med visuell kontroll av bremser, og bremseutstyr og kontroll av dekk, og dekkluftkontr. Det å sjekke regelmessig dekk,. og dekktrykk, og skifte hjul handler også om å kunne vera litt sjølvhjelpt, og ikkje bare klage på dyrtid. Eg ble selv anbefalt av dekkleverandør å økte dekktrykket på grunn av slitasje på vegene, og det fører ofte til feilslitte dekk, og sporing. Eg fester større lit til fagpersonell med erfaringer en elektronisk. Viste du at ein bil utmerkert kan levere strøm til batteri selv om ladelampen lyser mot deg. ? Har jobbet som bilrepratør på både lette-og tyngre kjøretøy i mange år, og norske myndigheter oppfører som noen nikkedokker overfor byråktene, og EU-kontrollene. Anonymkode: 17fbd...80a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september Druid skrev (4 timer siden): Hvis man kjører rundt med en sånn varslelampe tent og gir blaffen, er man såpass tilbakestående at man skulle vært fratatt lappen. Seriøst: det er spektakulært idioti. (Jeg kan forstå at kjører rundt med gule varsellys, men da har man gjort en reell vurdering av risikobildet. Sånn sett er ikke hva du har gjort sepsielt galt, men det at du ikke fikk montert sensorene før du satte bilen til EU kontroll tilsier at du tar ikke EU kontrollen seriøst nok, og da begynner jeg å tenke hva annet du prøver komme unna med. ) En høy andel av norske bilførere som daglig kjører rundt denne varsellampen gir "blaffen". Det handler ikkje om å vera tilbakestående, men sløvhet å sjekke lufttrykk i dekkene regelmessig, og like viktig som å holde ryggesenorer, avtstandsenorer, og lykter rene for dritt. Tidligere var det en dekkfyller plassert rundt om ved dei fleste bensinstasjoner / bensin fyllinger, og hvorfor tror de er blitt fjærnet ? En høy andel av norges bilførere mesterer ikkje å rygge etter bilens speil, og er heller ikkje eit krav, men burde vert det forlengst. Anonymkode: 17fbd...80a
AnonymBruker Skrevet 3. september #10 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 18.29): En høy andel av norske bilførere som daglig kjører rundt denne varsellampen gir "blaffen". Det handler ikkje om å vera tilbakestående, men sløvhet å sjekke lufttrykk i dekkene regelmessig, og like viktig som å holde ryggesenorer, avtstandsenorer, og lykter rene for dritt. Tidligere var det en dekkfyller plassert rundt om ved dei fleste bensinstasjoner / bensin fyllinger, og hvorfor tror de er blitt fjærnet ? En høy andel av norges bilførere mesterer ikkje å rygge etter bilens speil, og er heller ikkje eit krav, men burde vert det forlengst. Anonymkode: 17fbd...80a Kom over eit sett pent brukte dekk på felg, og valgte å bytte på grunn av minimumsgrense dekkslitasjen var nådd, og byttet av praktiske årsaker fra lavprofil til høgprofil dekk. https://vianor.no/biltips/dekktips/dekkprofil/?srsltid=AfmBOoq2bEzyF6wmcz4RBKNMJLduFrOXt3WY-BfmAr4ozvK1TnAPP6vU La ikkje vekt på å sjekke at det var montert lufttrykk-sensor da ein ansåg det av underordnet betydning, og la mer vekt på andre ting. Det er etter min oppfattning mange andre faktorer som har vel så stor inn flytelse på dekkutrustning som lufttrykket. Det å ilegge bruksforbod på bil fordi det ikkje er montert lufttrykk-varsling (sensorer) på hjul er "Høl i hue" og det bør vera lov å bruke eit vist skjønn. Hva med alle dei biler som fortsatt kjører rundt med dekkutrustning før dette vedtaket ble fattet i 2014.? - Mønsterdybde på 1,3 mm er altfor lite - Produksjonsår på dekkene ikkje er utgått på dato. (Dekk er færskvare, og har holdbarhetsdato) - Regulere dekktrykk i henhold til belastning. - Kjørestil i henhold til sommer /vinterføre - Mange dekk blir skulderslitt på grunn av vegslitasje (sporingsgroper). Å øke dekktrykket over angitt dekktrykk i henhold til bruksanvisning kan forebygge skulderslitasje på dekkene . - Visuell /fysisk kontroll av dekkene er vel så viktig som å kontrollampe indikasjon. En konsekvens at av bilene gradvis er blitt utstyrte med sensorer har ført til gradvis "sløvere bilførere" Ein kan kjøre mange mil med en spiker /skue etc i dekkene utan at det påvirker dekktrykket. Anonymkode: 17fbd...80a 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #11 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 