Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler at det er en del tips til jobbsøkere som er litt... tja, man blir oppfordret til å være ganske pågående?

Ringe kontaktperson før man har søkt for å få tips til å spisse søknaden. Ringe/epost for å takke for intervju nr.1. Sende epost med takk etter intervju nr.2 samt få inn noen bonusord om at man er så gira på jobben og mener man hadde passa så godt inn og gjort en så god jobb blablabla. Ringe og mase ang. hva som skjer videre i prosessen.

Vet ikke om jeg hadde satt pris på det om jeg var den som skulle rekruttere. Hvis alle kandidater hadde holdt på slik så hadde det vært et skikkelig kjør?

Anonymkode: c58db...9bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er den klareste oppskriften på å ikke få jobben. 

Har man noe viktig å si eller spørre om kan man kontakte, ellers lar man bare prosessen gå sin gang.

Anonymkode: 34fe2...799

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags yrke/bransje er du i?

Min mann har fått tilbud om intervju eller jobb hver gang han ga søkt, og han ringer alltid først for å høre mer om stillingen før han vurderer å søke. Han ville neppe gjort det dersom han ikke var veldig spesialisert i sin kompetanse, men å søke på jobber man ikke passer til er jo tidssvinn for alle involverte. Jeg vil tro det er veldig avhengig av hva slags jobb man søker på. Er man ung og nyutdannet bør man heller bare være nøktern og høflig vil jeg tro. 

Tar man kontakt etter intervjuet høres man fort desperat ut. Dersom man er lovet svar innen en uke kan man sende en kort e-post etter tiden er gått, og dersom man har flere tidsbegrensede tilbud så må man av og til tåle å virke pushy.

Anonymkode: 7351e...289

Skrevet

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Ringe kontaktpersonen for å få hjelp til å spisse søknaden? 

Finnes det virkelig noen som gjør sånt?

AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (1 minutt siden):

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Ringe kontaktpersonen for å få hjelp til å spisse søknaden? 

Man spør jo ikke direkte om denne informasjonen,  men ved å vite mer om stillingen så klarer man selv å spisse søknaden👍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags yrke/bransje er du i?

Min mann har fått tilbud om intervju eller jobb hver gang han ga søkt, og han ringer alltid først for å høre mer om stillingen før han vurderer å søke. Han ville neppe gjort det dersom han ikke var veldig spesialisert i sin kompetanse, men å søke på jobber man ikke passer til er jo tidssvinn for alle involverte. Jeg vil tro det er veldig avhengig av hva slags jobb man søker på. Er man ung og nyutdannet bør man heller bare være nøktern og høflig vil jeg tro. 

Tar man kontakt etter intervjuet høres man fort desperat ut. Dersom man er lovet svar innen en uke kan man sende en kort e-post etter tiden er gått, og dersom man har flere tidsbegrensede tilbud så må man av og til tåle å virke pushy.

Ingeniør, rådgiver etc. Det er sikkert nyttig i tilfeller som hans, ja. Det er sant :)  Har selv aldri hatt luksusproblemet med flere simultane jobbtilbud men kan forstå at man må være litt på i en slik situasjon.

Seff skrev (2 minutter siden):

Det var mine ord da men det er jo formålet. Absolutt oppfordret til å ringe i forkant og spørre så man kan lage seg riktig profil i søknaden i forhold til det de ser etter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man spør jo ikke direkte om denne informasjonen,  men ved å vite mer om stillingen så klarer man selv å spisse søknaden👍

Men hun sier jo at noen ringer kontaktperson for å få tips til å spisse søknaden. Da oppfatter jeg det som at det blir gitt utrykk for direkte når man kontakter vedkommende. 

Med din tolkning kan man jo oppfatte det som at kontaktpersonen anser at de fleste som henvender seg til vedkommende, er ute etter tips til å spisse søknaden. Og hvis det er tilfelle, er det bortkastet å oppgi en kontaktperson, for det må jo være lov til å ringe og spørre for å få vite mer uten at det blir oppfattet som utidig oppførsel for å skrive så god søknad som mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Den eneste grunnen for å kontakte de i intervjuprosessen er å informere om jobbtilbud fra andre firmaer. Alt annet er mas

Anonymkode: 1fc98...f70

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 11.36):

Ringe kontaktperson før man har søkt for å få tips til å spisse søknaden.

Vi får gjerne 200+ søknader på hver stilling, så hvis en vesentlig andel av de kandidatene skulle ringt meg i forkant hadde vi måttet slutte å oppgi kontaktperson. Det skjer dog ikke. Har kanskje fått tre telefoner de siste fem årene. To av dem var meningsløse og sikret at kandidatene ble kuttet fra prosessen. Den siste var en kandidat som faktisk stilte vettuge spørsmål og som gjorde at vi innså at annonsen var uklar på et par punkter.

Anonymkode: 11d25...802

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det her er det både Nav og alle andre innleide selskaper som har med ansettelser å gjøre mener man skal gjøre 🤦‍♀️

Jeg har aldri gjort det siden jeg syns det bare høres helt grusomt masete ut. Husker ei dame fikk kjeft foran alle på et jobbersøkerkurs jeg var på for 8 år siden fordi hun nektet å gjøre det her. 

Anonymkode: ecb6d...76e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...