12.43): Kjøpte meg for noen månader sidan en Toyota Auris 2017 mod, og bilen er helt grei. Kjøpte brukte dekk m/ felg hos en bilopphuggingsfirma som hadde stått på en tilsvarende bil, og både dekk og felger hadde ingen merknader. Dekklys lampen begynte å lyse, og under EU-kontrollen fekk verkstedet ikkje calibrert bort lyset. Høyst sansynleg var det ikkje dekkluftsensor montert i dei brukte dekka, og dermed ble ikkje bilen godkjent. Har 2 biler fra før vel å merke noe eldre som også nyleg er godkjent, men de har ikkje kontrol, lampe for dekktrykk. Dessuten bruker ein regelmessig å sjekke dekktrykk og synes det er "høl i hue " merknad under EU-kontrollen. Peoenget: Hva er forskjellen på å kontrl. en bil med, og ein bil utan dekksenorer montert i dekkene. Hvor mange kjører ikkje rundt med denne dekkslyslampen tent, og gir ofte blaffen Anonymkode: 17fbd...80a Kan på en måte forstå at det oppleves som urimelig. For du har helt rett i at dekktrykksvarslingen kan være noe herk, og det blir ofte krøll med denne i forbindelse med hjulskift vår og høst. Varsellampa kan lyse i tide og utide selv om lufttrykket er i orden. Men: Dette er en 2017-modell og varsling av lufttrykk i dekkene ble obligatorisk for nye biler fra 2014. Så da er dette sikkerhetsutstyr bilen skal ha, og som skal fungere. Sikkerhetseffekten er nok marginal, særlig pga. så mange "falske alarmer" at ingen bryr seg, men det er nå en gang påbudt. At en 2013-modell som ikke har dette utstyret "slipper unna" er så sin sak, men sånn er det bare. Det kommer ofte krav til nye biler, særlig på miljø og sikkerhet, som ikke gjelder eksisterende bilpark. Og det å sette gamle hjul uten dekktrykksvarsling på en ny bil, var nok et feilgrep. Dvs. det er jo ikke noe problem å kjøre med det hvis man aksepterer at lampa lyser. Men man på passe på å vise bilen på EU-kontroll med et hjulsett med fungerende sensorer. Anonymkode: 27773...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 3. september #12 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan på en måte forstå at det oppleves som urimelig. For du har helt rett i at dekktrykksvarslingen kan være noe herk, og det blir ofte krøll med denne i forbindelse med hjulskift vår og høst. Varsellampa kan lyse i tide og utide selv om lufttrykket er i orden. https://www.dekklaaven.no/2023/09/28/hva-er-tpms/ Men: Dette er en 2017-modell og varsling av lufttrykk i dekkene ble obligatorisk for nye biler fra 2014. Så da er dette sikkerhetsutstyr bilen skal ha, og som skal fungere. Sikkerhetseffekten er nok marginal, særlig pga. så mange "falske alarmer" at ingen bryr seg, men det er nå en gang påbudt. At en 2013-modell som ikke har dette utstyret "slipper unna" er så sin sak, men sånn er det bare. Det kommer ofte krav til nye biler, særlig på miljø og sikkerhet, som ikke gjelder eksisterende bilpark. Og det å sette gamle hjul uten dekktrykksvarsling på en ny bil, var nok et feilgrep. Dvs. det er jo ikke noe problem å kjøre med det hvis man aksepterer at lampa lyser. Men man på passe på å vise bilen på EU-kontroll med et hjulsett med fungerende sensorer. Anonymkode: 27773...ca6 Pkt 1. Det er ikkje påbudt m/ ettermontering av varslingsutstyr på bil registrert "før 2014", og vert heller ikkje gitt bruksforbud i motsettning til en bil med lufttrykks-sensor montert. Er noen det større risiko å kjøre bil registrer før 2014 eller bil registrert etter utan varslings-utstyr. ?. https://www.dekklaaven.no/2023/09/28/hva-er-tpms/ pkt. 2 Når "falske alarmer " oppstår regelmessig så svekker det opplagt tilliten til systemet. pkt .3 Til orientering kan ein nevne at dekkene som stod på bilen har en restbane på omlag 3 mm m/ varslings-sensor, og var produsert 2016. Det som du omtaler som "gamle dekk " er produsert 2022 m/ restbane omlag 6-7 mm. Med andre ord: De gamle dekkene er både av nyere dato, og bedre banemønster.. Merk : Det er ikkje noen merknad på dekk /felg utrustning men tilleggsutstyr. Pkt . 3 . Mange nye biler har idag avstands-sensorer montert på karosseriet, og de fungerer oftest opptimalt såfremt de er rene, men fritar ikkje førers ansvar å forsikre seg om farer. Anonymkode: 17fbd...80a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå